formulastara sanoi:
mielestäni olisi hyvä jos siivet kiellettäisiin kokonaan. Ainoastaan samanlaiset sivuhärpäkkeet mitä esim. Renaultilla on sallittaisiin.
Kaarrenopeudet tippusivat huomattavasti, ja suunnittelu keskittyisi auton "luontaisen" downforcen maksimointiin, siis bodywork-tasolla. Nähtäisiin varmasti mielenkiintoisia cockpit/sidebonton-ratkaisuja tyyliin Renault.
Mielenkiintoinen ajatus. Minä näkisin mieluummin toisinpäin että siivet säilyisivät (ne ovat näyttävät ja luovat vauhdikaan vaikutelman) mutta tuota bodywork dowforcia voisi vähentää mm madantamalla keulaa ja tiukentamalla diffuusorisääntöjä. Liiallisessa downforcen vähentämisessä on se huono puoli että autoista tulee vaarallisempia, pitoa on vähemmän. ja etenkin koska alaspäinpainava voima on pienempi, autot voivat sinkoutua vaikka katsomoon onnettomuuden sattuessa.
Moottorikoon pienentäminen on varsin looginen ratkaisu nopeuksien alentamiseen jos FIA niin tekee. Nykyään saadaan entistä enemmän tehoa yhä pienemmistä voimanlähteistä, niin ei kai ole tarkoitus pysyä kuorma.automoottoreissa :wink:
Eräs idea jolla ei ole juuri lainkaan spekuloitu on pyörien pienetäminen. Urat pois mutta renkaista kapeammat. Ehkä samalla pitäisi myös renkaan, ei vanteen korkeutta pienentää että jäykkyys säilyy. Kapeilla renkailla varustetusta autosta tulisi hankalempi hallita, pitoa olisi vähemmän. Itse rajoittaisin mieluummin renkaita kuin aerodynamiikkaa. Ei F1:sissä ole aina ajeltu jättirenkailla :ahem: