Lapsuuden ruokatraumat

Onko traumija?


  • Äänestäjiä yhteensä
    28
  • Äänestys suljettu. .

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jännää että useimpien nirsoilun kohteet on niitä herkullisempia perinteisiä makuelämyksiä.

Pistäkää nokian saappaat jalkaan ja avatkaa päänne.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kerran lapsena söin viiliä ja viikko siitä niin meinasin tipahtaa kalliolta jokeen, n. puolen metrin korkeudelta. En edelleenkään tykkää viilistä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Alko tekee mieli hernekeittoa, vispipuuroa ja sipsejä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Ainakaan kaalikääryleet, pinaattikeitto ja rimpsuluut eivät houkuta edelleenkään yhtään.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26881
Kaalikääryleet ja värikäs kalavuoka.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Kaalikääryleet, -keitto ja -laatikko. Ei ikinä ole mennyt alas ne. Siitä löyhkästä kaikkoaa ruokahalut eikä mene sitten alas mikään muukaan.

Vieläkö kerkesin vastaamaan..
Ainakaan kaalikääryleet, pinaattikeitto ja rimpsuluut eivät houkuta edelleenkään yhtään.
Kaalikääryleet ja värikäs kalavuoka.
Kaalitrauma oli mullakin, mutta oisko ollu kymmenkunta vuotta sitten kun huomasin muutoksen tapahtuneen ja nykyään kaali, erityisesti parsakaali, on lempiruokaani. Sitä en muista, mikä muutoksen aiheutti. Olisko ollu tuo parsa- tai kukkakaali miedompana makuna ja jota syömällä olen tykästynyt perinteiseenkin kaaliin. Hyvät kaalikääryleethän sulaa suussa.

Jännää, että en tota inhosta poisoppimista muista.
 

Thyella

þýðingafræðingur
Liittynyt
28.3.2004
Viestit
3500
Sijainti
Ciutat Comtal
Silakka, koska pienenä ruodot jäi aina kurkkuun kiinni. Nykyään voin syödä silliä, ja kai ne silakkapihvitkin alas menis nykyään, mut ei niitä jostain syystä tuu koskaan tehtyä. Oon kyllä tehny itelleni lupauksen, että maistan, jos niitä on jossain joskus tarjolla. :ahem:

Toinen mitä en voi sietää ollenkaan on liha, missä on kaiken maailman läskiä ja rustoa ja ns. nästibaitseja, hyvänä esimerkkinä kanan paistisuikaleet. Sanoin sitä pienenä saranakanaks, ku siellä oli semmosia venyviä juttuja välissä. Ne oli halpoja, joten niitä syötiin usein. :yuck:

Kalapuikot ja ranskalaiset oli kans halpoja, joten meillä oli niitä lähes päivittäin ku oli pieni, ku rahat ei riittäny muuhun. Mulla meni monta vuotta, että sain taas syötyä kalapuikkoja, mutta semmosiin kaupan pakasteranskalaisiin en kovin mielelläni koske vieläkään. Hiljattain huomatun peruna-allergian myötä ei kovin usein tarttekaan koskea.
 

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Talkkunavelli. Äiti pakotti kerran pienen tolemiehen syömään, vaikka itku tuli kun oli niin pahaa. Minkäänlaista makumuistikuvaa ei ole, mutta en ole sitä koskaan sen jälkeen maistanut, eikä ole tehnyt edes mieli maistaa.
 

Örfil

Guest
Tässä on sellainen homma taustalla että kyse ei ole mausta, vaan miltä se tuntuu suussa: olen tutustunut aiheeseen erinäisten asioiden ja vaiheiden kautta omien, sisarusten sekä lasteni (omat + otto) kautta.

Itselläni kaikki "liukas" (sipuli, kaali, kanaviillokki, läskin kimpaleet) ei menneet alas sitten millään vaan tuli ylös yök:in kera. Ei vaan voinut niellä ja haju korreloi siihen, että "se on nyt taas sitä liukasta kamaa".

Itsekään en tarkalleen muista milloin pääsin ruokatraumoistani eroon, mutta se lienee tapahtunut siinä 3.5 - 4 -ympin kohdilla. Ja tässä ei ole kyse siitä, miten "kotona opetetaan syömään" kuten faija jurnutti mulle aikanaan pojista, sillä toinen syö kaikkea mikä ei liiku (liian nopeasti) ja toinen vain jauhelihaa.

Siskoni on 35 ja aivan mahdoton nirso vieläkin, samoin junnu: kummatkin eläneet pääasiassa jauhelihalla ja riisillä/perunoilla koko ikänsä.

Kyse on ei ole makuaistista vaan tuntemuksista suussa. Ruokaa ei maisteta vaan tunnetaan, ja kun ruoka ei "tunnu" oikealta, sitä ei voi vaan syödä.
Asia voi mennä ohi ikääntymisen myötä (oma kokemus) tai ainakin helpottua.

Mutta edelleenkään en voisi syödä simpukoita, katkarapuja jne...

Lisäkommentteja teoriaan?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Olen päässyt yli paprikan, punajuuren ja maksalaatikon kammosta.

Muita ei ole ollut. Olen kaikkiruokainen, menee simpukat yms. niljakkeet.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tässä on sellainen homma taustalla että kyse ei ole mausta, vaan miltä se tuntuu suussa: olen tutustunut aiheeseen erinäisten asioiden ja vaiheiden kautta omien, sisarusten sekä lasteni (omat + otto) kautta.

Itselläni kaikki "liukas" (sipuli, kaali, kanaviillokki, läskin kimpaleet) ei menneet alas sitten millään vaan tuli ylös yök:in kera. Ei vaan voinut niellä ja haju korreloi siihen, että "se on nyt taas sitä liukasta kamaa".

Itsekään en tarkalleen muista milloin pääsin ruokatraumoistani eroon, mutta se lienee tapahtunut siinä 3.5 - 4 -ympin kohdilla. Ja tässä ei ole kyse siitä, miten "kotona opetetaan syömään" kuten faija jurnutti mulle aikanaan pojista, sillä toinen syö kaikkea mikä ei liiku (liian nopeasti) ja toinen vain jauhelihaa.

Siskoni on 35 ja aivan mahdoton nirso vieläkin, samoin junnu: kummatkin eläneet pääasiassa jauhelihalla ja riisillä/perunoilla koko ikänsä.

Kyse on ei ole makuaistista vaan tuntemuksista suussa. Ruokaa ei maisteta vaan tunnetaan, ja kun ruoka ei "tunnu" oikealta, sitä ei voi vaan syödä.
Asia voi mennä ohi ikääntymisen myötä (oma kokemus) tai ainakin helpottua.

Mutta edelleenkään en voisi syödä simpukoita, katkarapuja jne...

Lisäkommentteja teoriaan?
Juuri näin. Mulla ei tuo ruuan koostumus ja sen tuntemus suussa sinänsä erityisesti yksilöidy mihinkään ruokalajiin. Luikkaat klimpit, jos niitä on riittävän harvassa ja yllättäen, voivat aiheuttaa yökköreaktion. Vaikkapa puurossa. Mutta esimerkiksi jossain itse sekoitetussa hedelmä tai marjarahkassa, jossa sattumat ovat saman tuntuisia niin yökkimistä ei tule.

Kyseessä lienee ihan suojautumiskeino makuaistin rinnalla, jolla elimistä välttää pilaantuneen tai muuten epäsuotavan aineksen joutumisen ruuansulatukseen.

Ja koostumukseen sekä makuun liittyen: nuoruuden ruokatrauma nro 1: intin noppasoppa!
 
Ylös