Mitähän tuo edes vilkuttelu tarkoittaa? "Pois tieltä idiootti, täältä tulen enkä väistä!" vai "Huomasin sut, anna palaa, väistän tarvittaessa oikealle!". Fiksumpaa olis ohittajan vilkuttaa vastaantulijalle, jos näyttää siltä että ohitus voi mennä hieman lähelle.
:doubtful:
Ohittajan vastuuhan se on hoitaa aloittamansa tyhmä ohitus niin ettei kolahda. Jos näyttää että ohitus menee hieman lähelle, niin sitten hiljennys ja takaisin omalle puolelle. Tai lisää kaasua ja ohitus loppuun.. Vittuako siinä valoja vilkuttamaan? Kyllä se vastaantulija sut on ihan varmasti huomannut.
Omasta mielestäni pitkien vilkuttaminen on ymmärrettävää lähinnä silloin kun vastaantulijalla ei ole valot päällä tai käyttää pitkiä vastaantulijalle.. Muut pitkien käyttötilanteet eivät kerro yksiselitteisesti sitä mitä vilkkujen väläyttäminen tarkoittaa.
Esim. sitä olen jalankulkijana nähnyt että auto väläyttää pitkiä jos haluaa päästää mut suojatielle.. sen sijasta että hiljentäisi.. Yleensä tällaisessa tilanteessa odotan hiljentämistä, koska en voi olla varma mitä väläytys tarkoittaa.. Myös sitä on käynyt, että olen ollut astumassa suojatielle, ja auto väläyttää pitkiä, koska EI aio päästää mua menemään.. Silloin mulla heilahtaa keskisormi..
Itse jos huomaan vastaantulijan ohittavan myähään, teen tilaa vetämällä ihan oikeaan reunaan. Tarvittaessa maantielle mahtuu kolme henkiloautoa rinnakkain. Ja kun oon siellä reunassa, ei se ohittaja ainakaan sinne yritä väistää jos menee paniikkiin.
Vaaralliseksi menee, jos nopeutta on kaikilla vähintään 80km/h ja sillä yhdellä luupäällä vähän enemmän.
Totta vitussa vastaantulija väistää reunan suuntaan, jos vaihtoehtona on törmäys, mutta ei siihen nyt hemmetti pidä alkaa luottamaan.. Että niinkuin "voin ohittaa tässä, kyllä vastaantulija kuitenkin väistää, koska ei halua kuolla". Todella itsekästä.