Autoilijan ja sakottajan raju yhteenotto - Sakkosota!
Pari viikkoa sitten perjantaiaamuna Panu Hörkkö koki hämmentävän hetken odotelleessaan poikaansa lääkäristä Helsingin Uudenmaankadun ja Albertinkadun risteyksessä olevalla levikkeellä.
- Olin pysähtynyt levikkeelle, auto oli käynnissä ja vilkku päällä, Hörkkö kuvailee lähtöasetelmaa.
Hörkkö oli tietoinen siitä, että pysäköinti kyseisellä paikalla on kielletty, mutta hän ei uskaltanut laittaa lastaan juoksemaan vilkkaasti liikennöidyn kadun yli.
Hörkkö, joka on 7 päivää -lehden toimittaja, ei ehtinyt olla levikkeellä kauaakaan, kun pysäköinninvalvoja tuli koputtamaan auton ikkunaan ja sanoi, ettei paikalle saa pysähtyä. Valvoja kehotti Hörkköä siirtämään autonsa vähän matkan päässä olevaan parkkiruutuun kadun toiselle puolelle.
Hörkkö kieltäytyi noudattamasta kehotusta, koska hänen poikansa oli tulossa paikalle niillä minuuteilla.
- Sanoin, etten uskalla siirtyä, koska poika voisi juosta auton alle, Hörkkö myöntää.
Kuvasi autoa
Tunnelma valvojan ja Hörkön välillä kiristyi nopeasti.
- Hän kuvasi autoa ja kurkki useaan kertaan autoon sisälle hymyillen ja naureskellen minulle peruutuspeilin kautta, Hörkkö kuvailee kamerakännykällä varustautuneen valvojan toimintaa.
Hetken päästä pysäköinninvalvoja tuli auton viereen kuvaamaan myös Hörkköä. Siinä vaiheessa tilanteesta suivaantunut Hörkkö otti esille oman kameransa ja ryhtyi kuvaamaan pysäköinninvalvojaa.
- Olin itsekin tilanteessa aika kuumana, ja kun sakottaja alkoi kiinnittää lappua tuulilasiin, laitoin pyyhkijät päälle ja ruiskutin pissapojasta vettä kiroilevan valvojan päälle, Hörkkö kuvailee.
- Valvoja lähti paikalta sakkolappua heilutellen ja huusi, että perästä kuuluu.
"Täysin mielivaltaista"
Ja perästähän kuului. Noin viikon päästä selkkauksesta Hörkön postilaatikkoon kolahti sakkolappu.
- Sakko on maksettu, mutta vaadin siihen oikaisua. Pysäköinninvalvojien toiminta on välillä täysin mielivaltaista, sekä sakosta että valvojasta valituksen Helsingin kaupungille tehnyt Hörkkö toteaa.
- Tuntuu, että jotkut sakottajat luulevat olevansa "Jumalan käsiä"! He nauttivat tilanteesta ja vallasta, kun saavat kirjoitella sakkoja miten haluavat.