Linux

Tane

Well-known member
OoPee sanoi:
Juu, kyllähän totuus on se, että ei sitä konetta Windowsinkaan puolella tarttis niin usein bootata, koska servicen käynnistys ajaa ihan saman, pitäis vaan tietää minkä servicen. Softanvalmistajat yleensä pistävät sinne asennusohjelmansa loppuun kehoituksen bootata kone uudestaan ennen softan käytötönottoa, koska se on simppeleintä useimmille käyttäjistä.
Silloinhan ois simppeleintä pistää se asennusohjelma restarttaamaan service, eikö? :rolleyes: :D

Yksi tyyppi muuten hermostu tuohon jatkuvaan buuttaamisen tarpeeseen asentaessaan vanhuksilleen XP:tä kun piti vähän joka updaten jälkeen buutata kone. Lopulta se sitten pistikin siihen Gentoo linuxin. :p

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Yhtä asiaa mä muuten jäin hieman hämmästelemään ja se oli tuo ml:n (ja jonkun muunkin tukema, en nyt jaksa tarkistaa ja eikä se nyt edes ole mun pointti, että kuka sanoi ja mitä) jossain vaiheessa esittämä kommentti, että ohjelmat kannattaa asentaa asennusvaiheessa, koska myöhemmin se on jonkin verran hankalampaa :confused:

Siis ihmettelen nyt ihan puhtaasti sen vuoksi, että onko tämä SuSe poikkeuksellisen käyttäjäystävällinen distro, koska tässä on YaST:in takana ihan vastaava toiminto kuin Windowsissa add/remove software, jonka alta voi lisäksi lisätä ja poistella haluamiaan windows-komponentteja. Ei muuta kuin rasti ruutuun ja asennuslevyä sisälle ja niin asentuu ja poistuu uudet softat ja komponentit kuin Windowsissakin. Saman härpäkkeen takana on myös update (vrt. Windows update), jolla saat listan tarjolla olevista päivityksistä ja josta voit valita asennettavaksi vain ne, jotka haluat. Päivitysten hakemisen ja asentamisen voi asettaa myös automaattiseksi.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tane sanoi:
Silloinhan ois simppeleintä pistää se asennusohjelma restarttaamaan service, eikö? :rolleyes: :D
Niin luulis olevan. Usein tuntuu siltä, että ne pyytävät ihan varmuuden vuoksi boottaamaan sen masiinan vaikkei se olis edes tarpeellista :rolleyes:

Yksi tyyppi muuten hermostu tuohon jatkuvaan buuttaamisen tarpeeseen asentaessaan vanhuksilleen XP:tä kun piti vähän joka updaten jälkeen buutata kone. Lopulta se sitten pistikin siihen Gentoo linuxin. :p
No on kyllä helposti hermostuvaa sorttia toi sun kamus, meinaan eihän sitä asennusvaiheessa tartte erikseen bootata kuin sen jälkeen kun olet hakenut kaikki uusimmat updatet ja sen jälkeen, kun olet asentanut sellaiset ajurit, joita Windows ei tuntenut tai vaihtoehtoisesti päivittänyt jo löytyneet. Ja tuonkin voi yhdistää yhdeksi boottaukseksi ;)

Tane

Well-known member
OoPee sanoi:
Siis ihmettelen nyt ihan puhtaasti sen vuoksi, että onko tämä SuSe poikkeuksellisen käyttäjäystävällinen distro, koska tässä on YaST:in takana ihan vastaava toiminto kuin Windowsissa add/remove software, jonka alta voi lisäksi lisätä ja poistella haluamiaan windows-komponentteja. Ei muuta kuin rasti ruutuun ja asennuslevyä sisälle ja niin asentuu ja poistuu uudet softat ja komponentit kuin Windowsissakin. Saman härpäkkeen takana on myös update (vrt. Windows update), jolla saat listan tarjolla olevista päivityksistä ja josta voit valita asennettavaksi vain ne, jotka haluat. Päivitysten hakemisen ja asentamisen voi asettaa myös automaattiseksi.
Kyllähän ainakin debsussa ja gentoossa on helppo poistella, lisäillä ja päivitellä paketteja tosin ainakin gentoossa oletuksena ei asennella mitään graafista työkalua portagen hallintaan.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tane sanoi:
Kyllähän ainakin debsussa ja gentoossa on helppo poistella, lisäillä ja päivitellä paketteja tosin ainakin gentoossa oletuksena ei asennella mitään graafista työkalua portagen hallintaan.
Ilman graafisia työkaluja homma ei ole ainoastaan vaikeaa newbielle vaan mahdotonta, paitsi jos kaivat jostain esille ne oikeat komennot sun muut. Ilmeisesti tätä ml tarkoitti?

markoj

Custom User
Kyllä toi softan, varsinki distron mukana tulevien. on aika helpoksi tehty kait melkeen kaikissa nykylinuxeissa. Edelleenkin olen sitä mieltä, että on parempi aloittelija asentaa mahdollisimman paljon, kun alkaa sitten miettimään, että mitäs ton saamiseksi pitää asentaa. Susesta ja Yastista mun kokemukset rajoittuu johonkin vuoteen -98/99. Siinä on saattanu pari asiaa muuttua sitte sen...

Gentoosta mulla ei oo kokemuksia, mutta Debian on mun mielestä windowsmaailmasta tulevalle aloittelijalle ja alan ammattilaisellekki aivan liian vaikee. Mun tuoreimmat kokemukset on Woodysta joten en osaa sanoa onko joku asia oleellisesti muuttunu Sargen? myötä.

Mä voin katella tota dhcp-jutskaa tässä myöhemmin.

Tane

Well-known member
OoPee sanoi:
Niin luulis olevan. Usein tuntuu siltä, että ne pyytävät ihan varmuuden vuoksi boottaamaan sen masiinan vaikkei se olis edes tarpeellista :rolleyes:
Eli luotto on kova käyttikseen softan tekijöillä. :thumbup:

No on kyllä helposti hermostuvaa sorttia toi sun kamus, meinaan eihän sitä asennusvaiheessa tartte erikseen bootata kuin sen jälkeen kun olet hakenut kaikki uusimmat updatet ja sen jälkeen, kun olet asentanut sellaiset ajurit, joita Windows ei tuntenut tai vaihtoehtoisesti päivittänyt jo löytyneet. Ja tuonkin voi yhdistää yhdeksi boottaukseksi ;)
Noh, ei oo mun kamu, mutta se tapa millä hän ilmaisi ärtymyksensä oli hauska. Tässäpä kopsattuna postaus:

I didn't really hate Windows when I used it. I've been using Gentoo for 2 months now...I reinstalled Windows XPloit in my parents box, and god damn I hate it!

Here's only one example, Windows Update:

WU: "Windows Update cannot be used until you have two million useless services running"

Me: "Fuck it!"

*Enabling useless services*

WU: "Windows Update cannot be used because you don't have Automatic
Updates enabled"

Me: "ARGH!"

*Hassling around*

WU: "Welcome to Windows Update! You have selected 534 updates, there are one update that cannot be installed at the same time than others"

Me: "Ok, I'll install that..."

WU: "Congratulations, l33t hacker! You just successfully installed one update!"

WU: "Do you want to reboot now?"

Me: "No in hell! Allright, 533 updates to go..."

WU: "Welcome to Windows Update! You must reboot now in order to install new updates. Your computer is now being rebooted! 5...4...3...2...1"

Me: "ARGH!"

*Puts Gentoo Reiser4 LiveCD in CDROM drive and starting to teach my parent to use Gentoo ;)

EDIT: Here's totally new version of "Why I hate Windows and especially Windows Update" ;)

Enjoy

Tane

Well-known member
OoPee sanoi:
Ilman graafisia työkaluja homma ei ole ainoastaan vaikeaa newbielle vaan mahdotonta, paitsi jos kaivat jostain esille ne oikeat komennot sun muut. Ilmeisesti tätä ml tarkoitti?
No, niitä komentoja tarvitaan jo Gentoon asennuksessa että jos joku tahtoo asentaa ja käyttää Gentoota niin se asia tulee selväksi jo siinä vaiheessa. Tosin se asennus on vaikea useimmille. Mutta ei yhen komennon käytön opettelu vaadi kummosta muistia, olen siitä elävä todiste. ;)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tane sanoi:
Noh, ei oo mun kamu, mutta se tapa millä hän ilmaisi ärtymyksensä oli hauska.
Juu, paitti että tahtoessani eli samallatavoin liioittelemalla ja valehtelemalla (esim. yhtenä monista "Windows Update cannot be used because you don't have Automatic Updates enabled") mä saisin mun tähänastiset SuSe-kokemukset kuulostamaan siltä, ettei kukaan tervejärkinen koskis siihen paskaan pitkällä tikullakaan :rolleyes:

P.S. itteasiassa muuten väittäisin, että tuo kundi ei muuten ole eläessään XP:tä asentanut ;)

Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Eli tota, se ei kait sitte auttanu, että pistit sen sun dhcp-vekottimen ekaks päälle?

En oikein keksi tohon muuta suoraa ratkaisua ku ton verkkodevicen uudelleenkäynnistyksen bootin päätteeksi. Vähä purkkaviritys, mutta pitäs toimia.

Eli lisää /etc/rc.d/boot.local -tiedoston loppuun toi networks restart -komento. Se oli Susessakin kait se /etc/init.d/network restart .

Toi boot.local on vähä ku autoexec.bat. Eli siellä voi suoritella omia jutskia ja toi ajetaan viimesenä bootissa.

Tohon ois varmaan fiksumpikin ratkaisu, mutta mä en ole tarpeeksi fiksu hoksatakseni sitä. Kattele vielä dhcp-asetuksias josko tuolla ois jotain asiaan liittyvää.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Eli tota, se ei kait sitte auttanu, että pistit sen sun dhcp-vekottimen ekaks päälle?
Toi mun dhcp-vekotin on Zyxel Zywall 2 palomuuri ja homman nimi on se, että mulla roikuu sekä Zyxell että tietsikka tommosessa jakopistorasiassa, jossa on virtanamiska erikseen. Jos en sammuta siitä virtoja, skulaa dhcp vaikka olisinkin sammuttanut tietokoneen (tai siis sehän sammuu automaattisesti alasajon päätteeksi), jos taas sammutan siitä virrat, ei Linux saa (tai ei hae?) ekalla boottauskerralla ip-osoitetta (testasin sen ifconfigilla). Windowsin puolella vastaavaa ongelmaa ei ole, joten jollaintapaa dhcp:n toiminta Linuxin puolella eroaa Windowsin vastaavasta.

En oikein keksi tohon muuta suoraa ratkaisua ku ton verkkodevicen uudelleenkäynnistyksen bootin päätteeksi. Vähä purkkaviritys, mutta pitäs toimia.

Eli lisää /etc/rc.d/boot.local -tiedoston loppuun toi networks restart -komento. Se oli Susessakin kait se /etc/init.d/network restart .

Toi boot.local on vähä ku autoexec.bat. Eli siellä voi suoritella omia jutskia ja toi ajetaan viimesenä bootissa.

Tohon ois varmaan fiksumpikin ratkaisu, mutta mä en ole tarpeeksi fiksu hoksatakseni sitä. Kattele vielä dhcp-asetuksias josko tuolla ois jotain asiaan liittyvää.
Kiitos, testaan tota, loogisesti ajatellen tuon luulisi toimivan. Oletan, että boot.local-tiedostossa olevan käskyt ajautuvat automaattisesti rootin-oikeuksilla?

dhcp-asetuksia jo katselin, mutta ei siellä hirveesti ole asetettavaa. Yksi asetus antoi mun määrittellä dhcp client idientiefierin mun koneelleni, defaultina se on tyhjä. Kyseessä on vapaasti määriteltävä stringi, jonka client välittää serverille pyynnön yhtedessä. Tuota kehoitettiin käyttämään, jos sulla on saman verkkokortin takana useampi virtuaalikäyttis. Tällä siis ei kuitenkaan tarkoitetaan sitä, että mulla on koneella kaksi käyttistä, joita en käytä samanaikaisesti, vaan nimenomaan sitä, että mulla pyörii yhdessä koneessa lisäksi joku virtuaalipc-softa. Identiefierin avulla dhcp-serveri siis tietää, miltä koneelta tuo pyyntö tuli, pelkkä mac-osoite ei tässä tapauksessa luonnollisestikaan riittäisi. Kokeilin asettaa tuon, mutta ei auttanut, eikä olisi pitänytkään auttaa. Toinen minkä löysin oli jonkunlainen boradcast optio, jota kehoitettiin käyttämään, jos mulla on esim. kannettava jolla liikun useamman verkon välillä. Kokeilin varmuuden vuoksi sitäkin, vaan ei auttanut. Muutin asetukset myös niin, että dhcp-serveri ei muuta mun koneeni nimeä, mutta eihän se tietenkään tuostakaan voinnut johtua.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
Ohjelmien lisääminen ja poistaminen onnistuu linuxissa myös, mutta riippuen ohjelmapaketista acentelu voi mennä paljon kinkkisemmäksi kuin windows-puolella. Asennus ei aina mene niin hallitusti, kuvakkeet saattaa jäädä tulevatta valikkoon ja oman käynnistyskuvakkeen tekeminen on yhtä vaikeaa :rolleyes: kuin windowsissa.

Asensin linux serverille f-securen fsav for linux. Asennus oli täysin merkkipohjainen. Mukana oli asialliset readme-filetsut. Auto update toimi hienosti jne. Mulle tuli tarve asentaa ohjelma pois. En usko, että newbie olisi osannut poista asennusta, kun taas windows puolella asennuksen poisto on tehty helpoksi.

Asennusvaiheessa on valmiita settejä, jotka on helpointa ottaa käyttöön aloittelijalle. Mandrake tarjoaa laajan ohjelmavalikoiman asennuksen jälkeen urpmi:n kautta, mutta sen käyttö vaatii hieman harjoittelua. Vastaavanlaisia päivityksiä löytyy joka Linux-versiosta.

markoj

Custom User
Kyllästykö Oopee jo Suseen, vai miksi ei kuulu mitään ongelmia.:doubtful:

markoj

Custom User
Alan varmaan tässä viikonloppuna kysellä Suse-vinkkejä kun tuo viimenen levy vielä tuolta valuu. Vielä pitäs pikkasen keksiä tilaa jostaki, että sais ton yhen osion sille.

markoj

Custom User
Oopee

Kyselikö se sun ostama Suse-versio sarjanumeroo. Tuolla vaan oli sellanenkin tarjolla.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Kyllästykö Oopee jo Suseen, vai miksi ei kuulu mitään ongelmia.:doubtful:
No jos ongelmia haluut, niin se purkkaviritys ei vastoin ennakko-odotuksia toiminukkaan, kokeilin just :(

Eli mun /etc/init.d/boot.local näyttää seuraavalta:

Koodi:
#! /bin/sh
#
# Copyright (c) 2002 SuSE Linux AG Nuernberg, Germany.  All rights reserved.
#
# Author: Werner Fink <werner@suse.de>, 1996
#         Burchard Steinbild, 1996
#
# /etc/init.d/boot.local
#
# script with local commands to be executed from init on system startup
#
# Here you should add things, that should happen directly after booting
# before we're going to the first run level.
#
/etc/init.d/network restart
Mutta heti perään jos heitän konsoliin rootin alta tuon /etc/init.d/network restart niin jo lähtee skulaamaan :confused:

Tsekkasin firewallin logeja, ja siellä ei näy mitään merkintää siitä, että aikaisemmin olisi edes yritetty hakea ip-osoitetta.

markoj

Custom User
# Here you should add things, that should happen directly after booting
# before we're going to the first run level.

Eli toi oli väärä tiedosto. Perhana. Toi siis suoritetaan ennen init-jutskia. Pitäs löytää tuolta samasta hakemistosta sellanen joka suoritetaan init:n viimesenä. Redhateissa ja Fedoroissa se on rc.local. Mä kuuklettelin noita Susen init-jutskia ja käsitin ton boot.local :in olevan ton vastine, mutta näin ei ilmeisesti ole.

Tommosta lukee mun rc.local -tiedostossa. Koita ettii joku tota vastaava.
# This script will be executed *after* all the other init scripts.
# You can put your own initialization stuff in here if you don't
# want to do the full Sys V style init stuff.