Video rasistisesta laboratoriohoitajasta leviää: kertoo käyttävänsä maahanmuuttajiin paksuimpia neuloja - "Ne vinkuu kun niitä piikitetään"
Laboratoriohoitajana työskentelevä nainen haukkuu videolle tallentuneessa keskustelussa maahanmuuttajataustaisia potilaita karuin sanakääntein.
Helsingin Myllypuron terveysaseman yhteydessä toimivan HUSLABin laboratoriohoitajana työskentelevä nainen esiintyy nettiin ladatulla videolla, jossa hän haukkuu maahanmuuttajataustaisia asiakkaita ja myöntää kohtelevansa heitä epäasiallisesti.
- En sano huomenta, enkä tervehdi mitenkään. Ne on sontaa mun jalan alla. Mä näytän sen kaikilla ilmeillä, että sä vitutat mua, nainen kertoo tuttavalleen videolla maahanmuuttajapotilaistaan.
Hän haukkuu maahanmuuttajia muun muassa tyhmiksi, likaisiksi, saastaisiksi ja sanoo heidän olevan täynnä tauteja.
- Niillähän on kaikilla melkein tuberkuloosi, nainen väittää videolla.
Laboratoriohoitaja kertoo tuttavalleen käyttävänsä aina paksuinta neulaa, kun hän ottaa verinäytteitä maahanmuuttajilta.
- Ne vinkuu kun niitä piikitetään.
Nollatoleranssi rasismille
Myllypuron terveysaseman ylilääkäri Ragnar Ulfvens sanoo kuulleensa tapauksesta, mutta kertoo HUSLABin vastaavan siitä viime kädessä.
- 18. syyskuuta meille tuli ilmoitus asiasta. Tietenkin se on erittäin raskauttava, erittäin huono asia, että tällaista ylipäätään tapahtuu. Erittäin järkyttävää, ei voi muuta sanoa, Ulfvens sanoo.
Ulfvensin mukaan aiheesta on ollut hyvin ankara selvitys.
Iltalehden tietojen mukaan laboratoriohoitaja olisi irtisanottu työstään, mutta HUSLABin toimialan johtaja Piia Aarnisalo ei voi vahvistaa irtisanomista.
- En voi lähteä kommentoimaan yksittäisen työntekijän asiaa, mutta olen kyllä tietoinen videosta ja kyseisestä tapauksesta. Yleisesti voin sanoa, että meillä on täydellinen nollatoleranssi rasismille täällä HUSLABissa. Puutumme aina jämäkästi vastaaviin tapauksiin, ja voin kertoa, että tässäkin tapauksessa asiaan on tartuttu, Aarnisalo kommentoi.
Aarnisalon mukaan aina arvioidaan tapauskohtaisesti, mikä on oikea kurinpidollinen tapa kussakin tilanteessa.
Hän korostaa, että laki edellyttää terveydenhuoltoammattihenkilöstöltä ihmisten tasavertaista kohtelua ja toimintaa potilaan eduksi.
- Kerta kaikkiaan rasistista puhetta ei hyväksytä missään muodossa.