Aika järjetön logiikka sulla tosiaan..
Itse aiheutin eilen läheltäpititilanteen. Minä olin joustettava, ja se johtui inhimillisestä virheestä, johon altistuin herkemmin koska ajoin treenistä väsyneenä (unta olin kyllä saanut tarpeeksi). Voin vain kiittää toista osapuolta, joka oli tarkkana ja vältyttiin kolarilta..
Tilanne oli seuraava: Ajoin pakettiautolla moottoritiellä ~100km/h (rajoitusten mukaan). Edessäni ajoi toinen pakettiauto ~90km/h.
Lähdin ohittamaan ko. pakettiautoa ja kun olin ohittanut katsoin normaalisti sivulle ja taustapeiliin. Sitten kun näin ohittamani auton tausta peilistä kokonaan, aloin kääntymään takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle.
Samassa kohdassa oli kuitenkin myös ramppi, jota en tajunnut havannoida yhtään. Rampista tuli valkoinen Audi ilmeisesti siten, että ohittaessani pakettiautoa, Audi oli sen toisella puolella rampilla piilossa minun katseeltani. Kun sitten aloin kääntymään takaisin omalle kaistalleni, oli Audi ns. pimeässä kulmassa, joka pitkässä Hiacessa on luonnollisesti henkilöautoa isompi alue, johon pieni A3 mahtuu helposti.
Vasta kun olin puolittain oikeanpuoleisella kaistalla, havaitsin audin taustapeilistäni. Kuljettaja tuli sitten ohitseni ja heilutti jotain, mielestäni täysin oikeutetusti, olinhan tehnyt virheen.
Tietysti tässä oli onnea rauhallisessa ajotavassani.. Se etten kiilannut heti ohituksen jälkeen ohittamani auton eteen ja se että laitoin vilkun päälle ajoissa, auttoi varmasti Audi-kuljettajaa reagoimaan tilanteessa tarpeeksi nopeasti.
Minä olin tässä se syyllinen, koska en tajunnut huomioida rampilta tulevaa liikennettä, mutta onneksi mitään ei käynyt.
Toisaalta kyllä tietty Audiltakin olisi vaatinut enemmän varovaisuutta. Hän tuli kuitenkin kolmion takaa ja kiilasi sen ohittamani pakettiauton eteen oikealta puolelta. Kyllä hänen olisi pitänyt ajaa moottoritielle vasta sen pakettiauton perään. Mulla oli loppujen lopuksi aika vähän mahdollisuuksia havaita Audia.. Silti pidän tätä läheltäpiti tilannetta omana syynäni.
Olisiko Zaikomin logiikalla syy ollut kuitenkin ohittamani pakettiauton kuskissa? Hänessä, jolla ei mielestäni ollut tilanteeseen osaa eikä arpaa.