Albert Oil
Hippi ja juntti
Mua on turha vilkuilla.
Mulla vai pojalla? Vai molemmillako.Kova on kiiru velkavankeuteen.
Jälkikasvullas.Mulla vai pojalla? Vai molemmillako.
Siinä oliskin opettaja ollut, jos opetteli neljä vuotta suomea, muttei oppinut sanaakaan.Virroilla opetti britti, joka ei ainakaan sen 4:n paikkakunnalla viettämäni vuoden aikana puhunut kertaakaan sanaakaan suomea. Tämä tuntui kaikista melko käsittämättömältä. Väitettiin, ettei ollut yrittänytkään opetella suomea.
Kelpaa, muttei ole minkään väärtti.Jaaa.
Viime heinäkuussa vielä kelpasi.
Lakiehdotus siis tarkoittaa valiokuntaneuvos Tuula Kuloveden mukaan sitä, että kun lasketaan, onko lainalle tarpeeksi vakuuksia, henkilötakausta ei lasketa mukaan vakuudeksi. Tuleva laki ei siis kiellä henkilötakauksia, mutta niillä ei ole merkitystä sen kannalta, paljonko lainaa voidaan myöntää.
Lakiehdotuksessa asetetaan enimmäismäärä lainalle, jota voidaan myöntää suhteessa vakuuksiin. Vakuuksia on oltava tietty määrä enemmän kuin lainaa. Käytännössä ei ole Kuloveden mukaan mitään järkeä käyttää henkilötakauksia, koska pankki saa myöntämäänsä lainaa suuremmat esinevakuudet.
Laki ei jatkossakaan kiellä antamasta henkilötakauksia, mutta jos esinevakuutta ei ole tarpeeksi, pankki ei voi myöntää lainaa.
Nordean Luomasen mukaan vanhemmat pystyvät edelleen antamaan vakuutta tai takaamaan lapsensa ensiasuntolainan aivan kuten nykyäänkin.
Henkilötakauksia ei Nina Luomasen mukaan nytkään anneta kovin usein, ja niiden määrä on ollut hyvin pieni.
Ei, tak...vakuudet pitää olla isommat kuin laina. Keskustelukumppanini oli Nordean asuntolainapuolelta, joka hoitaa asuntolainoja koko maahan.Itse en halunnut häiritä vanhempiani -> Maksanpahan enämpi korkoja. Ei kait nykyään olisi onnistunut tuo kuvioni.
Tuohon on tietty se kiekura, jos vanhemmilla on antaa reaalivakuuksia. Vaikka oman asunnon osakepahvit, ja silloin vanhempi voi ns. ”taata” vaikka aikuisten oikeesti onkin reaalivakuuksista kyse.Ei, tak...vakuudet pitää olla isommat kuin laina. Keskustelukumppanini oli Nordean asuntolainapuolelta, joka hoitaa asuntolainoja koko maahan.
Eli rahat tililläsi kelpasi? Jotain pitää olla jossain, että kelpaa takaajaksi. Pelkkä nimi siis ei riittänyt edesä vuosituhannen taitteessa. Toisin kun 30-vuotta sitten.Jaaa.
Viime heinäkuussa vielä kelpasi.
Juujuu, mutta nyt oli kyse henkilötakauksista.Tuohon on tietty se kiekura, jos vanhemmilla on antaa reaalivakuuksia. Vaikka oman asunnon osakepahvit, ja silloin vanhempi voi ns. ”taata” vaikka aikuisten oikeesti onkin reaalivakuuksista kyse.
Lapsillako?Joo. Niillä ei ole ollu (käytännön) virkaa aikoihin.
Lapsillako?
Sulla lukee otsikossa ”Lapset”.
Aikamoinen yllätys, eipä ole tullut aiemmin vastaan, taitaapi olla yksittäisen pankin tai toimihenkilön rajaus. Tuota parempaa vakuutta on hankala löytää, jos takaajilla on vähäistä enemmän varallisuutta.Nykyään ei enää henkilötakaus kelpaa. Just asiasta pankkihenkilön kanssa juttelin.