legenda nimeltään Mika Häkkinen

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ajolinjat ovat ne jotka tekevät eri kuljettajien välille niitä eroja!

Ja jos Häkän ajolinjat eivät 98-00 olleet näyttäviä, niin joku on jättänyt katsomatta muiden kuin oman suosikin suoritukset!

Schumin ajotyyli on ns. ihanteellinen oppikirja ajolinjat eivät tee hänen ajotyylistään mitenkään poikkeuksellisen räväkkää!

Ohitukset sinänsä ovat sitten aivan eriasia!

Toisilla kuskeilla on röyhkeä maine, esim. Schumilla, Montoyalla ja Villeneuvella!

Mutta tämä maine ei tee ohittajaa, vaan ne varsinaisen tyylikkäät ohitukset!

Villeneuve valitettavan usein epäonnistuu näissä huikeissa yrityksissään!

Häkä ei niin agressiivisesti enää iskenyt kiinni Adelaiden jälkeen!

Joku voi sanoa että Häkä on tyhjänradan prinssi ollut aina onnettomuuden jälkeen!

Minä olen kuitenkin erimieltä asiasta, ohituksia Häkä on tehnyt ja varsin näyttäviäkin ja myös niissä tapauksissa kun edellä menijällä ei ole mitään ongelmia! Esim. männä kauden Silverstone!

Ohittamista ei kuitenkaan pidä sotkea varsinaisiin ajolinjoihin! Ohitettaessa oma ajolinja nääs pukkaa menee hieman pieleen! ;)

Agressiivisia ja loistavaia ohittajia on monia, Schumi ja Montoya tulevat ensimmäisenä mieleen! Häkä pääsee näiden tasolle silloin kun hän huomaa että hänellä voi olla mahdollisuus! Ennen onnettomuutta hän yritti vaikka ei ollut mahdollistakaan!

Kieltämättä tuo hieman pilaa Häkän ohittaja mainetta!

Näyttävät ajotyylit omaavat Villeneuve ja Montoya, Häkän jäätyä sapattivapaalle!

Ero ajolinjoissa on mielestäni siinä että toiset jarruttavat aikaisemmin, kääntävät sisälle mutkaan ja pääsevät näin kiihdyttämään nopeammin seraavalle suoralle!

Toiset taas ajavat tavallaan mutkat pitkäks, kääntävät paljon tiukemmin mutkaan ja perää heilauttamalla pääsevät suoralle!

Jälkimmäinen tyyli on se agressiivisemman ja näyttävämmän näköinen mutta ei välttämättä sen nopeampi!

Eri mutkissa eri tavoilla?

Riippuu tietenkin paljon myös auton käyttäytymisestä!
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Originally posted by jaska:
<STRONG>Väitätkö tosissasi että 94 Ford Zetec V8 oli saman vuosikerran rellun V10:ä parempi...no huhu!!!!!!!
Ett silleen!!!!!!</STRONG>
Olihan fordin kone paljon ajettavampi kuin rellun v10 ja jos tehoista mitataan niin ferrarin v12 oli omaa luokkaansa...


Originally posted byjpviitala
<STRONG>Esimerkkinä sanottakoon, että olikohan se Barcelonassa kun Schumin autosta hävisi kaikki muut vaihteet paitsi viides 4-5 kierrosta ennen maalia. On se aika kova kone, jos sillä pystyy ajamaan viitosvaihteella ykkösen ja kakkosen hitaita mutkia koneen sammumatta ja pitkän suoran koneen särkymättä.</STRONG>
Ja milloin olette nähneet kun F1 auto lähtee varikolta siis nollista vitos vaihteella??! Kekekin oli varma että sinne hyytyy,mutta hyvin lähti schumi varikolta vitosella kytkintä luistattaen :)

[ 10-01-2002: Message edited by: bigbear ]

[ 10-01-2002: Message edited by: bigbear ]
 

maake

New member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1
Originally posted by jpviitala:
[QB]
Jos viittaat vuoden 1994 mestaruuden ratkaisuun, niin kyllä siihen oli ihan yhtä syypää Hillikin, mitäs lähti hölmönä ohittamaan paikassa, jossa ei todellakaan ole tilaa ohittaa. Tosin ei Schumikaan varmasti turhia siinä varonut, oli hieman kiirettä pitää sitä aliohjaavaa Benettonia radalla, mutta Hill silti itse pisti autonsa sellaiseen asemaan, missä ei ollut tulevaisuutta. Schumi tuskin edes tiesi Hillin yrittävän ohitusta, mutta leikkasi linjan kiinni varmuuden vuoksi.
[QB]
Shumi teki mokan, ajoi päin seinää, totta vitussa silloin mennään ohi. Tää oli eka kerta kun keksittiin syyttää kuskia(Hill) joka ohittaa jo seinään ajaneen auton. Se täytyy Shumin "kunniaksi" sanoa että harva enää olisis edes pystynyt ajamaan päin Hilliä siinä.

[ 10-01-2002: Message edited by: maake ]
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Originally posted by maake:
<STRONG>
Shumi teki mokan, ajoi päin seinää, totta vitussa silloin mennään ohi. Tää oli eka kerta kun keksittiin syyttää kuskia(Hill) joka ohittaa jo seinään ajaneen auton. Se täytyy Shumin "kunniaksi" sanoa että harva enää olisis edes pystynyt ajamaan päin Hilliä siinä.

[ 10-01-2002: Message edited by: maake ]</STRONG>
Olen ton homman nähnyt tietty livenä ja uudestaan usean kerran ,niin mun mielestä schumin oikean takarenkaan ripustukset eivät olleet kunnossa vaan rengas aurasi jonkun verran,minkä schumi varmaan heti tunsi ja teki kaikkensa estääkseen Hillin aikeet......
 

Hënkka

Guest
Originally posted by bigbear:
<STRONG>
schumin oikean takarenkaan ripustukset eivät olleet kunnossa vaan rengas aurasi jonkun verran,minkä schumi varmaan heti tunsi ja teki kaikkensa estääkseen Hillin aikeet......</STRONG>
Näinhän se meni. Schumin auton perä meinaa hyökätä oikealle kun se vähän kiihdyttää seinäreissunsa jälkeen. Ripustukset oli siinä jo vääntyneet.
 

jpviitala

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
165
Sijainti
Tampere
Originally posted by maake:
<STRONG>
Shumi teki mokan, ajoi päin seinää, totta vitussa silloin mennään ohi. Tää oli eka kerta kun keksittiin syyttää kuskia(Hill) joka ohittaa jo seinään ajaneen auton. Se täytyy Shumin "kunniaksi" sanoa että harva enää olisis edes pystynyt ajamaan päin Hilliä siinä.

[ 10-01-2002: Message edited by: maake ]</STRONG>
Ensinnäkin paikka, jossa tuo tilanne tapahtui oli nopea kolmen peräkkäisen 90-asteen mutkan yhdistelmä (oikea-vasen-oikea) ja rata oli kapea. Vasemmalle kääntyvässa mutkassa oli muutaman metrin ulosajoalue, jonka jälkee paljas (betoni-?) seinä. Schumi ajoi 1-1,5 sekkaa Hillin edellä ja ajoi vasemmalle kääntyvässä mutkassa leveäksi, osui kylki edellä seinään ja palasi saman tien radalle. Siinä vaiheessa kun Hill ajoi samasta mutkasta Schumi oli jo radalla ja menossa seuraavaan mutkaan. Normaalia hitaammalla nopeudella ja väärässä kulmassa, mutta kuitenkin. Siinä vaiheessa Hill pääsi 'konttiin kiinni' (lainauksen copyright by T. Tuominen :D), Shumi oli jo aloittamassa mutkaan kääntymistä. Schumi oli juuri ajanut pihalle, törmännyt seinään ja palannut radalle väärässä kulmassa seuraavaan mutkaan nähden, tämä huomioon ottaen on varsin luultavaa, että Schumin kylmää hikeä puskien käänsi ratin ääriasentoon oikealle ja yritti saada auton käännettyä siihen mutkaan ja peittää Hilliltä ohitusmahdollisuuden. Schumi ei varmasti tiennyt Hillin sijainnista ja aikeista muuta kuin, että lähellä on ja kyttää ohituspaikkaa, joten luonnollista on yrittää palauttaa auto mahdollisimman nopeasti optimiajolinjalle.

Se oli Hillin valinta lähteä yrittämään ohitusta kapeassa 90-asteen mutkassa tilanteessa, jossa ei varmasti ole yllätys, että edellä oleva yrittää peittää ohituslinjan mahdollisimman tehokkaasti. Hill ei tiennyt, että Miihkaili oli ajanut seinään, saipahan vain yllättäen hänet kiinni. Jos olisi malttanut odottaa seuraavan mutkan ohi, olisi hän melko varmasti päässyt siitä tilanteesta kiihdyttämään seuraavalle suoralle paremmin kuin Schumi ja päässyt yrittämään ohitusta (siis vaikka Schumin auto ei olisikaan mennyt rikki). Hill hätäili ja yritti, niin kuin monena muunakin kertana, ohitusta paikassa, jossa ei ohiteta. Seuraukset kaikki varmasti tietää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Originally posted by bigbear:
<STRONG>

Olihan fordin kone paljon ajettavampi kuin rellun v10 ja jos tehoista mitataan niin ferrarin v12 oli omaa luokkaansa...

</STRONG>
Mistä sinä tiedät kumpi niistä on ajettavampi? Oot ite testannu? Jos Ford oli niin hyvä, miksi Benetton teki kaikkensa (=osti ligierin) saadakseen Rellut? Vaikka Briatore onkin idiootti, on sillä sentään aivot. Rellu oli nimenomaan paras kompromissi.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Originally posted by Bobakki:
<STRONG>
Mistä sinä tiedät kumpi niistä on ajettavampi? Oot ite testannu? Jos Ford oli niin hyvä, miksi Benetton teki kaikkensa (=osti ligierin) saadakseen Rellut? Vaikka Briatore onkin idiootti, on sillä sentään aivot. Rellu oli nimenomaan paras kompromissi.</STRONG>

Olen kuunnellut ja lukenut asiaan kiittyviä juttuja... Onhan se muutenkin selvä että vähempi sylinterinen kone on tasaisemmin tehoa antava mm siksi ettei kykene niin koviin kierroksiin kuin V10 tai V12.. Huipputehossa häviää mutta oli rauhallisempi kone kuin esim rellu.. Rellu oli nimenomaan paras kompromissi. niin kuin totesit.. Syyt miksi Benetton vaihtoi relluun oli kenties aavistus/tieto miten nämä kaksi konetta tulisi kehittymään lähivuosina?!
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Originally posted by jpviitala:
<STRONG>

Shumi oli jo aloittamassa mutkaan kääntymistä. Schumi oli juuri ajanut pihalle, törmännyt seinään ja palannut radalle väärässä kulmassa seuraavaan mutkaan nähden, tämä huomioon ottaen on varsin luultavaa, että Schumin kylmää hikeä puskien käänsi ratin ääriasentoon oikealle ja yritti saada auton käännettyä siihen mutkaan ja peittää Hilliltä ohitusmahdollisuuden. Schumi ei varmasti tiennyt Hillin sijainnista ja aikeista muuta kuin, että lähellä on ja kyttää ohituspaikkaa, joten luonnollista on yrittää palauttaa auto mahdollisimman nopeasti optimiajolinjalle.

</STRONG>
olen sitä mieltä että schumi tiesi tarkalleen miisä Hill oli ja tahallaan ajoi päälle.. Jos nauhoitusta kuuntelee tarkasti on havaittavissa selkeästi seuraavaa> Hillin vasen eturebgas ottaa kiinni benettonin kylkeen (schumin oli pakko tuntea se) Välittömästi tämän jälkeen schumi survaisee tallan pohjaan ja ei todellakaan yritä välttää päälle ajoa...
 

jpviitala

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
165
Sijainti
Tampere
Originally posted by bigbear:
<STRONG>

olen sitä mieltä että schumi tiesi tarkalleen miisä Hill oli ja tahallaan ajoi päälle.. Jos nauhoitusta kuuntelee tarkasti on havaittavissa selkeästi seuraavaa> Hillin vasen eturebgas ottaa kiinni benettonin kylkeen (schumin oli pakko tuntea se) Välittömästi tämän jälkeen schumi survaisee tallan pohjaan ja ei todellakaan yritä välttää päälle ajoa...</STRONG>
No totuuttahan asiasta ei tiedä muu kuin Schumi itse, eikä Schumi varmasti millään tavalla pyrkinyt Hilliä varomaan (mahdollisesti tiesi itsekin auton kärsineen osumassa seinään, jolloin molempien keskeytys ei varmasti ollut huono vaihtoehto), mutta Hill itse mahdollisti Schumin törmäyksen tunkemalla ohittamaan siinä paikassa ja siinä tilanteessa. Maltti olisi tuonut Hillille mestaruuden, mutta toisaalta kai se ylimääräinen innostus oli tavallaan ymmärrettävissä, olihan kyse kuitenkin MM:n ratkaisusta.
 

Bradley

Well-known member
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
219
Sijainti
Racingcity
Mutta oishan se ollut täydellinen vääryys, jos Hill olisi mestaruuden tuona vuonna vienyt. Ilman FIAn tasoitusta, olisi sen kauden mestaruus ratkennut pitkälti ennen viimeistä kisaa.
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
takaisin asiaan: mika häkkinen on mieletön ajaja.uskomattoman lahjakas kaveri

ei ihme että frankkia(williams)harmittaa vieläkin elämänsä missaus,jätti aikoinaan ottamatta häkän talliinsa.no,tyhmyys tulee kalliiksi

*ja kun isolohko v8 puhuu,on ruohonleikkuri 4-sylinteristen syytä siirtyä laulukuoroon*
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Originally posted by matalapaineturbo:
<STRONG>ei ihme että frankkia(williams)harmittaa vieläkin elämänsä missaus,jätti aikoinaan ottamatta häkän talliinsa.no,tyhmyys tulee kalliiksi</STRONG>
Frank olisi ottanut mutta kun kävi se pikku moka... :rolleyes:
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
ajatelkaas vain millainen vuosituhannen menestysputki olisikaan tullut,jos joku huipputalli olisi tajunnut siepata mikan jo 90-luvun alussa! onneksi kimi raicconen ei joudu kokemaan samanlaista kohtaloa,vaan pääsee heti alussa ajamaan voittaja-autoa

*kun v8 puhuu,muiden on suosiolla kannattavaa sirtyä laulukuoroon*
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
niin ja mieleeni juolahtivat nämä uskomattomat lausunnot:

hastalavista, sekä kaunein ohitus kautta historian(spa 2000),ja toimittaja tokaisi että taisi olla paras ohitus,ja mika tähän kylmän rauhallisesti: "pitää paikkansa".mieletön veijjjjari!!

muuten,mika häkkinenhän j.villeneuvea huomattavasti menestyneempi kuski kaikkien statistiikkojen valossa,joten jos ferrarilta paikka aukeaa,niin kyllä sinne ennen jakkuesia otetaan noin tusinan verran kavereita=)
 
Ylös