Lapset

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
*pakenee jo valmiiksi*
Odotapa, sitä, jos ja kun ITGjr sen asunnon Tampereelta ostaa, niin oletan, että lomakausina mahdollisesti swappaamme asuntoja.

Hää tulisi tänne kera vaimons' ja mää hyödynnän hänen Tampereen asuntoa ja lähikauppojans' ostamalla elintarviketta, keksilöitä ja marmelaatia.

Ja käymällä ravintoloissa. Kuten Pub Artturissa, jossa jo kerran kävin. Vuonna 2009, mutta kävin kuitennii. Lohkoperunat kera oluen sieltä ostin ja kuvankin olen siitä tänne aikoinaan laittanut.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Vielä tuosta vanahemmasta lapsesta ja vaimostaan.

He puhuvat lähes poikkeuksetta keskenään englantia. ITGjr:n äiti ja miniänsä puhuvat pääosin suomea. Tiukan paikan tullessa vaihtavat englantiiin.

Mää puhun miniälle englantia, ja hää mulle suomea. Näin ollen mun kielitaito ehkä mahdollisesti paranee, tai ainain pysyy ennallaan ja miniän suomenkieli kehittyy?

Tuo mun miniä on kyllä oppinut suomea aivan uskomattoman hyvin. Noin vuosi sitten osasi sanoa jotakuinniin vaan: Hei, paivaa, ja huomenta.

Nyt hää osaa muodostaa ihan ymmärrettäviä suomenkielisiä lauseita. Toisin sanojen taivutukset eivät aina osu ihan kohilleen, mutta toimeen hää jo tullee suomella vaikka koulussaan, kaupassa tai kampaajalla.

Hää sanoi eilen mulle että: "Minä opiskele suomi joka paivä". Hyvä niin.

Mulla on eräs romanialaislähtöinen kaveri, joka muutti Suomeen Ruotsista joskus 1990-luvun viimeisinä vuosina. Hää puhuu kyllä nykyään ihan ymmärrettävää suomea, mutta tuo mun miniä on päässyt melkein samalle tasolle vuodessa, kun tämä romanialainen noin 18:essa vuodessa.

Ei kai siinä.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Vielä tuosta vanahemmasta lapsesta ja vaimostaan.

He puhuvat lähes poikkeuksetta keskenään englantia. ITGjr:n äiti ja miniänsä puhuvat pääosin suomea. Tiukan paikan tullessa vaihtavat englantiiin.

Mää puhun miniälle englantia, ja hää mulle suomea. Näin ollen mun kielitaito ehkä mahdollisesti paranee, tai ainain pysyy ennallaan ja miniän suomenkieli kehittyy?

Tuo mun miniä on kyllä oppinut suomea aivan uskomattoman hyvin. Noin vuosi sitten osasi sanoa jotakuinniin vaan: Hei, paivaa, ja huomenta.

Nyt hää osaa muodostaa ihan ymmärrettäviä suomenkielisiä lauseita. Toisin sanojen taivutukset eivät aina osu ihan kohilleen, mutta toimeen hää jo tullee suomella vaikka koulussaan, kaupassa tai kampaajalla.

Hää sanoi eilen mulle että: "Minä opiskele suomi joka paivä". Hyvä niin.

Mulla on eräs romanialaislähtöinen kaveri, joka muutti Suomeen Ruotsista joskus 1990-luvun viimeisinä vuosina. Hää puhuu kyllä nykyään ihan ymmärrettävää suomea, mutta tuo mun miniä on päässyt melkein samalle tasolle vuodessa, kun tämä romanialainen noin 18:essa vuodessa.

Ei kai siinä.
Virroilla opetti britti, joka ei ainakaan sen 4:n paikkakunnalla viettämäni vuoden aikana puhunut kertaakaan sanaakaan suomea. Tämä tuntui kaikista melko käsittämättömältä. Väitettiin, ettei ollut yrittänytkään opetella suomea.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26885
Virroilla opetti britti, joka ei ainakaan sen 4:n paikkakunnalla viettämäni vuoden aikana puhunut kertaakaan sanaakaan suomea. Tämä tuntui kaikista melko käsittämättömältä. Väitettiin, ettei ollut yrittänytkään opetella suomea.
Voin kyllä kuvitella että äidinkielenään englantia puhuvat on kaikkein haluttomimpia opettelemaan uuden asuinmaansa kieltä. Tuskin sadoista tuhansista Espanjassa asuvista briteistäkään kaikki Espanjaa osaa. Tai monikaan.
 

Örfil

Guest
Virroilla opetti britti, joka ei ainakaan sen 4:n paikkakunnalla viettämäni vuoden aikana puhunut kertaakaan sanaakaan suomea. Tämä tuntui kaikista melko käsittämättömältä. Väitettiin, ettei ollut yrittänytkään opetella suomea.
Kollegana Nokialla oli aikanaan saksalainen kaveri, joka ei koko sen 14 vuoden aikana puhunut sanaakaan suomea. Tai no, yhteensä noiden vuosien aikana ehkä 20 kpl. On naimisissa suomalaisen kanssa, asunut herra ties kuinka kauan täällä. Olisi luullut että jo tuossa ajassa puhuisi edes auttavasti maan kieltä.

Vertailun vuoksi, jokusen vuoden työskentelin venäläisen hepun kanssa, joka oli ollut maassa 16 vuotta. Puhui aivan ymmärrettävää suomea, aksentin kyllä tunnisti, mutta heitti läppää ja vitsiä aivan kuin ilman alaleukaa suomeksi. Oli melkoisen vitsikäs heppu kaiken lisäksi ja mukavaa seuraa.

On ihmisissä ja persoonissa eroja, on.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Virroilla opetti britti, joka ei ainakaan sen 4:n paikkakunnalla viettämäni vuoden aikana puhunut kertaakaan sanaakaan suomea. Tämä tuntui kaikista melko käsittämättömältä. Väitettiin, ettei ollut yrittänytkään opetella suomea.
Olen muutaman kerran jo tänne kirjoittanutkin, että Virrat oli lapsuuteni salaperäinen ja mystinen paikkakunta. On näköjään se ollut sitä vielä 2000-luvullakin.
 
Ylös