Leffa-arvostelumme.

Törni

Well-known member
Sä näytät tykkäävän realismista elokuvissa. Eihän siinä mitään, mutta toimintaelokuvien leimaaminen lastenelokuviksi on hieman outoa.
No vedetään vähän takaisin. Jokainen katsokoon mitä lystää. Kerroin vain oman mielipiteeni. Minusta leffat joiden tapahtumat ovat normielämässä täysin mahdottomia ovat vaan satuja. Ja kyllä kai satuja voi tehdä aikuisillekin.

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
No vedetään vähän takaisin. Jokainen katsokoon mitä lystää. Kerroi vain oman mielipiteeni. Minusta leffat joiden tapahtumat ovat normielämässä täysin mahdottomia ovat vaan satuja. Ja kyllä kai satuja voi tehdä aikuisillekin,
Minusta leffat on hyvin pitkälti satuja, ovat tapahtumat niissä sitten mahdollisia tai eivät.

Nurtsi

Registered Loser
No vedetään vähän takaisin. Jokainen katsokoon mitä lystää. Kerroin vain oman mielipiteeni. Minusta leffat joiden tapahtumat ovat normielämässä täysin mahdottomia ovat vaan satuja. Ja kyllä kai satuja voi tehdä aikuisillekin.
Ai että vain tositapahtumiin perustuvat elokuvat on lähinnä aikuisille suunnattuja ja loput lapsille.

Törni

Well-known member
Minusta leffat on hyvin pitkälti satuja, ovat tapahtumat niissä sitten mahdollisia tai eivät.
Oleellista ei ollut tuo sana "satu" vaan juuri se miten fiktiivisestä tuotteesta on kysymys. Itse en jaksa innostua elokuvasta jossa sankarille ei tapahdu mitään kun sitä hakataan tai se tippuu 30 metriä ja sen lonkalta ampumat laukukset osuu ja vastapuolen kudit menee ohi ja autot räjähtelee suuriksi napalmipalloiksi.

Mutta kuten sanoin, niin mielipide on omani. Ymmärrän, että muut voivat olla eri mieltä. Ja kuten äsken korjasin, niin aikuisetkin katsotokoon halutessaan näitä juttuja.

Futuristiset tulevaisuutta kuvaavat elokuvat ovat toinen juttu. Niitä jaksan katsella tosin melko suurella varauksella.

Viimeksi muokattu:

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Kysymys joukahaiselle

Ootko nähnyt Oslo, 31. augustin? Niistä harvoista norjalaisista elokuvista, jotka oon itse nähnyt, tuo on paras. Jäi vain vaivaamaan sellainen asia, että en nyt millään muista mitä ranskalaista elokuvaa (1960-luvun lopusta tai 70-luvun alusta) tuo muodoltaan ja sisällöltään muistuttaa. Tulisko sulle mitään mieleen?

Sijainti
Oslo
Ootko nähnyt Oslo, 31. augustin? Niistä harvoista norjalaisista elokuvista, jotka oon itse nähnyt, tuo on paras. Jäi vain vaivaamaan sellainen asia, että en nyt millään muista mitä ranskalaista elokuvaa (1960-luvun lopusta tai 70-luvun alusta) tuo muodoltaan ja sisällöltään muistuttaa. Tulisko sulle mitään mieleen?
En valitettavasti ole nähnyt, laitan nimen korvan taakse ja hankin levyn. Lukeminen hieman syönyt elokuvienkatseluaikaa viime vuosina, pitää yrittää ryhdistäytyä....

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Tulipa katsottua pitkästä aikaa leffaa, jonka jätin kesken. Tällä kertaa aavistus osui nappiin, ja poikkeuksellisesti tuli waretettua tämä, joten ei mennyt ku vajaa tunti elämästä hukkaan. Rahat ja poismyymisen vaiva sentään säästyi.

Parodiat on kyllä lähellä sydäntäni, ja näyttelijät kuten Chevy Chase, Burt Reynolds ja Michael Madsen aiheuttavat positiivisia muistijälkiä aiemmilta ajoiltaan, mutta tämä on niin totaalista paskaa, että ihan rehellisesti sanoen vitutti katsella.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Virkistin imdb:lla muistiani: tämä se oli, Louis Mallen Virvatuli.

Knoukka

Well-known member
Eilen tuli katsottua Tie Pohjoiseen. Isosta kankaasta huolimatta pettymys. Loirin ja Edelmanin keskinen karisma kantoi miesten kahdenkeskiset kohtaukset ja koko elokuvankin jotenkuten. Sivuhahmot sen sijaa olivat päälleliimattuja ja epäuskottavia eivätkä tukeneet tarinaa. Frantzenin roolia pojan (Edelman) siskonmiehenä oli suorastaan kiusallinen katsoa. Harvinaisen huonoa näyttelemistä laatujätkältä. Vieraaksi jäi myös Björklundin näyttelmä vaimo ja koko aviosuhteen jännite. Loirilla liikaa maneereja aina turhapuroista alkaen. Leffaan oli saatu ängettyä miesten yhteinen musiikkikohtaus, joka yllättäen toimi. Mika Kaurismäki ei osaa henkilöohjausta, se nähtiin taas.

Kaksi tähteä viidestä, mikä on harmi: tästä tarinasta ja näillä näyttelijöillä Matti Ijäs olisi ohjannut helmen.

tmekt

Well-known member
Tässä odotellaan joulukuuta ja Tarantinon uutta. Annan ennakkoon viisi tähteä eli *****

Sijainti
Oslo
Satuin joskus 90-luvun puolivälin paikkeilla näkemään televisiosta Abbas Kiarostamin ohjaaman elokuvan Where is the Friend's Home?
Olen tuota elokuvaa vuosien saatossa yrittänyt saada hankittua huonolla menestyksellä.

Yllättäen kuitenkin huomasin tässä eräänä iltana että tällainen versio oli ladattu YouTubeen: http://www.youtube.com/watch?v=VFgMBBiFLwI
Linkki vie ensimmäiseen viidentoista minuutin pätkään.

Elokuva ei ollut menettänyt vähääkään alkuperäisestä viehätysvoimastaan, suosittelen!
Ehkäpä joku Forumilla tietää mistä tuon elokuvan voi saada hankittua esimerkiksi englanninkielisellä tekstityksellä.

Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Satuin joskus 90-luvun puolivälin paikkeilla näkemään televisiosta Abbas Kiarostamin ohjaaman elokuvan Where is the Friend's Home?
Olen tuota elokuvaa vuosien saatossa yrittänyt saada hankittua huonolla menestyksellä.

Yllättäen kuitenkin huomasin tässä eräänä iltana että tällainen versio oli ladattu YouTubeen: http://www.youtube.com/watch?v=VFgMBBiFLwI
Linkki vie ensimmäiseen viidentoista minuutin pätkään.

Elokuva ei ollut menettänyt vähääkään alkuperäisestä viehätysvoimastaan, suosittelen!
Ehkäpä joku Forumilla tietää mistä tuon elokuvan voi saada hankittua esimerkiksi englanninkielisellä tekstityksellä.
Torrenttina näyttäs löytyvän, jos pieni waretus ei närästä.

http://www.torrentbit.net/torrent/1771388/Where+Is+the+Friend's+Home+(1987)+-+Abbas+Kiarostami/

Amerikkaversion dvd vois olla Amazonista saatavilla. Jotain VHS:ääkin siellä näky.

pendellstock

Well-known member
Eilen tuli katsottua Tie Pohjoiseen. Isosta kankaasta huolimatta pettymys. Loirin ja Edelmanin keskinen karisma kantoi miesten kahdenkeskiset kohtaukset ja koko elokuvankin jotenkuten. Sivuhahmot sen sijaa olivat päälleliimattuja ja epäuskottavia eivätkä tukeneet tarinaa. Frantzenin roolia pojan (Edelman) siskonmiehenä oli suorastaan kiusallinen katsoa. Harvinaisen huonoa näyttelemistä laatujätkältä. Vieraaksi jäi myös Björklundin näyttelmä vaimo ja koko aviosuhteen jännite. Loirilla liikaa maneereja aina turhapuroista alkaen. Leffaan oli saatu ängettyä miesten yhteinen musiikkikohtaus, joka yllättäen toimi. Mika Kaurismäki ei osaa henkilöohjausta, se nähtiin taas.

Kaksi tähteä viidestä, mikä on harmi: tästä tarinasta ja näillä näyttelijöillä Matti Ijäs olisi ohjannut helmen.
Ikävä kuulla tällaista. En ole vielä itse nähnyt, mutta aion mennä katsomaan tämän ennenkaikkea jo siksi, että Vesku Loiri on mestarillisin elossaoleva suomalaisnäyttelijä ja junnupolvesta ei Edelman tällä mittarilla kauaksi jää hänkään. Elokuvan karun (suomalaisen-) yksinkertainen juoni tuntuu näin etukäteen potentiaalisen toimivalta, erityisesti ottaen huomioon herrojen aiemmat edesottamukset kotimaisessa taiteessa.

Odotukset ovat siis todella korkealla, katsotaan aikanaan mikä on oma tuomioni.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Kävin eilen tyttären kanssa katsomassa Puhdistuksen. HS:n kritiikki elokuvasta on osuva, tosin itse korjaisin sitä aavistuksen kriittisempään suuntaan. Antti J. Jokinen (mulla on tietty mielipide ihmisistä, jotka lisäävät nimeensä toisen nimen kirjaimen) on selvästikin laittanut kaiken osaamisensa peliin ja paikka paikoin kohtaukset ovat todella hienosti tehtyjä. Jossain toisissa kohdissa taas mennään jo tarpeettoman esteettisen mässäilyn puolelle. Liisi Tandefelt ja Laura Birn loistavat - Peter Franzen ei ehkä niinkään (minkä panisin elokuvan käsikirjoituksen piikkiin), ja se on elokuvan keskeinen dramaturginen ongelma.

Viimeksi muokattu:

Thunder

Vihan aiheuttaja
On tullut ostettua rankasti elokuvia, että en viitsi listata. Tuli hommattua vähän enemmän kuin olisi pitänyt. Yhden voisin kuitenkin kertoa, että mitä eroa oli tästä elokuvasta "Pelastakaa Sotamies Ryan" aka "Saving Private Ryan" blu-ray-versiosta. Kutsutaan tätä blu-ray-versiota lyhenteenä sinilevynä.

Alkuperäisen olen nähnyt VHS:llä. DVD-versiona se näytti samalta mutta paremmalta. Sinilevyssä se poikkesi muutamilta osin tavanomaisesta kaukaa kuvatussa kulmauksilta ja loppuosan taistelukohtaus oli huimaavan erilainen ja ihmetyttää vieläkin, että miten on osattu rakentaa samalla kameralla lennosta kuvata tilanteesta toiseen ilman, että pitää vaihtaa kuvakulmaa. Niin ja joitakin kohtia ei ole nähty ennen vanhoilla levyillä tai kaseteilla.

Offtopickiksi tämän voi sanoa, mutta sinilevyssä eduksi lasketaan syväterävyydet mitä ei ole DVD-versioissa mahdollista toteuttaa. Syväterävyydet tajuaa vasta silloin kun näkee elokuvan sellaisenaan täysterävätelkkarissa, minkä sanotaan vähintään 42" ylöspäin, koska näkee yksityiskohdat vielä paremmin ja ei tarvitsisi tihrustaa tarkkaan pienemmästä ruudusta. Kuvankaappaukset eivät siihen välttämättä riitä ja senhän minä kuittaan, että ei todellakaan riitä. Huikeaa katseltavaa oli verrattuna DVD-versioon.

No, syntymäpäivääni muisti CDON tarjota reilulla alennuksella, että pistin tulemaan sinilevyillä varustetut elokuvat Jumanji ja Zathura.

Jumanji on ensimmäinen osa sitä elokuvaa, mikä käsittelee koko tarinaa pelilaatikon elämää mikä aiheuttaa pelaajille harmistuksia ja toinen osa Zathura on jatkoa edellisestä.

Pelilaatikon ideana on pyöräyttää joku luku ja siirtää oman pelinappulansa siihen kohtaan, sitten pelilaatikko sylkäisee kortin, missä tämän pelaajan kortin luettuaan voi koitua omaksi kohtalokseen ja jos selviää, niin toinen pyöräyttää ja sama homma toistuu.

Ensimmäinen osa keskittyy paljon outoon viidakkomaailmaan ja toinen osa keskittyy avaruushenkiseen maailmaan.

Todella viihdyttävät perhe-elokuvapaketit ja arvostelut niistä elokuvista eivät tarpeeksi anna kunniaa ja mielestäni molemmat ansaitsisivat 9 kumpainenkin, koska pitää osata asettua lapsimielisesti kuin olla tiukkapipoisena tosikkona puhumassa siitä, mikä jokin siinä ei ollut realistista ja vaikka jokainen tajuaa ettei kaiken tarvitse aina olla realistista vaan rentona irtiottona todellisuudesta sinne mielikuvituksen maailmaan.

Kerron sitten lisää leffakokemuksestani, kunhan saan nuo leffat katsastettua uudemman kerran näkökannaltani. Jumanjista minulla on niin heikkotasoinen versio ja Zathurakin ei ollut tarpeeksi hyvänlaatuinen, siksi sinilevyt tulevat herättämään mielenkiintoni ja toivottavasti räjäyttämään tajuntani.

Onhan elokuvilla ikääkin Jumanji 1995 ja Zathura 2005, ei ole mikään ihme, että laadullisesti elokuvilla on eroa ja jos kerran sinilevyjä tulee, niin se on varmasti erilainen vanhaan verrattuna.

EDIT: Pelastakaa sotamies Ryanillakin on ikää 1998 julkaisusta.

Viimeksi muokattu: