Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Valtte Laapotti:
Juuri näin Norman. Tähän perustunee pitkälti myös B-ryhmän legendaarinen maine.

Kilpa-autoilun suurena ystävänä olen sitä mieltä,että on kivempi katsoa kilpa-autoa joka kiitää radalla kahta sataa kuin autoa joka etenee samassa kohtaa 20 kilsaa tunnissa. Silläkin uhalla että eittämättä tilanne olisi pienemmällä nopeudella kaikkienkannalta turvallisempi. Kenties olenkin jonkinasteinen kapinallinen idea
Et sinä poikkea meistä muista. Ei meistä kukaan kannata 20 kilsaa tunnissa kulkevia autoja.

:) :)
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Siis mitäh?!? Keskustellaanko täällä vakavalla naamalla ralli- vai Formula 1 autolla juuri F1-autolle suunnitellulla radalla tasapuolisesta kilpailusta? Ja minä kysyn voidaanko Sony playstation-peliä pitää varteenotettavana ja ehdottomasti luotettavana tiedonjakelukanavana?
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Ihmisiltä näyttää nyt puuttuvan suhteellisuudentajua. Jos nopeudet todella nousivat yli 400:n km/h:n niin ruumiita alkaisi todella tulla todella paljon ja kuka haluaisi enää mistään hinnasta lähteä radalle? Kuka siellä uskaltaisi ajaa täysiä?? Ja olisihan se eettisestikin arveluttavaa toimintaa "uhrata" kuljettajia katsojien vuoksi.
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Tietääkseni (en tod.ole mikään autoruheilun historian tuntija, voisin kuvailla itseäni paremminkin innokkaaksi kisälliksi) Le Mansin 24 tunnin kilpailussa aikoinaan saavutettiin yli 400 km/t nopeuksia ja lähelle sitä jopa pimeässä vain autojen omat lamput käytössä!

Ennen oli autot puuta ja miehet rautaa!
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Jos ei siita Estorilin kierroksesta löydy faktaa niin löytyisiköhän vertailukelpoisia aikoja mistä tahansa radalta? Pakkohan tässä on todistaa ykköstet yliveraisuus.
Eihän ne olleet kui B-ryhmäläisiä ne toiset.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
öö ruz:
Jos ei siita Estorilin kierroksesta löydy faktaa niin löytyisiköhän vertailukelpoisia aikoja mistä tahansa radalta? Pakkohan tässä on todistaa ykköstet yliveraisuus.
Eihän ne olleet kui B-ryhmäläisiä ne toiset.
Kyllähän täällä on sitä faktaa esitetty jo ihan tarpeeksi. Jos ralliauton huiput on siinä 250km/h niin... Ja kertoo B-ryhmäläisten muista ominaisuuksista ihan tarpeeksi se että häviävät WRC autoille mennen tullen palatessaan ek-pätkilläkin.
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
Tässä joku fiksu totesi jo että huippunopeus ei ole keskeistä kisaamisessa,vaan se kuinka nopeasti rata kierretään. Tähän vedoten tuo 250 km/h huippunopeus on paperia. Niin ja kiihtyväthän b-ryhmäläiset kovempaa esim.nollasta sataan kun edes tämänä päivän formulat(!),että nyt kaivataan konkreettisia todisteita Estorilin radan kutistamisesta Toivosen ajoa varten,sillä muuten formulat jäävät tässä väittelyssä pahasti alakynteen :p
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Valtte Laapotti:
Tässä joku fiksu totesi jo että huippunopeus ei ole keskeistä kisaamisessa,vaan se kuinka nopeasti rata kierretään. Tähän vedoten tuo 250 km/h huippunopeus on paperia. Niin ja kiihtyväthän b-ryhmäläiset kovempaa esim.nollasta sataan kun edes tämänä päivän formulat(!),että nyt kaivataan konkreettisia todisteita Estorilin radan kutistamisesta Toivosen ajoa varten,sillä muuten formulat jäävät tässä väittelyssä pahasti alakynteen :p
Tuollainen 80km/h nopeusero pikkasen vaikuttaa jo suorilla joita moottoriradoilla on. Saa vetä aika haipakkaa mutkissa että pystyis eron kuromaan umpeen. Ja varsinkin kun ykköset on nopeissa mutkissa nopeimmat värkit maan päällä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Valtte Laapotti:
Niin ja kiihtyväthän b-ryhmäläiset kovempaa esim.nollasta sataan kun edes tämänä päivän formulat :p
Kerrotko vielä meille tietämättömille nuo lukemat. Eli miten nopeasti b-ryhmäläinen kiihtyy nollasta sataan ja miten nopeasti nykypäivän formula?
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
Kerron: B-ryhmäläinen soralla 2.3 sekuntia ja f1-auto asfaltilla 2.45 sekuntia. En edes uskalla veikata paljonko b-ryhmäläinen kiihtyisi asfalttipinnalla(!)
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Valtte Laapotti:
Kerron: B-ryhmäläinen soralla 2.3 sekuntia ja f1-auto asfaltilla 2.45 sekuntia. En edes uskalla veikata paljonko b-ryhmäläinen kiihtyisi asfalttipinnalla(!)
Sitten voitkin verrata 0-200 kiihtyvyyttä. Tai 100-200. Ja sitten voit laskea paljonko syntyy eroa jos on 800metrin mittainen suora jolle tullaan 150km/h ja suoran päässä f1:llä on nopeutta 320km/h ja b-ryhmäläisellä 250km/h...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Valtte Laapotti:
Kerron: B-ryhmäläinen soralla 2.3 sekuntia ja f1-auto asfaltilla 2.45 sekuntia. En edes uskalla veikata paljonko b-ryhmäläinen kiihtyisi asfalttipinnalla(!)
Minen tuotanoinniin usko, että rallihirmu saa noin hyvän otteen sorasta renkaillaan. Lisäksi kyyhdytysvertailu neli- ja kaksivetoisen auton välillä on jotensakin epäreilu.

<small>[ 21-09-2003, 14:09: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Bernie-nimimerkin takana olevan hahmon parin uusimman nimimerkin kanssa taitaa olla aika ajanhukkaa koittaa keskustella jos muistelee, että minkälaista se oli niiden parin aikaisemman hänen nimimerkkien kanssa.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Reality check.

<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">code:<hr /><pre style="font-size:x-small; font-family: fixed;"> F1 (1986) S4
---------------------------------------------
teho(aika-ajo) >1000HP 450HP
paino 600kg(?) 970kg
renkaat slicksit kuvioidut(?)
painopiste matala huomattavasti ylempänä
aerodynaaminen
tehokkus erinomainen keskinkertainen
huippunopeus >300 250
vetävät renkaat 2 4</pre><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Arial">Lada Samara 1600S vs. Ferrari F50
---------------------------------------

noenjaksa..

Elikkä tuosta voidaan päätellä, että Henkan erikoiskoepätkä Estorillin radalla oli eri reitillä kuin F1-rata jolloin saatiin luonnollisesti nopeampi kierrosaika.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Bernie = SJM = matalapaineturbo = Valtte Laapotti?

Ainakin tekstin taso hyvin samanlaista, ainakin noihin muihin nimimerkkeihin verratessa...

<small>[ 21-09-2003, 15:16: Message edited by: JOC ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
gnz:
Reality check.

<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">code:<hr /><pre style="font-size:x-small; font-family: fixed;"> F1 (1986) S4
---------------------------------------------
teho(aika-ajo) >1000HP 450HP
paino 600kg(?) 970kg
renkaat slicksit kuvioidut(?)
painopiste matala huomattavasti ylempänä
aerodynaaminen
tehokkus erinomainen keskinkertainen
huippunopeus >300 250
vetävät renkaat 2 4</pre><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Arial">Lada Samara 1600S vs. Ferrari F50
---------------------------------------

noenjaksa..

Elikkä tuosta voidaan päätellä, että Henkan erikoiskoepätkä Estorillin radalla oli eri reitillä kuin F1-rata jolloin saatiin luonnollisesti nopeampi kierrosaika.
Vielä kun huomioidaan erot autojen jarruissa ja autojen aerodynamiikassa, erityisesti downforcessa, täytyy kyllä käyttää paljon mielikuvitusta ennen kuin voi uskoa ralliohjuksen puheena olleeseen suorituskykyyn.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Valtte Laapotti:
Kerron: B-ryhmäläinen soralla 2.3 sekuntia ja f1-auto asfaltilla 2.45 sekuntia. En edes uskalla veikata paljonko b-ryhmäläinen kiihtyisi asfalttipinnalla(!)
Ainoo vaan että b-ryhmäläinen kiihtyy nopeammin soralla kuin asfaltilla. Jotta auton saa lähtemään mahdollisimman nopeasti liikkeelle asfaltilla pitää kierrokset nostaa parhaalle vääntöalueelle. Sitten pitää nostaa jalka nopeasti pois kytkimeltä, jotta kytkin ottaisi omalla tahdilla kiinni. Renkaat sutivat yleensä, mutta kun pito palautuu niin kaasu painetaan pohjaan. Mutta näin vain etu- tai takavetoisella autolla. Nelivedolla näin ei voi tehdä, koska pyöritettäviä renkaita on neljä. Kitkaa on enemmän, joten renkaat eivät luista vaan kytkin, joka taas ei ole hyvä idea. Soralta lähdettäessä kaikki neljä pyörää lyövät hieman tyhjää, koska pito on heikompi. Asfaltilla neliveto pitää saada pieneen liikkeeseen ennenkuin sillä voi painaa kaasun pohjaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös