Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Niinpa, silla ei ole mitaan valia onko hetkellisesti nopein tai kiihtyyko nopeiten, kunhan vaan kiertaa radan nopeimmin lapi. Siita siina kai vaan on kysymys...
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
Allekirjoitan ton,että tärkeintä on kuinka nopeasti rata kierretään. Juuri näin,mutta tästähän tässä topikissa on jauhettja spekuloitu,että kummalla niitä ratoja sitten mentäisiin nopeammin,b-ryhmäläisellä vai formulalla.
On mielestäni aika kova fakta(tämä todella lukee monissa alan kirjoissakin),että Toivonen kiersi Estorilin ralliautolla rallisäädöin ilman suurempia lämmittelyjä/rataantutustumisia sellasella haipakalla että olisi päässyt aikaajossa kuudenteen ruutuun tuosta vaan formuloita vastaan.Siis kyseessä on mutkainen,formula-autoille ideaaliksi suunniteltu asfalttirata,ei mikään sorapikataipale,mihin Toivosen auto oli suunniteltu.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Valtte Laapotti:
Allekirjoitan ton,että tärkeintä on kuinka nopeasti rata kierretään. Juuri näin,mutta tästähän tässä topikissa on jauhettja spekuloitu,että kummalla niitä ratoja sitten mentäisiin nopeammin,b-ryhmäläisellä vai formulalla.
On mielestäni aika kova fakta(tämä todella lukee monissa alan kirjoissakin),että Toivonen kiersi Estorilin ralliautolla rallisäädöin ilman suurempia lämmittelyjä/rataantutustumisia sellasella haipakalla että olisi päässyt aikaajossa kuudenteen ruutuun tuosta vaan formuloita vastaan.Siis kyseessä on mutkainen,formula-autoille ideaaliksi suunniteltu asfalttirata,ei mikään sorapikataipale,mihin Toivosen auto oli suunniteltu.
Niinno, tässä toikissakin muutaman kerran on jo mainittu, että Toivonen ajoi kyseisen ajan Estorilin lyhyemmällä radalla kun taas kisa ajettiin pidemmällä. Kova se suoritus silti varmasti oli, mutta jotain rajaa sentään.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Valtte Laapotti
[QB]
On mielestäni aika kova fakta(tämä todella lukee monissa alan kirjoissakin),että Toivonen kiersi Estorilin ralliautolla rallisäädöin ilman suurempia lämmittelyjä/rataantutustumisia sellasella haipakalla että olisi päässyt aikaajossa kuudenteen ruutuun tuosta vaan formuloita vastaan. [QB]
Minä en osaa ottaa kantaa tähän tapaukseen ja sen totuudellisuuteen, kun en ole itse siitä mistään muualta tätä topiccia aikaisemmin kuullut. Siihen olisiko jossakin toisessa menneisyyden autoluokassa ollut aikanaan enemmän potentiaalia kuin ykkösissä ja olisiko tältä pohjalta voinut nykyhetkeen mennessä kehittyä jotain mihin nyky-ykköset eivät yllä, en ota mitään kantaa. Vaihtoehtoisten historioiden kehittely edellyttäisi paljon enemmän tietoja moottoriurheilusta kuin minulla on.

Sinällään en kiistä sitä etteikö ole mahdollista, että tulevaisuudessa toimii myös sellaisia autoluokkia, joiden autoilla myös formuloille tyypitellyllä radalla ollaan F1:siä nopeampia. Es. sen jälkeen jos F1:ssä siirrytään nykyistä pienempiin moottoreihin. Tällä hetkellä ei tällaista autoluokkaa kuitenkaan ole. Mikäli joku toinen autoluokka tälle tasolle todistetusti pääsee on se varmasti kova juttu ja omiaan kyseenalaistamaan F1:ten aseman kuninkuusluokkana. En kuitenkaan ainakaan itse ole huomannut kehityksen missään muualla kulkevan siihen suuntaan, jolla F1:set pitkällä aikavälillä haastettaisiin.
 

iguana

Well-known member
Liittynyt
1.4.2000
Viestit
229
Sijainti
Nokia-City
Jacques
Niinno, tässä toikissakin muutaman kerran on jo mainittu, että Toivonen ajoi kyseisen ajan Estorilin lyhyemmällä radalla kun taas kisa ajettiin pidemmällä. Kova se suoritus silti varmasti oli, mutta jotain rajaa sentään.[/QB]
On mainittu joo, mutta näyttäkää joku vuorostanne FAKTATIETOA, missä mainitaan että Toivonen kiersi lyhyemmän version radasta. Eikä tiedoksi kelpaa kenenkään kotisivut wink
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
Joo,minäkin haluaisin saada todisteita tulle väitteelle että Toivonen olisi ajanut miniversion Estorilin radasta,sillä esim.Ruutulippu kirjassa,jossa kerrotaan tuosta Toivosen uskomattomasta suorituksesta, ei puhuta mitään siitä että rata olisi ollut yhtäkkiä lyhyempi kun Toivonen kävi ajamassa ja sitten taas pidentynyt yhtäkkiä kun formulat palasivat radalle. eek!
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Kuka muistaa kuinka paljon alle minuutin Ahvenisto on ajettu b-ryhmäläisillä rc-käytössä. Alamäet&co poikkesivat välillä jopa soran kautta. Statisti on Keijo Williamssillaan n. 1:10 ajallaan.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Eipä tarvitse mennä kun atlantin yli,niin siellä ne paukuttaa menemään "ei-kuninkuusluokassa"huippuja n.100 km/h enemmän kun f1:set kelaa parhaimillaan.
------------------

"Huiput" ovat tietysti oma lukunsa. Montrealin rata on ensimmäinen jossa Formulat ja Cart autot ovat ensimmäistä kertaa ajaneet samalla radalla. Paalupaikkoijen aikaero oli 12 sekunttia Formula1:n eduksi........

:p
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
No se rata onki ideaali formuloille!
Niin ja vetoan nyt v8-autoihin jotka kiihtyvät kaikilla mahdollisilla metrimäärillä kovempaa kuin formulat, ja kelaavat huippujakin yli 500 km/h pelkästään varttimailin aikana. Siinä on kuulkaa 3 -litraset laitteet kevyttä kamaa kun isolohkot näyttää missä kaappi seisoo.
Sitäpaitsi, tässähän oli kyse siitä verrannosta b-ryhmän rallipedot versus formula-autot. Eli pysytääs aiheessa, ja peräänkuulutuan edelleen todistusaineistoa siitä Toivosen ajoa varten lyhennetystä Estorilin radasta,sillä muussa tapauksessa voidaan vetää johtopäätös että formulat on kevyttä tavaraa myös b-ryhmän rallipelien käsittelyssä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
No se rata onki ideaali formuloille!
Niin ja vetoan nyt v8-autoihin jotka kiihtyvät kaikilla mahdollisilla metrimäärillä kovempaa kuin formulat, ja kelaavat huippujakin yli 500 km/h pelkästään varttimailin aikana. Siinä on kuulkaa 3 -litraset laitteet kevyttä kamaa kun isolohkot näyttää missä kaappi seisoo.


Voisitko nyt täsmentää mitä autoja tarkoitat? Jos puhut jostain Drag Race autoista niin minähän voin seuraavaksi puhua vaikka kuuraketista.....
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Ilmari:
Eipä tarvitse mennä kun atlantin yli,niin siellä ne paukuttaa menemään "ei-kuninkuusluokassa"huippuja n.100 km/h enemmän kun f1:set kelaa parhaimillaan.
------------------

"Huiput" ovat tietysti oma lukunsa. Montrealin rata on ensimmäinen jossa Formulat ja Cart autot ovat ensimmäistä kertaa ajaneet samalla radalla. Paalupaikkoijen aikaero oli 12 sekunttia Formula1:n eduksi........

:p
Juu. Vetihän Donohue jo vuonna 1975 917:sta neljääsataa. Olisi päässyt kovempaakin, jos ei olisi sudittanut ovaalin suoranpätkiä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Tässä alkaa nyt todellisuus hämärtyä. F1 autot on suunniteltu niitä ratoja silmälläpitäen joilla kilpailut käydään.

Minkään muun autoluokan auto tuskin kiertää näitä ratoja nopeammin (siihen mitä 86 on tapahtunut, en ota kantaa kun ei tunnu olevan riittävästi tietoa).

F-1:ssä tuotekehitykseen laitetaan enemmän rahaa kuin missään muussa autoluokassa. Cart autoissa koneet käyvät metanolilla, autojen pohjissa on ilmakanavat ja alla slicksit, silti ne eivät katuradoilla pärjää formuloille.

Tottakai pitkälle ovaalille suunniteltu auto lyö formulat ovaalilla. Tottakai pelkästään varttimailin kiihdytykseen suunniteltu auto peittoaa formulan varttimailin kiihdytyksessä.

Tämä tuntuu nyt menevän lapselliseksi uhoamiseksi. Koittakaa nyt sitten taivuttaa se dragsteri mutkaan doubtful
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
f1:sen ongelma onkin juuri se,että niille valtaville tuotekehittelyrahoille saisi huomattavasti enemmän vastinetta,ellei typerän tiukka ja naurettava sääntökokoelma sitä estäisi.Esim,lupa käyttää ahtimia moottoreissa saisi minutkin pitämään ykkösiä "kuninkuusluokkana"
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Valtte Laapotti:
f1:sen ongelma onkin juuri se,että niille valtaville tuotekehittelyrahoille saisi huomattavasti enemmän vastinetta,ellei typerän tiukka ja naurettava sääntökokoelma sitä estäisi.Esim,lupa käyttää ahtimia moottoreissa saisi minutkin pitämään ykkösiä "kuninkuusluokkana"
Problematiikka piilekiin siinä, millaisia nopeuksia nykyisillä radoilla voidaan turvallisesti ajaa.

Mikäli näitä "typeriä" sääntökokelmia ei olisi, nousisi formuloiden vauhti nykyisille radoille vaarallisen kovaksi. Jos sääntöjä ei esimerkiksi vuoden -92 jälkeen olisi kertaakaan kiristetty, kulkisivat f1 autot nyt niin kovaa ettei kuljettajalla olisi mitään mahdollisuuksia selvitä hengissä suurissa nopeuksissa tapahtuvista onnettomuuksista.

Jos formuloiden nopeuksien halutaan nykyisestä merkittävästi nousevan, pitää ratojen turva-alueita, ja todennäköisesti myös topologioita muuttaa radikaalisti. Investointitarve olisi ratojen ja autojen kehityksen osalta valtava. Lajin luonne muuttuisi myös erilaiseksi.

idea
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Valtte Laapotti:
f1:sen ongelma onkin juuri se,että niille valtaville tuotekehittelyrahoille saisi huomattavasti enemmän vastinetta,ellei typerän tiukka ja naurettava sääntökokoelma sitä estäisi.Esim,lupa käyttää ahtimia moottoreissa saisi minutkin pitämään ykkösiä "kuninkuusluokkana"
Mutta eiköhän turvallisuus ole kuitenkin tärkeää. Noihin vehkeisiin kun laittaisi turbot kiinni saisi niistä yli 1500hp ulos. Joka taas periaattessa tarkoittaisi sitä, että suoranopeudet olisivat reilusti yli 400km/h ja nollasta sataan, jos vain kytkin kestää, olisi kahden sekunnin pintaan. Mutta entäs kun ripustus hajoaa yli 400km/h vauhdissa. Sanomattakin selvää että siitä tulee ruumiita.
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
No, tällä logiikallahan lajista saataisiin nykyistäkin turvallisempi kun maksimitehot rajattaisi vaikkapa 12:sta kilowattiin.

Mutta kyse on siitä,että se ei olisi enää varmaan teidänkään mielestä yhtään mielekästä. Kyllä kilpa-autoilussa pitäisi yrittää ajaa niin nopeasti kun pystytään, sehän on koko kilpa-autoilun idea se.

<small>[ 20-09-2003, 22:11: Message edited by: Valtte Laapotti ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Valtte Laapotti:
No, tällä logiikallahan lajista saataisiin nykyistäkin turvallisempi kun maksimitehot rajattaisi vaikkapa 12:sta kilowattiin.
Niin saataisiinkin. Se ei kuitenkaan ole tavoitetila. Tavoitteena on se etteivät formulat muutu enään nykyistä merkittävästi turvattomammiksi, koska kuolonkolarien määrä tulisi tällöin nousemaan liian kovaksi.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Valtte Laapotti:
No, tällä logiikallahan lajista saataisiin nykyistäkin turvallisempi kun maksimitehot rajattaisi vaikkapa 12:sta kilowattiin.

Mutta kyse on siitä,että se ei olisi enää varmaan teidänkään mielestä yhtään mielekästä. Kyllä kilpa-autoilussa pitäisi yrittää ajaa niin nopeasti kun pystytään, sehän on koko kilpa-autoilun idea se.
Päinvastaisella logiikalla nykytegnoligia voisi tuottaa autoja jotka kulkisivat vaikkapa 800 km/h. Siinä ei olisi kuitenkaan mitään järkeä, sen takia kaikissa kilpa-autoluokissa on sääntöjä jotka rajoittavat auton suorituskykyä.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Formula ykkösten legendaarinen maine ja suunnaton suosio on pitkälti vaaran aiheuttaman jännitysmomentin ansiota.
 
Liittynyt
19.9.2003
Viestit
122
Juuri näin Norman. Tähän perustunee pitkälti myös B-ryhmän legendaarinen maine.

Kilpa-autoilun suurena ystävänä olen sitä mieltä,että on kivempi katsoa kilpa-autoa joka kiitää radalla kahta sataa kuin autoa joka etenee samassa kohtaa 20 kilsaa tunnissa. Silläkin uhalla että eittämättä tilanne olisi pienemmällä nopeudella kaikkienkannalta turvallisempi. Kenties olenkin jonkinasteinen kapinallinen idea
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös