Linux

markoj

Custom User
OoPee sanoi:
Tää ratkaisuhan on enemmän tai vähemmän ongelman kiertämistä, olkootkin että sen kanssa pärjää varsin mainiosti.
Olihan se sitä, mutta toi oli aika siisti viritys - ainaki mun tekeleeksi...

Asensin muuten Susen. Tais olla proffessionaali 9.2. Vaikuttaa hemmetin hienolta käyttikseltä näin asennuksen ja puolen tunnin kattelun jälkeen. Selkeesti viimeistellyin distro mihin mä oon tärmänny ja toi Yast on silkkaa rautaa. Tokihan kaupallisessa pitääkin olla jotain eroa täysin vapaaseen ja ilmaiseen. Laitteet se tunnisti mun mielestä kaikki muut paitsi vanhan scsi-kortin, mutta sitä ei lennosta tunnista muutkaan distrot. Bluetoothinki se tais asentaa ittekseen. En kyllä ole vielä testannu menikö oikein. Firefoxin se mulla asensi omista paketeistaan jo oletuksena. Versio tosin oli se 1.0 -esittelyversio. Nvidian ajurit meni heittämällä Yastilla, kait haki ne niiden omilta sivuila.

Saturaisen paikkeilla tais olla ton hinta DataClubissa. En ole muualta vielä katellu, mutta jos noi vaikutelmat kestää pitemmän tutustumisen niin taidan siirtyä Susen käyttäjäksi.

Täytyy sanoa, että kyllähän pintapuolisesti kaupallinenkin softa voi olla hyvää ja hienoa, jos perusta tehdään vapaalla koodilla ;) Mutta jatkan tätä kunhan tutustun paremmin.

markoj

Custom User
Niin tosta reserfs:stä vielä, en mä oikeestaan tiedä onko sen vaihtamiseen ext3:een mitään perusteluja. Ton se halus laittaa enkä mä sitte alkanu vastaankaan laittamaan. Löytyy tolle resizet sun muut. Ainut on toi Windowsin puolelta luku/kirjotus, josta en tiedä onko sitä reiserille. Ext3(2):lle se on kait aika hyvällä tolalla.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Niin tosta reserfs:stä vielä, en mä oikeestaan tiedä onko sen vaihtamiseen ext3:een mitään perusteluja. Ton se halus laittaa enkä mä sitte alkanu vastaankaan laittamaan. Löytyy tolle resizet sun muut. Ainut on toi Windowsin puolelta luku/kirjotus, josta en tiedä onko sitä reiserille. Ext3(2):lle se on kait aika hyvällä tolalla.
Mä luin jostain, että resierin kokoa pystyy muuttamaan jopa systeemin ollessa käynnissä ts. ei tarttis edes bootata.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Niin ja siis mitä SuSeen tulee, niin mun kokemukset muista Linuxeista ovat vähintäänkin rajoittuneita, mutta kyllä tää suhtkoht professionaaliselta ja vakaalta käyttikseltä vaikuttaa.

Mutta kyllä mä uskoisin edelleenkin pysyväni pääasiallisena Windows-käyttäjänä, SuSen kuitenkin jätän jo ihan sen vuoksi, että tuskin siitä haittaakaan on, jos Linux-ympyröistäkin on pikkusen perillä. Mistäpä sitä tietää, vaikka sitä vielä duunissakin tarttis.

Nyt kun tää pyörii suhtkoht kivasti niin on vähän semmonen "tjaah... mitäs nyt sitten tekis" -fiilis, meinaan kun muuta käyttötarkoitusta kuin surffaus en oo vielä keksiny :D

markoj

Custom User
OoPee sanoi:

Nyt kun tää pyörii suhtkoht kivasti niin on vähän semmonen "tjaah... mitäs nyt sitten tekis" -fiilis, meinaan kun muuta käyttötarkoitusta kuin surffaus en oo vielä keksiny :D
Mitäs sä niinku Windowsilla sitte teet?

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Käyttäjärjestelmällä ei tehdä mitään, sitä vain käytetään! ;)

Oma projektini pysähty tohon mun vanhan koneen korppuasemaan (joka on todennäköisesti rikki).

Mutta olen ajatellut jossain välissä acentaa tuolle uudemmalle koneelle. Sitten kun rohkeutta on tullut tarpeeksi.

markoj

Custom User
Vanhalle koneelle uudehkon distron asennus voi olla joskus aika vaikeeta. Tollanen suht uus kone, ei kuitenkaan ihan viimestä huutoa, on yleensä kaikista paras tai helpoin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Mitäs sä niinku Windowsilla sitte teet?
Surffaan, poltan levyjä, luen maileja, pelaan :rolleyes:

Kaikkeen muuhun paitti pelaamisen Linux toki olis ihan riittävä.

markoj

Custom User
Oopee vois muuta käyttöä miettiessä kokeilla tota softaa.

xephem - Space tool
A program which displays all sorts of information about our planetary system. Lots of nice, colorful buttons.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Sitähän mä oon koittanu sanoo.
Tjaa.. yks lisätarve tui mieleen. Tuli just hankittua uusi videokamera. Mitenköhän mahtaa olla Linuxin softatilanne sen suhteen, että sais siirrettyä filkat digitaalisessa muodossa tietsikalle, editoitua niitä ja poltettua DVD:dksi?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Oopee vois muuta käyttöä miettiessä kokeilla tota softaa.

xephem - Space tool
A program which displays all sorts of information about our planetary system. Lots of nice, colorful buttons.
Löytyy varmaan googlella. Kokeilen jahka kerkeen.

markoj

Custom User
OoPee sanoi:
Tjaa.. yks lisätarve tui mieleen. Tuli just hankittua uusi videokamera. Mitenköhän mahtaa olla Linuxin softatilanne sen suhteen, että sais siirrettyä filkat digitaalisessa muodossa tietsikalle, editoitua niitä ja poltettua DVD:dksi?
Tosta mulle ei oo mitään tietoa. En edes tiedä mitä kautta moinen siirto tapahtuu. Firmware? Videoeditointi on aika vaiheessa Linuxissa. Yks on Cinerella (jos muistan nimen oikein), mutta se on aika hevi systeemi enkä ole sitte vanhojen varsioiden edes kokeillu. Sen vähä mitän oon värkänny pikkusia videoita oon tehny Avidemux -nimisellä softalla. Eli lähinnä leikkaillu turhia osia veke. Se ei välttämättä istu raskaaseen editointiin. DVD:n poltto kait onnistuu siinä ku Windowsissakin. Ainaki uskoisin. Sitäkään en kyllä ole ite harrastellu.

markoj

Custom User
markoj sanoi:
Tosta mulle ei oo mitään tietoa. En edes tiedä mitä kautta moinen siirto tapahtuu. Firmware? Videoeditointi on aika vaiheessa Linuxissa. Yks on Cinerella (jos muistan nimen oikein), mutta se on aika hevi systeemi enkä ole sitte vanhojen varsioiden edes kokeillu. Sen vähä mitän oon värkänny pikkusia videoita oon tehny Avidemux -nimisellä softalla. Eli lähinnä leikkaillu turhia osia veke. Se ei välttämättä istu raskaaseen editointiin. DVD:n poltto kait onnistuu siinä ku Windowsissakin. Ainaki uskoisin. Sitäkään en kyllä ole ite harrastellu.
Edit: Se xephem oli huumoria, tai jotain... :doubtful:

Edit2: ja väärä nappiki vielä...

markoj

Custom User
Susessa ei oo tullu vastaan ku yks ongelma. En saa siinä noita suurempia resoja käyttöön vaikka käsin koittasin säätää. En oikeen hoksaa missä lienee vika. Kortti ja näyttö pitäs olla oikein laitettu ja tunnistettu, mutta 1280x1024 (tai joku tommone) on suurin mitä saan. 1400 ja jotain ois se mitä janoan. Pitää vielä yrittää vääntää jotain.