Liikenteessä ärsyttää:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Sitten kun näin ohittamani auton tausta peilistä kokonaan, aloin kääntymään takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle.
Tuosta Jacquesin stoorista tuli salamana ajotilanne-dejavu päin pläsiä:
Schumacher - Richardo Zonta - Häkkinen
Vuosi taisi olla 2000 ja vauhtia enämpi kuin kehätiellä yleensä.
Joku saattaa hatarasti muistaa.
Zonta oli ylläolevan keskustelun perusteella varmasti syytön osapuoli. Taitaa olla niin tässä elämässä, että vain syylliset pärjää.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Se vaan ajoi joustavasti? Ohittajalla on oikeus palata oikealle kaistalle valitsemansa auton taakse. Jos siinä vierellä on joku liian lyhyellä välillä ajava, se väistää. Ohitusta ei saa estää. Se ärsyttää.
Tuossa videolla Mazda kuski toteuttaa antaumuksella noita joustavan ohittelun taitojaan.
Melko joustamattomasti tosiaan ajelee muutama noista ohitettavista. Joustavinta heiltä olisi ehkä ollut jäädä kotiin kun eivät osaa antaa ohittelijalle paremmin tilaa?

6 kk vankeutta ja 1,3 vuotta ajokieltoa väärälle miehelle - ohitettavaksi tulleethan sinne tiilenpäitä olisivat joutaneet lukemaan? :thumbfh:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tuosta Jacquesin stoorista tuli salamana ajotilanne-dejavu päin pläsiä:
Schumacher - Richardo Zonta - Häkkinen
Vuosi taisi olla 2000 ja vauhtia enämpi kuin kehätiellä yleensä.
Joku saattaa hatarasti muistaa.
Zonta oli ylläolevan keskustelun perusteella varmasti syytön osapuoli. Taitaa olla niin tässä elämässä, että vain syylliset pärjää.
Siinä mielessä huono vertailukohta, että liikenteessä ei kilpailla ja liikenteessä häviäjä yleensä kuolee tai loukkaantuu.:doubtful:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Zaikomin asenne kyllä nyt närpee ja pelottaa. Liikenne näyttää Zaikomille individualistista peliä. Pelottaa nimenomaan siksi, että Zaikom vaikuttaa muuten olevan ihan tietoinen pelisäännöistä ja viettävän aikaa liikenteessä kohtuu paljon.

Zaikom, tuo maanteiden jaska. (sorry jaska! :eek:)
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Aika järjetön logiikka sulla tosiaan..

Itse aiheutin eilen läheltäpititilanteen. Minä olin joustettava, ja se johtui inhimillisestä virheestä, johon altistuin herkemmin koska ajoin treenistä väsyneenä (unta olin kyllä saanut tarpeeksi). Voin vain kiittää toista osapuolta, joka oli tarkkana ja vältyttiin kolarilta..

Tilanne oli seuraava: Ajoin pakettiautolla moottoritiellä ~100km/h (rajoitusten mukaan). Edessäni ajoi toinen pakettiauto ~90km/h.
Lähdin ohittamaan ko. pakettiautoa ja kun olin ohittanut katsoin normaalisti sivulle ja taustapeiliin. Sitten kun näin ohittamani auton tausta peilistä kokonaan, aloin kääntymään takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle.

Samassa kohdassa oli kuitenkin myös ramppi, jota en tajunnut havannoida yhtään. Rampista tuli valkoinen Audi ilmeisesti siten, että ohittaessani pakettiautoa, Audi oli sen toisella puolella rampilla piilossa minun katseeltani. Kun sitten aloin kääntymään takaisin omalle kaistalleni, oli Audi ns. pimeässä kulmassa, joka pitkässä Hiacessa on luonnollisesti henkilöautoa isompi alue, johon pieni A3 mahtuu helposti.

Vasta kun olin puolittain oikeanpuoleisella kaistalla, havaitsin audin taustapeilistäni. Kuljettaja tuli sitten ohitseni ja heilutti jotain, mielestäni täysin oikeutetusti, olinhan tehnyt virheen.

Tietysti tässä oli onnea rauhallisessa ajotavassani.. Se etten kiilannut heti ohituksen jälkeen ohittamani auton eteen ja se että laitoin vilkun päälle ajoissa, auttoi varmasti Audi-kuljettajaa reagoimaan tilanteessa tarpeeksi nopeasti.

Minä olin tässä se syyllinen, koska en tajunnut huomioida rampilta tulevaa liikennettä, mutta onneksi mitään ei käynyt.

Toisaalta kyllä tietty Audiltakin olisi vaatinut enemmän varovaisuutta. Hän tuli kuitenkin kolmion takaa ja kiilasi sen ohittamani pakettiauton eteen oikealta puolelta. Kyllä hänen olisi pitänyt ajaa moottoritielle vasta sen pakettiauton perään. Mulla oli loppujen lopuksi aika vähän mahdollisuuksia havaita Audia.. Silti pidän tätä läheltäpiti tilannetta omana syynäni.

Olisiko Zaikomin logiikalla syy ollut kuitenkin ohittamani pakettiauton kuskissa? Hänessä, jolla ei mielestäni ollut tilanteeseen osaa eikä arpaa.
Audi ei kiilannut yhtään sen enempää kuin sinäkään jos kerran osua meinasitte. Ei tietenkään kiihdytyskaistallakaan tarvitse liikennettä jäädä odottamaan jos sen eteen sujuvasti ja häiriöttä pääsee liittymään. Ihan kuin missä tahansa muussa risteyksessä. Sitä vaan, että kyllähän mahdolliseen osumaan olisi todennäköisesti löydetty sekä sinusta, että Audista syyllinen. Olisitte varmaan saaneet sakot jos poliisi olisi homman nähnyt, vaikka osumaa ei tullutkaan. Tai sitten vain sinulle. Riippuen siitä oliko Audi jo selvästi liittynyt kaistalleen ja sinä meinasit viedä kulman vai tapahtuiko kaistalle pyrkiminen samaan aikaan. Jos se oli samanaikaista, Audi on enemmän syyllinen, mutta molemmille sakot. Näin minä näkisin.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Audi ei kiilannut yhtään sen enempää kuin sinäkään jos kerran osua meinasitte. Ei tietenkään kiihdytyskaistallakaan tarvitse liikennettä jäädä odottamaan jos sen eteen sujuvasti ja häiriöttä pääsee liittymään. Ihan kuin missä tahansa muussa risteyksessä. Sitä vaan, että kyllähän mahdolliseen osumaan olisi todennäköisesti löydetty sekä sinusta, että Audista syyllinen. Olisitte varmaan saaneet sakot jos poliisi olisi homman nähnyt, vaikka osumaa ei tullutkaan. Tai sitten vain sinulle. Riippuen siitä oliko Audi jo selvästi liittynyt kaistalleen ja sinä meinasit viedä kulman vai tapahtuiko kaistalle pyrkiminen samaan aikaan. Jos se oli samanaikaista, Audi on enemmän syyllinen, mutta molemmille sakot. Näin minä näkisin.
Mielestäni pelkästään Audi on syyllinen, koska kiihdytyskaistalta, kolmion takaa tulleena on velvollinen väistämään muuta liikennettä. Vaikka sitten sieltä tulisikin joku kaistaa vaihtava, on Audi väistämisvelvollinen. Moottoritiethän ovat aina etuajo-oikeutettuja teitä, eli sinne pyrkivät väistävät, ajoi toinen mitä kaistaa tahansa tai niiden välissä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mielestäni pelkästään Audi on syyllinen, koska kiihdytyskaistalta, kolmion takaa tulleena on velvollinen väistämään muuta liikennettä. Vaikka sitten sieltä tulisikin joku kaistaa vaihtava, on Audi väistämisvelvollinen. Moottoritiethän ovat aina etuajo-oikeutettuja teitä, eli sinne pyrkivät väistävät, ajoi toinen mitä kaistaa tahansa tai niiden välissä.
Audin väistämisvelvollisuus loppuu tietyssä vaiheessa kun se on sille oikeanpuolimmaiselle kaistalle Jacquesista katsoen tarpeeksi pitkälle päässyt. Sen jälkeen kolmio ei luonnollisesti enää häntä velvoita, koska kaistanvaihto on periaatteessa jo suoritettu.

JacQ:n kertomuksen perusteella ei pysty kyllä sanomaan varmuudella suuntaan eikä toiseen, joten ottaisin saman kannan Mehen kanssa että tod.näk. kummallekin sakot ois tullu.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Audin väistämisvelvollisuus loppuu tietyssä vaiheessa kun se on sille oikeanpuolimmaiselle kaistalle Jacquesista katsoen tarpeeksi pitkälle päässyt. Sen jälkeen kolmio ei luonnollisesti enää häntä velvoita, koska kaistanvaihto on periaatteessa jo suoritettu.

JacQ:n kertomuksen perusteella ei pysty kyllä sanomaan varmuudella suuntaan eikä toiseen, joten ottaisin saman kannan Mehen kanssa että tod.näk. kummallekin sakot ois tullu.
Väistämisvelvollisuus loppuu, kun tilanne, eli kiihdytys kaista ja kaistan vaihto Audilla on selvästi ohitse.

Juu. Sakkoa olis tullu molemmille, Audille varomattomasta kaistan vaihdosta ja väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättämisestä ja JacQulle varomattomuudesta liikenteessä, kuten aina kolari osapuolelle.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Skenaario:
Kyseessä tolkuton koliikkitapaus, joka ei nuku juuri millään. Täysin loppu olevat vanhemmat joutuvat rillaamaan vauvan kanssa yöt läpeensä ympäri kylää, jotta vauva nukahtaisi edes hetkeksi. Kuvaan kurvaavat töötti pohjassa, nuoret kikit puolierektiossa, paikalliset mopopojat.
Ei sen tartte ole edes koliikkitapaus. Esikoisen kanssa oli usein tilanne, että ei usein meinannut nukahtaa kuin kävelyllä ulkona. Sitten hiippaili nukahtaneen vauvan kanssa laittamaan veitikka sänkyyn, usein vain heräsi siinä vaiheessa ja sitten takaisin ajelemaan vaunurallia.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ohittajalla on oikeus palata oikealle kaistalle valitsemansa auton taakse. Jos siinä vierellä on joku liian lyhyellä välillä ajava, se väistää. Ohitusta ei saa estää.
Et näköjään ymmärrä liikeenteestä tuon taivaallista. Ohittavan auton on ennen ohitukseen lähtemistä varmistettava paluu omalla kaistalle. Ei ohitettavalla ole oikeutta ajella miten vaan. Älyttömästi ohitteleville tehdään tilaa paluuseen sen takia, että harvemmin halutaan edes typerästi ohittelevan ajavan nokkakolaria. Siinä kun kärsii idiootin lisäksi vastaantuleva auto. Eikä varmaan ihan terveellistä ole saada myöskään Zaikomia romuineen oman auton keulaan.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Et näköjään ymmärrä liikeenteestä tuon taivaallista. Ohittavan auton on ennen ohitukseen lähtemistä varmistettava paluu omalla kaistalle. Ei ohitettavalla ole oikeutta ajella miten vaan. Älyttömästi ohitteleville tehdään tilaa paluuseen sen takia, että harvemmin halutaan edes typerästi ohittelevan ajavan nokkakolaria. Siinä kun kärsii idiootin lisäksi vastaantuleva auto. Eikä varmaan ihan terveellistä ole saada myöskään Zaikomia romuineen oman auton keulaan.
No niin no. Täytyy myöntää, että Zikäli Zaikomin kanssa samaa mieltä, että jos turvaväli olisi jonossa ajavilla sellainen kuin se pitäisi ( on muuten sakotettava asia sekin) niin ei sinne autojen väliin olisi minkäänlaista ongelmaa mennä ohitus tilanteessa eikä mitään paniikki jarrareita tarvitse kenenkään tehdä.

Völihän pitäisi olla esim 80 km/h nopeudessa 80 metriä tai enemmän. Kauhean usein se vaan tuntuu jonossa ajavilla olevan 8 metriä tai vähemmän :rolleyes:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
No niin no. Täytyy myöntää, että Zikäli Zaikomin kanssa samaa mieltä, että jos turvaväli olisi jonossa ajavilla sellainen kuin se pitäisi ( on muuten sakotettava asia sekin) niin ei sinne autojen väliin olisi minkäänlaista ongelmaa mennä ohitus tilanteessa eikä mitään paniikki jarrareita tarvitse kenenkään tehdä.

Völihän pitäisi olla esim 80 km/h nopeudessa 80 metriä tai enemmän. Kauhean usein se vaan tuntuu jonossa ajavilla olevan 8 metriä tai vähemmän :rolleyes:
Tuo on totta, mutta mikäli niitä turvavälejä ei ole, niin et voi itse ajella niinkuin ne olisivat.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
. Ohitus itsessään ei ole mikään riskinotto vaan normaali liikennetapahtuma. Ohituksesta muodostuu riski, jos ohittaja tai ohitettava ei sitä handlaa vaikkapa asennevamman tai puutteellisten taitojen vuoksi.
Kertomiesi tapahtumien ja asenteiden perusteella olisi parasta kaikille, että seuraisit liikennettä ainoastaan kotisi tai työpaikan ikkunasta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Vai että taidonnäyte ja ettäpä liikenteessä.

Kompulsiivista pätemistä voi harjoittaa muillakin keinoin kuin liikenteessä. Esimerkiksi Forumilla, jossa Zaikomkin kunnostautuu. Vielä kun rajoittaisi sen pelkästään siihen eikä lähtisi väläyttelemään ylivertaisia taitojaan liikenteen sekaan.
 
Viimeksi muokattu:

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Tietenkin muiden virheet joutuu ottamaan huomioon. Eihän sitä voi päällekään ajaa jos joku perseilee. Oli kyse sitten liian lyhyistä väleistä tai väistämisvelvollisuudesta tai mistä tahansa. Ohittaessa liian lyhyet välit otetaan huomioon jättämällä riittävästi pelivaraa turvalliseen kaistalle paluuseen (lue: rauhalliseen kiilaukseen).
Ymmarratko ollenkaan kuinka se vaikuttaa 10 autoa takanapain kun sivusta ankeaa yksi jolla on enemman kiire kuin muilla (lue: itsekeskeinen paska)?
Ensimmainen jarruttaa etta tulee uusi turvallinen valimatka siihen kiilaajaan. Seuraava jarruttaa hiukkasen enemman jne. Juuri tama aiheuttaa suurimman osan ongelmista ruuhkassa. Lopulta jono pysahtyy kokonaan.


Noiden tietoiden ja kaistan sulkujen kanssa olen Saksan mallin kannalla. Kilsa ennen tietyota, kun siita tulee merkki, pannaan sulkuviiva. Sitten parikymmenta metria ennen kuin tietyo alkaa (siis toinen kaista sulkeutuu), pannaan liikennemerkki etta vetoketju mallilla jonon selvitys. Varmaan toimii paremmin kuin se etta yks menee het sinne kaistalle ja toinen ajaa tyhjaa kaistaa loppuun. Ne ketka on het mennyt kaistalle (joustava/tyhma/mikalie) vittuuntuu tuosta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tämä Zaikom on varsin omituinen tyyppi. Kuvittelee olevansa liikennekäyttäytymisessä yksin oikeassa ja kaikki muut väärässä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Noissa sun asenteissa, Zaikom, ei ole havaittavissa muuta kuin itsekeskeistä ajattelua miten pääset nopeiten liikkumaan, muutenkin on havaittavissa täydellinen välinpitämättömyys muita tiellä liikkujia kohtaan.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Yritän vaan saada ihmisiä avaaman silmänsä, että asioilla on toinenkin puoli. Jos asiallinen jonon ohittaja on jonkun mielestä tappajakaahari, niin vois vähän miettiä onkohan niissä omissa asenteissa tai otteissakin jotain korjattavaa. Turvallisuus jos huolettaa, kannattaa ensin miettiä mitä itse voisi tehdä paremmin.
Tajuatko etta tuolla ohituksella saastat ehka pari sekuntia ajasta... :thumbfh:

Mutta turha tata on rautalangasta vaantaa, kun ei mene niin ei mene... :frown:

Kuitenkin yhdyn moneen edellasanovaan: pelottavaa etta tuollaisia asennevammaisia on liikenteessa...
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
:D

Jos jotkut on niin kollektiivisia paskoja että tykkää ajaa jonossa toistensa puskureissa kiinni, siinä sietääkin vähän tulla jarrutelluksi.

Lue: itsekeskeinen paska :D Kollektiiviset paskat pakkautuu ennen aikojaan yhdelle kaistalle, ja sitten hermostuvat kun itsekeskeiset paskat painaa ohi kaistan loppuun asti.

Ja tossa Knoukkarin jonossa vittuuntuvat, kun joku ohittaa jonon. Siks ne niin lähekkäin ajaa, ettei kukaan pääsis eteensä toteuttamaan itsekeskeisyyttään.
Jannaa ettet kommentoinut mitenkaan tuota saksanmallia. Tietty siina karsisi eniten juuri itsekeskeiset paskat, kun oltaisiin samalla viivalla kaikki.

Enka usko etta ne kollektiiviset paskat tykkaa siita jonossa ajelusta. Pitavat turvavalin edelliseen, kunnes siihen joku aalio pukkaa valiin ja koko muu jono joutuu uudelleen etsimaan turvavalinsa, kiitos taman yhden.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Jannaa ettet kommentoinut mitenkaan tuota saksanmallia. Tietty siina karsisi eniten juuri itsekeskeiset paskat, kun oltaisiin samalla viivalla kaikki.

Enka usko etta ne kollektiiviset paskat tykkaa siita jonossa ajelusta. Pitavat turvavalin edelliseen, kunnes siihen joku aalio pukkaa valiin ja koko muu jono joutuu uudelleen etsimaan turvavalinsa, kiitos taman yhden.
Lahden ja Heinolan välinen tieosuus oli malliesimerkki "saikkujen" aikaansaamasta haitarista :nope: Siellä mentiin ohituskaistalla kaasu pohjassa niin monen ohi kun vaan ehdittiin ja kaistan loppuessa tungettiin väliin vähät välittämättä millainen rako siinä oli - joustoahan täytyy jonoilijoiden antaa ohittavalle. Sitten jono seisoo takana kahta kauheammin.
 
Ylös