Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Turbo-F1 on varmasti voittanut B-ryhmäläiset, mutta todennäköisesti turboton F1 on ollut täydellinen mopedi verrattuna mekaanisesti ahdettuun 1,8 litraiseen nelivetoiseen 970kg painavaan keskimoottoriseen superurheiluautoon jossa on downforcen takia siivekkeetkin.

Keskustelu alkoi aiheesta jossa väitettiin tämän ralliauton ajaneen 1986 Estorilin F1-radalla kierroksen käytännössä samaa vauhtia F1-auton kanssa.

Tuon asian perustelu on nyt mennyt sen tolkuttamiseksi, kuinka nopeasti tuo B-ryhmäläinen kiihtyy 0-100 km/h. Ettekö te tampiot tajua ettei sillä ole mitään merkitystä silloin kuin ruvetaan taittamaan Estorilin radan mutkia?

Ymmärrän kyllä että joku voi ihailla tehokkaita ralliautoja, mutta kyllä joku suhteellisuudentaju pitäisi säilyttää.

Vai että täydellinen mopedi :) :)

Taidan lopettaa tämän asian vatvomisen osaltani tähän. Rallimiehet jatkakoon lapsellista henkeseleiden paukuttelua.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Valtte Laapotti:
Todellisuudessa B-ryhmäläiset ansaitsevat maineensa, sillä ne kiihtyivät nopeemmin nollasta sataan kuin edes nykyiset f1-autot.
Jos B-ryhmä olisi pidetty hengissä niin kehitystyön tuloksena tänäpäivänä rallipolkuja ajettaisiin sellaisilla autoilla,jotka nöyryyttäisivät nykyformuloita millä asfalttiradallakin tahansa.
Millähän perusteella b-ryhmäläiset kiihtyvät nopeammin nollasta sataan kuin edes ikäisensä f1:set? Eivät ainakaan tehojensa puolesta, eivätkä painonsa, eivät renkaiden pito-ominaisuuksien(kosketuspinta-ala, kumiseos) Eivätkä alustan ominaisuuksien, eivätkä alhaisemman painopisteen... jne.

Mene kotiin Laapotti :D
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Itse en ainakaan pyrkinyt tuolla kiihtyvyydellä todistamaan, että Delta S4 olisi nopeampi kuin F1-auto. Sitä sen sijaan pyrin osoittamaan toteen, että se kykeni kiihdyttämään nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa, mitä nimimerkki gnz ei uskonut.

Kyllähän sen pitäisi olla kaikille täysin selvää, ettei b-ryhmäläisillä ole mitään mahdollisuuksia pysyä F1:sten vauhdissa. Käsittääkseni niiden legenda ei perustu niiden nopeuteen, vaan pikemminkin siihen, että ne olivat niin vaikeita hallita.

"I may have won the RAC Rally with Lancia, but I just did not know how to drive it. It seemed to have a mind of its own." -Henri Toivonen

<small>[ 22-09-2003, 11:51: Message edited by: Faustus ]</small>
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
formulastara:
Valtte Laapotti:
Todellisuudessa B-ryhmäläiset ansaitsevat maineensa, sillä ne kiihtyivät nopeemmin nollasta sataan kuin edes nykyiset f1-autot.
Jos B-ryhmä olisi pidetty hengissä niin kehitystyön tuloksena tänäpäivänä rallipolkuja ajettaisiin sellaisilla autoilla,jotka nöyryyttäisivät nykyformuloita millä asfalttiradallakin tahansa.
Millähän perusteella b-ryhmäläiset kiihtyvät nopeammin nollasta sataan kuin edes ikäisensä f1:set? Eivät ainakaan tehojensa puolesta, eivätkä painonsa, eivät renkaiden pito-ominaisuuksien(kosketuspinta-ala, kumiseos) Eivätkä alustan ominaisuuksien, eivätkä alhaisemman painopisteen... jne.

Mene kotiin Laapotti :D
4-vetoinen vs. 2-vetoinen

mekaanisesti ahdettu vs. turbo / vapaasti hengittävä
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Ilmari:
Ettekö te tampiot tajua ettei sillä ole mitään merkitystä silloin kuin ruvetaan taittamaan Estorilin radan mutkia?
Etkö itse tajua, ettei sillä ole merkitystä vaikka mutkat menisivätkin hitaammin jos suorat menevät vielä suhteellisesti nopeammin ja mutkasta lähtee suoralle nopeempaa?
 

Jarto

Senior Member, VIP
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
858
Sijainti
Vaasa
James:
Etkö itse tajua, ettei sillä ole merkitystä vaikka mutkat menisivätkin hitaammin jos suorat menevät vielä suhteellisesti nopeammin ja mutkasta lähtee suoralle nopeempaa?
Olenko ainoa jonka mielestä tässä on hienoinen ristiriita? Miten mutkasta voi lähteä suoralle "nopeempaa" jos vauhti mutkissa on hitaampaa?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Wilpuri on kertonut tässä kaiken tarvittavan faktan formulastaran ohella!

Ei B-ryhmän kärry millään kykene kiertämään rataa nopeammin kuin F1 auto!

Jos Lancia lähtee hetkellisesti vauhdikkaammin liikkeelle, niin joka tapauksessa formula kuin formula on saavuttanut 1000 metriä ennen B-ryhmäläistä!

Jos toinen auto menee suoralla suurinpiirtein samaa vauhtia ja mutkissa puolet hitaammin, niin se ei pysy millään toisen matkassa koko kierrosta!

:rolleyes:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Pitkästä aikaa toikki, jolle voi nauraa... :D :D :D
Ja tarkotan lähinnä noita ralliauton nopeutta puolusteleville.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Täällä kukaan mitään puolustele, kyseenalaistaa vain asioita. Onneksi toiset sentään jaksavat, itse en, hakea aineistoa väitteidensä pohjaksi. Erityiskiitos Wilpurille.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
James:
Etkö itse tajua, ettei sillä ole merkitystä vaikka mutkat menisivätkin hitaammin jos suorat menevät vielä suhteellisesti nopeammin ja mutkasta lähtee suoralle nopeempaa?
Jaa-a. Miten on mahdollista että se Lancia menis suorat suhteellisesti nopeammin kun sen huippunopeus on jotain 250km/h ja formulalla >80km/h parempi. Ja mutkissa Lancia ei takuuvarmana pysty ajamaan samaa vauhtia kuin formula 1. Painopiste, aerodynamiikka, mekaaninen pito... Oli sitten vaikka kuinka neliveto.

Kivaa inttää, eikö? Hauskaa mulla ainakin piisaa kun jotku ei osaa pienoistakaan maalaisjärkeä käyttää.
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Jarto:
James:
Etkö itse tajua, ettei sillä ole merkitystä vaikka mutkat menisivätkin hitaammin jos suorat menevät vielä suhteellisesti nopeammin ja mutkasta lähtee suoralle nopeempaa?
Olenko ainoa jonka mielestä tässä on hienoinen ristiriita? Miten mutkasta voi lähteä suoralle "nopeempaa" jos vauhti mutkissa on hitaampaa?
Siten, että nelivetoisen vetopito 700 hevosvoimalle on hieman eri luokkaa kuin 2-vetoisen, joka jää sutimaan enempi tai vähempi.

Täällä ei tunnuta ymmärtävän sen väännön merkitystä, jonka mekaaninen ahdin tuottaa.

Sitäkään ei ymmärretä että ahtamattoman auton vertaaminen mekaanisesti ahdettuun on tyhmää.
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Matxi:
James:
Etkö itse tajua, ettei sillä ole merkitystä vaikka mutkat menisivätkin hitaammin jos suorat menevät vielä suhteellisesti nopeammin ja mutkasta lähtee suoralle nopeempaa?
Jaa-a. Miten on mahdollista että se Lancia menis suorat suhteellisesti nopeammin kun sen huippunopeus on jotain 250km/h ja formulalla >80km/h parempi. Ja mutkissa Lancia ei takuuvarmana pysty ajamaan samaa vauhtia kuin formula 1. Painopiste, aerodynamiikka, mekaaninen pito... Oli sitten vaikka kuinka neliveto.

Kivaa inttää, eikö? Hauskaa mulla ainakin piisaa kun jotku ei osaa pienoistakaan maalaisjärkeä käyttää.
Kumma kun ei faktoja uskota. Sijasta 6 siis on kyse eikä paalupaikasta. Ei tuon aikaisilla koneilla ilman turboa kovin kovaa päässyt.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
James:
Matxi:
James:
Etkö itse tajua, ettei sillä ole merkitystä vaikka mutkat menisivätkin hitaammin jos suorat menevät vielä suhteellisesti nopeammin ja mutkasta lähtee suoralle nopeempaa?
Jaa-a. Miten on mahdollista että se Lancia menis suorat suhteellisesti nopeammin kun sen huippunopeus on jotain 250km/h ja formulalla >80km/h parempi. Ja mutkissa Lancia ei takuuvarmana pysty ajamaan samaa vauhtia kuin formula 1. Painopiste, aerodynamiikka, mekaaninen pito... Oli sitten vaikka kuinka neliveto.

Kivaa inttää, eikö? Hauskaa mulla ainakin piisaa kun jotku ei osaa pienoistakaan maalaisjärkeä käyttää.
Kumma kun ei faktoja uskota. Sijasta 6 siis on kyse eikä paalupaikasta. Ei tuon aikaisilla koneilla ilman turboa kovin kovaa päässyt.
Mitä faktoja? Yhtään uskottavaa sellaista et ole ainakaan esittänyt. Ja etkö sinä puolestaan ymmärrä aerodynamiikan, painopisteen ja painon merkitystä? Eihän ne tosin ole yhtä kivoja ja miehekkäitä kuin turbokoneen vääntösi.

Ja suhteellisesti kovempaa? Heh heh...

<small>[ 22-09-2003, 19:09: Message edited by: JOC ]</small>
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Ei kai James varsin tahallaan vedetä retkuun?? doubtful Jo ei, niin KOPSAAN tuon pmv:n jutun tuolta b-ryhmäläisistä tähän:

Kuinka saatanan järeästä rautalangasta tämä pitää vääntää: Lancia Delta S4 tahi mikään muukaan B-ryhmän ralliauto ei pysty millään moottoriradalla missään ei-talvisissa olosuhteissa lähellekkään f1:n aikoja. Ja f1 autoksi voidaan valita mikä tahansa formula viimeisen 30 vuoden ajalta. Se Henkka Toivosen aiheuttama Legenda B-ryhmällä saavutetusta huimasta ajasta sekoittuu siihen toiseen legendaan samasta hemmosta.

Henkkahan ajoi f1:llä testeissä kovempaa kuin vakiokuljettaja Raul Boesel. Tämä lienee totta, varsinkin kun olosuhteet paranivat koko ajan ja Henkalla oli ratakokemusta sekä C-ryhmästä että pikkuformuloista.

Tätä asiaa voidaan miettiä toiselta kantilta. Ei isot DTM tai IMSA Audit pysty lähellekkän formula-autojen aikoja, vaikka niitten tekniikka on pitkälti ralliversiosta peräisin. Tosin asfalttiradoille muutettua, jolloin nopeuseron pitäisi olla näiden rata-versioiden hyväksi melkoinen.

Paree uskoo, jos pmv niin sanoo! :D

<small>[ 22-09-2003, 19:28: Message edited by: Vesku ]</small>
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
James:
Kumma kun ei faktoja uskota. Sijasta 6 siis on kyse eikä paalupaikasta. Ei tuon aikaisilla koneilla ilman turboa kovin kovaa päässyt.
Vedättää tahi ei...
1986 oli turbokoneet formuloissa käytössä. Aika-ajoissa niistä parhaimmillaan revittiin >1200hp. B-ryhmäläiset tuli ainakin tehojen puolesta kaukana takana.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Toivottavasti Wilpuri,Ilmari, Vesku ,PMV ja monet muut onnistuvat vakuuttamaan myös mun duunikaverin. Mä olen nähnyt jokusen F1 kisan livenä ja uskon että kaikki ketkä ovat sen kokeneet ovat kanssani samaa mieltä kuin mitä alussa sanoin.
Eli sen perusteella mitä on livenä nähnyt niin voi väittää asiaa kummemmmin tutkimatta että ei voi olla mahdollista missään olosuhteissa. Eikä se 20 sekuntia tappiota per kierroskaan ole kaukana.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Asiaan hieman liittyen:
Muistelen, että joskus Fiat/Ferrari esitteli eri autojen ominaisuuksia jollain radalla: Ensin matkaan radan ympäri lähti joku Fiatin melko tehokas perheauto. Ammattikuski Ferrari F-40:llä ( tai F-50:llä) perään noin minuutin kuluttua. Schumi "hörppi vielä rauhassa kahvit", jututti insinöörit, asteli autoonsa, veti kypärän päähän, turvavyöt kiinni ja matkaan! Maalissa melko yhtä aikaa!
Vois vaikka jostain netistä löytyä tarkempi juttu?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös