Liikenteessä kiitoksen ansaitsee...

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jacques sanoi:
Autoilijat jotka tekevät edellä mainitun asian selvästi hidastamalla vauhtia kunnolla (eikä vain valuttamalla autoa pitkän matkan päästä hidastaen pikkuhiljaa. Kuljettajan käsien huitomisia ja katsetta ei läheskään aina näe tai itse edes katso kuljettajaa, joten on vaikea olla varma hiljentääkö autoilija minun takia vai jonkun muun asian takia).
Hyvä pointteja mainittu, mutta pakko kysyä:
Jos kerran jo odotat risteyksessä vuoroasi, etkä näe auton kuskin kättä (varsinkin kun yleensä näet ekana auton etuvinkkelistä ja/tai sitä kautta tuulilasinkin) niin mihin helvettiin olet silloin katsomassa?
Renkaisiinko?
Ainakin monesti itse törmää siihen että vaikka jarruttaa kaupungissa kunnolla, ei kevyen liikenteen ihmiset lähde monestikaan liikkeelle ennen kuin kädellä heilauttaa,
tuo on mun mielestä autoilijalta erittäin kohtelias tapa loppupeleissä
a) ensin pysähtyä b) kertoa ystävällisestä eleestä vielä erikseen, etenkin jos kadun ylittävä on epävarma vanhus tmv.

Autoilijan näkökulmasta iso + niille kisa-/kuntopyöräilijöille jotka osaavat ajaa ennakoivasti.
Eli siis noudatetaan sitä sääntöä että oma vauhti pitää saada pois näetyllä alueella eikä vain kohloteta joka mutkassa max. vauhdilla...
Melkein auton alle mutkan takaa ajoi eräs teinix tuossa yks päivä, hänen ja isänsä mielestä autoilijan pitää väistää myös silloin kun auto on jo ulkona porttikongista kokonaan ja pyöräilijä saapuu paikalle kulman takaa 25+kmh vauhdilla
(aikamoinen houdini saa olla tuossa kohtaa ratin takana :D)

edit. tarkennetaan sen verran että pyörätie ja pensasaita yhdistettynä pihasta ulosajotiehen yhdessä kulmassa
ei ole mitenkään ihanteellinen ... harvoin mitään sattuu onneksi, mutta joskus pyöräilijöiltä ja rullaluistelijoilta
näkee aika kaistapäistä menoa kyllä...
(oppinut siksi vuosien varrella arvostamaan niitä jotka ymmärtää ettei jokapaikassa voi/kannaa viilettää 40km/h :) )
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tamperelaiset autoilijat. Moisesta kevyen liikeenteen kulkijan välittämisestä ei ole tietoakaan Savossa. Kiitos siitä.

Testasin muuten asiaa vierailullani Savossa muutama viikko sitten, meinasin kuolla.

Hyvä Pirkanmaan autoilijat. :ahem:
Komppaan.
Pirkanmaan autoilijat osaa olla erittäin hyviä tässä asiassa, huomannut sen itsekin vuosien varrella.
(tarttunut itseenkin onneksi)
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
edit. tarkennetaan sen verran että pyörätie ja pensasaita yhdistettynä pihasta ulosajotiehen yhdessä kulmassa
ei ole mitenkään ihanteellinen ... harvoin mitään sattuu onneksi, mutta joskus pyöräilijöiltä ja rullaluistelijoilta
näkee aika kaistapäistä menoa kyllä...
(oppinut siksi vuosien varrella arvostamaan niitä jotka ymmärtää ettei jokapaikassa voi/kannaa viilettää 40km/h :) )
Kantsisko sinne tien toiselle puolelle laittaa tolppaan pari semmosta pyöreää peiliä, joilla näkis sivuilta tulevan liikenteen?
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Kantsisko sinne tien toiselle puolelle laittaa tolppaan pari semmosta pyöreää peiliä, joilla näkis sivuilta tulevan liikenteen?
Tai ei ne pakko pyöreitä ole olla, mutta siis jotain tän tapaisia:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Hyvä pointteja mainittu, mutta pakko kysyä:
Jos kerran jo odotat risteyksessä vuoroasi, etkä näe auton kuskin kättä (varsinkin kun yleensä näet ekana auton etuvinkkelistä ja/tai sitä kautta tuulilasinkin) niin mihin helvettiin olet silloin katsomassa?
Renkaisiinko?
Ainakin monesti itse törmää siihen että vaikka jarruttaa kaupungissa kunnolla, ei kevyen liikenteen ihmiset lähde monestikaan liikkeelle ennen kuin kädellä heilauttaa,
tuo on mun mielestä autoilijalta erittäin kohtelias tapa loppupeleissä
a) ensin pysähtyä b) kertoa ystävällisestä eleestä vielä erikseen, etenkin jos kadun ylittävä on epävarma vanhus tmv.
Eijei, ymmärsit väärin.. Siis en tarkoittanut että käsien heiluttaminen olisi huono juttu.
Tarkoitin siis tilannetta, jossa auto ei hidasta kunnolla ja kuljettaja ehkä heiluttaa kädellä jo ollessaan kauempana.. Mä katson kyllä autoa, mutta kuljettajan näen yleensä vasta kun auto on lähempänä.. Esim. aurinko voi usein häikäistä niin, että se pysähtyminen tai nopea vauhdin hidastaminen on mielestäni parempi keino kuin vauhdin hidastaminen pikkuhiljaa kauempaa..

Treenin aikana en myöskään välttämättä aina hae kuljettajaan katsekontaktia ellei auto ole lähellä.. Katsomalla auton etuvaloihin pystyy jotenkin arvioimaan auton nopeuden siinä nopeasti ohi menevässä tilanteessa. Kyllä ne valot muutenkin on se ensimmäinen asia jonka autossa huomaan olin sitten liikkeellä jalan, pyörällä tai autolla. Siksi on mielestäni tosi hyvä, että suomessa on valojen käyttöpakko päiväsaikaankin.

Eli vastaus kysymykseesi "mihin katson": Valoihin ekana, sitten vasta haen katsekontaktia. Monesti riittää pelkkä valoihin katsominen, eli kun olen paljon autoilijoita parjannut, niin täytyy sanoa että kyllä niitä hyvin liikenteessä käyttäytyviäkin on useita. :)

Tietysti katsekontaktin hakeminen on aina paras keino, mutta monessa tilanteessa sitä ei välttämättä saa. Sen takia on hyvä, että monet myös ajavat ennakoivasti siten että esim. vauhdista tai vilkun käytöstä voi päätellä kuljettajan aikeet. :)
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Itse olen jo usean vuoden ajan käyttänyt käden heilautusta kiitoksena silloin kun autoilija (tai motoristi) huomioi mut kevyen liikenteen käyttäjänä poikkeuksellisen hyvin.. Mun mielestä se on hyvä tapa..
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Tuon yhden hymiön käyttö taas saa ihmettelemään, että mitä kontaktia ja minkälaista käytöstä jakkeus oikein hakee niiltä liikenteessä kohtaamiltaan autoilijoilta? :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
se pysähtyminen tai nopea vauhdin hidastaminen on mielestäni parempi keino kuin vauhdin hidastaminen pikkuhiljaa kauempaa..
Tähän vielä.. Varsin usein on käynyt niinkin, että olen nähnyt vauhtiaan hidastavan auton tulevan ja juuri kun olen astumassa suojatielle niin huomaankin, että kuljettajan katse on ihan jossain muualla ja auto liukuu suojatien päälle. Sen takia pikkuhiljaa hidastamisesta ei voi aina olla varma mitä autoilija tekee, kun tosiaan katsekontaktin saa vasta kun autoilija on lähempänä (jolloin hän joutunee jokatapauksessa pysähtymään, jos aikeena on päästää mut menemään).
Ei sekään mua siis ärsytä, mutta kun aiheena on kiitoksen ansaitseminen, niin se on erityisesti silloin kun näen heti ensikontaktista autoon aikooko kuljettaja päästää mut suojatien yli vai ei.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ne lukuisat raskaiden ajoneuvojen kuskit, jotka ohittivat vastaantulijan kaistaa käyttäen, kun pyöräilin kapealla pientareella. Yksi ohitti liian läheltä, ja sekin oli henkilöauto. Sokealta vanhukselta näytti takaapäin.
Ja itse raskaan ajoneuvon kuskina kiitän niitä vastaantulijoita kyseisessä tilanteessa, kun ennakoivat tilanteen ja ajavat oman puolen pientareelle jo etukäteen, jolloin kaikki pääsevät sujuvasti sivuuttamaan toisensa. Harvinainen näky, mutta nähty on muutama tapaus. Tosin isolla autolla joutuu silti hidastamaan. Tuuli pinta-alaa paljon joten vaikuttaa silti pyöräilijään kuin 22m/s myrskypuuska, vaikka menisi vähän kauempaakin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Komppaan. Ja niihin hevosiin pätee ihan sama, oma hepo oli aikanaan vähällä lähteä kuuta kiertävälle radalle, kun rullaluistelija iski melkein sauvalla kintereeseen...
Yhden kerran olen hevosen ohittanut kevyenliikenteenväylällä skootterilla. Livutin hiljakseen noin 10 km/h vauhdilla. Hevosharrastaja pysäytti hevosen ohituksen ajaksi. Käväisi jopa mielessä skootterin sammuttamista vauhdissa, mutta kun vaihdetta ei saa variaattorilaitteessa vapaalle, niin täytyi päristellä ohi. Hevonen ei ollut moksiskaan.

Sen verran isoja elukoita noi hevosetkin ja saattavat helposti säikkyä, että ainakin mun mielestä ihan tervettä itsesuojeluvaistoakin tuollainen hidastaminen.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ja itse raskaan ajoneuvon kuskina kiitän niitä vastaantulijoita kyseisessä tilanteessa, kun ennakoivat tilanteen ja ajavat oman puolen pientareelle jo etukäteen, jolloin kaikki pääsevät sujuvasti sivuuttamaan toisensa. Harvinainen näky, mutta nähty on muutama tapaus. Tosin isolla autolla joutuu silti hidastamaan. Tuuli pinta-alaa paljon joten vaikuttaa silti pyöräilijään kuin 22m/s myrskypuuska, vaikka menisi vähän kauempaakin.
Ajavat oman puolen pientareelle sen pyöräilijän päälle? Mitähän mä missasin, kun en saanut tuosta lauseesta järkeä.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ajavat oman puolen pientareelle sen pyöräilijän päälle? Mitähän mä missasin, kun en saanut tuosta lauseesta järkeä.
Ei mennyt kuin tien leveyden verran ohi. Se pyöräilijä ei ole siellä vastaantulijan puoleisella pientareella vaan oman puolen pientareella. Muuten meni ihan hyvin:thumbup:
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Ajavat oman puolen pientareelle sen pyöräilijän päälle? Mitähän mä missasin, kun en saanut tuosta lauseesta järkeä.
Pyöräilijää ei tuossa ole menossa vastaantulijan vierellä vastaantulijan kanssa samaan suuntaan joten vastaantulija voi väistää penkalleen päin. Tällöin DickW voi ajaa hieman vastaantulijan kaistallakin samalla väistäen sitä DickW:n kanssa samaan suuntaan menevää pyöräilijää.

Tuo on itselle helppo tapa tehdä homma toiselle helpommaksi. Suosittelen.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kantsisko sinne tien toiselle puolelle laittaa tolppaan pari semmosta pyöreää peiliä, joilla näkis sivuilta tulevan liikenteen?
noup, tai siis voisi, mutta siitä ei tässä tapauksessa ole apua kun se ongelmapuolen vieressä on muuntaja jonka taakse ko. pyörätie kääntyy.
ts. itse ei kerkee katsomaan joka suuntaan, jo nyt pitää jo 3:een suuntaan tuijottaa tulevia autoja ja kahteen paikkaan pyöräilijöitä, tuo peili tulis mun kannalta semmoseen kulmaan että pitäs päätä heilauttaa taas kerran 180-astetta...
Pyöräilijöille siitä tuskin iloa on kun se aika millon sen peilin näkee on niin lyhyt että se pitää periaatteessa tietää missä se peili on...
Ja kolmanneksi, kaupunki on aika nihkeesti noita peilejä laitellut mihinkään :dunno:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Treenin aikana en myöskään välttämättä aina hae kuljettajaan katsekontaktia ellei auto ole lähellä.. Katsomalla auton etuvaloihin pystyy jotenkin arvioimaan auton nopeuden siinä nopeasti ohi menevässä tilanteessa. Kyllä ne valot muutenkin on se ensimmäinen asia jonka autossa huomaan olin sitten liikkeellä jalan, pyörällä tai autolla. Siksi on mielestäni tosi hyvä, että suomessa on valojen käyttöpakko päiväsaikaankin.
Siis kai nyt noudatat tietenkin liikennesääntöjä, eli taluttamalla mahdollisten suojateiden ohi?
Jos, niin se ei todellakaan ole nopeasti ohi menevä tilanne. (kävellessä sama juttu, eikös ole opetettu katsomaan molempiin suuntiin ennen tielle menoa, jos sinne varomattomasti juoksee alle niin ei ihmekään jos likeltäpiti tilanteita tulee)
Muistetaas sekin että on kevyen liikenteen kulkijoillakin sääntöjä, ei se mene vain niin että iso paha autoilija teki taas sitä, tätä ja tota plääplää.
(huomioidaan sekin että yleensä kättä heilauttaessa käsi on melkein tuulilasissa kiinni jolloinka se käden iho näkyy melkein 100-varmasti vaikka häikäsyä olisikin = kuskia muutoin ei välttämättä näe, mutta sen vaalean käden heilautuksen kyllä huomaa)
Olisko aika opetella katsomaan autoa noin yleisesti, eikä vain sitä liikkuuko valot/keulamaski kohti?

En käsittänyt väärin sitä että kädenheilautus on paha juttu, vaan halusin kiinnittää pointtia siihen että esim. pyörällä mentäessä sinne suojatielle ei kannata kohlottaa kaasupohjassa.

Tästä juuri oli puhetta tuon likan (joka meinasi alle ajaa) isän kanssa että liikennesäännöt koskevat myös heitä, eikä niin että pyörä on teiden ritari.
(taino, kyllä silläkin asenteella eteenpäin pääsee, mutta turha sitten puskurin alta huutaa vastalauseita omien kohellusten jälkeen)
Isä meinaan oli tyttärelleen opettanut että pyörätiellä saa tehdä mitä vain, ei tullut ymmärrettyä sitä että jos ajaa peruuttavan auton kylkeen niin tod.näk. sillon väistämisvelvollisuus on jollakulla muulla kuin autoilijalla.

Niinkuin sanottu aiemmin, tuossa risteyksessä on oppinut kunnioittamaan niitä pyöräilijöitä jotka tajuaa tilanteen vaarallisuuden.
Osa kolhottaa edelleen kuin viimeistä päivää, mutta monet, varsinkin kuntopyöräilijät on alkaneet ymmärtämään ettei mutkaa kannata nuolla niin kuin Monacossa, ja että vauhtiakin on hyvä olla vähemmän kuin 40kmh :)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Siksi on mielestäni tosi hyvä, että suomessa on valojen käyttöpakko päiväsaikaankin.
En ole asiasta tippaakaan eri mieltä, mutta sä pyöräilijänä voisit ymmärrettävästikin olla. Nimittäin ihan puhtaasti tilastojen valossa valojen käyttöpakko päiväsaikaan lisää onnettomuuksia, joissa toisena osapuolena ovat etenkin pyöräilijät ja jalankulkijat sekä muut vastaavat valottomat kevyen liikenteen shikaanit.

Syy: vastaantulevan auton valot kiinittävät kuljettajan huomion niihin (tämä siis tapahtuu tahtomatta alitajuisesti ja ihan automaattisesti), jolloin samaan aikaan baanalla olevat valottomat kulkijat jäävät vähemmälle huomiolle. Seurauksena lisääntyvät onnettomuudet.

Suomesta moista tilastoa tuskin on olemassa, koska valojen käyttöpakko päiväsaikaan on jo niin vanha homma, mutta vastaavia tilastoja on maista, joissa on viime vuosina siirrytty valojen käyttöpakkoon päiväsaikaan ja ne kertovat karua kieltään. Autojen väliset onnettomuuden laskevat selkeästi, mutta jalankulkijoita ja pyöräilijöitä niitetään selkeästi enemmän niin lukumääräisesti kuin prosentuaalisestikin. Toki on sanottavaa, että kaikkinensa onnettomuudet ymmärtääkseni ovat kaikkialla laskeneet, mutta tosiaankin kevyen liikenteen uhrien lukumäärä ja osuus on selkeästi noussut.

Itävallassahan tuli muutama vuosi sitten voimaan valojen käyttöpakko päiväsaikaan ja tämä laki sitten taas kumottiin paria vuotta myöhemmin (mulle edelleenkin täydellinen mysteeri, mutta ota noista valo(ttomista)päistä sitten selvää). Kerkes kuitenkin autoteollisuus tässä välissä niittämään hyvät rahat kun saivat kaupattua autoilijoille systeemit, jotka käynnistävät valot automaattisesti startatessa (niinkuin Suomessa), nythän ne ovat taas periaatteessa turhia kapistuksia :eek:

Itseeni tuo laki vaikuttaa vain epäsuorasti, mä olen aina ajanut valot päällä päiväsaikaan (joskus myös pitkät :rolleyes: ) ihan laista riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Tossa valopakossa on muuten sekin huono puoli että monien vastaan tulevien autojen vilkkuja ei sitten erota ollenkaan päivänvalossa kun se vilkku on siellä samassa kirkkaassa umpiossa kirkkaan ajovalon vieressä. Pimeällä erottuu paljon paremmin. Tästä esimerkkinä esim. VW Golf ainakin se viimeistä edellinen korimalli... Toki monissa alkaa nykyään olla vilkut peileissäkin jotka näkyy eteenkin, mut ei kaikissa.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Ulkohuusin hinaajat jotka näyttää vilkulla et nyt passaa ohittaa.
 
Ylös