Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Nopeahuoli:
Ainoa todentuntuinen kommentti tässä ketjussa on ollut Wilpurin heittämä "lyhyempi rata", johon siihenkin olis kiva saada joku lähde.
Eipä taida mitään riittävän vakuuttavaa lähdettä tähän hätään löytyä.. Muistelen joskus lukeneeni ( :D ) englanniksi printatusta kirjasta tuohon tapaukseen liittyvää asiaa, jossa ensin kerrottiin tuo myytti ja sitten lopuksi myytti tapettiin tuolla seikalla ryhyemmästä radasta. Kirja käsitteli muistakseeni melko sillisalaattimaisesti moottoriurheilua 70-luvun alusta vuoteen 1995, taisi kylläkin Sennan kuolema olla melko lailla viimeinen käsitelty asia. Olisko joku muu lukenut moista..

Netistä löytyy muutama maininta, tosin kai lähinnä vain uutisryhmistä, tässä yksi

Eihän tuollaisilla kovin vahvaa painoarvoa ole, koska kuka tahansahan noita voi kirjoitella..
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
JOC:
Nykyinen WRC on ennenkaikkea nopeampi alustan ja juuri niiden aktiivilukkojen takia. Tekevät jopa sekunteja kilometrejä kohden, jos ei toimi hyvin/ei vät ollenkaan. Ja jos joku luulee että neliveto on automaattisesti nopeampi asvaltilla, niin mieleeni tulee muuan Gilles Panitzzi, joka kyykytti taannoin nelkkuja Peugeot 306 etuvetoisella kit-carilla. Eipähän ole nelivedosta paljoa asvaltilla hyötyä.
Vielä jos etuvetoiset painaisivat yhtä paljon kuin nelivetoiset niin vertailussa olisi enempi järkeä.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Se nyt ei tosta selviä, mutta painon merkitystä tossa nyt mm. hain takaa.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Norman:
Ottakaa huomioon se, että rallissa lähdetään paikaltaan. Lentävällä lähdöllä F1-paaluaika olisi ollut paperia.

Se, että b-ryhmäläisessä ei ollut isoja siipiä, ei ole merkittävä seikka, koska neliveto tuplaa vetopidon. Sivuluisuilla mutkissa saadaan vetopito suunnattua sivuttaispidoksi ja voimakkaalla sudittamisella lisätään kitkakertoimen kyntötermin merkitys pääosaan kitkavoiman muodostumisessa.
Hymiöt puuttuu?
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Vittorio Jano:
Norman:
Ottakaa huomioon se, että rallissa lähdetään paikaltaan. Lentävällä lähdöllä F1-paaluaika olisi ollut paperia.

Se, että b-ryhmäläisessä ei ollut isoja siipiä, ei ole merkittävä seikka, koska neliveto tuplaa vetopidon. Sivuluisuilla mutkissa saadaan vetopito suunnattua sivuttaispidoksi ja voimakkaalla sudittamisella lisätään kitkakertoimen kyntötermin merkitys pääosaan kitkavoiman muodostumisessa.
Hymiöt puuttuu?
 

Teuvo

Active member
Liittynyt
22.5.2002
Viestit
28
Sijainti
Hki
Paljonkos vuoden 1986 aikoihin oli formuloiden moottoreissa tehoa. Taisi olla vielä turboaikoja ja koneet 1,5 litraa tai jotain?

Ja jos joku vetosi siihen, että formuloissa oli leveämmät renkaat, niin voisi kyllä todeta, ettei ne ihan kapeat fillarit varmaan olleet Lanciassakaan.

No joka tapauksessa, formulat oli tehty nimenomaan moottoriradoille, joten eiköhän ne myöskin omalla alustallaan nopeampia olleet kuin silloiset ralliautot.

Selitys hyvään aikaan lienee tuo josta jo on spekuloitukin, eli lyhyempi rata... Samanlaisia oikaisujahan taisivat jonkin legendan mukaan käyttää talvitesteissä jotkin pienemmät formulatallit kalastellessaan sponsoreita ennen kauden alkua, joten mikseipä Lancian markkinointiosastokin olisi saattanut turvatua samaan kikkaan myynninedistysmielessä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Normanin selitys nelivedon eduista on kyllä papukaijamerkin veroinen! Teknisyydessään tuo vetää vertoja foorumin muiden ns. tekniikka-asiantuntijoiden jorinoille.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Muuten, miten nuo painolukemat, jotka aiemmin tuolla ylempänä laitoin, mahtavatko olla miten väärässä? Aika suuri oli ero joka tapauksessa.

JOC:
Se nyt ei tosta selviä, mutta painon merkitystä tossa nyt mm. hain takaa.
Tämä oli hauska. Mitäs muuta ajoit takaa. No ei, unohtuuhan sitä kiireessä aina jokaisella merkitseviä seikkoja wink .
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Keke ajoi noihin aikoihin Williamssin nelivetoisen testit.
Nelivetoisesta autosta luovuttiin koska se ei ollut nopeampi.
Myöhemmin neliveto muistaakseni kiellettiin.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Jos Lancian kierrosajasta ei tule faktaa niin oletan että se -20 sekunttia per kierros on tosiasia.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
öö ruz:
Keke ajoi noihin aikoihin Williamssin nelivetoisen testit.
Nelivetoisesta autosta luovuttiin koska se ei ollut nopeampi.
Myöhemmin neliveto muistaakseni kiellettiin.
Oli kyllä nelivetoinen, mutta etufillarit EIVÄT olleet vetävien joukossa, oli kuusipyöräisestä kymysys
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Mutta eikös nelivetoa ole kokeiltu ainakin jonkun toimesta? Ja hylätty koska se ei ollut nopeampi.
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Rami:
öö ruz:
Keke ajoi noihin aikoihin Williamssin nelivetoisen testit.
Nelivetoisesta autosta luovuttiin koska se ei ollut nopeampi.
Myöhemmin neliveto muistaakseni kiellettiin.
Oli kyllä nelivetoinen, mutta etufillarit EIVÄT olleet vetävien joukossa, oli kuusipyöräisestä kymysys
Hohoho.. teliveto on eri asia kuin neliveto..

Mistään vakio Lanciasta ei ole kyse vaan turbolla ja jollain remmiahtimella ahdetusta kamppeesta josta joidenkin huhujen mukaan irtosi peräti 700-900 pollea.

Asiahan ratkeaisi helposti kun hakisi jostain museosta oikean tollasen ja testattaisiin mihin kierrosaikoihin se yltäisi ko. radalla.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
695
Jonkinlaista haarukkaa tähän vertailuun saisi myös kun tietäisi että minkälaisia kierrosaikoja nykyiset F1 autot ajavat tuolla radalla verrattuna sen ajan F1:iin. Mutta eipä taida löytyä sellaisiakaan aikoja mistään. Meinaan, varmasti on porukalle mahdotonta kuvitella ralliauton pärjäävän, kun tuoreessa muistissa on vain nykyisen F1 auton suorituskyky. Mutta kuinka nopeita tai hitaita olivat F1 autot vuonna 1986.
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Ja kommentit turbo-Renaultien vauhdeista tms. ovat turhia siinä mielessä että sijalla 16 ei varmaan mitään turbolaitteita ole.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
JTH:
Jonkinlaista haarukkaa tähän vertailuun saisi myös kun tietäisi että minkälaisia kierrosaikoja nykyiset F1 autot ajavat tuolla radalla verrattuna sen ajan F1:iin. Mutta eipä taida löytyä sellaisiakaan aikoja mistään. Meinaan, varmasti on porukalle mahdotonta kuvitella ralliauton pärjäävän, kun tuoreessa muistissa on vain nykyisen F1 auton suorituskyky. Mutta kuinka nopeita tai hitaita olivat F1 autot vuonna 1986.
Aika epäolennaista mielestäni, tai no olennaista siinä mielessä että jäisiko museorallycar museof1:lle 20 vai 30 sekkaa. F1 on kuitenkin tietääkseni aina ollut se luokka, jossa kehitys on ollut huipussaan ajankohtaan nähden. Jotkut rallyeautot laahaa vuosia perässä, ja vaikkei laahaisikaan niin so what, edellä mainitut painopiste/downforce ym.ym. kysymykset antavat loogisella päättelyllä varustetuille henkilöille vastauksen tähän "kuumaan perunaan". Veikkaan että näitä "kuumia" b-ryhmäläisiä kyykyttäisivät radalla aika monet RATA-AUTOT aina sen aikaisista protoista pikkuformuloihin.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Näillä vehkeillä nöyrtyisi kuviorenkaiset "F3"-autot mennen tullen. Kuvitelkaa Shumin ilmettä, kun paalulta lähtisi keuliva Audi Quattro! IMSA-Audin suorituskyky radalla on samaa luokkaa B-ryhmäläisen kanssa. Audissa on hiukan huonompi teho/paino-suhde, mutta alustageometria on viritetty paremmin kestepäällysteajon kannalta. Jos B-ryhmäläinen ja IMSA-Audi ottaisivat yhteen radalla, veikkaisin tasapeliä. Mitä mieltä olette?



Audi 90 quattro IMSA GTO - Technische Daten

Motor
Fünfzylinder Reihenmotor, zwanzig Ventile

Hubraum
2190 ccm, 720 PS bei 7500/min

Antrieb
Permanenter Allradantrieb, sechs Gänge

Länge
4480 mm

Breite
2000 mm

Gewicht
1206 kg

<small>[ 19-09-2003, 12:25: Message edited by: Norman ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo ja rattiin vielä Walter Röhrl ja Hans-Joachim Stuck, niin siinä ei olisi kellään ykköskuskilla enää mitään mahdollisuuksia!
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös