Lisääntymisen ihme+muuta pohdintaa

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Olga sanoi:
Asia ei tietenkään minulle kuulu, mutta rohkenen kuitenkin kysyä, että onko suihkussakäynti se ainoa puhtauden mittari?
Ei tietenkään ole, ei kai sellasta kukaan ole esittänytkään. Mutta kyllä se suomalaisilla pääasiallisin peseytymistapa on, vähintään kerran päivässä vähintään. Jos suihkut jätetään nyt asunnoista pois, kyllä se melkeesti vie pesumahdollisuudet pois. Ennenkuin suihkua oli, ei esim. kerrostaloissa ollut käytännössä kuin yhteiset suihku- ja/tai saunatilat missä peseytyä. Ja pesumahdollisuuksista tässä oli kyse, oliko 60-luvulla erinomaiset pesumahdollisuudet. Sun ainakin luulis tietävän ettei ollut. Ainakaan mä en laske vaikkapa kerrostalon yhteisiä saunatiloja sellaisena josta vois sanoa että "asunnoissa erinomaiset pesumahdollisuudet". Sitä rajoittaa usein jo saunavuorojen määräkin.

Kainuu ei ole enää ihan Ryysyrantaa, kehitys alkaa ulottua tännekin. On ainakin televisiosta nähty jo deodoranttimainoksia.
Onnee siitä. Täällä etelässä sen sijaan löytyy edelleenkin syrjäkyliltä paljon vanhojapoikia, jotka ovat vaikkapa vanhempiensa kuoleman jälkeen jumittuneet sinne lapsuudenkotiinsa ja kehitys tuossa mielessä ei edes kiinnosta heitä. Sauna ja puhtaat sukat ja kalsarit kerran viikossa ja se on siinä. Koska niin on aina tehty, niin silleen tehdään edelleenkin. Tästäkin, 1300 asukkaan kunnasta, tiedän useemman kymmenen tollasta tapausta. Jotenkin vaan luulen, että kyllä niitä vastaavia tapauksia on Kainuunkin korpikylissä....vakuutteluistasi huolimatta. ;)

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Kait tuossa sekin vaikuttaa mitä päivän aikana tekee. Onko raksalla töissä vaiko tekeekö jotain kevyempää. Ei sillä etteikö peseytyminen tekisi hyvää toimistoihmisellekin, mutta tarve&"vaikutus" lienee eri. Maatilalla voisin kuvitella tarpeen olevan juuri suurempi kun siellä tehdään enempi ruumiillista duuniakin. Mutta toisaalta: maalla niitä hajuja on luonnostaankin enemmän eläimistä yms.

Mutta nyt tää lisääntymispuoli on jäänyt vähän unholaan... :wink:

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Minulla ei ole kokemusta kaupunkien/kerrostalojen asumisista vielä 60-luvulta. Meille kotiin laitettiin vesijohto 80-luvun alussa. Sauna lämpesi siellä navettarakennuksen päädyssä Veskunkin kertomalla tavalla.

Suattaahan se ollakkii, että täälläkään kaikilla ei oikein hygedeenia pelaa. :D

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
AJ sanoi:
Selitys on ihan yksinkertainen. Lauantaina, saunan jälkeen, pimeessä makkarissa, peiton alla, lähetyssaarnaajaa.
Jarna vaan jatkuu vaikka AJ kiteytti jo kaiken oleellisen.

Ihmiset lisääntyivät panemalla säännöllisesti ja oikein. Ei mitään turhan kieppumista ja taitolentoa. Paras A-ryhmä!

Jatkakaa vaan siitä Helsingin kylppärisoitumisen asteesta 30-luvulla. Aimo settiä.

JOC

tavallinen virtanen
Meidän naapurissa rupesivat maalaistalossa lapsetkin peseytymään useamman kerran viikossa vasta, kun koulusta tuli huomautus epäsiisteydestä. Varmaan vieläkään niillä ei ole kesäsin lämmintä vettä, kun saahan sitä saunassakin lämmitettyä.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Formulanomi sanoi:
Ruunari liioittelee nyt kyllä. :ahem: Kyllä minusta pesumahdollisuudet (ja jopa perseenpyyhkimismahdollisuudet) ovat olleet vallan erinomaisia jo esim. 60-70 luvulta asti. Kenties jo aiemminkin.
Totta, aivan totta, mutta mitenpä hyödynsit mahdollisuuksia ?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
jps sanoi:
Totta, aivan totta, mutta mitenpä hyödynsit mahdollisuuksia ?
Niinpä.
Esim. yhdessä talossa jossa asuin Raumalla, hyödyntäminen oli jopa mahdotonta jos ei a) ollut saunaosaston avaimia b) erikseen pyytänyt lupaa että sai käydä siellä saunavuorojen ulkopuolella. c) sopinut muiden kanssa, joilla oli vastaava lupa ajat jolloin itsekukin käy.
Mulla oli avaimet ja lupa, mutta en silti sanois pesumahdollisuuksia erinomaisiksi. Varsinkin kun luvan mukaan sinne sai mennä ei-saunapäivinä vain klo 8:00-18.00 välisenä aikana jolloin useimmiten olin töissä. Noh, onneks duunissa pääsi suihkuun.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Sammypiru sanoi:
Verottaja uhoaa uudesta TV-lupaa vastaavasta suihkulupamaksusta.
Käyttävät kuulemma koiria apuna etsiessään luvattomia suihkuja :eek!:

...tai siis varmistuakseen suihkuttomista paikoista :rolleyes:

SamiJ

Well-known member
Mummolaan tuli sisävessa ja suihku/sauna joskus kaheksköötluvun loppupuolella. Sitä ennen vesi haettiin pihan pumppukaivosta, peseydyttiin pihasaunassa ja tarpeet tehtiin ulkohuussiin.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
SamiJ sanoi:
Mummolaan tuli sisävessa ja suihku/sauna joskus kaheksköötluvun loppupuolella. Sitä ennen vesi haettiin pihan pumppukaivosta, peseydyttiin pihasaunassa ja tarpeet tehtiin ulkohuussiin.
Mä olen sitä mieltä, että vaikka moneen mummolaan olisikin tullut sisävessa tai ylipäätään lämminvesi/vesi taloon sisään vaikka 90-luvulla, niin jo ennen vanhaan osattiin huolehtia puhtaudesta. Siis keskimäärin...ja nimenomaan ilman omia tai muidenkaan yksittäisiä kokemuksia, Runar!

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Formulanomi sanoi:
Mä olen sitä mieltä, että vaikka moneen mummolaan olisikin tullut sisävessa tai ylipäätään lämminvesi/vesi taloon sisään vaikka 90-luvulla, niin jo ennen vanhaan osattiin huolehtia puhtaudesta.[/SIZE]
Osattiin. Jos oletetaan että puhtauden määritelmä oli saunominen kerran viikossa.
Vexi Salmikaan ei muuten ihan tyhjästä tempassut sitä sanoitustaan "Viideltä saunaan ja kuudelta putkaan se on sellainen työmiehen lauantai". Käsite lauantaisauna on kyllä ihan laajalti tunnettu Suomessa.

Tossa vielä sanan historiaa:
Lauantaisauna on suomen kielessä käsite, sillä juuri lauantai-iltana monissa suomalaisissa kodeissa mennään löylyihin. Ennen vanhaan lauantaisauna oli viikon ainoa mahdollisuus peseytyä. Lauantaisaunalla taattiin se, että seuraavana aamuna kirkkoon mentiin puhtaina ja siisteinä.
Ennen nykyisten mukavuuksien aikaa lauantaisauna antoi ainakin talviaikaan lähes ainoan tilaisuuden perusteelliseen peseytymiseen. Yltä päältä puhtaana mieli virittyi pyhätunnelmaan.

Estate

Well-known member
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ihan kuriositeettina, tosta kuoli mökin naapurista pois sellanen Aimo, joka ei ollut koskaan käynyt suihkussa...nimim. S.A. pystynee vahvistamaan kun muistaakseni tunsi Aimon.
Nyt muistat väärin, mä kysyin puolelta suvultanikin, muttei kukaan tiennyt. :D
Mä voisin kyllä yhdeltä tutulta, joka asuu jonkun kilometrin päässä sun mökistäs, tota kysyä vielä, jos sattuu sen kanssa puheenaiheet loppumaan...

Meillähän on tämmönen vanha maalaistalo (ei nyt mikään hirveän vanha, mutta 1800-vun puolelta kumminkin) ja isän (syntynyt -61) pikaisten muisteluiden mukaan joskus -60-luvulla on rempattu sisävessat ja suihku ja sauna. Jos tästä kohta menen isovanhempien luo, voisin kysellä heiltä vähän tarkemmin, kun muistavat ja tietävät paremmin kuin silloinn aika pieni ollut isäni.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Maaseudun suihkutilat!

Meillä oli 'suihkutilat' tämän rakennuksen vasemmassa päädyssä. Tämä kuva on viime talvelta ja siitä huomaa, että vesi ei oikein suihkua. :D

Muuten näkymät ovat varmasti melkolailla samat tänään. Kylmää, mutta...

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Meidän taloon on papereiden mukaan tullut vesijohto vuonna 1981 :thumbup: 50-luvulla rakennettu omakotitalo siis kyseessä.

Siitä lisääntymisestä sen verran, että ei kai se haju ja epähygieenisyys haittaa, ellei muusta tiedä. Eiköhän ne ihmiset ennen ole turtuneet lian ja hien hajuun, kun kaikki on haisseet. Nykyisin nuo poikkeukset vaan pistää nenään.

DFiaA

I told you so
Luin: "lisääntymisen ilme+muuta pohdintaa" :nope:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
Vuonna 1998 26%...mietipä Nomi tilannetta 35 vuotta aiemmin. :rolleyes: Jos sä kuulut ikäpolvessasi siihen harvinaiseen vähemmistöön, että olet itse asunut lapsesta pitäen aina sellaisessa asunnossa, jossa suihkutilat ovat, niin melko jaskamaisen illuusion olet luonut siitä että asiahan sitten tietysti on kaikkialla samallalailla kuin sullakin.
Omista kokemuksista sen verran, että olen tosiaan muuttanut 60-luvulla (-67) rakennettuun taloon 60-luvulla ja siinä oli suihku/kylpyamme ja talokohtaisesti yleinen sauna. Viikoittainen saunavuoro, mutta kylvyssä/suihkussa käytiin päivittäin.

Teimme viikonloppuisin, kesät/talvet, matkoja ns. mökille. (=maaseudulle) Kyseiselle mökille rakennettiin sisävessa ja lämmivesi vasta uuden talon myötä 90-luvulla. Sitä ennen peseytymysmahdollisuutena oli pihasauna, jota oman muistikuvani mukaan käytettiin ahkerasti. Vaikka kesällä peseytyminen ei ollutkaan uimaan mennessä ns. ykkösasia, niin eiköhän kyseiset reissut tehneet puhdasta jälkeä bakteereista ja napanöyhdästä.

Kyllä ihmiset "alkeellisissakin" olosuhteissa pystyivät pitämään huolen henkilökohtaisesta hygieeniasta (mihin mun mielestä deodorantit eivät kuulu!), jos tahtoivat. Lisäksi täytyy muistaa, että yleisiä saunoja oli "ennen muinoin" vielä olemassa...ja lisäksi työpaikoilla/kouluissa/voimistelutiloissa on ollut mahdollisuudet peseytyä.

"Puhtaus on puoli ruokaa" on vanha sanonta. Ei se ole syntynyt 90-luvulla....

:thumbup:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Formulanomi sanoi:
mahdollisuudet peseytyä.

"Puhtaus on puoli ruokaa" on vanha sanonta. Ei se ole syntynyt 90-luvulla....
Ei niin, mutta sen alkuperäinen merkityssisältö viittaa ihan muuhun kuin päivittäiseen suihkuun.

Tosta deodoranttihommasta moon eri mieltä, henk.koht. siks en esitäkään sitä faktana. Mutta mulle niin deodorantti kuin partavesikin kuuluu olennaisena osana päivittäiseen hygieniaan. Sen lisäks että on puhdas, ei oo ollenkaan hassumpi idea tuoksua miellyttävältä. :thumbup:

Tosta mulle tuli muuten yks ihan karsee tarina mieleen...sellanen opettajanainen joka aina toitotti sitä, että jos ei käytä deodoranttia ja harventaa kainaloiden pesua, hiki muuttuu pikkuhiljaa hajuttomaksi. Se akka haisi siis niin saatanan oksettavalta, että aina kun se tuli kylään, mun oli pakko lähteä ulos ja ihan pienellä tuuletuksella se haju ei kadonnut. Ammatiltaan tosiaan opettaja, joten ois luullut että sen yleissivistys ois riittänyt siihen että ois tajunnu että eihän se saakelin haju hävinnyt, lisäänty vaan, mutta hajuaisti turtu.

Siitä tyypistä joka kertoi, että kun jättää hampaat harjaamatta niihin kasvaa vähitellen päälle sellainen valkoinen suojakalvo eikä reikiä tule en viitsi mainintaa enempää kertookaan...siitä tulee jo niin paha olo kun ynnää edelliseen hajuun..hajuun jonka muistijäljen edelleen pystyn palauttamaan nenääni kun muistelen asiaa. :thumbdown

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Formulanomi sanoi:
Lisäksi täytyy muistaa, että yleisiä saunoja oli "ennen muinoin" vielä olemassa...ja lisäksi työpaikoilla/kouluissa/voimistelutiloissa on ollut mahdollisuudet peseytyä.
Olen ollut koulussa, missä ei ollut oppilailla mahdollisuutta suihkuun. Lisäksi olen ollut parissakin työpaikassa töissä, vailla suihkumahdollisuutta, saunoista nyt puhumattakaan.
Yhtään yleistä saunaa en muista kotipaikkakunnillani olleen. Lappeenrannasta en ole aivan varma 70-luvulla. Tai jos uimahalli lasketaan, niin sitten. Äitini muistaa ajan, kun piti käydä talvella uimahallissa peseytymässä ennen kouluun menoa.

Mäntyharjussa ei ollut asumiseni aikaan uimahallia.