Lisääntymisen ihme+muuta pohdintaa

Vesku

Maatalousneuvos
Ukki oli aikoinaan sen verran viisas, että rakensi navetan päätyyn "saunaosaston" 1949. Sitä oli helppo lämmittää navettatöiden aikaan ja töiden päätyttyä käydä saunomassa ja peseytymässä. Sen mitä muistan, niin taisi lämmetä lähes joka ilta 60-70-80-luvuilla, suihku varmaan joskus 70-luvulla pesupaikan viereen? Kiuasta piti uusia lähes joka vuosi... :jaska:

Tähän rakennukseen laitoin saunan vasta 1991, siihen asti piti juosta sinne navettasaunaan pesulle, 25 metriä.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tuo käsitys on tyystin väärä. Se, että sä nyt olet yhdessä sellasessa sattunut asumaan ei tosiasioita muuta mihkään. Meepäs tsekkaan vaikka Kallion vanhat talot ja tuu sitten kertomaan että suurimmassa osasta vanhoja taloja on ollut suihkut/kylppärit jo uutena. :rolleyes: (En kyllä ihan tältä istumalta ilman faktoja usko sun kertomuksiasi 1938 rakennetusta kerrostalosta joissa kaikissa asunnoissa on uudesta asti ollut kunnolliset pesutilat. Meinaan 1938 niissä taloissa on suurella todennäkösyydellä ollu vielä ulkohuussitkin. Sellaset, joista viimeisiä purettiin Kalliosta vielä 1970-luvulla.)
Kylpyhuoneita alettiin vähänkään yleisemmin rakentaa vasta 50-60-lukujen taitteissa, mutta vanhassa rakennuskannassa, jossa suurin osa ihmisistä edelleen asui, ne olivat huomattavan harvinaisia.
Tässä on pieni ero, Kallio on rakennettu pääosin 20-luvun lopussa (kato vaikka huoneistokeskuksen sivuja, hakusanalla "Kallio" tuo 30-luvun lopussa. 10 vuodessa maailma muuttuu.

Ja minä sillä mitään voi, jos asuntomyyjän papereissa lukee että suuria remppoja ei ole tehty ja kaikissa asunnoissa on kylppäri. Yhdessä vielä hyvin alkuperäisen näköinen amme. Jos et usko, niin paska tsägä.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Dj Ankka sanoi:
Tuota kun lukee tarkemmin, niin en yhtään ihmettele miksi turkulaisia morkataan :D
Asiaan. Hesassa, vanhempien ensimmäinen oma asunto, vuonna 1961 rakenettu kerrostalo kaksio, sisälsi suihkun, kuten taloyhtiön kaikki muutkin huoneistot. Seuraava, kerrostalohuoneisto 1972 rakennettu, taloyhtiön kaikki huoneistot sisälsi suihkut. Taloyhtiön sauna sisälsi myös uima-altaan, joka 70 luvun taloissa (ainakin pääkaupunkiseudulla) on hyvin yleistä. Myös kylmäkellari, joita ei enää 80, 90, 00 luvulla rakennetuissa näy. Ennemminkin sanoisin, että varustelutaso on tietyllä tavalla laskenut. 70-luvulla kylppäreiden kaakelit oli vakiovaruste. 80 luvulla tuli moduulivessat. 90 luvulla tuli huonommat moduulivessat. 2000 luvulla moduulivessoja tehdään edelleen, mutta nykyään on vaihtoehtona jopa samanlainen rakentaminen kuin 70 luvulla.

Henkilökohtaisesti en allekirjoita tuota runarin väitettä asiasta. Siinä on varmasti totuuden pohjaa, mutta enemmän paikkakuntakohtaisesti.

Allergioden ym kohdalla mielipiteet kulkee samoilla linjoilla.
Jos muistat, niin mä olen stadista kotoisin, syntyperänen..haluutko, että luettelen vielä ne paikat sieltä joissa olen asunut ja joissa ei alunperin ole suihkuja ollut? Mechelininkadulla, Suomenlinnassa, Porthaninkadulla, Viidennellä ja Kolmannella linjalla, Mannerheimintiellä...siinä vähän listaa paikoista joissa olen stadissa asunut joko suihkuttomassa asunnossa tai sellaisessa että se on siihen jälkikäteen hiljakkoin rakennettu.
Semmonen vinkki vielä, että ei nuo paikat (Rauma, Raisio, Pori ja mun nykyinen sijaintikunta) ole Turkua lainkaan

Totuuspohjaa tuossa mun hommassa on nimenomaan ja eritoten Helsingin vanhoissa kaupunginosissa, kun kaupungeista puhutaan. Maaseudulla tuo on melkoisen yleispätevää ollut joka puolella.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Eikös ennen vanhaan käytetty vesisoikkoja yms. tietysti vähän karumpaa meinikiä, mutta sitä nyt jotenkin peseydyttiin muutoinkin kuin saunomisen yhteydessä?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
Tässä on pieni ero, Kallio on rakennettu pääosin 20-luvun lopussa (kato vaikka huoneistokeskuksen sivuja, hakusanalla "Kallio" tuo 30-luvun lopussa. 10 vuodessa maailma muuttuu.
Voin kertoo että Kalliossakin asui ihmisiä niissä asunnoissa. Ja ihan saatanan paljon. Samoin kuin muualla vanhoissa taloissa.
Jaska alkaa jo Suomen historiaa kirjoittaa uusiksi esittämällä, että kylppärit oli jo 30-luvulla Suomessa tavallinen varuste :D
JOS oikeesti on 30-luvun talo, jossa on suihkut, niin se on saakelinmoinen poikkeus enemmän kuin todiste sen ajan varustetasosta. Olikos muuten siinä talossa vessanpytyt ja sisävessat? Oliko niiden rakentamisvuosi tallennettu niihin kiinteistövälittäjän papereihin? Meneekö pahasti pieleen kun veikkaan, että aikaisintaan 50-luvulla? Meinaan Turun Portsaan rakennettiin taloihin melko ensimmäisiä vesiklosetteja koko Suomessa 1940-luvun taitteessa ja ne olivat ensin alkuun suuren pilkan kohde. Eihän sellasia ihmisiä ymmärretty lainkaan jotka paskansi oman pirtin nurkkaan.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Mutku sanoi:
Eikös ennen vanhaan käytetty vesisoikkoja yms. tietysti vähän karumpaa meinikiä, mutta sitä nyt jotenkin peseydyttiin muutoinkin kuin saunomisen yhteydessä?
Toki esim. naama aamulla pestiin ja käsiä ennen ruokailua. Oli ihan pesupöydät tehty vartavasten. Niissä oli kannullinen vettä, pesuvati ja pyyheliina.

Sijainti
Lapinlahti
Runar ja Kyllikki sanoi:
Miten helvetissä silloin pystyttiin lisääntymään?
Luulis, että kun oli se viides-kuudes päivä edellisestä saunasta menossa, että tuoksut eikä maut ois ollu kovin herkulliset pikkupöksyjen ja kalsareiden sisällä...joten miten helvetissä ne onnistu lisääntymään? :confused:
QUOTE]

Näkyy ne lisääntyvän vielläkin... Eihän tälläistä peseytymistä että, joka päivä käydään suihkussa ole muualla kuin pohjois-euroopassa ja ehkä amerikassa...

Ei tarvitse mennä paljoakaan itään päin niin suihku on todellakin tuntematon käsite, ja sitten kun mennään etelään, sitä ei vaan viitsitä käyttää... Muista lukeneeni että Ranskalaiset ovat euroopan epähygienisin kansa...

Että kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa...

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Runar ja Kyllikki sanoi:
Voin kertoo että Kalliossakin asui ihmisiä niissä asunnoissa. Ja ihan saatanan paljon. Samoin kuin muualla vanhoissa taloissa.
Jaska alkaa jo Suomen historiaa kirjoittaa uusiksi esittämällä, että kylppärit oli jo 30-luvulla Suomessa tavallinen varuste :D
Kyllä mä ton tiedän ja toki tiedän sen, että noihin on rakennettu samperisti kylppäreitä jälkikäteen. Liikkuihan kesällä se yksi Kallion-kämpän myynti-ilmotus, jossa ei ollut suihkua, vieläkään.

Mutta ei se poista faktaa, että käsittääkseni jossain 30-luvulla rakennetussa talossa on ollut suihkut alusta alkaen.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Mossi Superstar sanoi:
[

Ei tarvitse mennä paljoakaan itään päin niin suihku on todellakin tuntematon käsite
Joo, ainakin Venäjän, ja entisten itäblokin maiden, varsinkin maaseudun kohdalta allekirjoitan tuon näkemyksen täysin.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Onhan se kuitenkin niinkin, että jos ei ole infraa (lue vesilaitosta) niin eipä ole varmaan huoneistokohtaisia suihkujakaan, kaivosta sitä vettä ei samalla tavalla jaeta kaikkiin asuntoihin. Jä vaikka niissä aiemminkin oli ehkä keskuslämmitys, niin hiiltä siellä poltettiin. tämä siis näistä taloista ajalta 20, 30 enne vuotta 60, 70.

Mä nyt ennemminkin kiinnitin huomiota siihen, että puhuttiin taloista jotka on rakennettu 60 - 70 luvulla, kuten omassa postissani sanoin.

salo, raisio, pori, turkulaisia ne on kaikki, vaikka ei haluaisikaan. ainakin täältä etelästä katsottuna.

Itse puhuin kuitenkin vain 60 ja 70 luvun asunnoista. Muista ei ole henkilökohtaista kokemusta.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
Mutta ei se poista faktaa, että käsittääkseni jossain 30-luvulla rakennetussa talossa on ollut suihkut alusta alkaen.
Sepä nyt ei olekaan koko aikana ollut pointti, etteikö jossain sellanen talo ois jossa vois olla jopa aiemminkin ollut. Olihan Roomassakin kylpylät. Mutta se ei myöskään poista sitä faktaa, että vielä 70-luvulla suomalaiset oli saatanan paskanen kansa noin keskimäärin ottaen. Joka päivä suihkussa käyvää pidetään muten yhä tänäkin päivänä esim. tämän kylän määrättyjen ukkojen taholta jotenkin hienostelevana tyyppinä ja siitä jopa vittuillaan. Mulla on siitä omakohtaisia kokemuksia tyyliin: "Misä paskas sää sit olet käyny makkaamas ko eilen just olit käyny suihkus ja taas olet menos? Emmä ainakaa itteeni niin paljo paskasta et tarttis koko ajan suihkus ravata"
Tämä ei ole kuitenkaan ollenkaan ainoa kylä tässä maassa jossa tollasia asenteita on. Meet Kainuun korpikyliin, niin siellä asuu tänäkin päivänä porukkaa joilla hygienia on sauna kerran viikossa ja _amhdollisesti_ käsienpesu ennen ruokailua.
Ihan kuriositeettina, tosta kuoli mökin naapurista pois sellanen Aimo, joka ei ollut koskaan käynyt suihkussa...nimim. S.A. pystynee vahvistamaan kun muistaakseni tunsi Aimon.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Runar ja Kyllikki sanoi:
Sepä nyt ei olekaan koko aikana ollut pointti, etteikö jossain sellanen talo ois jossa vois olla jopa aiemminkin ollut. Olihan Roomassakin kylpylät. Mutta se ei myöskään poista sitä faktaa, että vielä 70-luvulla suomalaiset oli saatanan paskanen kansa noin keskimäärin ottaen. Joka päivä suihkussa käyvää pidetään muten yhä tänäkin päivänä esim. tämän kylän määrättyjen ukkojen taholta jotenkin hienostelevana tyyppinä ja siitä jopa vittuillaan. Mulla on siitä omakohtaisia kokemuksia tyyliin: "Misä paskas sää sit olet käyny makkaamas ko eilen just olit käyny suihkus ja taas olet menos? Emmä ainakaa itteeni niin paljo paskasta et tarttis koko ajan suihkus ravata"
Ei, mutta toisaalta se että ei käy suihkussa ei tarkoita että siihen ei ole mahdollisuutta.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Dj Ankka sanoi:
Onhan se kuitenkin niinkin, että jos ei ole infraa (lue vesilaitosta) niin eipä ole varmaan huoneistokohtaisia suihkujakaan, kaivosta sitä vettä ei samalla tavalla jaeta kaikkiin asuntoihin. Jä vaikka niissä aiemminkin oli ehkä keskuslämmitys, niin hiiltä siellä poltettiin. tämä siis näistä taloista ajalta 20, 30 enne vuotta 60, 70.

Mä nyt ennemminkin kiinnitin huomiota siihen, että puhuttiin taloista jotka on rakennettu 60 - 70 luvulla, kuten omassa postissani sanoin.

salo, raisio, pori, turkulaisia ne on kaikki, vaikka ei haluaisikaan. ainakin täältä etelästä katsottuna.

Itse puhuin kuitenkin vain 60 ja 70 luvun asunnoista. Muista ei ole henkilökohtaista kokemusta.
Joo, ok, ainoo 70-luvulla rakennettu asunto mitä tossa käsittelin on tää missä nykysin asun ja veikkaan että tää on siihen aikaan ollut jo harvinaisempaa uustuotantoa siinä suhteessa että suihkuja ei rakennettu kuin paljon myöhemmin. Tavallaan se kertoo myös asenne-eroista maaseudun ja kaupungin välillä, vaikka tässä pääkaupungin kupeessa melkein ollaankin. 70-luvulla ei enää kukaan ois kaupungista ostanut sellasta uustuotantoasuntoa jossa ei suihkuja ois ollut.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Kuinkakohan monta prosenttia ihmisistä asui 70-luvulla saman vuosikymmenen aikana rakennetuissa taloissa :confused:

Ja hymyilläänhän täällä forumillakin mun saunomisille :thumbup:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Ja muistin virkistämiseksi minä olen asunut talossa, missä vesi piti hakea kaivosta. Tämä tosin oli 70-luvulla. Sen lisäksi suihkuttomissa asunnoissa olen asunut Mäntyharjussa, Joutsassa ja Mikkelissä (80- ja 90-luvuilla). Vantaalla ok-taloon oli suihku rakennettu jälkikäteen. Epäilen sen rakentuneen vasta 90-luvulla. Minä sitten laajensin siihen vielä saunan. Niin, myöskin Mikkelissä peruskorjasimme (käytännössä rakensimme kokonaan uudestaan) 50-luvun ok-talon, mihin oli suihku lisätty vasta 80-luvulla.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Mä olen asunut kolmessa eri rakennuksessa jotka on rakennettu 70-luvulla. Rivitalo Kempeleessä (siis Oulun kupeessa), kerrostalo Jyväskylässä ja kerrostalo Ylivieskassa. Kaikissa ollu suihkut ja vermeet alusta pitäen.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tämä ei ole kuitenkaan ollenkaan ainoa kylä tässä maassa jossa tollasia asenteita on. Meet Kainuun korpikyliin, niin siellä asuu tänäkin päivänä porukkaa joilla hygienia on sauna kerran viikossa ja _amhdollisesti_ käsienpesu ennen ruokailua.
Ihan kuriositeettina, tosta kuoli mökin naapurista pois sellanen Aimo, joka ei ollut koskaan käynyt suihkussa...nimim. S.A. pystynee vahvistamaan kun muistaakseni tunsi Aimon.
Asia ei tietenkään minulle kuulu, mutta rohkenen kuitenkin kysyä, että onko suihkussakäynti se ainoa puhtauden mittari?

Kainuu ei ole enää ihan Ryysyrantaa, kehitys alkaa ulottua tännekin. On ainakin televisiosta nähty jo deodoranttimainoksia. :D