Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Lopettakaa jossittelu ja kysykää asiaa vaikka Harri Toivoselta ja Markku Alenilta tai joltakin jolla voisi edes olla jonkinlaista tietoa asiasta
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
bigbear:
Lopettakaa jossittelu ja kysykää asiaa vaikka Harri Toivoselta ja Markku Alenilta tai joltakin jolla voisi edes olla jonkinlaista tietoa asiasta
Ei tässä mistään jossittelusta ole mielestäni kysymys vaan terveestä päättelystä ja järjenkäytöstä.. Itseäni kiinnostaisi kuulla jalat maassa esitettyjä perusteluita sille, että miten ihmeessä S4 olisi pystynyt päihittämään aika-ajokuntoon säädetyt turbo-f1-autot. Cresto oli kyydissä ja Toivonen pari kiekkaa ajeltuaan muka jotenkin ihmeellisesti kykeni alittamaan viittä lukuunottamatta kaikkien f1-autojen aika-ajoajat.

F1-kisassa Estorilissa vuonna 1986 paras kierrosaika oli niukasti alle 1.21. Kaupunkilegendaa Toivosen kierroksesta uskomalla siis samalla uskoisi, että kuudennesta ruudusta tehottomammalla ja painavammalla S4:llä liikenteeseen lähtenyt Toivonen olisi startissa napannut muutamat päänahkat ja varmaankin sitten jo ensimmäisen kierroksen jälkeen olisi ollut johdossa ja sen jälkeen repinyt eroa pari sekuntia per kierros ja tahti olisi sen kuin kasvanut sitten ilmeisesti kunhan Toivonen olisi alkanut pääsemään radan kanssa sinuiksi. Eikö todellakaan hälytyskellot soi päässä sen suhteen, että tuollainen kuulostaa täysin utopistiselta skenaariolta.

Vuonna 1986 C-ryhmän urheiluautot olivat myös S4:ää selkeästi tehokkaampia (n. 800hp vs. S4:n n.500hp) sekä S4:ää kevyempiä (n.850kg vs. S4:n n.950kg). Huippunopeus oli 350km/h:n paikkeilla. Kuvistakin pitäisi nähdä (kuten kyllä pitäisi nähdä mielestäni kaiken järjen mukaan myös f1-autojen suhteen), että mikä auto mahtaa olla aerodynaamiselta ja mekaaniselta pidoltaan parempi.



Lancia LC2 C-ryhmän urheiluauto (kuvassa) oli 1986 ajetuissa C-ryhmän urheiluautojen kisoissa aika-ajoissa nopeimmasta päästä. F1-sirkuksen kanssa samoja ratoja tuona vuonna olivat Monza, Brands Hatch, Jerez ja Spa. Monzan nopealla radalla C-ryhmän nopein aika-ajossa jäi kahdeksan sekuntia f1-autojen vastaavasta. Brands Hatchissa jäätiin 9 sekuntia, Jerezissä ja Spassa 12 sekuntia.
Kauden 1986 tuloksia C-ryhmästä.

Tuosta voi päätellä, että mikäli uskoo Toivosen huippukierrokseen uskoo myös siihen, että nuo C-ryhmän menijät olisivat jääneet S4:lle varmaankin melkein kymmenen sekuntia yhdellä kierroksella. :rolleyes:

Uskon, että innokkainkin legendaaristen b-ryhmäläisten perään vannova oivaltaa järjellään (ei tunteella) ajattellessaan, että noille rata-autoiluun suunnitelluille c-ryhmän autoille ei S4:stä fysiikan lakien mukaan mitenkään olisi voinut olla vastusta saati sitten että S4:stä olisi vastusta f1-autoille.

Itse en tämän viestin jälkeen taida jaksaa tähän otsikkoon enää pahemmin kirjoitella.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Noh tässä pieni video pätkä. Ferrari F40 0-100km/h 3.8sek vs. Jordan F1.video

<small>[ 21-09-2003, 17:05: Message edited by: oldez ]</small>
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Ja Toivosen kierroksen puolustelijoilla on aivan väärä lähtökohta, he lähinnä keskittyvät kertomaan kuinka kovaa Toivosen auto kiihtyi. Eipä sitä eroa siellä tehdä.

Ferrarihan jäi kuin seisomaan viivalle.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
oldez:
Noh tässä pieni video pätkä. Ferrari F40 0-100km/h 3.8sek vs. Jordan F1.video
Loistava video. Näkee juuri loistavasti sen että ihan hitailla vauhdeilla ykkönen ei ole mikään hirmupeli mutta kun siivet alkavat saamaan ilmaa päälleen ja downforcea tulee niin F40 jää heti ja kunnolla.
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
Siviili autolla(F40) on kieltämättä sen verran yhteistä b-ryhmän turbohirmujen kanssa että kummassakin on 4 rengasta ja ratti. Pointtini on,että se että vakio siviiliauto häviää formulalle ei todista sitä etteivätkö b-ryhmäläiset olisi voittaneet formuloita.

Totuushan ei meille paljastu ennenkun joku pystyy todistamaan faktoilla(esim.kierroajat) kantansa.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Kerron: B-ryhmäläinen soralla 2.3 sekuntia
0-100km/h 2.3 sekuntia ja soralla?
Ei pidä paikkaansa, valitettavasti.

Vähän sitä lähdekritiikkiä kun lainaatte netistä, kiitos.

Ainoo vaan että b-ryhmäläinen kiihtyy nopeammin soralla kuin asfaltilla.
</strong>

Asfaltilla voisin kuvitella että 3s pintaan voisi onnistua. Ei soralla.

Jotta auton saa lähtemään mahdollisimman nopeasti liikkeelle asfaltilla pitää kierrokset nostaa parhaalle vääntöalueelle.
</strong>

S4:ssä sitä ei tarttenu paljon nostaa kun vääntöä saatiin hyvin jo tyhjäkäynnillä. :)
Eli autossa oli mekaaninen ja turboahdin samassa paketissa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Pointtini on,että se että vakio siviiliauto häviää formulalle ei todista sitä etteivätkö b-ryhmäläiset olisi voittaneet formuloita.

No kerro nyt ihmeessä mihin tuo pointtisi perustuu. Tuo "tajuton" 0-100 kiihtyvyys ei nyt paljoa vakuuta, kun niitä ei aika-ajokierroksella ole ensimmäistäkään.

Pelkkä lapsenomainen usko ei kauaa tätä topiikkia hengissä pidä.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Delta S4:n kiihtyvyydestä:

In a set of tests carried out in early November (1985), Lombardi stated that the S4 had been timed at 2.8 sec from zero to 100 kmph and other figures showed that the car accelerated as quickly as a Cosworth engined Formula One car up to 400 metres, despite the rally car weighing 990 kgs.
Lähde: http://www.lanciaaustralia.com.au/pages/articles/rallyhq.htm

<small>[ 21-09-2003, 18:28: Message edited by: Faustus ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Faustus:
Delta S4:n kiihtyvyydestä:

In a set of tests carried out in early November (1985), Lombardi stated that the S4 had been timed at 2.8 sec from zero to 100 kmph and other figures showed that the car accelerated as quickly as a Cosworth engined Formula One car up to 400 metres, despite the rally car weighing 990 kgs.
Lähde: http://www.lanciaaustralia.com.au/pages/articles/rallyhq.htm
Eli toisin sanoen pystyy "roikkumaan" F1 auton perässä ensimmäiset 400 metriä ja sen jälkeen putoaa.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Ilmari:
Faustus:
Delta S4:n kiihtyvyydestä:

In a set of tests carried out in early November (1985), Lombardi stated that the S4 had been timed at 2.8 sec from zero to 100 kmph and other figures showed that the car accelerated as quickly as a Cosworth engined Formula One car up to 400 metres, despite the rally car weighing 990 kgs.
Lähde: http://www.lanciaaustralia.com.au/pages/articles/rallyhq.htm
Eli toisin sanoen pystyy "roikkumaan" F1 auton perässä ensimmäiset 400 metriä ja sen jälkeen putoaa.
Muistanko väärin vai oliko Cossu vapaastihengittävä? Jos näin niin silloin Lancia ei edes voittaisi kiihtyvyydessä turbo formulaa

<small>[ 21-09-2003, 19:34: Message edited by: bigbear ]</small>
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
bigbear:
Muistanko väärin vai oliko Cossu vapaastihengittävä? Jos näin niin silloin Lancia ei edes voittaisi kiihtyvyydessä turbo formulaa
Joo. Tais olla se mylly jolla Keke voitti viimeisenä maailmanmestaruuden 1982 kiitos turbokoneiden huonon luotettavuuden. Perässähän se ei ois muuten pysyny.

Jos tuossa nyt samaa konetta tarkoitettiin, ainakin ite käsitin kans niin.
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Tästä linkistä selviää hieman speksejä. Kyllähän 1,5-1,8 litran koneesta saadaan ahtamalla 800-1000 heppaa helpostikin.

<small>[ 21-09-2003, 21:55: Message edited by: James ]</small>
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Muistelen kun Matti Alamäki ajoi Rally Crossia vissin joskus -80 luvulla, niin sen Porche kiihty nollasta sataan alle 4 sekunnin.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Sammypiru:
Muistelen kun Matti Alamäki ajoi Rally Crossia vissin joskus -80 luvulla, niin sen Porche kiihty nollasta sataan alle 4 sekunnin.
Moni härveli on kiihtynyt 0 - 100km/h erilaisiin aikoihin. Mutta kertokaa nyt ihmeessä miten ne liittyvät tämän topiikin aiheeseen?? :confused:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Pohtiikapa tuon 0-100-jutun sijaan vaikkapa sitä kuinka se Alamäen Porsche, tai mielummin se puheena ollut S4 pysyy radassa Estorilin ensimmäisessä mutkassa. Tai millaisilla nopeuksillä se kykenee taittamaan radan nopeat kaarteet?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kui joku voi ees uskoa tollaista kaupunkilegendaa että S4 olis radalla vertailukelpoinen F1:n kanssa.

Koitin etsiä löytyiskö mitään sellaista stooria josta toi olis suurenneltu.

Ensin katselin v91 Italiassa tehdyn kirjan jossa on historiikit B-ryhmän 037:sta ja S4:stä sekä A-ryhmän Deltan ensimmäisistä vuosista. Pikalueskelulla ei tullut vastaan mitään.

Mike Greasley'n Rallycourse vuodesta 1986 pitää sisällään Henkka-henkutusta, valinta vuoden kuskiksi sekä Henkan ja Sergion muistokirjoitukset. Niissä on Henkan sankaritekoja mutta ei mitään mainintaa moisesta.

Ei löydy myöskään kyseisen vuoden Portugalin rallin artikkelista, ei tilasto-osasta eikä "kisan erikoisuuksien"-luettelosta.

Tuollaista juttua ei myöskään jäänyt mieleen 80-luvulla ja kun muistaa että Henkka oli hieman luonteeltaan tuollainen mikasalomainen niin jos tuollaisen ajan olisi Estorilissa ajanut niin varmasti olisi muistanut siitä kertoa julkisuudessa!!

Muuten, 86 ei ajettu Portugalin rallissa Estorilissä EK:ta, siellä oli vain lähtö, tauko ja maali. Ihan vieressä kyllä ajettiin varsin nopea Laqua Azul, jonne pohjat jakoivat Markku, Walter ja Henkka. 5km aikaan 2.15 eli keskinopeutta 133kmh.
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Turbo-F1 on varmasti voittanut B-ryhmäläiset, mutta todennäköisesti turboton F1 on ollut täydellinen mopedi verrattuna mekaanisesti ahdettuun 1,8 litraiseen nelivetoiseen 970kg painavaan keskimoottoriseen superurheiluautoon jossa on downforcen takia siivekkeetkin.

Tosiasia on että tuo Lancia kiihtyy joko samoihin aikoihin 0-100km/h kuin tän päivän F1-autot tai sitten F1 jää Lancian vauhdista.

Jos F1-autoissa olisi tänä päivänä turbot niin ne olisivat liian vaarallisia kuten b-ryhmän autot olivat.

Vapaasti hengittävällä koneella ei koskaan peitota turbolaitetta, ihan sama mihin runkoon se kone on kytketty. Ei siinä siivet auta jos tehoa ei konehuoneesta löydy.

Lisää lainauksia:

To give you an idea of the kind of performance GroupB cars were capable of I'll mention that in the 1986 season Henri Toivonen made two laps around the Estoril circuit, during a stage of the Portuguese rally, the fastest of which, in 1 minute and 18,1 seconds, would have qualified him in the sixth position of the F1 Grand Prix that same season. Ayrton Senna had the Pole Position in the 1986 Portuguese Grand Prix in 1 minute and 16,7 seconds...Toivonen was using the Lancia Delta S4 and was accompanied by his usual co-driver Sergio Cresto.


http://www.rallycars.com/Cars/Cars_Background2.html



<small>[ 22-09-2003, 04:33: Message edited by: James ]</small>
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös