RS200 (1985-1986)
MOOTTORI
Tyyppi Ford-Cosworth BDT-E
Tilavuus (cm3) 1803
Sylinterit rivi 4
Sylinterin halkaisija (mm) 86,0
Iskun pituus 77,62
Puristussuhde 8.2:1
Turboahdin Garret T03/4 välijäähdyttimellä
Polttoaineensyöttö Ford
Sytytys Ford
Moottorinohjaus Ford EEC IV
Max. Teho hv(kW) 250 (186)
moottorin nopeudella (r/min) 6500-7000
Max. Vääntömomentti ft/lb 215
moottorin nopeudella (r/min) 4500-5000
Käyntinopeusrajoitin -
Sylinterilohko Valurautaa
Sylinterinkansi Alumiinia
Venttiilistö DOCH, 16v
SUORITUSARVOT
Huippunopeus (km/h) 225
0-100 km/h (s) 6,0
50-100 km/h (s) -
POLTTOAINETALOUS (l/100 km)
Vakio -
VOIMANSIIRTO
Tyyppi Takaveto/neliveto eteen/taakse 37/63%
Tasauspyörästö viskoosilukot keskellä, edessä ja takana
Vaihteisto Ford/FF, 5-vaihteinen, lst, 2.692:1; 2nd, 1.824:1; 3rd, 1.318:1; 4th 1.043:1; 5th 0.786:1; reverse 3.083:1; transfer gear ratio 1.043:1, Final Drive 4.375:1
JOUSITUS
Edessä erillisjousitus, douple wishbone, tupla iskunvaimentimet ja jouset, kallistuksenvaimennin
Takana erillisjousitus, tuplaiskunvaimentimet ja jouset,kallistuksenvaimennin
OHJAUS
Tyyppi Hammastanko, 3.0 kierrosta
Toiminta -
JARRUT
Tyyppi -
Toiminta tehostamaton
Edessä 285 jäähdytetyt levyt
Takana 285 jäähdytetyt levyt
Jarrupiirit -
MITAT
Paino 1184kg
Pituus -
Leveys -
Korkeus -
Kun Escort RS1700T projekti oli haudattu, piti rallin uuteen B-ryhmään saada kilpailukykyinen ohjus vuonna 1984. Stuart Turnerin johtama Ford Motorsport aloitti tähän kategoriaan sopivan täysin uuden ralliauton suunnittelun. FIA:n sääntöjen mukaan B-ryhmän luokitusvaatimukset olivat 200 valmistettua autoa 12 kuukaudessa.
RS200 oli täysin Fordin oma luomus lukuunottamatta Italialaisen muotoilijan Filippo Sapino (Ghia design Studio, Torino) suunnittelemaa korin ulkomuotoja. Monien mielestä RS200 oli ruma, mutta vuosien saatossa mielipiteet ovat vaihtuneet ja RS200:ta pidetään yhtenä kauneimmista ralliautoista.
Rungon suunnitteli Formula 1 suunnittelijat Tony Southgate ja John Wheeler. Runko ja kori tehtiin teräksestä, hiilikuidusta ja Kevlarista. Monokokkirakenteiseen keskirunkoon oli pultattu ja niitattu teräksiset apurungot ja putkirunko. Rakenne oli asentajaystävällinen ja mahdollisti rallin vaatimat nopeat korjaukset ja vaihtotoimenpiteet. Ford turvautui komposiittirakenteissa Reliant-tehtaan tietämykseen. Reliant oli paremmin tunnettu kolmipyöräisistä kevytautoistaan. Tuulilasi, takavalot ja etuovet otettiin Sierrasta.
Voimanlähteet saatiin muuttamalla Escort RS1700T:n jäljelle jääneitä 200 kpl BDT- moottoreita, mm. kuivasumppua, vesi-ja öljypumppua parantamalla. Pakosarja oli ruostumatonta teräsputkea. Paranneltu 16 venttiilinen turboahdettu BDT-moottori oli asennettu keskelle autoa. Ahtimena oli Garretin hybridi TO3/4. 1803cm3 Katuversiosta oli otettu maltilliset 250hv.
Vaihteisto oli asennettu auton etuosaan ja voimanjako oli valittavissa taka- ja nelivedoksi vaihdekepin vieressä olevalla valitsimella. Autossa oli kolme Fergusonin LSD (Limited Slip Differential)-viskoosilukkoa. Ralliversiossa nelivedon voimanjako oli valittavissa ohjaamosta eteen/taakse suhteissa 37/63% tai 50/50%. Kaksiosainen alumiininen polttoainetankki oli sijoitettu istuinten taakse.
20 kpl alkuperäisistä RS200:sta muutettiin RS200S EVO-malleiksi. Hart Motorsportin virittämistä 2,1 litran moottoreista saatiin jopa 680 hv tehot! Autot varustettiin mm. stereoilla ja Aston Martin Tickford matoilla ja myös suorituskyky oli kohdallaan:0-100km/h 3,6s, 0-160mk/h 5,2s ja ¼-maili 9,5s. Väitetään, että Sig Blomquistin 1.8 litrainen ralliauto olisi kirmannut 0-100km/h jopa 2,1 sekunnissa! RS200 osallistui 67 rallin osakilpailuun, joista se voitti 19 kpl.
Traagiset onnettomuudet vuosina 1985-1986 pakottivat FIA:n lopettamaan legendaarisen B-ryhmän. Ajallisesti tiukka minimivalmistusmäärä pakotti valmistajat tekemään autot kiireessä ja autojen turvallisuus kärsi. B-ryhmän ralliautojen suorituskykyä oli kuitenkin verrattavissa saman aikakauden Formula 1 -autoihin. Kaudella 1986 edesmennyt Henri Toivonen kellotti Portugalin rallin aikana Estorilin radalla Lancia Delta S4:lla ajan, joka olisi oikeuttanut kuudenteen lähtöruutuun saman vuoden F1 GP:ssä!
<Edellä oleva teksti on lainattu sivulta
http://www.cosworthrsclub.com/rs200.html.
Luulenpa että jutussa on perää. Tuon ajan ralliautot olivat erittäin nopeitaja kevytrakenteisia, kuten tekstistäkin ilmenee.>
B-ryhmän RS200:n mukana hautautui myös sen kilpailijat: Austin Rovers 6R4, Peugeot T16, Lancia 037 ja Lancia Delta S4. Kaudella 1987 rallimaailma omistautui A-ryhmälle, jossa luokitusvaatimus oli 5000kpl vuodessa. Tämä tarkoitti sitä, että Fordin rallitoiminta keskittyi 3-ovisen Cosworth Sierraan ja Sierra XR4x4:een. RS200 löysi pian tiensä RallyCrossin pariin ja oli lajin yksi kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä autoista.
Kaikenkaikkiaan 200 valmistetusta RS200:sta Ford muutti 90 autoa katukäyttöön sopiviksi ja myi niitä 49950£ hintaan. Katuautossa oli punaiset tai mustat Sparcon istuimet, nahkapintain XR3I ohjauspyörä, verhoilut ja ovipahvit. Renkastus oli 255/50 VR 16 kahdeksanpuolaisilla 8.0Jx16 alumiinivanteilla. Tehoa oli tarjolla 250 hv. RS200 onkin yksi harvinaisimmista RS Fordeista, mutta muutamia on ollut jopa myynnissä. Hinta 80 0000-220 000 US$ eli noin 500 000-1000 000 meikämarkkaa.