Nopeahuoli
Pomo Hetteri
Niinpa, silla ei ole mitaan valia onko hetkellisesti nopein tai kiihtyyko nopeiten, kunhan vaan kiertaa radan nopeimmin lapi. Siita siina kai vaan on kysymys...
Niinno, tässä toikissakin muutaman kerran on jo mainittu, että Toivonen ajoi kyseisen ajan Estorilin lyhyemmällä radalla kun taas kisa ajettiin pidemmällä. Kova se suoritus silti varmasti oli, mutta jotain rajaa sentään.Valtte Laapotti:
Allekirjoitan ton,että tärkeintä on kuinka nopeasti rata kierretään. Juuri näin,mutta tästähän tässä topikissa on jauhettja spekuloitu,että kummalla niitä ratoja sitten mentäisiin nopeammin,b-ryhmäläisellä vai formulalla.
On mielestäni aika kova fakta(tämä todella lukee monissa alan kirjoissakin),että Toivonen kiersi Estorilin ralliautolla rallisäädöin ilman suurempia lämmittelyjä/rataantutustumisia sellasella haipakalla että olisi päässyt aikaajossa kuudenteen ruutuun tuosta vaan formuloita vastaan.Siis kyseessä on mutkainen,formula-autoille ideaaliksi suunniteltu asfalttirata,ei mikään sorapikataipale,mihin Toivosen auto oli suunniteltu.
Minä en osaa ottaa kantaa tähän tapaukseen ja sen totuudellisuuteen, kun en ole itse siitä mistään muualta tätä topiccia aikaisemmin kuullut. Siihen olisiko jossakin toisessa menneisyyden autoluokassa ollut aikanaan enemmän potentiaalia kuin ykkösissä ja olisiko tältä pohjalta voinut nykyhetkeen mennessä kehittyä jotain mihin nyky-ykköset eivät yllä, en ota mitään kantaa. Vaihtoehtoisten historioiden kehittely edellyttäisi paljon enemmän tietoja moottoriurheilusta kuin minulla on.Valtte Laapotti
[QB]
On mielestäni aika kova fakta(tämä todella lukee monissa alan kirjoissakin),että Toivonen kiersi Estorilin ralliautolla rallisäädöin ilman suurempia lämmittelyjä/rataantutustumisia sellasella haipakalla että olisi päässyt aikaajossa kuudenteen ruutuun tuosta vaan formuloita vastaan. [QB]
On mainittu joo, mutta näyttäkää joku vuorostanne FAKTATIETOA, missä mainitaan että Toivonen kiersi lyhyemmän version radasta. Eikä tiedoksi kelpaa kenenkään kotisivut winkJacques
Niinno, tässä toikissakin muutaman kerran on jo mainittu, että Toivonen ajoi kyseisen ajan Estorilin lyhyemmällä radalla kun taas kisa ajettiin pidemmällä. Kova se suoritus silti varmasti oli, mutta jotain rajaa sentään.[/QB]
Juu. Vetihän Donohue jo vuonna 1975 917:sta neljääsataa. Olisi päässyt kovempaakin, jos ei olisi sudittanut ovaalin suoranpätkiä.Ilmari:
Eipä tarvitse mennä kun atlantin yli,niin siellä ne paukuttaa menemään "ei-kuninkuusluokassa"huippuja n.100 km/h enemmän kun f1:set kelaa parhaimillaan.
------------------
"Huiput" ovat tietysti oma lukunsa. Montrealin rata on ensimmäinen jossa Formulat ja Cart autot ovat ensimmäistä kertaa ajaneet samalla radalla. Paalupaikkoijen aikaero oli 12 sekunttia Formula1:n eduksi........
Problematiikka piilekiin siinä, millaisia nopeuksia nykyisillä radoilla voidaan turvallisesti ajaa.Valtte Laapotti:
f1:sen ongelma onkin juuri se,että niille valtaville tuotekehittelyrahoille saisi huomattavasti enemmän vastinetta,ellei typerän tiukka ja naurettava sääntökokoelma sitä estäisi.Esim,lupa käyttää ahtimia moottoreissa saisi minutkin pitämään ykkösiä "kuninkuusluokkana"
Mutta eiköhän turvallisuus ole kuitenkin tärkeää. Noihin vehkeisiin kun laittaisi turbot kiinni saisi niistä yli 1500hp ulos. Joka taas periaattessa tarkoittaisi sitä, että suoranopeudet olisivat reilusti yli 400km/h ja nollasta sataan, jos vain kytkin kestää, olisi kahden sekunnin pintaan. Mutta entäs kun ripustus hajoaa yli 400km/h vauhdissa. Sanomattakin selvää että siitä tulee ruumiita.Valtte Laapotti:
f1:sen ongelma onkin juuri se,että niille valtaville tuotekehittelyrahoille saisi huomattavasti enemmän vastinetta,ellei typerän tiukka ja naurettava sääntökokoelma sitä estäisi.Esim,lupa käyttää ahtimia moottoreissa saisi minutkin pitämään ykkösiä "kuninkuusluokkana"
Niin saataisiinkin. Se ei kuitenkaan ole tavoitetila. Tavoitteena on se etteivät formulat muutu enään nykyistä merkittävästi turvattomammiksi, koska kuolonkolarien määrä tulisi tällöin nousemaan liian kovaksi.Valtte Laapotti:
No, tällä logiikallahan lajista saataisiin nykyistäkin turvallisempi kun maksimitehot rajattaisi vaikkapa 12:sta kilowattiin.
Päinvastaisella logiikalla nykytegnoligia voisi tuottaa autoja jotka kulkisivat vaikkapa 800 km/h. Siinä ei olisi kuitenkaan mitään järkeä, sen takia kaikissa kilpa-autoluokissa on sääntöjä jotka rajoittavat auton suorituskykyä.Valtte Laapotti:
No, tällä logiikallahan lajista saataisiin nykyistäkin turvallisempi kun maksimitehot rajattaisi vaikkapa 12:sta kilowattiin.
Mutta kyse on siitä,että se ei olisi enää varmaan teidänkään mielestä yhtään mielekästä. Kyllä kilpa-autoilussa pitäisi yrittää ajaa niin nopeasti kun pystytään, sehän on koko kilpa-autoilun idea se.