Runar ja Kyllikki
Next door to Alice
Olga sanoi:Asia ei tietenkään minulle kuulu, mutta rohkenen kuitenkin kysyä, että onko suihkussakäynti se ainoa puhtauden mittari?
Ei tietenkään ole, ei kai sellasta kukaan ole esittänytkään. Mutta kyllä se suomalaisilla pääasiallisin peseytymistapa on, vähintään kerran päivässä vähintään. Jos suihkut jätetään nyt asunnoista pois, kyllä se melkeesti vie pesumahdollisuudet pois. Ennenkuin suihkua oli, ei esim. kerrostaloissa ollut käytännössä kuin yhteiset suihku- ja/tai saunatilat missä peseytyä. Ja pesumahdollisuuksista tässä oli kyse, oliko 60-luvulla erinomaiset pesumahdollisuudet. Sun ainakin luulis tietävän ettei ollut. Ainakaan mä en laske vaikkapa kerrostalon yhteisiä saunatiloja sellaisena josta vois sanoa että "asunnoissa erinomaiset pesumahdollisuudet". Sitä rajoittaa usein jo saunavuorojen määräkin.
Onnee siitä. Täällä etelässä sen sijaan löytyy edelleenkin syrjäkyliltä paljon vanhojapoikia, jotka ovat vaikkapa vanhempiensa kuoleman jälkeen jumittuneet sinne lapsuudenkotiinsa ja kehitys tuossa mielessä ei edes kiinnosta heitä. Sauna ja puhtaat sukat ja kalsarit kerran viikossa ja se on siinä. Koska niin on aina tehty, niin silleen tehdään edelleenkin. Tästäkin, 1300 asukkaan kunnasta, tiedän useemman kymmenen tollasta tapausta. Jotenkin vaan luulen, että kyllä niitä vastaavia tapauksia on Kainuunkin korpikylissä....vakuutteluistasi huolimatta.Kainuu ei ole enää ihan Ryysyrantaa, kehitys alkaa ulottua tännekin. On ainakin televisiosta nähty jo deodoranttimainoksia.