Liikennepoll: ohittaminen

Miten hazardin ohituksen olet tehnyt?

• Äänestäjiä yhteensä
    38

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Ei ole tääläkään tapana kurnuuttaa poliisiauton takana esim. motarilla sallittua alempaa nopeutta vain sen vuoksi, että siinä sattuu olemaan virkavaltaa samaan aikaan liikenteessä.
Mä luulen että ne tekee sen tahallaan ja naureskelevat kun ihmiset palvovat silmää eivätkä uskalla ohittaa. Semmonen +6 ylinopeutta kehtaa ajaa ohi ihan hyvin.:eek:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Mä luulen että ne tekee sen tahallaan ja naureskelevat kun ihmiset palvovat silmää eivätkä uskalla ohittaa. Semmonen +6 ylinopeutta kehtaa ajaa ohi ihan hyvin.:eek:
Usein on vastaavaan törmännyt. Eipä ole perään lähteneet ohitettuani.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Pollin vaihtoehdosta näkyi aika selvästi pollin laatijan omat asenteet ja sen takia ihan oikeita vaihtoehtoja tuolta ei meinannut löytyä..

Kyse ei ole siitä ettenkö uskaltaisi ohittaa, ja joskus myönnän ajavani aika aggressiivisestikin.. Tyhmiä ohituksia yritän kuitenkin välttää parhaani mukaan ja ohitukset teen aina siten, että olen varma siitä ettei vastaan tule ketään.

Kiire ei ole mikään syy vaaralliselle ajotavalle. Kiirettä ei tule, jos aikatauluttaa asiat oikein. En ymmärrä sitä miksei voi odottaa sitä turvallista ohituspaikkaa? Tai sitä miksei jonossa voi vaan malttaa mielensä ja odottaa että kukin jonossa oleva ohittaa jonon ensimmäisenä olevan hitaamman ajoneuvon omalla vuorollaan.. Toisaalta en myöskään ymmärrä sitä, miksei joku arkajalka voi vilkulla osoittamalla ilmaista takana tuleville sen ettei aio ohittaa hidasta ajoneuva.. Niin ja hitaan ajoneuvon kuljettajakin voisi katsella peiliin ja pysähtyä välillä bussipysäkille jos takana tulee pitkä jono.. Ei tarttisi kiireistenkään läskipäiden tehdä niitä riskiohituksia jonon hänniltä..

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Aikatauluttaminen on näissä hommissa aika haastellista. Joskus asiakkaan luona menee 5 minuuttia ja joskus 3 tuntia. Paras keino on sopia yks tiukka aika ja loput tyyliin 'aamupäivällä' tai 'iltapäivällä'. Ja soittaa jos menee ihan ohi.

Toimii Itä- ja Pohjois-Suomessa, mutta ei ruuhka-Suomessa.:eek:

pendellstock

Well-known member
Riippuu vähän. Jos ajan autolla, jonka huollot ja bensakulut maksan itse, jätän yleensä ohittelut paitsi kriittisissä kohdissa (esim edessä rekka, jonka renkaat voivat heittää kiviä suurella riskillä konepeltiin/tuulilasiin). Jos kiire, niin eri juttu. Mainittakoon nyt silti, että yleensä ohittelulla "voitettu" aika on yllättävän pieni.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tuo vaihtoehto vihollisen (niitähän muut liikenteessä on) valojen vilkuttelusta on sellainen jolle et voi yhtään mitään. Toiset vilkuttelee, vaikka ei olisi lähelläkään vielä. Muutenkin se hyödyttää yhtä paljon kuin tööttääminen, sormen näyttäminen tai yleisönosastoon kirjoittelu.

Pobeda

Well-known member
Hoidan ohituksetkin joustavasti ja turvallisesti, erityistä vaaratilannetta en muista. Ylinopeuden puolelle tietysti mittari ohituksessa usein heilahtaa mutta sitä en laske hazardihommiin, en myöskään vastaamaani vaihtoehtoa "Keskeytin ohituksen asiallisesti, kun tilanne muuttui".

Albert Oil

Hippi ja juntti
Sijainti
Korviesi välissä
Alexandra Gasolinen mielestä hasardein oli taannoin se, kun ampaisin täysperävaunua ohittavan täysperävaunun perään vastaantulevien kaistalle täysin sokkona. Omasta mielestäni tilanne oli ihan turvallinen: Se edessä oleva rekkahan siinä törmää jos törmää ja toisekseen sen paluu takaisin omalle kaistalle kestää kuitenkin niin pitkään, että ehdin hyvin luikahtaa rekkojen väliin omalle kaistalle jo ennen sitä. Ja niin kävikin. Mutta parempi puolisko huusi täyttä kurkkua.

Toinen paha tilanne oli se, kun yliarvioin Kadettin kiihtyvyyden talviseisonnan jälkeen yhdessä ylämäessä. Onneksi Express-bussi vähän väistähti.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Aikatauluttaminen on näissä hommissa aika haastellista. Joskus asiakkaan luona menee 5 minuuttia ja joskus 3 tuntia. Paras keino on sopia yks tiukka aika ja loput tyyliin 'aamupäivällä' tai 'iltapäivällä'. Ja soittaa jos menee ihan ohi.

Toimii Itä- ja Pohjois-Suomessa, mutta ei ruuhka-Suomessa.:eek:
Niin.. Mahdotontahan tuon luulisi muutenkin olevan, jos välimatkat on pitkiä ja ajat tuota luokkaa? Pitäisi vaan varata asiakkaalle se ma(t)ximi-aika, ja aikatauluttaa muut sen mukaan? Eikö tuollainen 3 tunnin toleranssi ole muutoin ihan mahdotonta?

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Niin.. Mahdotontahan tuon luulisi muutenkin olevan, jos välimatkat on pitkiä ja ajat tuota luokkaa? Pitäisi vaan varata asiakkaalle se ma(t)ximi-aika, ja aikatauluttaa muut sen mukaan? Eikö tuollainen 3 tunnin toleranssi ole muutoin ihan mahdotonta?
Mä olen ihan hyväksi tavaksi huomannut sopia etukäteen palaveeritsin kesto. Toki joskus asiat saa käytyä läpi nopeammin, joskus taas vähän venähtää. Jos asiakkaan kanssa on sopinut 2 tunnin pälätyksestä alkaen kello 12.00 ja kertoo asiakkaalle sopineensa höpinätuokion alussa, että mun pitää olla 50 kilsan päässä kello 15.00, niin eipä ne palaverit silloin just varttia sovittua pidemmiksi venähdä.

Mangelo

Well-known member
Tuo vaihtoehto vihollisen (niitähän muut liikenteessä on) valojen vilkuttelusta on sellainen jolle et voi yhtään mitään. Toiset vilkuttelee, vaikka ei olisi lähelläkään vielä. Muutenkin se hyödyttää yhtä paljon kuin tööttääminen, sormen näyttäminen tai yleisönosastoon kirjoittelu.
Mitähän tuo edes vilkuttelu tarkoittaa? "Pois tieltä idiootti, täältä tulen enkä väistä!" vai "Huomasin sut, anna palaa, väistän tarvittaessa oikealle!". Fiksumpaa olis ohittajan vilkuttaa vastaantulijalle, jos näyttää siltä että ohitus voi mennä hieman lähelle.

Itse jos huomaan vastaantulijan ohittavan myähään, teen tilaa vetämällä ihan oikeaan reunaan. Tarvittaessa maantielle mahtuu kolme henkiloautoa rinnakkain. Ja kun oon siellä reunassa, ei se ohittaja ainakaan sinne yritä väistää jos menee paniikkiin.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Mitähän tuo edes vilkuttelu tarkoittaa? "Pois tieltä idiootti, täältä tulen enkä väistä!" vai "Huomasin sut, anna palaa, väistän tarvittaessa oikealle!". Fiksumpaa olis ohittajan vilkuttaa vastaantulijalle, jos näyttää siltä että ohitus voi mennä hieman lähelle.
:doubtful:
Ohittajan vastuuhan se on hoitaa aloittamansa tyhmä ohitus niin ettei kolahda. Jos näyttää että ohitus menee hieman lähelle, niin sitten hiljennys ja takaisin omalle puolelle. Tai lisää kaasua ja ohitus loppuun.. Vittuako siinä valoja vilkuttamaan? Kyllä se vastaantulija sut on ihan varmasti huomannut.

Omasta mielestäni pitkien vilkuttaminen on ymmärrettävää lähinnä silloin kun vastaantulijalla ei ole valot päällä tai käyttää pitkiä vastaantulijalle.. Muut pitkien käyttötilanteet eivät kerro yksiselitteisesti sitä mitä vilkkujen väläyttäminen tarkoittaa.

Esim. sitä olen jalankulkijana nähnyt että auto väläyttää pitkiä jos haluaa päästää mut suojatielle.. sen sijasta että hiljentäisi.. Yleensä tällaisessa tilanteessa odotan hiljentämistä, koska en voi olla varma mitä väläytys tarkoittaa.. Myös sitä on käynyt, että olen ollut astumassa suojatielle, ja auto väläyttää pitkiä, koska EI aio päästää mua menemään.. Silloin mulla heilahtaa keskisormi..

Itse jos huomaan vastaantulijan ohittavan myähään, teen tilaa vetämällä ihan oikeaan reunaan. Tarvittaessa maantielle mahtuu kolme henkiloautoa rinnakkain. Ja kun oon siellä reunassa, ei se ohittaja ainakaan sinne yritä väistää jos menee paniikkiin.
Vaaralliseksi menee, jos nopeutta on kaikilla vähintään 80km/h ja sillä yhdellä luupäällä vähän enemmän.
Totta vitussa vastaantulija väistää reunan suuntaan, jos vaihtoehtona on törmäys, mutta ei siihen nyt hemmetti pidä alkaa luottamaan.. Että niinkuin "voin ohittaa tässä, kyllä vastaantulija kuitenkin väistää, koska ei halua kuolla". Todella itsekästä.

Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
:doubtful:
Ohittajan vastuuhan se on hoitaa aloittamansa tyhmä ohitus niin ettei kolahda. Jos näyttää että ohitus menee hieman lähelle, niin sitten hiljennys ja takaisin omalle puolelle. Tai lisää kaasua ja ohitus loppuun.. Vittuako siinä valoja vilkuttamaan? Kyllä se vastaantulija sut on ihan varmasti huomannut.
Ohitustilanteet ja niiden arvioiminen ei ole ihan joko-tai. Tilanne riippuu mm. vastaantulijan nopeudesta ja ohitettavan nopeusmuutoksista, joita on hyvin vaikeaa ennalta arvioida (eikä naljailua avaruusajattelusta tähän). Itse ainakin pyrin joustamalla tekemään ohituksista turvallisempia ollessani vastaantulijana tai ohitettavana. Ihan jo pelkkä sivumpaan ajaminen auttaa siinä, ettei ohitus vaadi niin pitkää matkaa ja tekee tilanteesta muutenkin turvallisemman.
Omasta mielestäni pitkien vilkuttaminen on ymmärrettävää lähinnä silloin kun vastaantulijalla ei ole valot päällä tai käyttää pitkiä vastaantulijalle.. Muut pitkien käyttötilanteet eivät kerro yksiselitteisesti sitä mitä vilkkujen väläyttäminen tarkoittaa.
Olen huomannut, että moni seuraa tosi laiskasti peileihin. Kun vähän vilauttaa ohitukseen lähtiessä, ohitettava tajuaa heti että ohitus alkaa.
Totta vitussa vastaantulija väistää reunan suuntaan, jos vaihtoehtona on törmäys, mutta ei siihen nyt hemmetti pidä alkaa luottamaan.. Että niinkuin "voin ohittaa tässä, kyllä vastaantulija kuitenkin väistää, koska ei halua kuolla". Todella itsekästä.
Tuollaista en ole juurikaan suomessa nähnyt. Voi olla että sitäkin on. Itse en ainakaan uskaltaisi noin ajaa, koska kaikki eivät seuraa eteensä. Vastaantulijoissa voi olla monenlaista kuskia heikolla huomiolla. Todella itsekästä.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Toista kertaa en lähde huonoissa keliolosuhteissa letkan mukana ohittamaan ohituskaistalla. Edellisellä kerralla joltain edellä menijältä petti kantti ja tuo takaatulijoista tietämätön/välittämätön suhari teki äkkijarrutuksen ohituskaistalla olosuhteissa, joissa eteensä näki ehkä 30-40 metriä. En ollut ainoa, jolla oli täysi työ estää massiivinen ketjukolari.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Ohitustilanteet ja niiden arvioiminen ei ole ihan joko-tai. Tilanne riippuu mm. vastaantulijan nopeudesta ja ohitettavan nopeusmuutoksista, joita on hyvin vaikeaa ennalta arvioida (eikä naljailua avaruusajattelusta tähän). Itse ainakin pyrin joustamalla tekemään ohituksista turvallisempia ollessani vastaantulijana tai ohitettavana. Ihan jo pelkkä sivumpaan ajaminen auttaa siinä, ettei ohitus vaadi niin pitkää matkaa ja tekee tilanteesta muutenkin turvallisemman.
Mun mielestä se ei ole ollenkaan joko-tai tilanne. Jos on turvallinen paikka ohittaa, sitten ohitat. Jos ei ole turvallista ohittaa, sitten et ohita. Simple as that.
Tuo sun joustaminen on sitä että muut joustaa.. Ohitat joustavasti auton viime hetkellä, jotta vastaantulija voi joustaa ja pääset helvetin turvallisesti ohi.. Toivottavasti et aiheuta tuolla liikennekäyttäytymistavallasi pahaa onnettomuutta vielä.

Sä kuulut varmaan siihen kategoriaan, jotka ohittaa vaikka vastaan tulee polkupyörä.. Totta on, että kyllähän siitä kaksi vastaantulevaa autoa mahtuu menemään, mutta menepä ite esim fillarilla, jossa on 30kg kuorma kyydissä (teltat yms.), maantielle, jossa tulee kaksi autoa rinnakkain sua vastaan. Kyllä siinä hätäpaskan housuun meno on aika lähellä.. Se ilma heittelee aika kivasti, kun auto tulee vastapalloon esim. 120km/h vauhdilla ja menee persettähipoen ohi.. :alppu:

Olen huomannut, että moni seuraa tosi laiskasti peileihin. Kun vähän vilauttaa ohitukseen lähtiessä, ohitettava tajuaa heti että ohitus alkaa.

Tuollaista en ole juurikaan suomessa nähnyt. Voi olla että sitäkin on. Itse en ainakaan uskaltaisi noin ajaa, koska kaikki eivät seuraa eteensä. Vastaantulijoissa voi olla monenlaista kuskia heikolla huomiolla. Todella itsekästä.
Huomioi tai ei, niin kyllähän siitä paniikki tulee herkästi, jos auto tulee vastaan samalla kaistalla kuin itse ajaa.. Turha siitä on syyttää sitä oikealla kaistalla ajavaa jos kolahtaa!