Kaalikääryleet, -keitto ja -laatikko. Ei ikinä ole mennyt alas ne. Siitä löyhkästä kaikkoaa ruokahalut eikä mene sitten alas mikään muukaan.
Vieläkö kerkesin vastaamaan..
Ainakaan kaalikääryleet, pinaattikeitto ja rimpsuluut eivät houkuta edelleenkään yhtään.
Kaalitrauma oli mullakin, mutta oisko ollu kymmenkunta vuotta sitten kun huomasin muutoksen tapahtuneen ja nykyään kaali, erityisesti parsakaali, on lempiruokaani. Sitä en muista, mikä muutoksen aiheutti. Olisko ollu tuo parsa- tai kukkakaali miedompana makuna ja jota syömällä olen tykästynyt perinteiseenkin kaaliin. Hyvät kaalikääryleethän sulaa suussa.Kaalikääryleet ja värikäs kalavuoka.
Aika tissiposki.Aika pervo :yuck:
Miltähän haisee Skotan sisätiloissa pitkän ajorupeaman päätteeksi kun prööt jos toinenkin on sinne suhahtanut :eek!:Monen inhoamat kaaliruoat on muuten herkkuani.
Tissi poskessa, pillu huulillaAika tissiposki.
Sisäkumi päälaella.Tissi poskessa, pillu huulilla
Sitä kannattanee kysyä joltakin Skota-kuskilta.Miltähän haisee Skotan sisätiloissa pitkän ajorupeaman päätteeksi kun prööt jos toinenkin on sinne suhahtanut :eek!:
Juuri näin. Mulla ei tuo ruuan koostumus ja sen tuntemus suussa sinänsä erityisesti yksilöidy mihinkään ruokalajiin. Luikkaat klimpit, jos niitä on riittävän harvassa ja yllättäen, voivat aiheuttaa yökköreaktion. Vaikkapa puurossa. Mutta esimerkiksi jossain itse sekoitetussa hedelmä tai marjarahkassa, jossa sattumat ovat saman tuntuisia niin yökkimistä ei tule.Tässä on sellainen homma taustalla että kyse ei ole mausta, vaan miltä se tuntuu suussa: olen tutustunut aiheeseen erinäisten asioiden ja vaiheiden kautta omien, sisarusten sekä lasteni (omat + otto) kautta.
Itselläni kaikki "liukas" (sipuli, kaali, kanaviillokki, läskin kimpaleet) ei menneet alas sitten millään vaan tuli ylös yök:in kera. Ei vaan voinut niellä ja haju korreloi siihen, että "se on nyt taas sitä liukasta kamaa".
Itsekään en tarkalleen muista milloin pääsin ruokatraumoistani eroon, mutta se lienee tapahtunut siinä 3.5 - 4 -ympin kohdilla. Ja tässä ei ole kyse siitä, miten "kotona opetetaan syömään" kuten faija jurnutti mulle aikanaan pojista, sillä toinen syö kaikkea mikä ei liiku (liian nopeasti) ja toinen vain jauhelihaa.
Siskoni on 35 ja aivan mahdoton nirso vieläkin, samoin junnu: kummatkin eläneet pääasiassa jauhelihalla ja riisillä/perunoilla koko ikänsä.
Kyse on ei ole makuaistista vaan tuntemuksista suussa. Ruokaa ei maisteta vaan tunnetaan, ja kun ruoka ei "tunnu" oikealta, sitä ei voi vaan syödä.
Asia voi mennä ohi ikääntymisen myötä (oma kokemus) tai ainakin helpottua.
Mutta edelleenkään en voisi syödä simpukoita, katkarapuja jne...
Lisäkommentteja teoriaan?
Tosi vähän vasta! Se saattaa olla myös ihan vaan pyörre (parturi aina lohduttelee).Sisäkumi päälaella.