Laivatoikki

  • Viestiketjun aloittaja JPP
  • Aloituspäivämäärä

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Hui hai! Kohta alkaakin tuo sivulaidoituksen loputtua varmaan tapahtua näkyvää muutosta siihen tahtiin, että mahtaakohan tässä mukana pysyä seuraamisessa.
:doubtful: :confused: :eek: Ei ole vielä toistaiseksi ollut varmaankaan kovin pahoja vaikeuksia pysyä kärryillä. Ei sentään ole mun syyni, ettei ole projekti edistynyt ja onpahan kertynyt kivasti rakenteluhinkua, joka mahdollisesti purkautuu nopeana edistymisenä jahka siihen vannesahaan ilmestyy uusi terä.

Yhden kylkilankun ja kölin välistä saumaa hiukan tilkitsin, kun pisti irvistely sitä paljon paljon silmään, että asialle oli tehtävä jotain.

Sauma ennen käsittelyä:


Ensin liimaa irvistävään saumaan:


Sitten purua päälle:


Sama kohta puru-liima -seoksen osittain kuivuttua:


Jossain vaiheessa tuo kohta sitten vielä hiotaan ja lopputuloksen pitäisi olla suht huomaamaton. Ja muistutuksena mittakaavasta, tuo päästä irvistävä lankku on leveydeltään kuusi milliä ja kuvissa näkyvät naulojen päät halkaisijaltaan noin millin verran.
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Kilpailevassa projektissa on jo kansirakenteetkin varsin pitkälle. Koitahan hommata se terä!

http://www.plassi.fi/

Edit: Ihan hyvä noista tilkkeistä varmasti tulee. Puulla kun on tapana aina vähä rakoilla, vaikka kuin yrittäs olla millintarkka. Puu kun ei ole sitä.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Kilpailevassa projektissa on jo kansirakenteetkin varsin pitkälle. Koitahan hommata se terä!

http://www.plassi.fi/

Edit: Ihan hyvä noista tilkkeistä varmasti tulee. Puulla kun on tapana aina vähä rakoilla, vaikka kuin yrittäs olla millintarkka. Puu kun ei ole sitä.
Komean näköistä kansipömpelia syntymässä siellä näköjään. Ja vannesahaan oli uusi terä tullut ja hiukan kävin sillä sahailemassa.

Vanerinen laidanpäällissoiro, jonka kuvassa näkyvän sahauksen jälkeen sahasin vielä halki:


Laitojen päälle tulevat soirot/viilut seka kaksi ensimmäistä kannelle tulevaa nurkkalistan pätkää sahattuina:


Oikean laidan nurkkalistat suurinpiirtein niillä sijoillaan, joihin ne aikanaan liimataan. Jatkoskohta tulee nuolen osoittamaan paikkaan (eli aika reilusti on rimoissa työvaraa):
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Tolllainen vannesaha olis kiva noissa lennnokkihommissakin. Tarttis vaan olla ohuemmalla terällä (ns. mallia "lehtisaha"). Mitäs tuollainen värkki maksaa ja mistä? Onko ihan Pauhaussin kamaa?

Vai mikä on ohuinta vaneria mitä tuolla vielä vetelee ihan muotoonsa? Onnistuuko esim. 2 mm. vaneri (usein runkovaneri lennokeissa)?

Kiva kattella poikain kädentaitoja tälläkin saralla, hienoa laivaa syntyy!
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Tolllainen vannesaha olis kiva noissa lennnokkihommissakin. Tarttis vaan olla ohuemmalla terällä (ns. mallia "lehtisaha"). Mitäs tuollainen värkki maksaa ja mistä? Onko ihan Pauhaussin kamaa?
Ei ole mun oma saha. Merkki näkyy olevan K'power SAR 250 ja kun googlasin tuolla nimellä niin löytyi mm. tällainen maininta
Keskon "oma merkki, eli Kiinassa tehty vehje. K-power SAR 250 ja Halvempi maksoi Jyväskylässä 259€ ja isompi K-power 350 silver taisi maksaa joku 450 egeä.
osoitteesta: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=15&t=7758, noin puolessavälissä keskustelusivua. Ei tuo mikään kauhean kallis vissiin ole, ennemminkin saattaa tulla ongelmaksi se, mihin tuollaisen laittaisi.

Ja kyllä hiukan isohkommallakin terällä aika pieniä yksityiskohtia saa sahattua. Toi kuvassa näkyvä terä on noin 8 milliä leveä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Vai mikä on ohuinta vaneria mitä tuolla vielä vetelee ihan muotoonsa? Onnistuuko esim. 2 mm. vaneri (usein runkovaneri lennokeissa)?

Kiva kattella poikain kädentaitoja tälläkin saralla, hienoa laivaa syntyy!
2 mm vaneri saattaa olla hiukan ohutta sahattavaksi ainakin sillä terällä, joka siinä vannesahassa nyt on kun hampaat on hiukan isohkot. Veikkaan kyllä että löytyy erikokoisilla hampailla varustettuja teriä.
 

Örfil

Guest
Ok, tänks! Täytyypä kuuklailla. Ens syksynä varmaan aloittelen sen uuden projektin ja hommailen työkaluja pikkuhiljaa.
 

Örfil

Guest
Sellainen kysymys että onko liima mitä käytätte laivaprojekteissa ihan perus "erikeepperiä"?
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Dokumentoikohan toi JPP kaikki tekemisensä valokuvin? Kansalaisopiston puutyöpiirissä käy höyläämässä ja sahaamassa ja ottaa joka työvaiheen jälkeen kuvan. Mitähän mahtaa kanssatimpuroijat ajatella touhustansa.
 

Örfil

Guest
Aikalailla perusmatskua on. Tuollaista vedenkestävää timpurin puuliimaa, jonka olen muuhun tarkoitukseen alunperin ostanut, mutta toimii laivamallissakin. Tällä sivulla toiseksi ylimmäisenä kyseinen liima.
Ach so! Pauhaussin vedenkestävällä minäkin lennokit kasaan.

Ette sitten ole cyanojen kanssa pelaillut?

Toi kuivumisaika esim. siipeä tehdessä on tuskallista kun joka siipiprofiilia liimatessa menee tunti kun cyanolla se olis vaan 30 sekkaa. Ajattelin kyllä joskus kokeilla että tekis koko koneen cyanolla (hengityssuojain on, mallia kaasunaamari). Nuohan on kauheeta myrkkyä keuhkoille ja perus puuliima peräti terveellistä ;)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Ach so! Pauhaussin vedenkestävällä minäkin lennokit kasaan.

Ette sitten ole cyanojen kanssa pelaillut?

Toi kuivumisaika esim. siipeä tehdessä on tuskallista kun joka siipiprofiilia liimatessa menee tunti kun cyanolla se olis vaan 30 sekkaa. Ajattelin kyllä joskus kokeilla että tekis koko koneen cyanolla (hengityssuojain on, mallia kaasunaamari). Nuohan on kauheeta myrkkyä keuhkoille ja perus puuliima peräti terveellistä ;)
Ihan pikkasen aikoinaan kun radio-ohjattavia liidokkeja rakentelin. Enemmän sitten epoksien (Super Epoxy ja Araldit) kanssa suurempaa lujuutta vaativien kohtien liimauksessa. Muuten mentiin silloinkin ihan erikeepperillä. Pikaliimalla lähinnä korjailtiin lennätysreissuilla jos jotain pientä hajos koneista, esim. peräsimen sarana irtos tms.

Laivaprojektissa meinasi kuivumisaika ruveta ärsyttämään noiden kylkilankkujen asennuksissa keulassa ja perässä kun joutui vartin painamaan sormin paikoilleen ennen kuin sauma kuivui sen verran että pysyi ilman puristusta. Sitten keksin ruveta käyttämään niitä "kannattomia" nauloja ja homma helpottui huomattavasti.

Ei muuten ole mitään kovin terveellisiä noi epoksitkaan jos vaikka paljasta sormea käyttää levityslastana. En kyllä koskaan ole käyttänytkään, mutta jotkut varmaan on.
 

Örfil

Guest
Epoksilla olen minäkin suurimmalle rasituksille joutuvat kohdat aina liimannut eli siipien juuren liitospalkit/vanerit yms. Ja aina lastalla levitellyt epoksit, tarttuu pirulainen käsiin muuten liian hyvin :D Ja tietysti suojaimet aina nenillä.

Duoda: jos sarana irtoaa lennokista lennätysreissulla niin suosittelen että "tapitat" saranat eli joka koneessani olen porannut saranan sisään menevän osan läpi reiän (sekä vakaimen että siivekkeen) ja työntänyt siitä liimalla hammastikun läpi. Ei irtoa sarana pahimmassakaan syöksyssä. Kokeiltu on! Ton Electra Flyn otin alas kerran sellaisessa pystysyöksyssä että siivet taipui jo luokille mutta ohjainpinnat eivät läpättäneet eikä antaneet periksi ja kone siis lentää edelleen 15 v iästä huolimatta! Rakennan härvelit aina pikkaisen liian lujiksi, mutta se maksaa itsensä takaisin ;) Tosin painon kustannuksella.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
...Ja aina lastalla levitellyt epoksit, tarttuu pirulainen käsiin muuten liian hyvin :D Ja tietysti suojaimet aina nenillä.
Syanoakrylaatit tarttuu myös aika hyvin. Ja nopeasti!
Duoda: jos sarana irtoaa lennokista lennätysreissulla niin suosittelen että "tapitat" saranat eli joka koneessani olen porannut saranan sisään menevän osan läpi reiän (sekä vakaimen että siivekkeen) ja työntänyt siitä liimalla hammastikun läpi.
Joo, on tuo ratkaisu tullut myöhemmin mieleen, mutta eihän sitä 30 vuotta sitten hiukan alle rippikouluikäisenä mitään tapituksia osannut keksiä :nope:.
 

Örfil

Guest
Joo, on tuo ratkaisu tullut myöhemmin mieleen, mutta eihän sitä 30 vuotta sitten hiukan alle rippikouluikäisenä mitään tapituksia osannut keksiä :nope:.
Tekevä oppii! Ja "tikut" eli kaputit kuuluu ainakin ilmailuasioissa pelin henkeen. Onnekseni olen rikkonut kolmesta koneesta vasta yhden. Juuri sen kalleimman :nope:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Pikku yleiskuva laivasta ennen kyljenpäällisviilun liimausta:


Viilut teipattu paikoilleen liiman kuivumisen ajaksi:


Liimaus kuivunut ja teipit poistettu (ja näköjään mattokin vaihdettu :doubtful:):


Yksityiskohta kyljestä ennen päälliviilun liimausta ja sen jälkeen (myöhemmin veistelen viilut kyljen levyisiksi ja hion tumman liimakerroksen pois):


Esikatkaistut kannen ja kyljen saumaan tulevat nurkkalistat apaut lopullisilla sijoituspaikoillaan:
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Toi naulaus ja kansi kyllä näyttää vaan pirun makeelta!
 
Ylös