Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / SYYSKAUSI 2014

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kyllä on Trafilla taas ollut ajattelemista. Tuosta organisaatiosta vois muutaman kymmenen miljoonaa euroa "säästää", ja nopeesti :thumbfh:


Byrokratian kukkanen – Utin vesitornia uhkaa 3,34 metrin madaltaminen

Utin lentokentän vieressä Utin varuskunta-alueella seisoo jykevä punatiilinen vesitorni. Sen rauha on uhattuna 2000-luvulla muuttuneiden kansainvälisten lentoturvallisuusssääntöjen vuoksi. Vesitorni on niiden mukaan noin kolme metriä liian korkea, ja asialle pitää Trafin mukaan tehdä jotain. Nyt sitä uhkaa kolmen metrin madallus. Hintalappu korjaustyölle olisi Senaatti-kiinteistöjen mukaan vähintään 100 000 euroa.

Utin lentokentän vesitornista on kehkeytynyt todellinen byrokratiakukkanen.

Melkein 90 vuotta torni sai seistä niillä sijoillaan, eikä se häirinnyt ketään. 2000-luvulla kansainväliset ja EU:n ilmailusäädökset muuttuivat, ja Trafi joutui arvioimaan kaikkien suomalaisten lentokenttien ympäristöt uudelleen. Kävi ilmi että Utin vesitorni on 3,34 metriä liian korkea, jotta lentokenttä on turvallinen. Sillä ei ole matkustajaliikennettä.

Alkoi neljän vuoden neuvottelut omistajan eli Senaatti-kiinteistöjen, operaattorin eli Finavian ja viranomaisten kesken vesitornin kohtalosta.

Museovirasto ajaa tornin säilyttämistä, Finavia lentoturvallisuuskriteerien täyttämistä. Kiista päätettiin panna poikki lyhentämällä tornia.

Tällä varmistetaan lentokoneen turvallisuus, Trafin yksikönpäällikkö Toni Solatie toteaa.

Pari päivää sitten nettiin avattiin kansalaisadressi Utin vesitornin puolesta. Adressin aloittaja Anne Nieminen on asunut koko ikänsä vesitornin juuressa. Hänestä tilanne näyttää järjettömältä.

– Pitäähän historiallista rakennusta puolustaa. Se kuuluu tänne Uttiin osana varuskuntaa. Ei se ole haitannut lentoliikennettä ennenkään, eikä varmasti tästä eteenpäinkään.

Vesitornin omistaa valtion Senaatti-kiinteistöt, joka päätyy maksajaksi. Madaltamisen kustannukseksi tulisi Senaatti-kiinteistöjen toimialajohtajan Heikki Panhelaisen mukaan ainakin 100 000 euroa.

– Kymmeniätuhansia euroja, varmaan vähintään satatuhatta, Panhelainen laskee.

Vesitorni on pystyssä tilapäisellä poikkeusluvalla vuoden loppuun asti. Trafin Solatien mukaan vaihtoehtoja on kuitenkin vielä madaltamisenkin lisäksi olemassa. Tornille nimittäin voi hakea pysyvää poikkeuslupaa. Sen myöntäminen on mahdollista, jos oikea taho sitä Trafilta hakee.

Tässä tapauksessa oikea taho onkin Finavia.

Kyllä. Sille voidaan myöntää poikkeuslupa, johon liittyy erilaisia turvallisuuteen liittyviä arvioita, ja se menee niin, että Finavia on poikkeusluvalle hakija ja Trafi on poikkeusluvan myöntäjä, vahvistaa Trafin Toni Solatie.

Finavian lennonvarmistusliiketoiminnan johtaja Raine Luoju sen sijaan kertoo, että Finavialn Trafilta saama kanta on, ettei poikkeuslupaa myönnettäisi. Finavia siis odottaa ensin Trafin uutta siirtoa.

Byrokratian polku ei siis vielä ole Utin vesitornin osalta loppuun tallattu.

Aiheesta lisää illan A-talkissa klo 21.05, TV1

Tulikukka de Fresnes
A-studio

Sanna Savikko
A-studio
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24308
Sijainti
lappeen Ranta
Kyllä on Trafilla taas ollut ajattelemista. Tuosta organisaatiosta vois muutaman kymmenen miljoonaa euroa "säästää", ja nopeesti :thumbfh:
Heitän tähän hiukan ajattelua laatikon ulkopuolelta ja esitän, että Utin lentokenttä on 3,34 metriä liian alhaalla ja sitä pitää korottaa tuon lukeman verran :idea:.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Toistaiseksi voimassa oleva poikkeuslupa on tuttu termi töistä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Nuoret saavat maksaa edellisen ikäluokan ahneuden. Jotenkin uskon että tämä ei pysy pystyssä loppuun asti. Jossakin kohtaa romahtaa. Luultavasti siinä mikä on suomalaisille sijoituksellisesti tärkeintä, eli asuntojen hinnassa. Joskus, mutta milloin, niin katsotaan. Nyt lastataan kamelia joka ei vielä tunne kantokykyään.
Toivottavasti mahdollisimman pian:

Pitkä työmatka ajaa kolmenlaiseen loukkuun

Kun työpaikat keskittyvät kasvuseuduille, työmatkalaisia kiinnostaa muutto työn lähelle, jotta raha ja aika eivät kuluisi työmatkoihin. Tämä nostaa hintatasoa suotuisalla etäisyydellä työpaikoista, mikä puolestaan estää pienituloisten muuttamisen näille alueille.

- Tällöin joudutaan helposti kolmenlaiseen loukkuun. Pienituloisella ei ole varaa työssäkäyntiin; asunnon hinta keskuksissa nousee liikaa ja toisaalta oman asunnon arvo taantuvalla alueella laskee, sanoo tutkija Olli Lehtonen MTT:stä.


Kotitalouksien kulutustilaston mukaan asuminen ja liikenne vievät kotitalouden tuloista ainakin 40 prosenttia.

MTT:n tutkimuksessa ilmeni, että työssäkäynti kasvukeskuksessa ei kannata, jos asumis- ja työmatkakulujen jälkeen käytettävissä olevat tulot jäävät 20 prosenttiin. Se ei riitä peruselämiseen.

Lehtonen tiivistää, että kasvukeskusten hyvinvointi ulottuu vain alle tunnin ajomatkan päähän.

Tutkijoiden laskelmien mukaan keskituloinen voi Joensuun ja Jyväskylän työssäkäyntialueilla kulkea töihin 60 kilometriä. Jos tulot jäävät alimpaan neljännekseen, työmatka voi olla enintään 45 kilometriä - ja Helsingin ja Turun työssäkäyntialueilla vain 20 kilometriä, henkilöautolla.

Lisäksi Helsinki ja Turku lähikuntineen ovat pienituloisille liian kalliita.

Lehtosen mielestä esimerkiksi verotuksen ja työllisyysetuuksien ristikkäisyyksiä pitäisi purkaa. Nyt työttömän pitää lähteä työhön 80 kilometrin päähän, vaikka se ei kannattaisi taloudellisesti.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Täälläpäin onkin käynyt niin, että kasvukeskuksista (Tampere, Jyväskylä) ajetaan tänne töihin kun alan hommia ei muualta löydy. Jopa Helsingistä asti on käynyt virta tännepäin ja jatkossa mahdollisesti lisääntyvässä määrin.

Eiköhän kokkarit kohta tuonkin kuse siten, että viedään työmaa muualle jonnekin ison rahan lobbareitten suuntaan. Sitten tänne ei jääkään enää mitään.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Eiköhän kokkarit kohta tuonkin kuse siten, että viedään työmaa muualle jonnekin ison rahan lobbareitten suuntaan. Sitten tänne ei jääkään enää mitään.
Sitten kun kestämätön tiivistyvä kehitys on kehittynyt tarpeeksi, niin ihmiset äännestävät taas Kepua avuksi ja avaavat pakkaa haja-asutusalueille. Jokunen äännestäjä samalla persuja moikkaa.

Näin tulee käymään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Voi voi, Jyrki 'Niskalenkki taloudesta ja siivellä alta aikayksikön' Kataisen toimet eivät ole vakuuttaneet euroopassa. Siististi päästiin tästäkin ongelmajätteestä eroon me.:D

Kataisen salkulle vastustusta


Etelä-Euroopan sosialistit eivät halua
Jyrki Kataista EU-komission
varapuheenjohtajaksi vastaamaan
kasvusta ja työllisyydestä.

- Katainen on antanut kasvot Euroopan
kurjistamiselle
,:eek: sanoo sosialistien ja
demokraattien ryhmän varapj. Enrique
Guerrero Salom.

Tulevan komission työnjako on kesken.
Sosialistit eivät hyväksy, että
Kataisella olisi enemmän valtaa kuin
sosialistien talouskomissaarilla.
Guerrero Salom sanoo, että he eivät
epäile Kataisen kykyjä, mutta Suomen ja
Kataisen maine eivät sovi kyseisen
komissaarisalkun haltijalle
.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kunnon kärpäslätkät.:eek: Vielä kun on teefadin kokoiset nänninpihat, niin ei pystyis ei.:nope:
 
Ylös