Linux

sandman72

Asshole
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
OoPee sanoi:
Alkaa muuten hikkupiljaa vituttaa tämä sydeemi :doubtful: Meinaan nyt ollaan taas siinä vaiheessa, että dhcp-alkoi sekoilemaan ja mä olen sitä mieltä, että se johtuu siitä, että asensin ne atin:n uudemmat ajurit (sama se oli viimeksikin 9.1:n kanssa). No deinstalloin ne nyt sitten, vaan eipä tuo enää mitään auta. Pitää käydä käynnistämässä networkki uudestaan, että pääsee nettiin :(

Ei millään pahalla Linux-diggaajia kohtaan, mutta on tää tämmöstä saatanan räpeltämistä verrattuna Windowsiin, että alkaa vähitellen mennä hermot :(

...mutta en mä silti halua luovuttaa :rolleyes:
Kerropa, mikä verkkokortti sulla on? Ainakin 3com 590-sarjan korttien ajureissa on (oli) vika, joka sekoittaa muutamien distrojen initscriptit.

Räpeltämisestä sen verran, että ite oon käyttänyt Linuxia päivittäin (siis työpäivittäin) vuodesta 1997 ja se oli jo silloin vähemmän värkkäämistä kuin Windowsin kanssa. Kyse nyt on vain siitä, mihinkä kukakin on tottunut. Enpä silti ole koskaan suositellut vaihtoa kenellekään. Sen verran vehkeistä ymmärtämistä tuo asentaminen usein vaatii. Tietty jos joku muu asentaa, käyttöhän on sitten ihan samanlaista.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Juu toi tuli vastaan siellä Xinen sivun linkeissä. Ootko huomannu Yastissa sen, että siihen voi lisätä muiden lisäksi paikallisen hakemiston softapaketeille. Sinne ku kopsailee ensin noi paketit ja sitte Yastilla asentaa niin se osannee valita mahdollisista useista vaihtoehdoista uusimmat.
En ole huomannut, mutta kiitos vinkistä. Kattelen tota, kun joskus kerkeen!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
sandman72 sanoi:
Kerropa, mikä verkkokortti sulla on? Ainakin 3com 590-sarjan korttien ajureissa on (oli) vika, joka sekoittaa muutamien distrojen initscriptit.
Mulla on tossa Asuksen A7N8X Deluxe -laudassa kaksikin integroitua verkkoliitäntää, 3Com ja nVidia. 3Comin olen deaktivoinnut ja käytän siis tota nVidiaa (lähinnä ihan puhtaasti sen vuoksi, että siihen saa päivitykset suoraan nForce-paketin mukana ja hyvinhän tuo on toiminutkin), tarkkaan ottaen tätä: MCP integrated NVIDIA® MAC + Realtek® 8201BL PHY

markoj

Custom User
Yks juttu vois olla noiden muutamien pakettien uudelleenasennus. Eli dhcpcd ja sysconfig vois olla ne.

Asenna ne vaikkapa noin

rpm -Uvh paketin_nimi --replacepkgs

En hoksannu miten ton vois Yastilla tehä, että tee tollee.

Yks kans vois olla, että katot hakemistossa /etc/init.d/ tiedostojen päiväyksiä ja kellonaikoja mitkä saattas olla sen Atin asennuksen ajoilta muuttunu. Siitä vois kans saada vinkkiä vian paikasta. Samoin /etc/sysconfig/network hakemistossa ja sen alihakemistoissa kaikki dhcp:hen liittyvät vois olla kans vian lähteitä. Noiden tsekkaus kannattaa toki tehdä ennen noiden pakettien uudelleenasennusta.

Tommosia tuli mieleen.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Yks juttu vois olla noiden muutamien pakettien uudelleenasennus. Eli dhcpcd ja sysconfig vois olla ne.

Asenna ne vaikkapa noin

rpm -Uvh paketin_nimi --replacepkgs

En hoksannu miten ton vois Yastilla tehä, että tee tollee.

Yks kans vois olla, että katot hakemistossa /etc/init.d/ tiedostojen päiväyksiä ja kellonaikoja mitkä saattas olla sen Atin asennuksen ajoilta muuttunu. Siitä vois kans saada vinkkiä vian paikasta. Samoin /etc/sysconfig/network hakemistossa ja sen alihakemistoissa kaikki dhcp:hen liittyvät vois olla kans vian lähteitä. Noiden tsekkaus kannattaa toki tehdä ennen noiden pakettien uudelleenasennusta.

Tommosia tuli mieleen.
Kiitti, kattelen noita kun ehdin!

sandman72

Asshole
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Siis, jos sun ongelma on se, että verkko ei lähde bootissa käyntiin, mutta uudelleenkäynnistys auttaa, en usko että minkään sortin paketin uudelleenasennus auttaa. Kyse on jostain bootissa tapahtuvasta järjestyshäiriöstä tai kernel-modulien väärästä latausjärjestyksestä. Tai palomuurin asetuksista.

markoj

Custom User
Noi modulit vois olla juu. Ne löytyy /etc/modprobe.conf ja tais olla /etc/modprobe.d/ -hakemisto kans, jos oikein muistan. Noita kuitenki on ton Atin asennusohjelman melkeen käpisteltävä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
sandman72 sanoi:
Siis, jos sun ongelma on se, että verkko ei lähde bootissa käyntiin, mutta uudelleenkäynnistys auttaa, en usko että minkään sortin paketin uudelleenasennus auttaa. Kyse on jostain bootissa tapahtuvasta järjestyshäiriöstä tai kernel-modulien väärästä latausjärjestyksestä. Tai palomuurin asetuksista.
Palomuuri skulaa aivan loistavasti Windowsin kanssa (on siis fyysisesti sama kone ja sama verkkokortti), samoin se palas täysin ongelmitta Knoppixin kanssa ja se toimi aluksi SuSenkin kanssa normaalisti, kunnes sitten lähdin asentamaan noita Atin:n ajureita.

Kertauksen vuoksi siis vielä: Verkko lähtee skulaamaan laakista, jos boottaan koneen heti perään toisen kerran. Ja skulaa senkin jälkeen, mutta jos nappaan virrat veke palomuurista (kuten yleensä teen, kun en konetta käytä), niin sen jälkeen alkaa taas sama rumba. Eli ekalla bootilla ei toimi, mutta vasta toisella.

Mun päähän tuo logiikka ei mahdu. Ymmärtäisin ehkä, jos sama vika olisi myös Windowsin tai Knoppixen puolella, vaan kun ei ole.

9.1:ssä yritin leikkiä niiden parin tarjolla olevan DHCP-Clientin asetusten kanssa, mutta ei ne mitään muuttaneet eikä niiden oliskaan pitäny, koska niillä ei mun järjen mukaan ollut juuri tämän ongelman kanssa mitään tekemistä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Voisiko ensimmäisessä käynnistyksessä palikoiden ajojärjestys olla virheellinen?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Voisiko ensimmäisessä käynnistyksessä palikoiden ajojärjestys olla virheellinen?
Ei se mun mielestä voi johtua ajojärjestyksestä, sillä netti skulaa edelleenkin vaikka mä sammuttaisin koneen, jolloin kyseessä on mun logiikkani mukaan puuceen kannalta ihan sama tilanne kuin sillä ekallakin bootilla, jolloin ei toiminut. Ainoa ero on se, että palomuuria ei tullut siinä välissä sammutettua.

Enkä mä toisaalta ymmärrä sitäkään, että vaikka vain reboottaisin koneen sammuttamatta sitä, että se ajojärjestys siitä mihinkään muuttuis? :confused:

Tosin mielenkiintoista olis kokeilla mitä tapahtuu, jos en sammuta palomuuria, mutta vedän puuceesta virtajohdon veke... Eli siis tilanne, jossa koneessa ei ole minkäänlaista alkujännitettä. Itseasiassa on jopa mahdollista, että koko ongelma ei johdukkaan palomuurin sammuttamisesta vaan tietsikan (ne kun on kummatkin saman katkaisijalla varustetun jatkojohdon päässä eli jos virta lähtee palomuurista, lähtee se myös pc:stä) sammuttamisesta...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Testasin:

1) Sekä kone että palomuuri olivat olleet sammuksissa. Käynnistin kumpaisenkin ja boottasin Windowsiin, jossa en edes logannut sisään vaan ajoin koneen samantien alas ja käynnistin SuSen. Tulos: Netti skulaa!

2) Ajoin Linuxin alas ja sammutin virrat sekä koneesta että palomuurista. Boottasin SuSeen. Tulos (kuten olettaa sopi): Netti ei toimi!

3) Reboottasin SuSen. Tulos: Netti skulaa!

4) Ajoin koneen alas, nykäisin koneesta virtajohdon irti, mutta annoin palomuurin olla päällä. Käynnistin koneen uudestaan ja boottasin SuSeen. Tulos. Netti skulaa!

Eli siis... mun ei tarvitse bootata Linuxia kahteen kertaan, riittää kun boottaan koneeni kahteen kertaan, eka bootti saa olla vaikka WIndowsiin. Vika ei kuitenkaan johdu siitä, että kone käynnistetään kylmiltään, koska sen testasin tuossa vaiheessa 4.

Menee vaan sotkusemmaks ja sotkusemmaks tää!

Helpoin tapa kiertää tää ongelma olis varmaan se, että en hae sitä ip-osoitetta dhcp:llä mun palomuurista vaan kirjoitan sen sieltä saadun osoitteen kiinteenä tonne SuSen nettiasetuksiin. Mutta toisaalta mun kyllä tekis mieli selvittää tää sotku, koska jossain on joku viturallaam.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Ootko kattonut sun verkkoasetukset Susesta silloin kuin netti ei skulaa. Mikä on ip, ja oletusreititys? Onko sulla tcp-dumppia käytössä? Saatko sinne lokia liikenteestä?

-edit-
en jatkasta kahlata läpi, onko tätä selvitetty aikaisemmin.

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
OoPee, tsekkaa löytyykö messages-logista mitään mainintoja dhcp:stä kun tuo epäonnistuu. Ja vertaa samalla mitä eroja siellä on verrattuna toimivaan dhcp:hen.

Logia voi selailla mm. antamalla root-tunnuksella komennon:

tail -100 /var/log/messages | less

Tuo näyttää viimeiset sata riviä. Suurena tai pienennä lukua tarpeen mukaan.

Linux:n pulmia kannattaa aina lähteä selvittämään logeja tutkimalla. Virheistä löytyy melkein poikkeuksetta jotain viestejä joita googlettamalla apu löytyy.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Ootko kattonut sun verkkoasetukset Susesta silloin kuin netti ei skulaa. Mikä on ip, ja oletusreititys? Onko sulla tcp-dumppia käytössä? Saatko sinne lokia liikenteestä?

-edit-
en jatkasta kahlata läpi, onko tätä selvitetty aikaisemmin.
ifconfigilla tsekkasin ja silloin kun netti ei toimi, oli ip-osoite muistaakseni 127.0.0.1 eli ts. dhcp oli sukannut. Voi tietysti olla, että joku muukin oli jo sukannut eikä dhcp:llä oltu edes yritety hakea mitään. Oletusreitistystä en muista.

Mikä toi tcp-dump on? :(

Palomuurin logeista kun tsekkaan, niin siellä ei näy mitään ilmoa mistään virheestä tai vastaavasta. Siis ei edes sitä, että joku olis edes yrittäny haeka sieltä ip-osoitetta ko. kellonlyömänä (mikä siis on mun mielestä suhtkoht selkeä osoitus siitä, että joku siellä SuSessa sukkaa eikä se edes yritä hakea osoitetta). Jos netti taas skulaa, niin palomuurin logista löytyy kyllä ilmoitus siitä, että ip-osoite on haettu.

btw. homma monimutkaistui entisestään, kun hieman testailin illalla. Nimittäin sillointällöin (vailla sen ihmeempää logiikkaa) netti lähtee toimimaan vaikka sammutan koneen ja virrat sekä koneesta että palomuurista. Mutta tuo on lähinnä poikkeus.

Hetken ehdin jo kuvitella, että syy on siinä, että kun läväytän virrat palomuuriin, niin mun pitää venata hetken ennekuin boottaan koneen. Palomuurihan kuitenkin tarvitsee hetken ennenkuin se tunnistaa nettiyhteden, minkä näkee ledien vilkkumisesta. Mutta eipä se sitten ollutkaan tuosta kiinni, vaikka yhden kerran netti lähtikin toimimaan juuri sen jälkeen, kun olin odotellut, että ledit alko vilkkua siihen tahtiin, että yhteys on kondiksessa. Toisella kerralla tämä sitten taas ei toiminutkaan ja toisaalta taas yhdellä kerralla netti skulas vaikka boottasin koneen samantien, kun olin käynnistänyt palomuurin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jarto sanoi:
OoPee, tsekkaa löytyykö messages-logista mitään mainintoja dhcp:stä kun tuo epäonnistuu. Ja vertaa samalla mitä eroja siellä on verrattuna toimivaan dhcp:hen.

Logia voi selailla mm. antamalla root-tunnuksella komennon:

tail -100 /var/log/messages | less

Tuo näyttää viimeiset sata riviä. Suurena tai pienennä lukua tarpeen mukaan.

Linux:n pulmia kannattaa aina lähteä selvittämään logeja tutkimalla. Virheistä löytyy melkein poikkeuksetta jotain viestejä joita googlettamalla apu löytyy.
Aamulla pikaisesti tsekkasin enkä lyhyellä silmäilyllä löytäny minkäänmoista viitettä mistään tuohon liittyvästä. Voi toki olla, että kiireessä en vain löytänyt, mutta mulle jäi semmonen kuva, että se logi oli suhtkoht virheetön.

Kyllähän Windowsin pulmatkin usein selviävät logeja tutkimalla ja sen jälkeen googlettamalla, mutta mun ongelma Linuxissa on se, että en edes tienny mistä niitä lähteä ettimään. Windowsissa noi on näppärästi kaikki eventviewerin takana. Löytyyköhän Linuxillekin vastaava softa?

markoj

Custom User
OoPee sanoi:

Kyllähän Windowsin pulmatkin usein selviävät logeja tutkimalla ja sen jälkeen googlettamalla, mutta mun ongelma Linuxissa on se, että en edes tienny mistä niitä lähteä ettimään. Windowsissa noi on näppärästi kaikki eventviewerin takana. Löytyyköhän Linuxillekin vastaava softa?
Noi lokit on kaikki tuolla /var/log/ -hakemistossa ja sen alihakemistoissa. Ton pitäs pätee kaikkiin Linuxeihin. Kyllä mä muistaakseni tosta mainitsin tässä jokunen komppi sitte. X:n lokeista tais sillon olla kysymys.

On tohon ohjelmiakin, en vaan muista yhtään nimeltä just nyt.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Fedorassa on system-logviewer -niminen ohjelma, mutta en pikaisella etsimisellä löytänyt sitä Suselle. Näyttää sitä paitsi olevan Red Hatin softa. Eiks muuten Yastissa ollu joku tommonen?
Voi hyvinkin olla, mutta minä en oo sitä ainakaan vielä löytänye, tosin kyllä oo ettinykkään, notta sikäli :rolleyes:

Mutta jos tässä pääsiäisenä kerkeis vaikka jossain välissä tutkiin tarkemmin niitä logeja. Vois vaikka copy pasteta tänne ;)

markoj

Custom User
Tuli tossa editoinnin välissä puhelu. Siksi pieni viive... :doubtful:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Tuli tossa editoinnin välissä puhelu. Siksi pieni viive... :doubtful:
Kahton, joskin tuolla oli tommonen infonpläjäys:

-rw-r--r-- 1 root root 346 Oct 4 18:54 /opt/gnome/share/gnome/ximian/applications/logviewer.desktop

Niin että kai siellä Susessakin semmonen, ainakin Gnomessa (asensin meinaan senkin KDE:n lisäksi).