Linux

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
SuSE Professional 9.2:n koneella. DHCP-sekoilu loppui, muuta eroa en vielä ole huomannut, paitsi että tässä on hieman enemmän softaa mukana kuin 9.1:ssä.

Eikäkun onhan tässä toinenkin ero, ruudun resoluution muuttaminen onnistuu :eek!:

Tosin alt+ ja alt- sekoilevat kuten edellisessäkin versiossa :D

markoj

Custom User
Ei ne mitään sekoile vaan toimii just niinku niiden pitääki. Noi alt + ja alt - siis. X:ssä, ainaki linuxissa, on aina ollu eri asia työpöydän koko ja resoluutio. Tai ainaki niin kauan ku mä oon niiden kans ollu tekemisissä. Mä käytän vieläkin muutamissa jutuissa resoluutiota isompaa työpöytää, kun pitää nähä pieniä asioita tarkemmin ja sillee. Mut kiva ku toimii.

Itellä jäi jäihin tossa välissä Susen värkkäys, mutta nyt ois tarkotus viikonloppuna jatkaa moista. Taidan kuitenkin siirtyä Fedorasta Suseen. Mplayer pitäs vielä jostain löytää Susen pakettina. Niin ja toi resoluutiohomma kans pitäs ratkasta...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Ei ne mitään sekoile vaan toimii just niinku niiden pitääki. Noi alt + ja alt - siis. X:ssä, ainaki linuxissa, on aina ollu eri asia työpöydän koko ja resoluutio. Tai ainaki niin kauan ku mä oon niiden kans ollu tekemisissä.
Aha. No sitte :D

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Toimiva dvd playeri olis kiva. SuSessa semmonen on (tai itteasiassa parikin), mutta tulee ilmo, että jonkun lisenssijutun vuoksi siitä puuttuu plug-in, joka tarvitaan dvd:n kattomiseen. Suosituksia?

Nerosta on muuten tullu Linux-versio, mutta sen saa downloadata vain, jos sulla on ostettu ja rekisteröity windows-versio.

markoj

Custom User
OoPee sanoi:
Toimiva dvd playeri olis kiva. SuSessa semmonen on (tai itteasiassa parikin), mutta tulee ilmo, että jonkun lisenssijutun vuoksi siitä puuttuu plug-in, joka tarvitaan dvd:n kattomiseen. Suosituksia?

Nerosta on muuten tullu Linux-versio, mutta sen saa downloadata vain, jos sulla on ostettu ja rekisteröity windows-versio.
Ogle ja VideoLan Client eli vlc:tä mä oon käytelly. Ogle osas mun muistaakseni paremmin noi menuhommelit. Mplayer ja Xine osannee kans näyttää noi. Tarkista vaan sitte ohjelman asetuksista, että se osoittaa oikeaan dvd-laitteeseen. /dev/dvd mulla moinen.

En mä tiedä mihin mä tarttisin Neroa saati että maksaisin siitä jotain.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Ogle ja VideoLan Client eli vlc:tä mä oon käytelly. Ogle osas mun muistaakseni paremmin noi menuhommelit. Mplayer ja Xine osannee kans näyttää noi. Tarkista vaan sitte ohjelman asetuksista, että se osoittaa oikeaan dvd-laitteeseen. /dev/dvd mulla moinen.

En mä tiedä mihin mä tarttisin Neroa saati että maksaisin siitä jotain.
Asensin "ziljoona" pakettia, minkä jälkeen tilanne on se, ettö Ogle soitta aäänen, mutta kuva ei näy. VLC:nkin sain asennettua, joskin oli melkoinen seikkailu pakettiviidakossa :D Mutta kun lopulta onnistuin niin nyt se toimii. Sain myös ton SuSe:n mukana tulevan Kaffeinen näyttämään DVD:t, kun asensin muutaman lisäpaketin.

Nyt muuten vasta hiffasin, että toi pakettien asentaminen käy aika näppärästi Konquerorilla.

SuSe:ssa on näköjään K3b. Mulla ei ole kokemusta Linuxen poltosoftista, joten en tiedä onko hyvä vai huono. Neron tunnen, joten tuttu ohjelma, jossa ehkä on vielä sama (hyvä!) käyttöliittymä kuin Windowsin puolellakin, ei olis ihan huono idea.

markoj

Custom User
Hyvä että homma selvis. Vähä ihmetyttää toi Oglen toimimattomuus mulla kun se tais toimia parhaiten lennosta. En tiedä voisko toi sitte liittyä kodekkeihin, vai liekko dvd-hommissa noi niin sekavia ku muuten.

Noista polttosoftista ite oon käytelly tota K3b:tä ja xcdroastia, jotka on mulla toiminu niinku niiden pitääki toimia. Sellasen oon huomioinu, että ite polton teen roottina, koska ainakin perstuntumalla se toimii sillä varmemmin (suuremmalla prioriteetillä?). Pari sutta oon levyistä saanu aikaseksi kun käytin tota K3b:ä normaaliuserina ja touhusin koneella aika paljon muuta samaan aikaan. DVD:n poltoista mulla sitte ei oo kokemusta ja toi xcdroast ei kait niihin kykene.

markoj

Custom User
Tosta Susen DVD-hommelista vielä. Mä kattelin sitä eilen itekki ja patenteistahan se johtuu ettei siinä moista ominaisuutta ole. Tovin etittyä sitte asentelin eri version Xinesta (sen omilta sivulta) ja tarvittavat muut paketit niin alko toimiin. Oisko tossa sitte niin, että kaupallinen distro joutuu tarkemmin katteleen noita jutskia. Noissa ei kaupallisissa, tai ainaki vähemmän kaupallisissa juttuissa noi kyllä tulee mukana.

Xine ja Kaffeine, joka käyttää xineä alla, toimi ainaki ok. Oglea en testannu.

Noi patenttihommat on kyllä niin arsesta että...!

Edit. Mplayeristä vielä http://www.mplayerhq.hu/homepage/index.html

Ett sillee11

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
No mulle riittää varsin hyvin noi pari, jotka nyt toimii, sillä tuskin mä sillä Linuxilla rupeen yhtään sen enempää kattomaan DVD-leffoja kuin oon Windowsillakaan tähän mennessä tehny (eli korkeintaan testatakseni, että toimiiko poltettu levy ;)).

Huhtikuussa tulee muuten 9.3:n, joten itteasiassa olisin voinnu skipata koko 9.2:n :rolleyes:

Huomasin (ja myös luin) muuten, että noilla Susen mukana tulevilla ATI:n ajureilla ei 3D-kiihdytys toimi, siihen tarttee uudet ajurit, jotka yritin asentaa eilen saaden aikaan sen, että koko ruutu meni lukukelvottomaksi. Boottasin. Ei auttanu. Sokkona painelin hiiren naimiskoita ja ilmeisesti osuin oikeeseen kohtaan, sillä sain ruudun bootin jälkeen näkyväksi, tosin 3d-kiihdytys oli jälleen kadonnut. En jaksanu ryhtyä tutkimaan asiaa (etenkin kun oli kiirus kattomaan kakkosnelosta :D), mutta yritän paremmalla onnella, kun löytyy aikaa.

Mutta siis syvältä hanurista on Ati:n ajurituki Linuxille.

markoj

Custom User
Tommosiin äksän ongelmiin ja vastaaviin vois auttaa se vikasietotila tms. bootista josta sitte ajelet yastin merkkipohjasen version. Siellä lienee näytön ym. uudelleenkonffaus.

Toi distron päivitys vois onnistua suoraan Yastilla verkosta. Ainaki uskoisin sen onnistuvan.

Nvidian ajurit on kait vähä paremmat, mutta sitte kortit on vastaavasti paskempia. Ainaki näissä vanhemmissa on surkee 2d.:n taso. 3d.tä kun taas ei tartte paljo koskaan.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Toi distron päivitys vois onnistua suoraan Yastilla verkosta. Ainaki uskoisin sen onnistuvan.
Meinaakko tosiaan, että antaisivat päivittää ilmaiseksi maksullisen Professional 9.2:n maksulliseen 9.3:een? :doubtful:

markoj

Custom User
Jaahas, onhan tosta ftp-versiosta saatavilla kokonainen DVD ISO.
ftp://garbo.uwasa.fi/mirrors/suse/i386/9.2/iso/

Eli tuo on aivan laillinen systeemi tuolta imuutella ja poltella. Tosta kuulemma puuttuu jotain kaupallisia softia, mutta pitäs pääosin olla sama ku ostoversio. Näin mulle kerrottiin nyysseissä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Eli asennus meni vaikkapa tuolta lataamalla joku boottilevy ja sitte ftp-asennus päälle.
ftp://garbo.uwasa.fi/pub/mirrors/suse/i386/9.2/boot/

Sitä vaan meinasin, että Yastissa tais olla System Update tai vastaava koko distron päivitykseen, josko sinne vois laittaa sourceksi jonku ftp-paikan.
On joo, mutta en mä ole ainakaan huomannut, että sieltä vois yrittää vaihtaa SuSen versiotakin. Päinvastoin duunin yks "Linux-guru" haukkui Yastin aivan paskaksi (totesi, että tää on ihan yleisesti tiedossa oleva ongelma eikä vain hänen mielipiteensä). Sanoi että se toimii hyvin, kunnes tulee isompi versiohyppy, sen jälkeen käy aika pian niin, että yastin kautta et saa enää paketteja siihen vanhaan versioon.

Mutta en sitten tiedä pitääkö täysin paikkansa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Alkaa muuten hikkupiljaa vituttaa tämä sydeemi :doubtful: Meinaan nyt ollaan taas siinä vaiheessa, että dhcp-alkoi sekoilemaan ja mä olen sitä mieltä, että se johtuu siitä, että asensin ne atin:n uudemmat ajurit (sama se oli viimeksikin 9.1:n kanssa). No deinstalloin ne nyt sitten, vaan eipä tuo enää mitään auta. Pitää käydä käynnistämässä networkki uudestaan, että pääsee nettiin :(

Ei millään pahalla Linux-diggaajia kohtaan, mutta on tää tämmöstä saatanan räpeltämistä verrattuna Windowsiin, että alkaa vähitellen mennä hermot :(

...mutta en mä silti halua luovuttaa :rolleyes:

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
Ei millään pahalla Linux-diggaajia kohtaan, mutta on tää tämmöstä saatanan räpeltämistä verrattuna Windowsiin, että alkaa vähitellen mennä hermot :(

...mutta en mä silti halua luovuttaa :rolleyes:

Sä et vain osaa. :D

Ei vaan, käyttisten pitäis olla niin pomminvarmoja, että jokaisella tavallisella käyttäjällä olisi mahdollisuus päästä käyttämään käyttistä. Saa nähdä kuinka monta vuotta vielä pitää odottaa, että Linux pääsee ihan oikeasti valtaamaan kotimarkkinoita.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Jaahas, onhan tosta ftp-versiosta saatavilla kokonainen DVD ISO.
ftp://garbo.uwasa.fi/mirrors/suse/i386/9.2/iso/

Eli tuo on aivan laillinen systeemi tuolta imuutella ja poltella. Tosta kuulemma puuttuu jotain kaupallisia softia, mutta pitäs pääosin olla sama ku ostoversio. Näin mulle kerrottiin nyysseissä.
Tää ostoversio on yli 7 gigainen ja kakkos DVD:llä olis vielä kaikki sorsat (joita en tosin tartte), niin että on tota aika lailla laihdutettu. Tosin äkkiä tää pienee, kun heittää 64-bittissen version helvettiin (tosin vielä ollaan 5 gigan paikkeilla, kokeilin, kun yritin polttaa tätä normaali-dvd:lle. Onnistuin, mutta ei bootannut, koska se tsekkaa bootatessa, että onko imagen koko muuttunut. Luovutin :rolleyes: ) . Tuosta readme-tiedostosta ei tosin käy ilmi, että sisältääkö tuo 64-bittisenkin version.

Viimeksi muokattu: