kouvotsvoni
Banjottu
Kyllähän kepposempia kulkijoita pitäisi väistää, jos nussitaan lain pilkkua. En silti näe tuota ajajaa sakon arvoiseksi kriminaaliksi.
jos toisella on hyvin aikaa väistää.. öh.. Saako rekka-autolla tulla kolmion takaa keskelle risteystä ja pysähtyä siihen, jos autoilijoilla on hyvin aikaa väistää? Luultavasti ei saa, mutta miksi pyöräilijä on tässä tilanteessa yhtään sen eriarvoisempi?Se onkin sitten toinen juttu, että saako mennä eteen tukkimaan jos toisella on hyvin aikaa väistää. Mun mielestä saa. Mielen siitä saattaa toinen tienkäyttäjä pahoittaa, mutta väistämisvelvollisuus ei kiellä pysähtymästä tielle tilanteen sitä vaatiessa. Esim. kolmion takaa tulleet, ensimmäisen kaistan tukkivat bussit ei tee mitään laitonta. Eikä suojatien päällä sopivaa rakoa odottavat autotkaan. Päälleajo- tai autojenhakkaamisoikeutta ei kellään ole.
Ei varmaan sakkoa, mutta inssi olisi mennyt vituiksi aivan varmasti.Kyllähän kepposempia kulkijoita pitäisi väistää, jos nussitaan lain pilkkua. En silti näe tuota ajajaa sakon arvoiseksi kriminaaliksi.
Ei olisi.Ei varmaan sakkoa, mutta inssi olisi mennyt vituiksi aivan varmasti.
Ei niin, mutta pyöräilijän keskinopeus kyllä eli meni treenit vituiksi.Ei olisi.
No on siinä heikkoa havainnointia jos pyöräilijä joutuu tuolla tavalla kiertämään.. Joustaminen pitää toki paikkansa.. Pyöräilijän olisi varmaankin pitänyt pysähtyä ja taluttaa auton etupuolelta, kun autoilija oli tuon erheensä tehnyt.. Nyt tuosta olisi voinut syntyä vaaratilanne, jos autokouluauton takaa olisi tullut toinen auto. Lisäksi pyöräilijällä ei ole kypärää, mikä on vähän huono juttu hänen kannaltaan..
Mutta eipä tämä keskustelu johda mihinkään, joten se siitä.
Kertaus on opintojen äiti. :tongue: Tosin tuo mun mainitsemakin olisi ollut pyöräilijältä ihan yhtä oikein, kun autoilija oli pysähtynyt odottamaan jalankulkijoita. Pyöräilijä olisi voinut edetä siinä jalankulkijoiden mukana ohi..Pyöräilijän olisi pitänyt pysähtyä ja odottaa kunnes autokouluauto on päässyt pois tuosta tilanteesta. Mutta eipä ollut jätkällä malttia. Ei voida olettaa, että autokoululainen noudattaa kaikkia sääntöjä.
Ei näytä sellaiselta jannulta, joka olisi treenaamassa.. Treenaavan pyöräilijän todennäköisestä käyttäytymisestä heitinkin jo esimerkin hiukan aiemmin, ja siitä olisi varmaan tullut vielä hauskempaa kuukkelikuvaa.Ei niin, mutta pyöräilijän keskinopeus kyllä eli meni treenit vituiksi.
Kertauksesta samaa mieltä.Kertaus on opintojen äiti. :tongue: Tosin tuo mun mainitsemakin olisi ollut pyöräilijältä ihan yhtä oikein, kun autoilija oli pysähtynyt odottamaan jalankulkijoita. Pyöräilijä olisi voinut edetä siinä jalankulkijoiden mukana ohi..
Tuosta huolimatta näkisin tosiaan tilanteessa myös autoilijan havainnoinnissa virheellisyyttä.
Edit: Tosin tuo näyttää paikalta, jossa kukaan ei juuri paljoa fillarilla treenaile, ellei autotie ole suljettuna pyöräilytapahtumaa varten. :doubtful:
Vastaus tulikin jo tuossa editoimassani lauseessa.Mikä perkele siinä on, että mennään kaupunkiolosuhteissa treenaamaan liikenteen sekaan ja sitten ollaan kyrpä ottassa kun minä itte ei pääsekään täysin esteettömästi polkemaan kahtasataa kohti seuraavaa vaaratilannetta?
Takana tulevien tiellä olisi ollut oikein.Veikkaan, että aika harva varmaan jäisi odottelemaan, että se auto jatkaa matkaansa kävelijöiden päästyä pois auton edestä. Kivasti näkyy olevan just siinä keskellä pyörätien ajorataa ylittävää osaa se auto. Toisaalta, tuollainen on just niitä perusmokia, joita kokeneemmatkin autoilijat tekee, mikä ettei ajamista vasta opettelevakin sitten.
Näytä liitetiedosto 11823
edit. Ja onhan tuo auto toisaalta poistunut takaa mahdollisesti tulevien muiden autojen edestä. Aika vaikea tuollaisessa kohdassa ajaa sillä tavalla ettei kenenkään tiellä ole.
Riippuu millainen tie kyseessä, onko pysähtyminen kielletty jne. Uskoakseni risteysalueelle pysähtyminen on kielletty aina, paitsi jos liikennetilanne sitä vaatii.jos toisella on hyvin aikaa väistää.. öh.. Saako rekka-autolla tulla kolmion takaa keskelle risteystä ja pysähtyä siihen, jos autoilijoilla on hyvin aikaa väistää? Luultavasti ei saa, mutta miksi pyöräilijä on tässä tilanteessa yhtään sen eriarvoisempi?
Kyllä se mukain kyrsii, kun TURHAAN pysähdytään suojatien päälle. Voisi ajaa vielä vähän eteenpäin, tai jos edessä on joku, odottaa että se menee pois. Sekin että ajetaan pysähtymättä suojatien päälle pysähdyksiin vaikka juuri on kevyttä liikennettä tulossa, se onkin suorannaista väistämisvelvollisuuden laiminlyöntiä, eikä vain etuoikeutettuna itsensä kokevan mielen pahoittamista.Tuollainen asenne kyrsii mua aika paljon.. Tuon kuvan tilanteen vielä ymmärtää jotenkin, koska tilanteessa on niin monta elementtiä ja tuossa kohdassa suojatiekin on niin leveä. Suojatien päälle pysähtymistä tapahtuu kuitenkin aika usein ja yleensä se on tilanteessa, jossa kolmion takaa tuleva auto pysähtyy suojatielle odottamaan vuoroaan päästä autotielle.. Olen tästä sanonut ennenkin tässä topicissa ja sellainen toiminta närpee mua todella paljon.. Etenkin jos se tapahtuu paikoissa, joissa on hyvä näkyvyys odottaa suojatien takana.
Se on urheilua. Jännitystä ja vaaratilanteita. Adrenaliini virtaa.Mikä perkele siinä on, että mennään kaupunkiolosuhteissa treenaamaan liikenteen sekaan ja sitten ollaan kyrpä ottassa kun minä itte ei pääsekään täysin esteettömästi polkemaan kahtasataa kohti seuraavaa vaaratilannetta?
Komppaan...Mikä helvetti siinä on että pitää tunkea sillä putkuttimella just siihin satasen tielle, vaikka 20m sivussa kulkee PASKARAKTORIURA!! :mad_old:
Tämä on totta! Sen väistämisen/huomioinnin ansiosta mulla on ollut tähän mennessä vain läheltäpiti-tilanteita (= olisi napsahtanut, jos en olisi reagoinut ajoissa). Autoilijat harvoin edes käsittää tilanteen olleen ns. läheltäpiti, ja se vähän kyllä närpee.Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa että pyöräilijän kannattaa väistää vaikka olisikin oikeassa. Ei ne autoilijat edes aina katso molempiin suuntiin.:nope:
Esimerkiksi ottamassani tilanteessa tarkoitin juuri vastaavanlaista tapausta. Eli rekka tulee esim. vihreillä valoilla risteykseen, mutta joutuu keskellä risteystä odottamaan vuoroaan muun liikenteen takia, valot ehtii vaihtua ja etuajo-oikeutetut eivät pääse rekan läpi etenemään.. Alkaa tööttäyskonsertti.Riippuu millainen tie kyseessä, onko pysähtyminen kielletty jne. Uskoakseni risteysalueelle pysähtyminen on kielletty aina, paitsi jos liikennetilanne sitä vaatii.
Hoh.. kerrankin samaa mieltä Zaikomin kanssa liikenneasiassa.. Piti ihan kahteen kertaan lukea.Kyllä se mukain kyrsii, kun TURHAAN pysähdytään suojatien päälle. Voisi ajaa vielä vähän eteenpäin, tai jos edessä on joku, odottaa että se menee pois. Sekin että ajetaan pysähtymättä suojatien päälle pysähdyksiin vaikka juuri on kevyttä liikennettä tulossa, se onkin suorannaista väistämisvelvollisuuden laiminlyöntiä, eikä vain etuoikeutettuna itsensä kokevan mielen pahoittamista.
Ihan oikeinhan tuo rekka tekee. Jos siis esim. vastaantulevaa liikennettä joutuu odottamaan. Risteäville kun vaihtuu vihreät, ne joutuu odottamaan että rekka lähtee, niin se ajojärjestys vaan menee eikä siinä ole mitään ihmeellistä.Esimerkiksi ottamassani tilanteessa tarkoitin juuri vastaavanlaista tapausta. Eli rekka tulee esim. vihreillä valoilla risteykseen, mutta joutuu keskellä risteystä odottamaan vuoroaan muun liikenteen takia, valot ehtii vaihtua ja etuajo-oikeutetut eivät pääse rekan läpi etenemään.. Alkaa tööttäyskonsertti.
Tahallaan kirjoitin asiasta jossa olet oikeassa.Hoh.. kerrankin samaa mieltä Zaikomin kanssa liikenneasiassa.. Piti ihan kahteen kertaan lukea.