Linux

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Sä et vain osaa. :D
Ku olis siitä kiinni, niin olis toivoa, mutta mä toimin pilkulleen susen omilta sivulta ottamieni ohjeiden mukaan, jopa niin että copy pastesin ne annetut komennot sieltä suoraan konsolille :(

Ei vaan, käyttisten pitäis olla niin pomminvarmoja, että jokaisella tavallisella käyttäjällä olisi mahdollisuus päästä käyttämään käyttistä. Saa nähdä kuinka monta vuotta vielä pitää odottaa, että Linux pääsee ihan oikeasti valtaamaan kotimarkkinoita.
En tiä, mutta helvetin turhauttavaa tää on. Mitään aavistustakaan ei ole, että millä saisin tän netin taas toimimaan heti laakista. Paitti asentamalla uudestaan, mikä sinänsä on ironista, koska toi jatkuva uudelleenasentamisen tarvehan on just yks niistä argumenteista, jonka kuulee niin usein heitettävän Windowsia vastaan.

P.S. ...tai siis toki saisin markoj:n purkkaviritelmällä :thumbup:

Viimeksi muokattu:

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Linuxin suurin heikkous(????????????????) on se, että open source mahdollistaa useiden erilaisten käyttisten virittelyn/variaatiot. Luultavasti linuxissa ei olisi niin paljon ongelmia, jos kehittely rajottuisi muutamaan versioon.

Minkälainen show siitä syntyisikään, jos windowseja olisi kymmentä eri lajia. Eri versioista ei olisi harmia, jos jokainen pysyisi tiukasti ennalta sovituissa standardeissa.

Pomminvarma luotettavuus saadaan suljetuista systeemeistä ja dedikoidusta raudasta.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Sam sanoi:
Mac, SUN Solaris ja isot koneet ainakin tuli mieleen tuollaisista.
Sen verta noista "isoista koneista", että eivät ne mitään "suljettuja" järjestelmiä ole. Harhaluulo. Suojattuja kylläkin.

markoj

Custom User
OoPee sanoi:
On joo, mutta en mä ole ainakaan huomannut, että sieltä vois yrittää vaihtaa SuSen versiotakin. Päinvastoin duunin yks "Linux-guru" haukkui Yastin aivan paskaksi (totesi, että tää on ihan yleisesti tiedossa oleva ongelma eikä vain hänen mielipiteensä). Sanoi että se toimii hyvin, kunnes tulee isompi versiohyppy, sen jälkeen käy aika pian niin, että yastin kautta et saa enää paketteja siihen vanhaan versioon.
Toi kyllä taitaa pitää paikkaansa ainakin kaikissa rpm-pohjaisissa Linuxeissa. Debianissa on luultavasti parhaiten toteutettu toi distron päivitys ja ainaki mulla toiminu kohtalaisesti. Red Hateissa ja Fedoroissa joutu aina jotain säätämään käsin, Mutta onnistu se kuitenki

Alkaa muuten hikkupiljaa vituttaa tämä sydeemi Meinaan nyt ollaan taas siinä vaiheessa, että dhcp-alkoi sekoilemaan ja mä olen sitä mieltä, että se johtuu siitä, että asensin ne atin:n uudemmat ajurit (sama se oli viimeksikin 9.1:n kanssa). No deinstalloin ne nyt sitten, vaan eipä tuo enää mitään auta. Pitää käydä käynnistämässä networkki uudestaan, että pääsee nettiin
Hmm.. Aika vittumainen ongelma, mutta tohon vois kyllä löytyä ratkaisu jos se tosta Atin ajurista johtuu. Tai ainaki tuntus... Mutta käytä nyt toistaseksi sitä purkkaa.

Ei millään pahalla Linux-diggaajia kohtaan, mutta on tää tämmöstä saatanan räpeltämistä verrattuna Windowsiin, että alkaa vähitellen mennä hermot
Onhan se sitä alussa. Kyllä Windowsin kans saa räpeltää just samalla lailla, jos järjestelmä ei oo tuttu. Katoppa sillä silmällä noita windows-toikkeja joissa oot muita autellu ;)

Toki tossa on jotain perää mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että Linuxista saa monessa paikkaa täysin Windowsia vastaavan tai jopa paremman systeemin. Ei toki joka paikassa.

...mutta en mä silti halua luovuttaa
Jee ja jaksamisia :(

Tää ostoversio on yli 7 gigainen ja kakkos DVD:llä olis vielä kaikki sorsat (joita en tosin tartte), niin että on tota aika lailla laihdutettu. Tosin äkkiä tää pienee, kun heittää 64-bittissen version helvettiin (tosin vielä ollaan 5 gigan paikkeilla, kokeilin, kun yritin polttaa tätä normaali-dvd:lle. Onnistuin, mutta ei bootannut, koska se tsekkaa bootatessa, että onko imagen koko muuttunut. Luovutin ) . Tuosta readme-tiedostosta ei tosin käy ilmi, että sisältääkö tuo 64-bittisenkin version.
Juu, toi 64-bittinen siitä puuttuu. Tossa edellä mä siis vaan kerroin mitä nyysseissä luki. Sitä en taas tiedä onko tossa dvd-isolla kaikki mitä tossa ftp-versiossa on, vai onko osa silti verkossa. Ja voihan tossa käyttää samoja ftp-sourceja mitä maksullisen Susen kans, joten ei siitä jää uupumaan ku just jotain kaupallista softaa.

En tiä, mutta helvetin turhauttavaa tää on. Mitään aavistustakaan ei ole, että millä saisin tän netin taas toimimaan heti laakista. Paitti asentamalla uudestaan, mikä sinänsä on ironista, koska toi jatkuva uudelleenasentamisen tarvehan on just yks niistä argumenteista, jonka kuulee niin usein heitettävän Windowsia vastaan.

P.S. ...tai siis toki saisin markoj:n purkkaviritelmällä
No mun mielestä ei ton takia kannata todellakaan asentaa koko systeemiä uudelleen, kun sen kerran voi muutenkin ratkaista. Vaikka sitten vain purkalla.

Mä vielä vähä kuuklettelen tota dhcp-jutksaa tässä, mutta nyt just en jaksa.

Toivottavasti noi quotet meni ees sinne päin... :doubtful:

markoj

Custom User
ml sanoi:
Linuxin suurin heikkous(????????????????) on se, että open source mahdollistaa useiden erilaisten käyttisten virittelyn/variaatiot. Luultavasti linuxissa ei olisi niin paljon ongelmia, jos kehittely rajottuisi muutamaan versioon.

Minkälainen show siitä syntyisikään, jos windowseja olisi kymmentä eri lajia. Eri versioista ei olisi harmia, jos jokainen pysyisi tiukasti ennalta sovituissa standardeissa.

Pomminvarma luotettavuus saadaan suljetuista systeemeistä ja dedikoidusta raudasta.
Mun mielestä toi erilaisuus ei oo pelkkää miinusta. Esim. tietoturvan kannalta se on monessa suhteessa plussaa, kun kaikki maailman koneet ei mee polvilleen jonkin uuden supermadon tai vastaavan takia. Se taas sitte onko niitä jo liikaa on eri asia.

Siis jos kaikki taas pysys standardeissa niin järjestelmiä vois mun mielestä olla vaikka useempiakin, koska ne toimis keskenään ihan okei kun kaikki kerran noudattaa standardeja...

Niinku yleisesti ja sillee...

markoj

Custom User
Yritin etsiä jotain syytä tohon dhcp-jutskaan, mutta en mä mitään mikä järkeen kävis löytäny, Kummallinen juttu enkä tajua mikä noista Atin jutuista vois sen sotkee. Jos se tosta johtuu niin aika erikoinen juttu on. Bugi toi joka tapauksessa lienee, mutta onko se missä on sitte toinen juttu. Purkkaa.

Niin ja tota, aika vähän sulla mun mielestä on ollu ongelmia kuitenki.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
markoj sanoi:

Siis jos kaikki taas pysys standardeissa niin järjestelmiä vois mun mielestä olla vaikka useempiakin, koska ne toimis keskenään ihan okei kun kaikki kerran noudattaa standardeja...

Niinku yleisesti ja sillee...
Erilaisuus on ok, kun pysytään standardeissa. Erilaisuuden haaste on vain se, että ei malteta pysyä standardeissa.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Formulanomi sanoi:
Sen verta noista "isoista koneista", että eivät ne mitään "suljettuja" järjestelmiä ole. Harhaluulo. Suojattuja kylläkin.
Eipä esim. Tandemiin minkälaisia virityksiä tahansa työnnetä käyttikseksi ;)

markoj

Custom User
ml sanoi:
Erilaisuus on ok, kun pysytään standardeissa. Erilaisuuden haaste on vain se, että ei malteta pysyä standardeissa.
Tossa asiassa MS ei kyllä ole mikään malliesimerkki.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Yritin etsiä jotain syytä tohon dhcp-jutskaan, mutta en mä mitään mikä järkeen kävis löytäny, Kummallinen juttu enkä tajua mikä noista Atin jutuista vois sen sotkee. Jos se tosta johtuu niin aika erikoinen juttu on. Bugi toi joka tapauksessa lienee, mutta onko se missä on sitte toinen juttu. Purkkaa.

Niin ja tota, aika vähän sulla mun mielestä on ollu ongelmia kuitenki.
Tein seuraavaa:
Latasin tuolta sekä fglrx-8.10.19-1.1.i586.rpm että km_fglrx-8.10.19-1.1.i586.rpm -paketit, sen jälkeen konsoliin rootin oikeuksilla ja siellä komento
rpm -Uhv fglrx*.rpm

Tän jälkeen varmistin, että mulla on seuraavat paketit asennettuna:
- kernel-source
- make
- gcc

Sen jälkeen konfasin kernel-sorsat annetuilla komennoilla:
cd /usr/src/linux
rm -f .config
make cloneconfig
make prepare-all

Tän jälkeen deletoin kernel-moduli-sorsat
rm -rf /usr/src/kernel-modules/fglrx

Asensin kernel-modul-sorsat:
rpm -Uhv km_fglrx*.rpm

Käänsin ne...
cd /usr/src/kernel-modules/fglrx
KERNEL_SOURCE=/usr/src/linux make modules KERNEL_SOURCE=/usr/src/linux make install
depmod -a

Konfasin X11:n
rcxdm stop ... tää heitti mut ulos istunnosta, loggasin sisään.
sax2 -r -m 0=fglrx -b /usr/X11R6/lib/sax/profile/firegl -i

Lopuksi lisäsin /etc/X11/XF86Config -tiedostoon rivin Load "dri" kohtaan "Module", jotta 3D-kiihdytyas käynnistyisi.

Boottasin!

Toi sax2 sekoitti ruudun suhtkoht radikaalisti. Näkyi pelkkää viirua. Bootin jälkeen näytti kaikki kuitenkin taas toimivan, myös 3d-kiihdytys. Mutta tästä hetkestä alkaen ei dhcp enää skulannut mikäli edellisen ja sitä seuraavan bootin välillä oli palomuurista ollu virrat jossian vaiheessa veke.

Deinstalloin fglrx-8.10.19-1.1.i586.rpm ja km_fglrx-8.10.19-1.1.i586.rpm -paketit rpm -e -komennolla, varmistin yastin kautta että default ati-ajurit olivat taas valittuina ja kävin vielä varmistamsssa, että load "dri" oli veke XF86Configista, mutta ei vaan ryhty dhcp enää pelittämään :(

Johtuisko sitten noista kernel sorsista. Mähän siis ensin asensin sen paketin ja sen jälkeen käänsin ne sorsat. Nyt siis deinstalloin ton paketin, mutta siis riittääkö tuo tosiaan poistamaan ton systeemistä niin, että tilanne on sama kuin ennen koko asennusproserduuia?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Toi kyllä taitaa pitää paikkaansa ainakin kaikissa rpm-pohjaisissa Linuxeissa. Debianissa on luultavasti parhaiten toteutettu toi distron päivitys ja ainaki mulla toiminu kohtalaisesti. Red Hateissa ja Fedoroissa joutu aina jotain säätämään käsin, Mutta onnistu se kuitenki
Just Debiania tää kundikin kehui. Itse käyttää Ubuntua, joka siis on Debian-pohjainen distro, ja on erittäin tyytyväinen.

Jostain olen ollut lukevinani, että Debian ei olis välttämättä kauhean aloittelijaystävällinen distro, mutta tää kundi tyrmäs tuon väitteen heti kättelyssä.

Hmm.. Aika vittumainen ongelma, mutta tohon vois kyllä löytyä ratkaisu jos se tosta Atin ajurista johtuu. Tai ainaki tuntus... Mutta käytä nyt toistaseksi sitä purkkaa.
Loogisesti ajateltuna sen on pakko johtua tuosta. Mä nimittäin olen aika varma, että 9.1:ssäkin toi dhcp toimi aluksi ihan normaalisti, mutta lakkas jossain vaiheessa toimimasta. Uskoisin että lakkas just silloin, kun asensin siihen sen suse:n ikioman ati-paketin.

Onhan se sitä alussa. Kyllä Windowsin kans saa räpeltää just samalla lailla, jos järjestelmä ei oo tuttu. Katoppa sillä silmällä noita windows-toikkeja joissa oot muita autellu ;)
Kyllä varmaan, mutta mun mielestä se räpeltäminen Windows-maailmassa on jossain määrin hieman erilaista (tai sitten mä vaan alitajuisesti näen asian erilailla, mikä on sekin täysin mahdollista) ja vika löytyy useinmiten monitorin ja selkänojan välistä, Linuxissa jää vähän semmonen fiilis, että se vika on aika usein siellä distrossa tai niiden paketeissa. Nytkin toimin just niinku ohjeissa sanottiin ja silti menee vituiks ja vielä kahdessa eri versiossa ja kahdella eri ati-paketilla. Myönnän kyllä, että lukuunottamatta tuota dhcp-ongelmaa, on tuo muuten toiminu suhtkoht kivasti, joskaan mitään kunnon testiä en ole suorittanut, koska en mä sillä juuri muuta ole tehnyt kuin surffannut.

Jokatapauksessa mun mielestä Windowsiin on paljon helpompi asentaa joku uusi hilavitkutin kuin Linuxiin, jossa saa pahimmassa tapauksessa vääntää esille kymmenen eri pakettia eri lähteistä ennenkuin homma lähtee toimimaan (kuten esim. oli laita tuon vlc:n kanssa). Sen verran mulla on hajua atk:sta että pärjäsin tuon kanssa, mutta joku täysin newbie humanistitäti on kyllä tuossa vaiheessa enemmän kuin ihmeessään :(

Toki tossa on jotain perää mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että Linuxista saa monessa paikkaa täysin Windowsia vastaavan tai jopa paremman systeemin. Ei toki joka paikassa.
Kyllä mäkin näin uskon. Tosin vaivaa on nähtävä enemmän kuin tämä taso saavutetaan.

No mun mielestä ei ton takia kannata todellakaan asentaa koko systeemiä uudelleen, kun sen kerran voi muutenkin ratkaista. Vaikka sitten vain purkalla.
Moon siinä mielessä vittumainen käyttäjä, että mua häiritsee suunnattomasti, jos joku ei toimi enkä ymmärrä miksi se ei toimi, enkä ihan helpolla tyydy workaroundeihin :(

markoj

Custom User
En mä kyllä tajua mikä tossa vois sekottaa ton dhcp:n. Mutta se sekottaja on melko varmaan kuitekin noi Atin jutut, koska ei noiden kernelin sorsien kyllä pitäs vaikuttaa olollaan oikeestaan mihinkään, eikä niiden mahdollisten konffien tai jäämienkään. Eli ainut jää oikeestaan noi Atin softat. Eli ei varsinaisesti distron vika ;). En oikein pääse ite testaamaan tota, kun tässä koneessa on kiintee sisäverkon ip, enkä viittis alkaa enempää värkkäämään. Niin, ja ei mulla ole Atin korttiakaan.

En osaa tosta vlc:n vaatimista paketeista sanoa, kun en sitä ite ole tähän Suseen vielä asennellu. Tuolta hain Xinen paketit ja ne toimi ihan okei. http://cambuca.ldhs.cetuc.puc-rio.br/xine/ Tuolla oli kans se libdvdcss, jota se dvd:n toimiminen huusi.

Noin yleisesti juu tosta pakettien hakemisesta, se on joskus aika tuskallista, mutta ei se lopulta yleensä ole kovin työlästä kun löytää sopivat paikat ja muutenkin systeemi tulee tutuksi. Mullekki on Susen pakettien paikat vielä hukassa. Siis se missä niitä netissä on. RH/Fdeoran paketteja oli muutamissa paikoissa ihan kivasti tarjolla ja harvoin tartti niiden ja distron omien lisäksi muualle katella. Mulla meinas mennä joskus hermot kun etin windowsiin sellaista kodekkipakettia, että suht kaikki toimis. Linuxiin löysin sellasen heti, kun tiesin mistä hakee.

vermula

Well-known member
Semmonen kysymys, että mulla on vanha Geforce2 prutku ja ajattelin vaihtaa uudempaan, niin eikö nVidian ajurien pitäis ihan toimia suoraan uuden kortin kanssa, sen kun vain töksäyttää paikkaansa?
Löytäis vaan sellasen halvan mallin, jossa kuitenkin olis hyvät ominaisuudet ja ilman tuuletinta.

markoj

Custom User
Hmm.. uskoisin toimivan suorillakin, mutta ainakin mun XF86Config:ssa on maininta kortin tyypistä. Että saattaapi vaatia uudelleenkonffauksenki.

Edit: Tota toi on kyllä vaan toi BoardName mikä siellä on. Että ei toi taida vaikuttaa. Vaihtaa vaan!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
En mä kyllä tajua mikä tossa vois sekottaa ton dhcp:n. Mutta se sekottaja on melko varmaan kuitekin noi Atin jutut, koska ei noiden kernelin sorsien kyllä pitäs vaikuttaa olollaan oikeestaan mihinkään, eikä niiden mahdollisten konffien tai jäämienkään. Eli ainut jää oikeestaan noi Atin softat. Eli ei varsinaisesti distron vika ;). En oikein pääse ite testaamaan tota, kun tässä koneessa on kiintee sisäverkon ip, enkä viittis alkaa enempää värkkäämään. Niin, ja ei mulla ole Atin korttiakaan.
Juu, siis kyllä toi aika mystinen juttu on enkä mä ymmärrä mitä tekemistä näytönohjaimella on dhcp:n kanssa ja vielä vähemmän ymmärrän, että miksi se toimii vasta kakkosbootilla oikein :doubtful:

Noin yleisesti juu tosta pakettien hakemisesta, se on joskus aika tuskallista, mutta ei se lopulta yleensä ole kovin työlästä kun löytää sopivat paikat ja muutenkin systeemi tulee tutuksi. Mullekki on Susen pakettien paikat vielä hukassa. Siis se missä niitä netissä on. RH/Fdeoran paketteja oli muutamissa paikoissa ihan kivasti tarjolla ja harvoin tartti niiden ja distron omien lisäksi muualle katella. Mulla meinas mennä joskus hermot kun etin windowsiin sellaista kodekkipakettia, että suht kaikki toimis. Linuxiin löysin sellasen heti, kun tiesin mistä hakee.
Varmaankin jo sulle tuttu, mutta tuolta löysin kaikki ne paketit, jotka tarvitsin, jotta sain vlc:n pyörimään. Osa niistä paketeista oli tosin jo vlc:n downloadsivulla, vaan ei tietenkään kaikki.

Osa noist atarvittavista paketeista olis tosin ehkä löytyny ihan asennus-DVD:ltäkin, jos vaan olisin hiffannu lähteä ettimään niitä Yastin kautta.

markoj

Custom User
Juu toi tuli vastaan siellä Xinen sivun linkeissä. Ootko huomannu Yastissa sen, että siihen voi lisätä muiden lisäksi paikallisen hakemiston softapaketeille. Sinne ku kopsailee ensin noi paketit ja sitte Yastilla asentaa niin se osannee valita mahdollisista useista vaihtoehdoista uusimmat.