Liikenteessä ärsyttää:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Tästä huomaa miten muiden vetämät väärät johtopäätökset jää parhaiten mieleen. :thumbfh:
Nehän on edelleen "jos en itse huomaisi, niin sitten varmaan kolahtaisi" -tyyppisiä juttuja. Nyt ei käy mitään kun olen itse se ylivarovainen osapuoli, enkä halua päätyä ruumishuoneelle.
Älä pelastele, Tilannemies!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tästä huomaa miten muiden vetämät väärät johtopäätökset jää parhaiten mieleen. :thumbfh:
Nehän on edelleen "jos en itse huomaisi, niin sitten varmaan kolahtaisi" -tyyppisiä juttuja. Nyt ei käy mitään kun olen itse se ylivarovainen osapuoli, enkä halua päätyä ruumishuoneelle.
Näinhän ne jutut vääntyvät. Ihmiset muistavat sen kuka on kertonut jatkuvasti joutuvansa vaaratilanteisiin, eivätkä sitä että juuri omalla toiminnallaan hän estää muiden aiheuttamia vaaratilanteita realisoitumasta edes melkein törmäyksinä.

Luulenpa että moni niistä joille ei koskaan meinaa tapahtua muiden toimesta mitään, ovat joko ylivarovaisia, tai sitten eivät itse aina huomaa aiheuttamiaan tilanteita. Kunnes jonain kirkkaana päivänä täysin yllättäen "miten tässä näin kävi".
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Näinhän ne jutut vääntyvät. Ihmiset muistavat sen kuka on kertonut jatkuvasti joutuvansa vaaratilanteisiin, eivätkä sitä että juuri omalla toiminnallaan hän estää muiden aiheuttamia vaaratilanteita realisoitumasta edes melkein törmäyksinä.
Suurimmalle osalle muun liikenteen huomiointi ja liikenteessä olo on aivan normaalia käyttäytymistä. Jotta jonkun tumpulointiin kiinnittää erityistä huomiota pitää tehdä jotain erikoista, esimerkiksi zaikomit.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Itse asiassa, huomatakseen muiden tumpuloinnit, pitää itse olla näitä "muita" parempi kuljettaja. Näin ollen esim. minä, keskivertoa parempana kuljettajana, havaitsen noita tumpulointeja aika paljon. :frank: & :tongue:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Suurimmalle osalle muun liikenteen huomiointi ja liikenteessä olo on aivan normaalia käyttäytymistä. Jotta jonkun tumpulointiin kiinnittää erityistä huomiota pitää tehdä jotain erikoista, esimerkiksi zaikomit.
Tuntuu että ylipäätänsä pyöräily (etenkin talvella) on sitten tosiaan erikoista, kun joutuu pysähtymään silloinkin kun itsellä olisi etuajo-oikeus. :)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Tuntuu että ylipäätänsä pyöräily (etenkin talvella) on sitten tosiaan erikoista, kun joutuu pysähtymään silloinkin kun itsellä olisi etuajo-oikeus. :)
Tuota joutunee tekemään aika paljon kesälläkin. Siis "pysähtymään silloinkin kun itsellä olisi etuajo-oikeus".
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Suurimmalle osalle muun liikenteen huomiointi ja liikenteessä olo on aivan normaalia käyttäytymistä. Jotta jonkun tumpulointiin kiinnittää erityistä huomiota pitää tehdä jotain erikoista, esimerkiksi zaikomit.
Juu onhan se ihan normaalia, että väistämisvelvollinen tulee päälle, ja etuajo-oikeutettu joutuu pysähtymään saadakseen selville aikooko väistämisvelvollinen mahdollisesti väistää. Etuajo-oikeutettu saa huomioida väistämisvelvollista oikein urakalla ja väistämisvelvollinen väistää jos sattuu huomaamaan.

Joku varmaan kirjoittikin jo aiemmin että liikenteessä on kahdenlaisia väistämisvelvollisuuden noudattajia. Ensimmäiset ovat sellaisia jotka lähtevät olettamuksesta, ettei mitään väistettävää ole. Nämä pysähtyvät viimetingassa kolmion taakse jos sattuvat huomaamaan että väistettävääkin onkin. Toiset lähtevät olettamuksesta, että väistettävää on, eivätkä etene vauhdikkaasti pitkälle ennenkuin huomaavat ettei väistettävää olekaan.

Kieltämättä ensimmäisenkaltaisten törppöjen huomiointi on hengissäsäilymisen edellytys, mutta en silti pitäisi niiden törppöjen itsensä toimintaa normaalina liikennekäyttäytymisenä, vaikka se aivan tavallista onkin.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17750
Sijainti
East of Eden
Liikenne vaatii oikeanlaista asennetta.

Valitettavasti vaan on niin, että liikenteessä monien ärsyyntymiskynnys on matalammalla kuin monissa muissa ympäristöissä, kuten esim. vaikkapa työpaikalla. Oma ajotapa suhteutettuna muiden käyttäytymiseen vaatii hyvää liikennesilmää ja ennakointia sekä huomattavan määrän kokemusta. Sillä sitä selviää jouhevasti ja turvallisesti lähes kaikissa tilanteissa.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Liikenne vaatii oikeanlaista asennetta.

Valitettavasti vaan on niin, että liikenteessä monien ärsyyntymiskynnys on matalammalla kuin monissa muissa ympäristöissä, kuten esim. vaikkapa työpaikalla. Oma ajotapa suhteutettuna muiden käyttäytymiseen vaatii hyvää liikennesilmää ja ennakointia sekä huomattavan määrän kokemusta. Sillä sitä selviää jouhevasti ja turvallisesti lähes kaikissa tilanteissa.
Sama pätee naistentansseissa.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Niin, tänään tuli risteyksessä vastaan PYÖRÄILIJÄ, luit oikein,siis POLKUPYÖRÄILIJÄ, joka ajoi vastaantulevien kaistaa suoraan kohti ajotiellä. Olin kääntymässä oikealle risteyksestä(ei suojateitä,kevyenliikenteenväyliä tms.) Minähän käännyin kans. Oli tehokkaat etujarrut pyörässä kun takajarrulle ei ollut siinä tilanteessa tarvetta ollenkaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eilen kävin Savonlinnassa eikä oikeastaan mikään ärsyttänyt. Yhden autoiijan, joka ajoi liian lähellä takana Rantasalmen tiellä, päästin suoralla ohi, hiljentämällä ja siirtymällä tien laitaan.

Sitä vastoin tiistaina Prismalta lähtiessä yks auto ei jaksanut tulla mun taakse, vaan tuli vasemmalle viereen ja valojen vaihduttua kiihdytti suoraan mun eteen ja siitä vielä yli oikeanpuoleiselle kaistalle. Miksi se ei alunperin mennyt sinne oikealle? Olis joutunut olemaan 'toisessa rivissä' eikä paalupaikalla.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eilen kävin Savonlinnassa eikä oikeastaan mikään ärsyttänyt. Yhden autoiijan, joka ajoi liian lähellä takana Rantasalmen tiellä, päästin suoralla ohi, hiljentämällä ja siirtymällä tien laitaan.

Sitä vastoin tiistaina Prismalta lähtiessä yks auto ei jaksanut tulla mun taakse, vaan tuli vasemmalle viereen ja valojen vaihduttua kiihdytti suoraan mun eteen ja siitä vielä yli oikeanpuoleiselle kaistalle. Miksi se ei alunperin mennyt sinne oikealle? Olis joutunut olemaan 'toisessa rivissä' eikä paalupaikalla.
Ne on semmosia ne savolaiset. :thumbup:

Oliko keskustassa pitkän sillan jälkeen joku poikittain ryhmittäytymiskaistan ja ajokaistan välissä? Siinä on aina joku poikittain.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tuota joutunee tekemään aika paljon kesälläkin. Siis "pysähtymään silloinkin kun itsellä olisi etuajo-oikeus".
Kesällä ratkaisen asian ajamalla huonosti suunnitelluilla osuuksilla autoteillä, jolloin autot kyllä noudattavat liikennesääntöjä väistämisvelvollisuuden suhteen. :) Monet kun pysähtyvät pyörätien päälle katsomaan tuleeko autotieltä ketään.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Eilen kaupungissa kolme kaistaa suuntaansa, minä keskimmäisellä. Oikealla puolella Audi, ratissa amisviiksi, kiihdytti valoista tuntuvasti sutien. Itse kiihdytin pito koko ajan päällä ihan normaalisti. Audipoika ei osoittanut missään vaiheessa haluavansa vaihtaa kaistaa, vaan jatkoi samaa kaistaa, samaa rallia, seuraaviin valoihin, joihin joutui jarruttamaan, kun itse ymmärsin sopeuttaa vauhtini valojen vaihtumiseen. Tätä jatkui parit valot, minä tasaista nopeutta nätisti valojen vaihtumiseen osuen ja Audi tempoillen rinnalla ja ohi ja taas jälkeen ja taas rinnalle jne. Lopulta Audi hiljensi ja vaihtoi kaistaa perääni, vaihtoi kaistaa vasemmalle, kiihdytti rinnalle ja ohi ja VAIHTOI KAISTAA ETEENI! Seuraaviin valoihin tullessa tajusin, että se tulee jäämään taas jalkoihin ja vaihdoin kaistan oikealle ja ajelin tasaista nopeutta ohi valoista sutivan Audipellen. Ajattelin, että taidan olla nähnyt tarpeeksi sitä turoilua ja kiihdytin kiertoliittymästä vähän ripeämmin ja jätin nilkin sutimaan sinne. Erikoinen kaveri.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Joskus hiukan ärsyttää isäni tapa kertoa ajoreitti: "Tästä vasemmalle... ... ... jos mennään niin päädytään lopulta..." kun pitää ajaa suoraan.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Venäläiset autoilijat. Ajavat aina alinopeutta ja hiljentävät vielä mäkeen. Viimeksi kun ajoin lpr-jns välin, niin niitä oli viisi matkalla... jokaisen kohdalla sama juttu. Eivätkä ne edes ajele millään halvoilla autoilla, vaan saatanan kalliilla katumaastureilla ja muilla ökyvehkeillä.
 
Ylös