Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
pmv:
Joo ja rattiin vielä Walter Röhrl ja Hans-Joachim Stuck, niin siinä ei olisi kellään ykköskuskilla enää mitään mahdollisuuksia!
Juu Valtteri. Ja kun otetaan huomioon millaisten ongelmien kanssa F1-tiimit painivat jo 80-luvun puolessa välissä, niin ainoastaan statistin rooli olisi auki kilpailussa hytillisiä ajoneuvoja vastaan. Tässä esimerkki ongelmista:

By 1986 the engines had far exceeded the 1000 HP mark. Some engine manufacturers were no longer able to quote exact power output ratings because the scales of the instruments on their test beds were insufficient.

( http://www.intof1.nl/History/evolution/19801989.html )
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Neliveto formuloissa kiellettiin vuoden 1983 alussa.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Kun tätä topikkia on jo muutenkin kevennelty tuon Estoril-legendan suhteellisuudentajuttomuuden suhteen, niin lisätään, että näin viime yönä unta, että olisin katsonut f1-kisaa, jossa Kimi Räikkönen kaahaili kolmantena ja ajokkinaan hänellä oli Toyota Land Cruiser BJ 40. Auto oli vieläpä jotenkin pidennetty versio eli suurin piirtein tämän näköinen. . Ihmettelin tuossa, että mistä kummasta moinen aihe unelle, ja ajattelin ensin, että ilmeisesti eilen katsomastani Everwood-sarjan jaksosta jossa pääosissa olevalla lekurilla on sellainen jonkunlainen city-BMV. Mutta ei, tämä Estoril-juttuhan se vain uniinkin tuli.
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
Todellisuudessa B-ryhmäläiset ansaitsevat maineensa, sillä ne kiihtyivät nopeemmin nollasta sataan kuin edes nykyiset f1-autot.
Jos B-ryhmä olisi pidetty hengissä niin kehitystyön tuloksena tänäpäivänä rallipolkuja ajettaisiin sellaisilla autoilla,jotka nöyryyttäisivät nykyformuloita millä asfalttiradallakin tahansa.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
B-ryhmäläiset ansaitsevat maineensa mutta ikipäivänä ne ei kyykytä F-ykkösiä.
F-ykköset ovat moottoriurheilun kuninkuusluokka ja ansaitusti ja ylivertaiseesti.
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
Eipä tarvitse mennä kun atlantin yli,niin siellä ne paukuttaa menemään "ei-kuninkuusluokassa"huippuja n.100 km/h enemmän kun f1:set kelaa parhaimillaan.
Edelleen nollasta satkuun kiihdytettäessä f1:nen jää ku tikku **skaan 20 vuotta vanhoille B-ryhmäläisille, oli alustana mikä tahansa sorasta kuivaan asfalttiin.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Eipä tarvitse mennä kun atlantin yli,niin siellä ne paukuttaa menemään "ei-kuninkuusluokassa"huippuja n.100 km/h enemmän kun f1:set kelaa parhaimillaan.

Millähän tavallisella moottoriradalla atlantin takana vedetään 460km/t? Samalla radalla atlantintakaiset vehkeet jäävät sekuntitolkulla ykkösille.Ovaalit on erikseen mutta silloin säädötkin ovat ihan erilaiset.

Edelleen nollasta satkuun kiihdytettäessä f1:nen jää ku tikku **skaan 20 vuotta vanhoille B-ryhmäläisille, oli alustana mikä tahansa sorasta kuivaan asfalttiin.

Niin jää mutta mitä väliä? Formuloissa kun ei lähdetä kuin kerran paikaltaa täysillä, kun ykkösten keskituntinopeus radasta riippuen on 190-260km/t välillä niin suorituskykyäkin viilataan tämän mukaan.

<small>[ 20-09-2003, 02:11: Message edited by: Felix ]</small>
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
En ota kantaa radanmuotoiluun,mutta Mika Salo sanoi telkkarissa että keskinopeus on seuraavassa kisassa n.450 km/h. Tähän asti nopeimmat noteeraukset Formula-autoilla(edes Indianapolin puolen ovaalin pituisella matkalla)jää lähes 100 km/h pelkästää edellämainittujen keskinopeudesta yhdessä kisassa!
Ja on edelleenkin suorastaan noloa,että tämänpäivän "kuninkuuslaji"ottaa selkään 20 vuotiailta epäaerodynamiikan huipuilta,siis b-ryhmän ralliautoilta paikaltaan kiihdytettäessä.
Tässä saatan verrata liian erityyppiseen lajiin, mutta entä sitten nekin sarjat joissa Suomenkin kamaralla autot kiihtyy varttimaililla sellaisiin nopeuksiin,joihin f1-auto ei pääsisi vaikka kiihdyttäisi koko Helsinki-Vantaa lentokentän lähtösuoran päästä päähän.
Siis,koska autourheilun kuninkuusluokan tulisi olla kuningas, on syytä miettiä mitä terminologiaa asian tiimoilta käyttää.
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
Joo ja 260 km/h keskinopeus F1-autolla jollain radalla on kieltämättä optimistinen :D Vai voitko nimetä kyseisen GP:n?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No sepä se vahvistaa kummasti asiaa, kun oikein Mika Salo kertoo meille seuraavan CART-kisan keskinopeuden olevan 450km/h. Seuraava kisa ajetaan käsitykseni mukaan Miamissa katuradalla. Toki Mika tarkoitti Fontanan superovaalia, missä kierroksen keskinopeusenmnätys taisi tosiaankin olla 241 mph. Metriyksiköissä tämä vauhti on 387 km/h, joka sekin on reippaanpuoleinen kyyti. Keskinopeus nyt jonkin verran jää Mika Salon mainitsemasta, mutta niin on moni muukin asia jäänyt
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
No mutta onhan siinä runsaassa 380 km/h keskinopeudessakin jo sellasta vauhdinhurmaa,johon en ole koskaan nähnyt "kuninkuusluokan"auton yltävän(edes huppunopeutena).
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Valtte Laapotti:
No mutta onhan siinä runsaassa 380 km/h keskinopeudessakin jo sellasta vauhdinhurmaa,johon en ole koskaan nähnyt "kuninkuusluokan"auton yltävän(edes huppunopeutena).
Sun mielestä auton pitää mennä nollasta sataan 2sek ja huiput pitää olla 400km/h, ennenkuin sitä voi kutsua kuninkuusluokan autoksi. Syy että Formula ykkösiä kutsutaan kuninkuusluokaksi on kaarrenopeuksissa, jotka ovat suurempia kuin missää muussa luokassa. Ovaaleita ei voi laskea mukaan, vaikka kyllä formulatkin menisivät niillä kovaa, jos vaan laitettaisiin siivet minimiin ja välitykset todella pitkiksi. Mutta takaisin niihin kaareisiin. Kaikkihan osaavat painaa kaasua ja ajaa suoraan, mutta jarrutuksissa ja mutkissa ne erot tehdään. Vaikka sinun mielestä varttimaililla otetaan vasta miehen ajotaidoista mittaa.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
F1-auto on nopein kiertämään mutkainen kallistamaton asfalttirata ympäri! Kerran tai noin 60 kertaa! Tämä lienee selvä asia?!? Ne on rakennettu ainoastaan sitä varten. Rakenteellinen optimointi, tekninen kehitys yms (sääntöjen puitteissa) tähtävät ainostaan kierrosajan pienentämiseen?! Dragsterit (ja varmaan muutkin) kiihtyy nopeammin, kallistetuilla ("mutkattomilla")superovaaleilla autoilla on suurempi keskinopeus, suola-aavikoiden nopeusennätysautojen huippunopus on melkein kolminkertainen jne. 24 tunnin Le Mansin maalia tuskin mikään F1-auto näkisi, kestävyys varmaan pettäisi? Hiekka-aavikkorallissa formula olisi aika huono vehje... :D

<small>[ 20-09-2003, 13:32: Message edited by: Vesku ]</small>
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
Autourheilumaailmassa meillä on 2 tärkeintä käsitettä kun puhutaan lujaa menemisestä; kiihtyvyys ja nopeus.Mikäli kuninkuusluokan auto ei ole kummassakaan suureessa edes lähellekään maailman paras,niin lienee paikallaan kyseenalaistaa kyseisen termin käyttö f1:sistä puhuttaessa.
No,nämä ovat mielipidejuttuja,after all..
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
On noloa, että kuningas jalkapallon pelaajat eivät yllä kauden aikana sellaisiin tehopisteisiin kuin parhaat jääkiekkoilijat. Tämä seikkaa syrjäyttää jalkapallon kuningaslajin asemalta. Esimerkiksi muuan Wayne-poika iski monena kautena yli 200 pistettä (maalit + syötöt), kun esim. Englannin liigan huiput jäävät pariin kymmeneen maaliin...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Valtte Laapotti:
Autourheilumaailmassa meillä on 2 tärkeintä käsitettä kun puhutaan lujaa menemisestä; kiihtyvyys ja nopeus.Mikäli kuninkuusluokan auto ei ole kummassakaan suureessa edes lähellekään maailman paras,niin lienee paikallaan kyseenalaistaa kyseisen termin käyttö f1:sistä puhuttaessa.
No,nämä ovat mielipidejuttuja,after all..
Mutta F1 ei ole kuninkuusluokkka autojensa vaan kuljettajiensa vuoksi. Maailman parhaat kuljettajat ottavat toisistaan mittaa autoissa, jotka kiertävät lähes minkä tahansa moottoriradan nopeiten maailmassa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Valtte Laapotti:
Autourheilumaailmassa meillä on 2 tärkeintä käsitettä kun puhutaan lujaa menemisestä; kiihtyvyys ja nopeus.Mikäli kuninkuusluokan auto ei ole kummassakaan suureessa edes lähellekään maailman paras,niin lienee paikallaan kyseenalaistaa kyseisen termin käyttö f1:sistä puhuttaessa.
No,nämä ovat mielipidejuttuja,after all..
Trollihan tän täytyy olla. Saa olla aika pirusti vaihteita autossa tai merkilliset välitykset että se sekä kiihtyy nopeiten että kelaa parhaat vauhditkin. Ja sitten pitäis vielä mutkissakin pysyä radalla.

Formula 1:set on autourheilun kuninkuusluokka myöskin sen takia että sillä on suurin suosio sekä siinä pyörii kovimmat rahat. Ja ne kuskit on parhaat formula-kuljettajat.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Valtte Laapotti:
Autourheilumaailmassa meillä on 2 tärkeintä käsitettä kun puhutaan lujaa menemisestä; kiihtyvyys ja nopeus.Mikäli kuninkuusluokan auto ei ole kummassakaan suureessa edes lähellekään maailman paras,niin lienee paikallaan kyseenalaistaa kyseisen termin käyttö f1:sistä puhuttaessa.
No,nämä ovat mielipidejuttuja,after all..
Yhdessa BBC:n katuautoja käsittelevässä sarjassa esitettiin seuraavaa. Sen enempää kiihtyvyydellä kuin nopeudellakaan ei ole mitään merkitystä. Lopullinen mittari on se, kuinka nopeasti auto selviytyy testiradan ympäri. Ainakin asiantuntija piireissä tämä "kolmas" käsitekin on siis olemassa. Tällä periaatteella autot rankattiin paremmuusjärjestykseen.

Mielipidejuttuja toki vain, eli erimieltä saa olla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös