Balthazar
Luonnollisesti.
Kaksi rotuasetelmia valottavaa elokuvaa:
Crash
Tuore Oscar-voittaja on tarinan kaareltaan hyvin hollywoodimainen, mutta välttää syyllistämästä mitään tiettyä ryhmää yhteiskunnallisista ongelmista. Kaiken kaikkiaan elokuva vaikuttaa uskottavalta amerikkalaisen yhteiskunnan läpivalotukselta. Ilman tarinan ennalta-arvattavuutta ja muutamaa ylinäyteltyä kohtausta antaisin kympin. 8/10
Manderlay
Lars von Trier jatkaa siitä mihin Dogvillessä jäi, ja siinä on myös tämän filmin ongelma; se mikä ensimmäisellä kerralla tuntui tuoreelta ja elinvoimaiselta, näyttää toisella kerralla kaavoihin kangistumiselta, vähän. Tarina on edelleen vontriermäinen ja siinä analysoidaan tälläkin kertaa idealistisen naisen sielunelämää raadollisessa ihmisyhteisössä. Dialogin tempo olisi ehkä kaivannut vähän vaihtelua tietyissä kohtaa, mutta pari kohtausta on tälläkin kertaa näytelty järisyttävän hyvin. 8/10
Crash
Tuore Oscar-voittaja on tarinan kaareltaan hyvin hollywoodimainen, mutta välttää syyllistämästä mitään tiettyä ryhmää yhteiskunnallisista ongelmista. Kaiken kaikkiaan elokuva vaikuttaa uskottavalta amerikkalaisen yhteiskunnan läpivalotukselta. Ilman tarinan ennalta-arvattavuutta ja muutamaa ylinäyteltyä kohtausta antaisin kympin. 8/10
Manderlay
Lars von Trier jatkaa siitä mihin Dogvillessä jäi, ja siinä on myös tämän filmin ongelma; se mikä ensimmäisellä kerralla tuntui tuoreelta ja elinvoimaiselta, näyttää toisella kerralla kaavoihin kangistumiselta, vähän. Tarina on edelleen vontriermäinen ja siinä analysoidaan tälläkin kertaa idealistisen naisen sielunelämää raadollisessa ihmisyhteisössä. Dialogin tempo olisi ehkä kaivannut vähän vaihtelua tietyissä kohtaa, mutta pari kohtausta on tälläkin kertaa näytelty järisyttävän hyvin. 8/10