Linux

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Nonih, editoin pikkusen nimeä ja boottasin uudestaan ja kyllä ne uudet nimet vaan näkyi siellä bootvalikossa, vaikken missään vaiheessa tuo ei niitä kirjoittanut korpulle. Ts. jos en ihan väärässä ole, niin noita tietoja ei ole talletettu korpulle vaan GRUB käy lukaisemassa ne bootin yhtedessä kovalevyltä.

markoj

Custom User
Tämä selvä. Hyvä tuo on itekki tietää, kunhan muistas vaan sitte, jos joskus tarttee tota tietoa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Tämä selvä. Hyvä tuo on itekki tietää, kunhan muistas vaan sitte, jos joskus tarttee tota tietoa.
Jos sulla on jotain Linux-aiheisia kysymyksiä jatkossa, niin älä epäröi kysyä :ahem: :ahem: :ahem: :ahem:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kertakaikkisen loistava toi SuSen ikioma firefox-paketti :doubtful:

/opt/firefox/mozilla-xremote-client: Error: Failed to find a running server.

Vastoin lupauksia ei myöskään minnekään ilmestyny iconia.

edit: eikun sori, käynnistysikoni löytyi kun osas vaan hakea!

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jos ei parannusehdotuksia löydy, niin deinstalloin tuon ja lataan Firefox 1.0.1:n ja asennan sen. Hyvin se 1.0:kin toimi.

markoj

Custom User
Hmm.. olipa sitte paska vinkki. Sitä vielä kysyn, että millä komennolla koitit tota käynnistää. Tosta saa kuvan, että mozilla-xremote-client:lla.

markoj

Custom User
/opt/firefox/firefox-bin ja /usr/X11R6/bin/firefox näyttäs olevan tossa paketissa noi käynnistyvät ohjelmat. Sellanen sitte kans, että en tiedä miten Susen X:n asetuksessa on oletuksena jos koittaa ajaa graafista ohjelmaa eri käyttäjänä ku X on käynnistetty. Sellaseen tapaukseen toi vois viitata. Mutmut, asenna toki se toimiva jos näistä ei oo apua.

Edit: Jos asennat sen roottina niin toi /opt/firefox vois olla hyvä paikka. Susessa näytetään käytettävän tota /opt :a aika paljon.

Tane

Well-known member
OoPee sanoi:
Olisko olemassa pätevää syytä vaihtaa tuohon X.org 6.8:aan? Siis paitti toi mun pienoinen ongelma?
Kyllä RANDR-tsydeemi pitäs toimia varmastikin xfree:llä, vastahan ati sai tuetuksi tuon X.orgin servun. Käsittääkseni kaikki suuret distribuutiot siirtyvät tai ovat jo siirtyneet X.orgin servuun, syynä on xfree86:n hieman muuttunut lisenssi. X.org 6.7 oli kait ihan sama kuin xfree86:n cvs juuri ennen lisenssin muokkausta. X.org 6.8 ainakin sit jo sisältää monipuolisemman näppistuen, double bufferoinnin(?) ja käsittääkseni erinäisiä muita laajennuksia kuten composite joka mahdollistaa mm. rautakiihdytetyn(3d-rauta) läpinäkyvyyden ja varjot (Nvidian ajurit tukee tuota Atin tekeleillä se menee softalla ja on siksi hidas). Tämä on siis minun käsitys xorgista.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Hmm.. olipa sitte paska vinkki. Sitä vielä kysyn, että millä komennolla koitit tota käynnistää. Tosta saa kuvan, että mozilla-xremote-client:lla.
Joko suoraan sillä iconilla, jonka toi löi kde:n käynnistysvalikkoon tai suoraan firefox-komennolla konsolilta tai komentoriviltä. Kun ei käynnisty, niin ei käynnisty :(

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Seuraava omituisuus teille kundeille pohdittavaksi.

Joka kerta kun kylmäkäynnistän koneen (kyllä, sammutan koneen aina, kun en sitä pidempään hetkeen tarvitse) näkyy boot-ikkunassa SUSE Professional 9.1 (Linux) ja kun lyön tunnuksen ja salasanan sisään, en pääse nettiin. Käynnistän uudelleen ja tämän jälkeen boot-ikkunan otsikko nkin: SUSE professional 9.1 (dhcpcp0) ja tällöin sisäänloggauksen jälkeen netti skulaa. Eli jostain syystä toi dhcp ei koskaan skulaa kylmäkäynnistyksen jälkeen suoraan. Kun se kerran toimii, niin rebootata voi ihan rauhassa monta kertaa peräkkäin ja aina skulaa, mutta kuten sanottua, sammuttaa ei konetta saa kokonaan :confused:

Eli mullahan siis toi dhcp toimii niin, että varsinainen ip-osoite on määritelty hardware-palomuuriin (niin tosiaanin, senkin siis olen sammuttanut ja ehkä ongelma liittyykin juuri tähän), josta kone käy dhcp:llä hakemassa lokaalin ip-osoitteen, jolla liikenne firewallin ja koneen välillä toimii. Windowsin kautta ei ole mitään ongelmia, joten vika lienee Linuxin ja etenkin Susen puolella, Knoppixessahan tätä ongelmaa ei ollut.

Veikkaan, että toi reboottaus on turhaa ja ton dhcp:n vois saada toimimaan käynnistämällä jonkun servicen tai vastaavan uudestaan, mutta en tiedä minkä ja miten. Mutta tuohan nyt siis ei ole kuitenkaan se varsinainen parannuskeino vaan olisi vain tapa kiertää ongelma.

Edit: toi, että koneen nimi vauhtuu Linuxista dhcppc01:kse johtuu ihan siitä, että mulla oli asetuksissa valittu, että dhcp-serveri määrittellee koneen nimen, joka on SuSessa asetettu Linuxeksi. Mutta sitä en vielä selvittänyt, miksi yhteys dhcp-serverin kanssa ei skulaa heti ekalla boottauksella.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
/opt/firefox/firefox-bin ja /usr/X11R6/bin/firefox näyttäs olevan tossa paketissa noi käynnistyvät ohjelmat. Sellanen sitte kans, että en tiedä miten Susen X:n asetuksessa on oletuksena jos koittaa ajaa graafista ohjelmaa eri käyttäjänä ku X on käynnistetty. Sellaseen tapaukseen toi vois viitata. Mutmut, asenna toki se toimiva jos näistä ei oo apua.
Asensin roottina ja oli ihan sama yritinkö käynnistää firefoxia rootin tunnukselta tai omalta tunnukselta, aina sama vika.

Edit: Jos asennat sen roottina niin toi /opt/firefox vois olla hyvä paikka. Susessa näytetään käytettävän tota /opt :a aika paljon.
Tää on yks juttu mikä mua vähän riesoo tässä Linuxissa. Siis tuo, että on "ziljoona" eri hakemistoa, joihin ohjelmia asennellaan. On /var, on /opt ja on /usr ja varmaan vielä muitakin. Oletettavasti on olemassa joku logiikka, jonka ymmärtämiseen varmasti auttais se, että tietäis mikä ero noiden hakemistojen välillä on :rolleyes:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Asensin Firefox 1.0.1:n mukana tulleella asennusohjelmalla hakemistoon /opt/firefox ja hyvin tuntuu toimivan. Ilmeisesti tossa SuSen omassa paketissa on jotain viturallaan tai sitten pelkkä rpm -Uhv ei riitä vaan se olis pitäny konfata jollaintavoin, mikä ilman ohjeita taas on pikkusen hankalaa.

Mutta ihan sama, näin toimii ja olen tyytyväinen.

markoj

Custom User
Tuolla juttua noista hakemistoista.
http://www.linuxnovice.org/main_focus.php3?VIEW=VIEW&t_id=126

Onhan noiden rakenne aika eri ku windowseissa, mutta olen taipunut sen järkevyyden kannalle. Toi Susen /opt -hakemiston noin laaja käyttö on kait hieman poikkeavaa. Tai sitte ei... Periaatteessa se on kait tauhkalle joka ei oikeen muualle istu. Tuolla kuitenki kerrotaan tarkemmin ja paremmin.

Tosta dhcp:n käyttäytymisestä en oo pahemmin perillä, mutta sun selityksen sen toimille tuntuu oikeilta. Koko verkon voi käynnistää (ainakin mun tuntemissa linuxeissa) uudelleen komennolla "/etc/init.d/network restart" Toi toki vaatii roottina olon. Jos taas haluat sen toimivan normaalikäyttäjänä, niin sun pitää määritellä se sun verkkokortti/-device sellaiseksi jota saa normaalikäyttäjä hallita. Verkkokoffeista ton pitäs löytyä. Sitte pitäs riittää devicen uudelleenkäynnistys. ifdown eth0 ja ifup eth0 tai jotenki tollee.

Tuolta muuten löyty jotain Susen boot-prosessiin ja muuhunkin liittyvää. Kirjota hakuun suse.
http://en.openskills.info/search.php

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
On aika hanurista noiden raid-vehkeiden asentelu Linuxille. Mulla on serverirautana Fujitsun räkkipalvelin ja käyttiksenä RedHat ES, silti saan hakata erkkinä päätä seinään.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
On aika hanurista noiden raid-vehkeiden asentelu Linuxille. Mulla on serverirautana Fujitsun räkkipalvelin ja käyttiksenä RedHat ES, silti saan hakata erkkinä päätä seinään.
Tai ehkä ei silti vaan nimenomaan juuri siksi :rolleyes:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Koko verkon voi käynnistää (ainakin mun tuntemissa linuxeissa) uudelleen komennolla "/etc/init.d/network restart" Toi toki vaatii roottina olon. Jos taas haluat sen toimivan normaalikäyttäjänä, niin sun pitää määritellä se sun verkkokortti/-device sellaiseksi jota saa normaalikäyttäjä hallita. Verkkokoffeista ton pitäs löytyä. Sitte pitäs riittää devicen uudelleenkäynnistys. ifdown eth0 ja ifup eth0 tai jotenki tollee.
Kiitti, network restart auttoi!

Onhan tuo paljon kivuttomampaa kuin uudelleenkäynnistys, mutta tietenkään tuo ei poista sitä tosiasiaa, että joku ei nyt toimi niinkuin pitäis.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
Kiitti, network restart auttoi!

Onhan tuo paljon kivuttomampaa kuin uudelleenkäynnistys, mutta tietenkään tuo ei poista sitä tosiasiaa, että joku ei nyt toimi niinkuin pitäis.
Tässä on mun mielestä yksi Linuxin/Unixin vahvuuksista. Hyvin monet palvelut pystyy käynnistämään uudestaan ilman koko käyttiksen uudelleenkäynnistämistä. Nt:n myötä Windowsin puolelle on tullut samanlaista palvelujen hallintaa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Tässä on mun mielestä yksi Linuxin/Unixin vahvuuksista. Hyvin monet palvelut pystyy käynnistämään uudestaan ilman koko käyttiksen uudelleenkäynnistämistä. Nt:n myötä Windowsin puolelle on tullut samanlaista palvelujen hallintaa.
Juu, kyllähän totuus on se, että ei sitä konetta Windowsinkaan puolella tarttis niin usein bootata, koska servicen käynnistys ajaa ihan saman, pitäis vaan tietää minkä servicen. Softanvalmistajat yleensä pistävät sinne asennusohjelmansa loppuun kehoituksen bootata kone uudestaan ennen softan käytötönottoa, koska se on simppeleintä useimmille käyttäjistä.