Liikaa vauhtia! Mitä pitäs tehdä?

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
"Brawn kertoo, että formula ykkösiin on muutaman vuoden sisällä suunnitteilla isoja sääntömuutoksia, jotka leikkaisivat etenkin moottoritehoja. Nykyisellään parhaista F1-moottoreista irtoaa noin 900 hevosvoimaa."

Mitäs mieltä ootte? Kaks pyttyä pois eli takaisin V8 konheisiin! Sittenhän se olis vähän lähempänä tavallisen takapihan rasvaniskan toyotan mottia!
 

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
Joo, tarkotin suurinpiirtein samaa, että säilyttäis männät samakokoisina, riisuis vain 2 pyttyä koneesta pois. Kalkulaattorin mukaan kone olis sitten 2,4 litrainen.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Tarttis saada jokaseen tiimiin McLarenin insinöörit. Ei ois enää vauhtia.
 

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
Jep, jep, koneen koon muuttamisen lisäks, vois jotenkin rajoittaa koneeseen virtaavan bensan määrää. Tarkoitan, että saatais F1 ropelipäät suunnittelemaan mahdollisimman suurta tehoa tietystä polttoainemäärästä/sekunti.. Jolloin tulokset ehkä saattaisivat parantaa jossakin vaiheessa meikäläsenkin pirssin kulutusta. Kuitenkaan kisat eivät olisi taloudellisuus ajoja niinkuin silloin kun Keke kyllästyi bensan säästöön.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
mielestäni olisi hyvä jos siivet kiellettäisiin kokonaan. Ainoastaan samanlaiset sivuhärpäkkeet mitä esim. Renaultilla on sallittaisiin.

Kaarrenopeudet tippusivat huomattavasti, ja suunnittelu keskittyisi auton "luontaisen" downforcen maksimointiin, siis bodywork-tasolla. Nähtäisiin varmasti mielenkiintoisia cockpit/sidebonton-ratkaisuja tyyliin Renault.
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Monopoliasema yhdelle rengasvalmistajalle niin johan kierrosajat nousevat 10 sekuntia.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Flying Spin sanoi:
Monopoliasema yhdelle rengasvalmistajalle niin johan kierrosajat nousevat 10 sekuntia.

10 sekunnin hidastumisen aikaansaamiseksi pitäisi siirtyä kyllä suoraan Avalonin F3000 rengaisiin, siis niihin renkaisiin, joita Minardi viime vuonna kauden alkua edeltäneissä testeissä hetken verran oli pakotettu käyttämään. Henkilökohtaisesti pitäisin juuri tuollaista Avalon tyyppistä rengasratkaisua paljon parempana, kuin aikaisempaan verrattavan monopolitilanteen palauttamista. Se kun tapaa kohtuuttomasti suosia paria tallia, jotka saavat muita suuremman roolin uusien seosten testaamisessa. Kaikkein parasta olisi jos moottorin tehoilla ja V8 siirtymisellä saataisiin nopeudet laskemaan ja myös jatkossa voitaisini käyttää useampaa rengastoimittajaa.
 

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
formulastara: "mielestäni olisi hyvä jos siivet kiellettäisiin kokonaan. Ainoastaan samanlaiset sivuhärpäkkeet mitä esim. Renaultilla on sallittaisiin."

....mielenkiintoinen ajatus. Sitten nähtäis kuka hallitsee vekottimet!

Flying Spin: "Monopoliasema yhdelle rengasvalmistajalle niin johan kierrosajat nousevat 10 sekuntia."

....hmm.. kilpailun loppuminen silllä saralla vaikuttais varmaan just noin! Eläköön Kilpailu!!

(Mitenkä täällä tehdään lainauksia, no saa kai tuostakin selvää)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
formulastara sanoi:
mielestäni olisi hyvä jos siivet kiellettäisiin kokonaan. Ainoastaan samanlaiset sivuhärpäkkeet mitä esim. Renaultilla on sallittaisiin.

Kaarrenopeudet tippusivat huomattavasti, ja suunnittelu keskittyisi auton "luontaisen" downforcen maksimointiin, siis bodywork-tasolla. Nähtäisiin varmasti mielenkiintoisia cockpit/sidebonton-ratkaisuja tyyliin Renault.
Mielenkiintoinen ajatus. Minä näkisin mieluummin toisinpäin että siivet säilyisivät (ne ovat näyttävät ja luovat vauhdikaan vaikutelman) mutta tuota bodywork dowforcia voisi vähentää mm madantamalla keulaa ja tiukentamalla diffuusorisääntöjä. Liiallisessa downforcen vähentämisessä on se huono puoli että autoista tulee vaarallisempia, pitoa on vähemmän. ja etenkin koska alaspäinpainava voima on pienempi, autot voivat sinkoutua vaikka katsomoon onnettomuuden sattuessa.

Moottorikoon pienentäminen on varsin looginen ratkaisu nopeuksien alentamiseen jos FIA niin tekee. Nykyään saadaan entistä enemmän tehoa yhä pienemmistä voimanlähteistä, niin ei kai ole tarkoitus pysyä kuorma.automoottoreissa :wink:

Eräs idea jolla ei ole juuri lainkaan spekuloitu on pyörien pienetäminen. Urat pois mutta renkaista kapeammat. Ehkä samalla pitäisi myös renkaan, ei vanteen korkeutta pienentää että jäykkyys säilyy. Kapeilla renkailla varustetusta autosta tulisi hankalempi hallita, pitoa olisi vähemmän. Itse rajoittaisin mieluummin renkaita kuin aerodynamiikkaa. Ei F1:sissä ole aina ajeltu jättirenkailla :ahem:
 

Coolman

Well-known member
Liittynyt
28.7.2001
Viestit
121
Sijainti
Southern Sweden
formulastara sanoi:
mielestäni olisi hyvä jos siivet kiellettäisiin kokonaan. Ainoastaan samanlaiset sivuhärpäkkeet mitä esim. Renaultilla on sallittaisiin.

Kaarrenopeudet tippusivat huomattavasti, ja suunnittelu keskittyisi auton "luontaisen" downforcen maksimointiin, siis bodywork-tasolla. Nähtäisiin varmasti mielenkiintoisia cockpit/sidebonton-ratkaisuja tyyliin Renault.
Ajatus on ok mutta ajattele 930 hv ilman siipiä.
Tulisi sankarivainajia rutosti..
Mutta,siivet pois, slicksit alle ja moottorit 2 litraisksi.
Tulos olisi aika kiehtova vai mitä?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Itse en pidä ollenkaan kaikenlaisista lärpäkkeistä mitä autoissa on.

http://home.planet.nl/~polde251/d_pic_picture28.html

Tässä kuva vuoden 1993 Espanjan GP:stä. Tuon ajan autot miellyttävät ainakin minua enemmän.

Esimerkiksi sellainen sääntömuutos, että sivuponttoonin yläosan pitäisi olla ohjaamon tasalta takasiipeen täysin tasainen, kuten noissa autoissa suurimmaksi osaksi on.

Toinen asia voisi olla matalammat keulat. Pääasiassa nykymallisia keuloja on tuossa kuvassa vain Benettoneilla (kelta-vihreät neljäntenä ja viidentenä)
 

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
ronnet sanoi:
Jep, jep, koneen koon muuttamisen lisäks, vois jotenkin rajoittaa koneeseen virtaavan bensan määrää. Tarkoitan, että saatais F1 ropelipäät suunnittelemaan mahdollisimman suurta tehoa tietystä polttoainemäärästä/sekunti.. Jolloin tulokset ehkä saattaisivat parantaa jossakin vaiheessa meikäläsenkin pirssin kulutusta. Kuitenkaan kisat eivät olisi taloudellisuus ajoja niinkuin silloin kun Keke kyllästyi bensan säästöön.
Hyviä ajatuksia teillä, mutta junnaan vielä tätä ideaa, että onko se mahdollista, tietääks joku, että voiko rajoittaa koneeseen valuvan bensan määrää luotettavasti. (Siis ei sitä määrää mitä tankkiin pannaan). ??
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
formulastara sanoi:
mielestäni olisi hyvä jos siivet kiellettäisiin kokonaan. Ainoastaan samanlaiset sivuhärpäkkeet mitä esim. Renaultilla on sallittaisiin.

Kaarrenopeudet tippusivat huomattavasti, ja suunnittelu keskittyisi auton "luontaisen" downforcen maksimointiin, siis bodywork-tasolla. Nähtäisiin varmasti mielenkiintoisia cockpit/sidebonton-ratkaisuja tyyliin Renault.
Siipiä ei tulla kieltämään, ne ovat yks parhaiten näkyvistä mainoskylteistä autoissa, ja kun kerta sponssit maksaa koko homman, niin en usko että niitä hävitettäisi...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bleu sanoi:
Itse en pidä ollenkaan kaikenlaisista lärpäkkeistä mitä autoissa on.

http://home.planet.nl/~polde251/d_pic_picture28.html

Tässä kuva vuoden 1993 Espanjan GP:stä. Tuon ajan autot miellyttävät ainakin minua enemmän.
muakin nuo enempi miellyttävät, mutta säännöt alkoivat kuoleman tapauksien johdosta mennä siihen että mekaanista downforcea alettiin rajottamaan jolloin aerodynaaminen pito/tehokkuus on alkanut olla avainasemassa...

Itse ehdottaisin vauhdin pudottamiseen että kaikille pakolliseksi 2.4ltr V8 koneet, välitankkaus pois (autot painavempia lähdössä jolloin ehkä tulisi helpommin virheitäkin), slicksit takaisin autoihin ja tehokkaita aerodynaamisia apuja pois (mm ne härpäkkeet ponttoonien päältä veks)
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
tästä aiheesta olisi ollut juttu tuolla tekniikkapuolellakin,mutta sitä lienee aika harva lukenut...:thumbdown
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Turbot takaisin niin saataisiin ehkä lisää ohituksia! :) Samalla pitäisi kyllä pienentää moottoreiden tilavuuksia aika reilusti.

Mutta slicksit olisivat aika jees, jos renkaiden kokoa pienennettäisiin. Vain yhdellä rengastoimittajalla vauhdit saataisiin varmasti laskemaan ihan tarpeeksi jos renkaista tehtäisiin tarkoituksella vähemmän pitäviä.
 
Ylös