Tuo on itse asiassa todella paljon suurempi ongelma kuin ensi silmäyksellä vaikuttaa. Erittäin suuri osa autokaupasta toimii varsin pienellä omavaraisuusasteella ja vaihtoautovarasto on suurin taseessa oleva varallisuuserä. Varaston arvon tippuminen esimerkiksi 25 %'lla kertaheitolla paukauttaa omavaraisuusasteen negatiiviseksi ja aiheuttaa aika helvetimoisia ongelmia rahoittajie kanssa.
Kyllähän Rinta-Joupilla ja vastaavilla vaihtoautoihin erikoistuneilla liikkeillä varmaan munia puristellaan aika kovasti.
Käytetyissä on autovero "sisälla", mutta miten menee autoveron maksu uusia autoja tuovilla liikkeillä? Maksaako maahantuoja tehtaalle ensin sen tehdashinnan ja sitten asiakas ostaessaan uuden auton maksaa veron vähittäismyyntiliikkeelle auton hinnassa. Liike maksaa maahantuojalle "perushintaa" ja liike tai maahantuoja tilittää veron valtiolle?
Ts. rekisteröimättömissä tai myymättömissä autoissa ei ole maksettua autoveroa?
Minkälaisia mahdollisuuksia on nyt purkaa tämä jämähtänyt tilanne? Autokauppa ei käy, ihmiset odottavat päätöksiä autoveron poistosta ja tuleeko sitä ollenkaan? Rinta-Jouppien yms tilanne, jos vaihtoautojen arvosta katoaa vaikka se 15-20-25 % valtion päätöksellä, korvataanko mitenkään?? Nykyisin on kinasteltu Trafin kanssa käytettynä maahantuotujen autojen autoverosta, jotta se saataisiin pieneksi. Kohta Rinta-Joupit kinastelevat Trafin kanssa, että on siinä auton arvossa vielä helkkarin paljon veroa ja alkakaa maksaa, jos korvaustielle lähdetään. :thumbfh:
Just uuden auton ostaneet ? Pidetään kipeinämme?
Varmaan vaikuttaa leasing-juttuihin kanssa.