Liikenteessä ärsyttää:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jos kilometrin matkalla tulee tilanteita lähes päivittäin, niin melko varmasti silloin on myös peiliinkatsomisen paikka.
Peiliin kannattaisi vilkuilla aika tiheästi, ei vain silloin kun on tullut tilanteita. Tosin yöllä autojen valot ovat aika kirkkaita. Kannattaa himmentää himmeäksi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos kilometrin matkalla tulee tilanteita lähes päivittäin, niin melko varmasti silloin on myös peiliinkatsomisen paikka.
Enpä nyt tiedä. Jos joka päivä samassa paikassa auto yrittää tulla kolmion takaa päälle, niin eipä se siltikään sen pyöräilijän vika ole. Kyllä se on hyvin mahdollista että 1 on oikeassa ja 99 väärässä, vaikka toki kannattaa harkita sitäkin vaihtoehtoa että itse on väärässä jos tilanne on tämä. Niiden 99 kannalta tilanne on aika toivoton, kun eivät ymmärrä tekevänsä väärin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Peiliin kannattaisi vilkuilla aika tiheästi, ei vain silloin kun on tullut tilanteita. Tosin yöllä autojen valot ovat aika kirkkaita. Kannattaa himmentää himmeäksi.
Mie kannatan kolmen peilin strategiaa. Kaksi sivuilla, joista näkee taakse ja yksi keskellä oman naaman kohdalla.

Jacques mars peilikauppaan!
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Zaik:
Jumalauta jos joka päivä tulee samassa kohtaa vaaratilanne, niin mene nyt ihmeessä muita reittejä, ennen kuin lähtee henki! Ihan sama kuka on oikeessa tai väärässä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Zaik:
Jumalauta jos joka päivä tulee samassa kohtaa vaaratilanne, niin mene nyt ihmeessä muita reittejä, ennen kuin lähtee henki! Ihan sama kuka on oikeessa tai väärässä.
Mites tällanen tilanne: Autojono menossa liikenneympyrään, pyöräilijällä etuoikeus päästä jonon poikki ympyrän edestä. Olen polkevinani määrätietoisesti sinne sekaan, jolloin autoilija jarruttaa paniikissa ja kenties laskee alleen. Kokoajan olen kuitenkin ollut valmis väistämään autoa, jos tilanne niin vaatii.

Mielestäni tällainen toiminta on ok, agree or disagree? :doubtful:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Mites tällanen tilanne: Autojono menossa liikenneympyrään, pyöräilijällä etuoikeus päästä jonon poikki ympyrän edestä. Olen polkevinani määrätietoisesti sinne sekaan, jolloin autoilija jarruttaa paniikissa ja kenties laskee alleen. Kokoajan olen kuitenkin ollut valmis väistämään autoa, jos tilanne niin vaatii.

Mielestäni tällainen toiminta on ok, agree or disagree? :doubtful:
Mun mielestäni ainakin ok.

Tuosta jonossa ajelusta tuli mieleen, että sellainen tuppaa joskus hiukan ärsyttämään kun ajelee pikatiellä ja risteyksestä tulee kolmion takaa auto eteen silleen kauempana eli ei haittaa mitään vaikka se kiihdyttäisi hitaamminkin niin ehtii hyvin alta pois. Mutta sitten sen ensimmäisen auton jälkeen tuleekin toistakymmentä autoa perässä kun: "Tuokin meni niin kyllä minäkin tästä vielä ehdin!". Eikä katsota siinä vaiheessa yhtään, että päätietä on auto tulossa jo jokseenkin lähellä risteystä. Parhaimmassa tapauksessa mulkoillaan, että "Mitä tuo nyt tuolta tuppaa väliin kun nyt on meijän jonon vuoro mennä tästä."
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jos kilometrin matkalla tulee tilanteita lähes päivittäin, niin melko varmasti silloin on myös peiliinkatsomisen paikka.
Ei ole pyörässä peilejä. :(

Enpä nyt tiedä. Jos joka päivä samassa paikassa auto yrittää tulla kolmion takaa päälle, niin eipä se siltikään sen pyöräilijän vika ole. Kyllä se on hyvin mahdollista että 1 on oikeassa ja 99 väärässä, vaikka toki kannattaa harkita sitäkin vaihtoehtoa että itse on väärässä jos tilanne on tämä. Niiden 99 kannalta tilanne on aika toivoton, kun eivät ymmärrä tekevänsä väärin.
Zaik:
Jumalauta jos joka päivä tulee samassa kohtaa vaaratilanne, niin mene nyt ihmeessä muita reittejä, ennen kuin lähtee henki! Ihan sama kuka on oikeessa tai väärässä.
Kyseessä oli JacQ.

Samaa mieltä kyllä noin muuten.
Missä kohtaa olen sanonut että se on joka kerta sama paikka? Tässä kyllä jännästi Zaikom veteli omia johtopäätöksiään, jotka ovelasti saatiin kuulostamaan siltä että mulle kävis just noin joka päivä..

Oikeasti sanoin vain että lähes jokapäivä tulee jokin tilanne. Tarkoitan sillä sitä, että jos en olisi yhtään hereillä niin saattaisi kolahtaa.

Niinpäs olikin. Näin sitä ehdollistuu olettamaan oletuksia. Sorppa kaikki.

Mä haluaisin muuten nähdä sen tilanteen kun jakuliini yrittää mättää juomapulloa kiukulla tuulilasista läpi.
No jaa.. Ei se varmaan läpi menisi, mutta luultavasti pelkkä juomapullon tiputtaminen tuulilasiin riittäisi aiheuttamaan sellaisen ihan kunnon särön, jonka jälkeen lasi olisi pakko vaihtaa. Kyseessä on kuitenkin melkein litran pullo, joka on yleensä täynnä, jos en ole lenkillä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tässä kyllä jännästi Zaikom veteli omia johtopäätöksiään, jotka ovelasti saatiin kuulostamaan siltä että mulle kävis just noin joka päivä.
En vetänyt mitään johtopäätöksiä tekemisistäsi, vaan totesin että ihan hyvin vois melkein joka päivä sattua vaaratilanne jopa samassa paikassa, vaikka itse polkis kuinka sääntöjen mukaan. Normaalia pyöräilijän arkea. Siellä vaikutusalueellasi muistaakseni oli muutamia oikein potentiaalisia risteysiä.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tänään eräs zaikku rekkakuski tunki itsensä niin joustavasti 5-tielle, että useamman auton jono joutui pysähtymään. Noin kolme ensimmäistä olisivat osuneet vetäjään, elleivät olisi hiljentäneet vauhtia liki pysähdyksiin.

Tyypillinen tilanne kyseisessä risteyksessä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jokohan tuota olisi tarpeeksi yhtä hahmoa mäiskitty, kun jokaista liikennesäheltäjää häneen verrataan?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Lensipähän rapa taas eilen liikenteessä. Sekä oli vielä aika liukastakin sohjossa ajella. Käväsin Kovensuussa.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
On tästä autoilijoiden vanhentumisesta puhuttu aiemminkin, mutta liikenteessä on syytä muistaa meitä olevan monenlaisia. Aktiivinen muiden omatoiminen kouluttaminen kesken liikennetilanteen ei ole kenenkään etujen mukaista. Tämä YLE:n sivuilta.
Dementikkoautoilijan puoliso käyttää vaihdekeppiä
julkaistu tänään klo 07:16, päivitetty tänään klo 08:40

Kolmisentuhatta autoilijaa menettää vuosittain ajokorttinsa lääkärin aloitteesta. Poliisin saamat ilmoitukset potilaiden sairauksista ovat lisääntyneet vähitellen, mutta poliisin mielestä lääkärit ovat edelleen liian varovaisia kertomaan havainnoistaan.
Iäkkäitä autoilijoita yhä enemmän

* Yli 70-vuotiaita autoilijoita on noin 250 000. Heistä yli 46 000 on täyttänyt 80 vuotta, ja runsaat 1 200 on yli 90-vuotiaita.

* Lääkärintodistuksen perusteella suoraan ajokieltoon määrättiin viime vuonna noin 1 800 autoilijaa.

* Lisäksi ajokokeeseen lähetettiin lääkärin aloitteesta runsaat 1 100 autoilijaa.

Liikennevirrassa on mukana yhä enemmän iäkkäitä autoilijoita. Lääkäreillä on ollut vuodesta 2004 lähtien velvollisuus ilmoittaa poliisille, jos potilas ei ole sairautensa vuoksi enää kykenevä auton rattiin. Tällöin poliisilla ei ole harkintavaltaa, vaan henkilö määrätään ajokieltoon.

Toinen mahdollisuus on, että lääkäri määrää potilaansa ajokokeeseen.

Lääkärit suhtautuivat lakiin alun perinkin nihkeästi. Asian herkkyydestä kertoo, että ilmoituksia tehdään kirjallisten todistusten sijasta epävirallista tietä, kertoo poliisiylitarkastaja Esko Ruokonen sisäasiainministeriöstä.

- Lääkäri saattaa soittaa poliisille, että potilas ei hänen käsityksensä mukaan ole oikein ajokykyinen. Sitten jää poliisin tehtäväksi kutsua henkilö ajo-oikeusasian käsittelyyn.
Dementikkoja ratin takana

Ikäautoilija voi päätyä ajokokeeseen myös omaisten vihjeestä tai poliisin liikennevalvonnasta. Siitä lähetettiin viime vuonna ajokokeeseen runsaat 200 autoilijaa. Joskus ajo on jouduttu keskeyttämään heti.

- Henkilö on niin vaikeasti dementoitunut , että on eksyksissä eikä tiedä, missä on liikkeellä. Tämä on aika tavallinen tapaus itse asiassa, poliisiylitarkastaja Ruokonen kertoo.

Lääkäriliiton terveyspoliittinen lääkäriasiantuntija Mikko Nenonenkin on joutunut vaikeisiin pohdintoihin vastaanotollaan Hartolan terveyskeskuksessa:

- Miten toimia tilanteessa, jossa toinen puoliso pystyy mekaanisesti ajamaan autoa, mutta toinen puolisoista sitten kertoo, minne mennään, mitä tehdään, mitä pitää katsoa, pitääkö jarruttaa? Toinen saattaa jopa vaihtaa vaihteita.

Nenonen myöntää, että ajolupa pitäisi silloin peruuttaa:

- Mutta jotenkin tuntuu, että kaikkiin seurausvaikutuksiin ei ole sitten varustauduttu, kun samalla on karsittu syrjäseutujen palveluja eli näiden ihmisten mahdollisuuksia selvitä siellä ilman autoa.
Ajokoe sujuu usein kehnosti

Ajokokeeseen passitus voi tuntua monesta ikäautoilijasta nöyryyttävältä, mutta tulosten perusteella turhaan ei kokeeseen lähetetä. Ajokokeita vastaanottavan Ajovarma Oy:n Kuopion aseman päällikkö Tuomo Karhapää kertoo, että havaintovirheitä käy ilmi runsaasti.

- Kaistanvaihdot tapahtuvat havainnoimatta, liikennevaloja ei huomioida ja sitten nopeuden sovittaminen eri tilanteissa tuottaa vaikeuksia . Monesti myös auton käsittely on jollain tavalla vajavaista tai kömpelöä. Menestyminen ajokokeessa on silloin varsin huono, Karhapää selittää.
 
Ylös