Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / TALVIKAUSI 2016-2017

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ainolalla hyviä pointteja.

Bernerin ja Sipilän unelma on susi jo suunnittelupöydällä

Keskustan ministerit Anne Berner ja Juha Sipilä yrittävät verouudistuksen varjolla ajaa lakisääteiset menot jatkuvaan leikkauskierteeseen, kirjoittaa Iltalehden erikoistoimittaja Olli Ainola.

Alun perin Bernerin ja Sipilän juju oli tiettävästi se, että tieverkkoyhtiö olisi julkisen sektorin velasta riippumaton valtionyhtiö. Tarkoituksena oli näin taikoa osa julkisesta velasta näkymättömiin Kreikan malliin, kirjoittaa Iltalehden Olli Ainola.

LUE MYÖS
Vanhoilla autoilla ajavat häviäisivät eniten - Autoliitto: Tienkäyttömaksu ehkä keskimäärin jopa yli 700 euroa
Autoalan keskusliitto: Autoveron poistaminen voi pysäyttää autokaupan
Yle sai etukäteen Bernerin paperin: Veroja alennettaisiin 1,6 miljardilla - tilalle tienkäyttöoikeuteen perustuvia maksuja

Autonomistajaa kiinnostava kysymys on, kuinka Anne Berner (kesk) hyvittää jo maksetut autoverot nykyisistä autoista?

Jos julki tulleet tiedot Bernerin suunnitelmista ovat totta, nykyisen autokannan arvo romahtaa, kun autovero vaihtuu auton käyttö- tai oikeastaan käytettävyysmaksuksi.

Voi muutoksen nähdä näinkin: Berner haluaa, että käytetyn auton omistaja alkaa maksaa autoveroa uudestaan vuodenvaihteesta alkaen.

Velkapuhallus ei onnistu

Tieverkon yhtiöittäminen ei tuo yhtään uutta rahaa tienpitoon. Autoilun kulut luultavasti kasvavat, kun mukaan tulee uusia veronkantajia (”palveluntuottajia”). Niillä on julkiseen verottajaan verrattuna yksi kuluerä enemmän: Yrityksen voitonjako.

Yhtiöittäminen tarkoittaa, että valtio antaa vastikkeetta apporttina uudelle verkkoyhtiölle valtion omistamat tiet. Verkon arvo on osapuilleen 30-40 miljardia. Myötäjäisinä menee ehkä myös muutama velkamiljardi.

Yhtiön pitää kerätä vuosittain 1,6 miljardia tiemaksuilla. Ne käytettäisiin tiestön hyväksi. Noin viiden prosentin poistoilla yhtiölle ei synny verotettavaa tuloa.

Alun perin Bernerin ja pääministerin Juha Sipilän (kesk) juju oli tiettävästi se, että tieverkkoyhtiö olisi julkisen sektorin velasta riippumaton valtionyhtiö. Tarkoituksena oli näin taikoa osa julkisesta velasta näkymättömiin Kreikan malliin.

Tieyhtiö olisi voinut velkaantua ilman, että se rasittaisi omistajansa velkaraameja, jotka on määrätty unionin säännöstössä. Eli hallitus olisi voinut kasvattaa omaa velkaansa ja käyttää sen mihin tahtoo.

Julkista velkaantumista vahtiva Tilastokeskus ja unionin viranomaiset eivät kuitenkaan suostu tievelkojen ulkoistamiseen Tievelka on julkista velkaa. Bernerin ja Sipilän suurin unelma haihtui.

Jos hallitus väkisin haluaa tieyhtiön, siirrettäköön tiet valtiokonttorin rahoittamaan Senaatti-kiinteistöihin. Suomi ei tarvitse uutta kallispalkkaista pomokuormaa.

Ideologinen motiivi

Vaikka velkapuhallus ei onnistu, Bernerille ja Sipilälle jää silti ideologinen haave.

Kun tienpito irrotetaan valtion budjetista, iso osa autoiluveroista ”korvamerkitään” tieyhtiölle. Tätä osaa liikenteen verotuotoista ei enää voi käyttää lakisääteisten menojen katteena.

Kuulostaa kätevältä, mutta on tosiasiassa erittäin raaka yhteiskunnallinen päätös. Tämän jälkeen lakisääteiset menot tappelevat keskenään leikkausvuorosta. Eli edessä on jatkuva lakisääteisten menojen leikkauskierre. Tierahat on irrotettu pois tästä poliittisesta päätöksenteosta Yle-veron tapaan.

Kyse on pelkistetysti siitä, että Berner ja Sipilä pitävät poliittista päätöksentekojärjestelmää tehottomana.

Riskinä on kuitenkin hankkeiden paisuminen suuriksi ja taas uusien oligopolien tai monopolien muodostuminen muutoinkin siihen taipuvaisessa Suomessa. Eikö Carunasta opittu mitään?

Tilaa maakuntainvestoinneille

Miksi jälleen kerran esitetään tieverkon yhtiöittämistä ja rahoittamista tieverkkomaksuilla?

Erityinen uusi motiivi voi olla se, että uudet valtiorahoitteiset maakunnat tarvitsevat nekin investointeja sosiaali- ja terveystoimintoihin. Budjettiraamissa tulee siis tehdä tilaa noille investoinneille - siinä ehkä syy.

Berner vaatii, että hallituksen eli käytännössä eduskunnan enemmistön on sitouduttava massiiviseen tieverkkouudistukseen muutamassa kuukaudessa. Täysin epärealistinen kuvitelma.

Kyllä insinööri saa kahden tuuman pultin saa tuumankin mutteriin, kun väkisin hakkaa. Ei siitä silti kestävää liitosta synny.

OLLI AINOLA
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Parkkosen kommentit Vakesta.

Näkökulma: Oy Sipilän Suomi Ab

Pääministeri Juha Sipilä on muuttamassa demokraattisen Suomen pienen piirin osakeyhtiöksi, jossa hän itse käyttää suurta talousvaltaa, kirjoittaa politiikan toimittaja Tommi Parkkonen.

Vake Oy - jota ei pidä sekoittaa vuonna 2014 konkurssiin menneeseen huittislaiseen valaisinfirma Vake Oy:hyn - on vaatimattomalla 2 500 euron osakepääomalla loppukesästä 2016 perustettu yhtiö, joka on Kauppalehden laskelmien mukaan saamassa hallintaansa noin 2,5 miljardin euron varallisuuden.

Eli miljoona kertaa osakepääomansa verran.

Kun kansanedustajat odottelivat joulukuussa talvilomalle pääsyä ja iltapäivälehdet keskittyivät kirjoittamaan jouluaaton säästä, eduskunta hyväksyi melko lailla ilman vastalauseita hallituksen esityksen, joka siirtää - kuten Kauppalehti kuvailee - miljardien eurojen edestä yritysvarallisuutta ja niistä saatavia myyntivoittoja sekä osinkotuloja valtion uuteen kehitysyhtiöön.

Tai no, sentään vasemmistoliitto esitti hylkäämistä.

Se on siis tämä uudempi Vake Oy.

Yli kuukauden talvilomaansa keskittyneiltä kansanedustajilta ja juhannussääennusteita veivanneilta toimittajilta jäi tuolloin tajuamatta fakta, että esitys siirtää aikaisemmin eduskunnan demokraattiseen päätäntävaltaan kuuluneet valtionomaisuusmiljardit yksityisen yrityksen kassaan - jonka perään on jatkossa turha huutaa eduskunnan kyselytunneilla, joilla kansanedustajat kerran viikossa esittävät ajavansa kansalaisten asioita.

Tässä kohtaa täytyy ihailla pääministeri Sipilän pokkaa. Poliitikko, joka on ryvettynyt jääviysepäilyissä ja jonka toimien eettisyyttä laillisuusvalvojat edelleen pohtivat, siirtää silmiään räpäyttämättä miljardien eurojen valtiollisen omaisuuden omaan hallintaansa.

Ja sitten kuuluu se sinällään perusteltu jatkokysymys: ”miten niin siirtää itselleen, sehän on VALTION kehitysyhtiö!”.


///


Perustellaanpa, ja aloitetaan perusfaktoista.

Vake Oy saa hallintaansa isot rahat, jopa valtion mittakaavassa. Kauppalehden laskelmien mukaan valtio sai vuosina 2007-2015 yhtiöistään osinkotuloja sekä pääomanpalautuksia noin 10,5 miljardia euroa ja osakkeiden myyntituloja 4,6 miljardia euroa.

Jatkossa valtioneuvosto eli hallitus saa pohtia, tuloutetaanko noista rahoista kuinka paljon (tai ei lainkaan valtion budjettiin ja niin sanottuun yhteiseen hyvään. Vai käytetäänkö rahat esimerkiksi yksityisen yrittämisen tukemiseen.

Ja tässä kohtaa pääministeri, joka on ollut suunnittelemassa ja hyväksymässä koko kuviota, astuu esiin päätäntävallallaan.

Suomen hallitusta johtava pääministeri, jolle kuuluu myös valtion omistajaohjaus, esittelee jatkossa kaikki Vake Oy:tä koskevat asiat hallitukselle, jota johtaa siis, no, pääministeri. Vake Oy:n myynnit, ostot, sijoitukset, uusien yhtiöiden perustamiset… - näiden esitysten valmisteluvastuu on puolestaan Vake Oy:n hallituksella, jota johtaa valtioneuvoston kanslian valitsema henkilö. Sanoinko jo, että valtioneuvoston kansliaa johtaa pääministeri Juha Sipilä?

Eli nyt vääntöön perinteinen rautalanka: pääministeri Sipilän johtama hallitus nappasi miljardien eurojen talouspäätösvallan pois eduskunnalta, Vake Oy:n hallituksen valitsee pääministeri Sipilän johtama ministerivaliokunta ja valtion omistajaohjauksesta vastaa pääministeri Sipilä.

Aika paljon taloudellista vastuuta ja vallankäyttömahdollisuutta yhdelle ihmiselle - siis pääministeri Sipilälle, jonka taloudellisia jääviyskysymyksiä sekä syytöksiä sukulaisten ja ystävien suosimista pohditaan edelleen valtion ylimmällä laillisuusvalvojatasolla
.


///


Alkuun Vake Oy:n hallintaan siirtyy muun muassa sellaisten valtionyhtiöiden kuin Altian, Nesteen, Postin, Vapon ja Arctian osakkeita.

Esimerkiksi Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV, Lainsäädännön arviointineuvosto ja Keskuskauppakamari ovat kyseenalaistaneet järjestelyn mielekkyyden. VTV piti lausunnossaan mahdollisena, että uudessa kehitysyhtiössä voi hämärtyä poliittisten tavoitteiden ja omistajaohjauksen vastuusuhteet.

Sipilä puolestaan on perustellut operaatiota ”taseen saamisella töihin”, eli valtion nykyisen omistuksen aktivoimisella.

Ja tässä vaiheessa hieman hitaammatkin kepulaiset ja kokoomuslaiset alkavat naputella palauteviestejä, että on vain hyvä, jos valtion omistamat yritykset kykenevät tekemään nopeita päätöksiä ja reagoimaan ripeästi yritysmaailman muutoksiin - toisin, jos kesä- ja syyslomaansa odottavien kansanedustajien pitäisi pystyä parlamentaarisesti muodostamaan joku kanta valtion talousasioihin.

Perussuomalaiset sen sijaan miettivät vielä hetken, että mitäs se meidän puolue onkaan taas kerran mennyt hallituksessa hyväksymään.:eek:

Ketteryys on tietysti hyvä asia. Mutta jos tuo miljardien eurojen arvoinen valtiollinen omaisuus on pitkälti yhden henkilön tai pienen piirin ketterissä käsissä, elämme oligarkkien hallitsemassa banaanivaltiossa, emme läntisessä sivistysdemokratiassa.

Ja pääministeri Sipilällä - sorry, tässä vaiheessa on ihan pakko populistisesti huomauttaa liikemies-Sipilän suomalaisittain suuresta omaisuudesta - on jatkossa suora, henkilökohtainen vaikutusvalta valtion miljardeihin euroihin.

Toisaalta; yrittäjyyteen kannustava ja yrittäjiä taloudellisesti tukeva Sipilä sanoi aikoinaan, että pääministerinä hän aikoo johtaa Suomea kuin yritystä.

Sen lupauksen pitäminen on helpompaa, jos muuttaa demokraattisen Suomen yksityisyritykseksi - Oy Suomi Ab.
TOMMI PARKKONEN
Siinä saa koko eduskunta tuta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onhan siellä muitakin oppositiossa kuin vasemmistoliittolaisia.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Yleisesti voinee todeta, että sata vuotta siinä menikin ennenkuin valkoiset pääsivät lopullisesti tavoitteeseensa.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Teekkari-isä raiskasi nukkuvan naisen - uhri joutui jättämään lääketieteen opintonsa, tarvitsee yhä terapiaa

Helsingin hovioikeus lievensi rangaistusta. Oikeus otti huomioon sen, että syytetyn elämäntilanne on vakaa.
Oikeuskäytännössä nukkuvaan henkilöön kohdistuneesta raiskauksesta on tuomittu sekä ehdollisia että ehdottomia vankeusrangaistuksia.

Ehdollinen on siis mahdollinen. 31-vuotiaan rikos on kuitenkin siksi vakava, että ehdolliseen rangaistukseen vaaditaan erityisiä perusteita.

Tällä kertaa sellaisia on, päättelee hovioikeus.

Yhdyskuntapalveluun

31-vuotiasta ei ole aiemmin rikoksista rekisteröity. Hänen elämäntilanteensa "vaikuttaa vakaalta".

Hovioikeus toteaa, että syytetty on suorittanut tekniikan kandidaatin tutkinnon ja opiskelee tällä hetkellä diplomi-insinööriksi. Hänellä on ollut sama työpaikka jo useita vuosia.

Miehellä on myös vaimo ja pieni lapsi joiden luona hän asuu.

Näille perustein hovioikeus muutti rangaistuksen yhden vuoden ja kahdeksan kuukauden pituiseksi ehdolliseksi vankeusrangaistukseksi.
Taas tällainen elämäntilannerasistinen päätös.
Ollaanko me naimattomat epävakaassa elämäntilanteessa? Mitä jos saman teon olisi tehnyt työtön, olisiko joutunut vankilaan? Pitääkö tässä nyt sitten varmuuden vuoksi siittää lapsi, että voi myöhemmin käyttää sitä Vapaudut Vankilasta -korttina?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Niklas Ajo vetänyt 1,4 promillen vauhdissa bemarilla puuhun.

Poliisi epäilee Reino Nordinia rattijuopumuksesta ja huumausainerikoksesta. Bemaristaan löytynyt marihuanaa.

Automerkkihän on toki uutisoitava aina kun kyseessä on bemari.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
No jos hurjina nuoruusvuosina vähän raiskasee, niin ei kai siitä pidä nyt niin hirveästi suuttua. Sattuuhan tuota.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Vähän armoa hei, pieni lapsonen joutuisi varttumaan ilman raiskaajaisäänsä :frown:
 

Örfil

Guest
Yleisesti voinee todeta, että sata vuotta siinä menikin ennenkuin valkoiset pääsivät lopullisesti tavoitteeseensa.
Ja kohta päästään toisen puolen tavoitteseen, kun Trumppi diilaa Suomen takaisin keisarikuntaan.

Malttia, kohta paratiisin portit aukeaa!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Niklas Ajo vetänyt 1,4 promillen vauhdissa bemarilla puuhun.

Poliisi epäilee Reino Nordinia rattijuopumuksesta ja huumausainerikoksesta. Bemaristaan löytynyt marihuanaa.

Automerkkihän on toki uutisoitava aina kun kyseessä on bemari.
Lähde
 
Ylös