Laivatoikki

  • Viestiketjun aloittaja JPP
  • Aloituspäivämäärä

Örfil

Guest
Olen muuten ajatellut että kun nykyään saa aika halvalla noita valmiskoneita, niin taidan siirtyä tuonne stryrox/foam-linjalle, ei mene enää niin aikaa hukkaan konetta tehdessä kun edessä on kuitenkin vääjäämätön kaputti.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Olen muuten ajatellut että kun nykyään saa aika halvalla noita valmiskoneita, niin taidan siirtyä tuonne stryrox/foam-linjalle, ei mene enää niin aikaa hukkaan konetta tehdessä kun edessä on kuitenkin vääjäämätön kaputti.
Sama on käynyt mullakin mielessä. Eivätkä maksa ohjauslaitteineen sen enempää kuin pelkät radio-ohjausvehkeet 80-luvulla.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Kylkilautojen ylitykset perästä veistetty ja hiottu perälaudan tasoon. Vasemmassa kuvassa toinen puoli työstämättä.


Sama viistommasta suunnasta kuvattuna:


Perälaudan päälliviilu hiottu perälaudan tasoon. Näkymä sisäpuolelta:


Ja sama homma ulkopuolelta päin tarkasteltuna:


Koronakeppiä kokeiltu kokkapuuksi (lyhennetty oikeaan mittaan photoshopilla). Kepin halkaisijat täsmäävät riittävän hyvin juurikin kokkapuuksi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Peräpeiliin porattu reiät nauloille ja naulat naulattu peräpeilin lehtikuusilaudotettuun osaan.

Ensimmäisessä kuvassa perä ennen reikien poraamista, keskellä reikien poraamisen jälkeen ja kolmannessa kuvassa naulat paikoillaan lehtikuusilankuissa:


Porasin naulanreiät lehtikuusilankkuihin ja kolmeen alimpaan koivulankkuun ihan näppituntumalla ja silmämääräisesti. Ylemmissä koivulankuissa (onkohan hiukan ylidramaattista käyttää n. 6-7 millin levyisistä viilusoiroista nimitystä lankku :doubtful:) käytin apuna alla olevissa kuvissa näkyviä maalarinteippivirityksiä (vasemmassa kuvassa pelkät teipit ja oikeassa reiät porattu). Peräpeilin toiselle puolelle kun tulee peräkaiteen pystytolpat ja ajattelin, että vois olla paremman näköistä ja tarkoituksenmukaista jos naulat olis just siinä samassa linjassa ja paikassa kuin kyseiset tolpat.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Tuli tänään kuluneeksi kolme vuotta laivaprojektin ensimmäisten, tässä viestissä esiteltyjen, osien tekemisestä. Eiköhän homma ala ainakin työmäärällisesti olla jo puolenvälin paremmalla puolella :idea:.

Kannen nurkkarimojen kiinnitystapeista sahattu ylimääräiset pois:


Kannen ja perälaudan välinen nurkkarima liimattu paikoilleen:


Kaidetolppien kiinnitys aloitettu. Lisäksi viiltelin kyljen sisäpuoliseen osaan urat kuvaamaan lautojen välejä. Viillot näkyvät kaidetolppien välissä:


Yleiskuva osittain kaidetolpitetusta laivasta:


Muutama kaidetolppa lisää. Hiukan ollut vielä oikeiden työmenetelmien kehittelyä tuo tolppien tekeminen ja kiinnittäminen. Jatkossa homma nopeutunee.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Onnea kolmivuotispäivän johdosta!
Jälkikäteiset tattikset toivotuksesta.

Oikean kyljen peräosa kaidetolpitettu takimmaista vinoon tulevaa tolppaa lukuunottamatta:


Oikealle kyljelle laitettu lisää kaidetolppia:


Perälaudan sisäpuolelle viillelty lautojen välejä imitoivat urat (vasen kuva ennen viiltelyä ja oikea viiltelyn jälkeen)

Eipä nuo viillot paljoa erotu, mutta siellä ne kuitenkin ovat, uskokaa pois :ahem:!

Oikealle kyljelle laitettu vielä enemmän lisää kaidetolppia:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Lisää kaidetolppia:


Sama tilanne parista eri suunnasta:


Loput oikean kyljen kaidetolpat paikoillaan (paitsi takimmainen vinoon tuleva):


Näkymä keulan suunnasta:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nuo lähikuvat keulasta ja perästä on hienointa antia. Näkee kuinka aidolta kansilaudoitus näyttää. En jaksa kelata taaksepäin miten se on käsitelty, mutta jos muuhun "veneeseen" saadaan samanlainen patina, niin tulee varsin realistisen näköinen botski.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Nuo lähikuvat keulasta ja perästä on hienointa antia. Näkee kuinka aidolta kansilaudoitus näyttää. En jaksa kelata taaksepäin miten se on käsitelty, mutta jos muuhun "veneeseen" saadaan samanlainen patina, niin tulee varsin realistisen näköinen botski.
Kansi on petsattu tumman tammen värisellä petsillä. Ja kansilankut on Biltemasta ostettuja "sytykkeitä". Ajan mittaanhan nuo kylkilankut patinoituvat silleen punertavammiksi. Kyljen vedenvalumisreikien alapuoliset kylkilankut ovat samaa puutavaraa kuin nuo viime aikoina raportoimani kaidetolpat. Vaikka kuvissa kylki (suht vähän aikaa sitten hiottuna) näyttää selkeästi vaaleammalta. Tällä hetkellä on sellaiset suunnitelmat, että kansi jäisi paatin ainoaksi värillä pintakäsitellyksi kohdaksi. Lakka tulee sitten kyllä kaikille puupinnoille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tällä hetkellä on sellaiset suunnitelmat, että kansi jäisi paatin ainoaksi värillä pintakäsitellyksi kohdaksi. Lakka tulee sitten kyllä kaikille puupinnoille.
Hmm. Saattaa hyvin toimiakin moinen kaksivärisyys, mutta toivottavasti lakka on sitten sellainen, ettei muu laiva kiillä uutuuttaan kuin suoraan veistämöltä tulleena ja kansi näyttää patinoidulta. No, minähän en näistä mitään ymmärrä, sinulla varmasti on tietoa ja näkemystä ihan toisella mallilla. Kunhan pohdin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Hmm. Saattaa hyvin toimiakin moinen kaksivärisyys, mutta toivottavasti lakka on sitten sellainen, ettei muu laiva kiillä uutuuttaan kuin suoraan veistämöltä tulleena ja kansi näyttää patinoidulta. No, minähän en näistä mitään ymmärrä, sinulla varmasti on tietoa ja näkemystä ihan toisella mallilla. Kunhan pohdin.
Oikeastaan tuurilla ja tietämättömyyden antamalla varmuudella tuota enimmäkseen tulee tehtyä. Ja samaa lakkaa tulee kylkiin ja kaikkialle muuallekin kuin kannessa on. Kansi on kyllä jonkin verran pehkaantunut tässä ajan mittaan. Huomasin mm. jostain kuvasta, että päämaston reiän ympärille on syntynyt sellainen rinki kun nostan paattia laittamalla etusormen siihen mastonreikään ja tuen sitten peukalolla kannesta. Ja nimenomaan peukalo on sitten sen rinkulan (joka erottuu vain jokusista valokuvista) kanteen hinkannut.

edit. Ainakin tämän viestin kuvissa olen sellaisen "peukalorinkulan" näkevinäni.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Kaverille tekemäni dvd-hylly on vienyt rakenteluaikaa laivalta kuluneen viikon aikana. Kannelle tulevan hytin seinät liimailin kiinni toisiinsa kun oli kivan nopea ja näkyvää tulosta tuottava työvaihe.

Hytti (ilman kattoa):


Hytti laivan kannella apaut niillä tienoilla johon aikanaan tulee kiinnitetyksi:
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Tutkailin tuossa purjealustyyppejä ja sain tietää kaljuutin olevan pienehkö pyöreäperäinen rannikkopurjehtija. Mähän tunnen yhden tommosen ja nimikin melkein passaa.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Onko tuo se paikka missä Kapteeni (Howdy?) majoittuu silloin kun ei ole satamassa iskemässä neitokaisia ja hommaamassa kuppaa?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Oikeastaan toi pömpeli taitaa olla enemmänkin sellainen joku kannen alle vievien rappusten kate tai jotain vastaavaa. Kapteeni johdattaa maissa iskemänsä neitokaiset kyseisiä rappusia pitkin kannen alle saamaan kaikkien aikojen kyytiä.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Tutkailin tuossa purjealustyyppejä ja sain tietää kaljuutin olevan pienehkö pyöreäperäinen rannikkopurjehtija. Mähän tunnen yhden tommosen ja nimikin melkein passaa.
Mää taas olen saanut aikoinani tietää, että kajuutti on auton ohjaamo. Lehtosen Kakkura näin mulle opetti sanoessaan: "Siino ykköne kajuutim pualel".

Jaajuu ja nyt vasta hokasin markoj:n kirjoittaneen kaljuutti. No, ällä sinne tai tänne, kun ei olla ylioppilaskirjoituksissa.
 
Ylös