Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / TALVIKAUSI 2016-2017

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Vuosi sitten oli ankkajäbälläkin yli neljä tonttua peekooceetä, tänään ei ollu yhtään. Vitun Sipilä!
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Suomen viranomaisilta kadonnut yli 4000 turvapaikanhakijaa – ministeri varautunut laittoman maahanmuuton yleistymiseen

Otsikko kertonee oleellisen. Aika monta hukassa, enkä tarkoita sutta.
Vertailun vuoksi mainittakoon, että Elisa Oyj:ulkinen:ssa on n. 4000 työntekijää. Mynämäen kirkonkylässä on n. 4000 asukasta. Neuvostoliitto ilmoitti sodan jälkeen tappioikseen 48 745 kaatunutta ja 158 863 haavoittunutta,[80] mutta nykyään tiedetään varmuudella näiden lukujen olevan aivan liian pieniä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Suomen viranomaisilta kadonnut yli 4000 turvapaikanhakijaa – ministeri varautunut laittoman maahanmuuton yleistymiseen

Otsikko kertonee oleellisen. Aika monta hukassa, enkä tarkoita sutta.
Vertailun vuoksi mainittakoon, että Elisa Oyj:ulkinen:ssa on n. 4000 työntekijää. Mynämäen kirkonkylässä on n. 4000 asukasta. Neuvostoliitto ilmoitti sodan jälkeen tappioikseen 48 745 kaatunutta ja 158 863 haavoittunutta,[80] mutta nykyään tiedetään varmuudella näiden lukujen olevan aivan liian pieniä.
:D Hienot vertailut. Missähän rajakahakassa nuo Neukkulan luvut?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Ei kai ulkomaalaisuus tarkoita automaattisesti meikkaamista?
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Vuosi sitten oli ankkajäbälläkin yli neljä tonttua peekooceetä, tänään ei ollu yhtään. Vitun Sipilä!
Noin 6 vuotta pidin ja möin 2 kk sitten kaikki 1000 kpl pois, tappiota yhtensä 7,70 e. perseen suti!:ahem::D
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Noin 6 vuotta pidin ja möin 2 kk sitten kaikki 1000 kpl pois, tappiota yhtensä 7,70 e. perseen suti!:ahem::D
Voi pahus :D
Mä yritin joulukuussa ostaa takaisin alle viidellätoista, mut huomasin liian myöhään et se on niin alhaalla.
Aina ei voi voittaa, mut voi hitto ku kävis edes joskus säkä.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Eihän noita ollutkaan kuin 100. Jotain muuta myytyä euron osaketta oli se 1000.
Aspocompit oli kanssa jo menossa, mutta en painanut kuitenkaan myyntinappia. Ja sellaisella hinnalla, että olisivat varmasti menneet! Viikon, kahden päästä soitti joku lakimiesrouva, jonka tehtävänä ostella pörssin ulkopuolella niitä, hintaan 1.30. Joku siis tiesi, että kurssi nousee takuuvarmasti ja nythän tuo on 1.68. Edes hieman yli ostohinnan.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ainolalta lisää tekstiä. Mielestäni hyviä pointteja.

Näkökulma: Bernerin tiefirmakin kuppaa autoilijaa

Liikenneverkkoyhtiön laskelmat ovat epärealistisia ja edellyttävät suuria irtisanomisia, kirjoittaa Iltalehden erikoistoimittaja Olli Ainola.

Hyvät tavat hillitsevät käyttämästä voimakkaita ilmaisuja, mutta nyt tekisi mieli käyttää yhtä rahvaanomaista sanaa: Kusetus. Anne Bernerillä (kesk) puhetta riittää ja sanat ovat suuria. Harmi, että lupaukset eivät saa kovin paljon vastakaikua hänen oman ministeriönsä asiapapereista.
Uuden tieyhtiön ja sille suunnitellun tieveron päätarkoitus ei ole niinkään turvata tienpidon rahoitusta, vaan idealla on toisia poliittisia päämääriä.

Yksi päätarkoituksista on periä autovero uudelleen nykyisiltä autojen omistajilta.

Toinen päätarkoitus on siirtää valtava rahapotti valtion budjetista hallituksen kärkihankkeiden ja maakuntahallinnon rahoittamiseen.

Kolmas päätarkoitus on kasvattaa julkista velkaa.

//

Kansanedustajien kannattaa lukea huolellisesti liikenneministeriön torstaina julkaisema 150-sivuinen selvitys Bernerin ja pääministeri Juha Sipilän ajamasta liikenneverkkoyhtiöstä.

Selvitys esimerkiksi kertoo, että jo maksettua autoveroa aiotaan hyvittää, mutta vain vaihtoautoja myyville yrityksille näiden varastoarvojen alentuessa. Yksityiset autonomistajat eivät saa hyvitystä.

Suomessa on noin kaksi miljoonaa autoa. Niiden kokonaisarvossa on jäljellä autoveroa noin seitsemän miljardia euroa. Jos tästä ei saa hyvitystä, Berner yrittää tehdä härskin tulonsiirron. Autonomistajalta peritään autovero toistamiseen.

//

Ministeriön selvityksessä on mallilaskelmia liikenneverkkoyhtiön kassavirroista ja taseesta. Laskelmat kertovat, että verkkoyhtiö on superkannattava ja supertuottava.

Yhtiö on uskomattomat 20 prosenttia tuottavampi kuin nykytilanne, jossa valtionteitä hallinnoi liikennevirasto. Täysin epärealistinen arvio, ellei yhtiö toteuta suuria irtisanomisia.

Yhtiö jakaisi vuosittain ainakin sata miljoonaa osinkoja ja tuloveroja toisen mokoman. Lisäksi se maksaisi korkoja veloistaan. Nämä erät ovat vähintään neljännesmiljardi joka vuosi.

Tierakentamiseen ei suinkaan siirtyisi1,6 miljardia, vaan selvästi vähemmän. Laskelmien mukaan vuosittaiset tieinvestoinnit olisivat ensimmäisinä vuosina noin 700 miljoonaa, josta ne putoaisivat neljän vuoden jälkeen 600 miljoonaan ja vähenisivät sen jälkeen 15 miljoonaa joka vuosi.

Yhtiö tuottaa liikevoittoa vajaa puoli miljardia, josta jaetaan nuo osingot, korot ja verot ja vielä jää oikeata voittoakin. Miten tämä on mahdollista? Siksi, että tienkäyttömaksut on viritetty niin korkealle ja ne sisältävät nyt valtion budjetissa olevia kertaluonteisia menoja, hallituksen kärkihankkeita, korjausvelan kiinniottoa sekä tulevia maakuntahallinnon kuluja.

Autoilijoille mätkäistäisiin toisin sanoen maakuntavero. Varsinaisiin väyliin käytetään heti yhtiöittämisen jälkeen olennaisesti vähemmän rahaa kuin tällä hetkellä on valtion budjetissa - ellei väyläyhtiö sitten aloita velaksi rakentamista.

//

Vaikka velkaantuminen on esityksessä painettu taka-alalle, on se tosiasiassa edelleen keskeinen ja ilmeisesti tärkein asia koko hankkeessa.

Berner, Sipilä ja liikenneministeriö yrittävät juonia yhtiön velan pois julkisen sektorin velasta eli kiertää unionin velkasääntöjä kuten Kreikka aikoinaan. Mikä onnistui Kreikalta, ei onnistu kuitenkaan Sipilän hallitukselta. Unioni ja velkaa Suomessa vahtiva Tilastokeskus ovat lahjomattomia.

Yhtiö joutuu maksamaan velastaan korkeampaa korkoa kuin mitä valtio. Korkoero olisi tämän hetken tilanteessa noin 1,3 prosenttiyksikköä.

Jos tieyhtiö hakisi velkaa, se joutuisi kiinnittämään velkojensa vakuudeksi omaisuuttaan. Miltä kuulostaisi, jos Helsinki-Tampere -moottoritie ja siitä saatava tulovirta olisi kiinnitetty J.P.Morganin tai Gazprombankin pantiksi?
//

Keskusta haluaa vivuttaa tieyhtiön kautta osan valtion veloista pois julkisen sektorin velasta, koska unionin Suomelle asettamat velkalimiitit ovat täynnä. Velkakakkua ei nimittäin voi kasvattaa, ellei valtio kippaa osan velkakuormasta piiloon vaikkapa tieyhtiön taseeseen.

Tämä on kuitenkin vaikeaa, eikä velkalimiittejä valvova Tilastokeskus anna varmaa ennakkotietoa siitä, luokitellaanko tiefirman velat julkisen sektorin velaksi vai yhtiön omaksi velaksi.

Tähän määrittelyyn vaikuttaa muun muassa se, kuinka itsenäinen ja poliittisista päätöksentekijöistä riippumaton tuo uusi yhtiö olisi.

Jos yhtiö on täysin riippumaton politiikasta, velka ei todennäköisesti olisi valtionvelkaa. Riski on se, että yhtiö alkaa elää omaa elämäänsä yhteiskunnan kokonaisedusta välittämättä. Harvaanasuttujen ja vähäliikenteisten alueiden tieverkkoon ei kannata panostaa. Yhtiö alkaa kuoria kermaa sieltä, mistä raha helpoimmin irtoaa.

Miksei hallitus saman tien yksityistäisi tiet? Sitähän Berner luultavasti salaa ajaa takaa.

//

Bernerin esitys ei ole viimeinen sana. Hänellä on myös varjosuunnitelma, jossa osa maantieverkoista lahjoitetaan maakuntien pesämunaksi. Tämä varsinkin paljastaa, että keskustalla on suuri huoli maakuntabyrokratian rahoittamisesta, jota nyt ajetaan suuren tieliikenneuudistuksen varjoissa.

Tällaisessa koplauksessa on vaara, että koko kuvio romahtaa.

Autokauppa on Bernerin esityksen seurauksena ainakin jo sekaisin. Hallituksen pitäisi käyttää viikonloppu viisaasti ja kertoa heti maanantainaamuna, mitkä ovat uudistusten päälinjat, jotta pahin hämmennys laantuisi.

OLLI AINOLA
Ja muistaahan kaikki, että aikoinaan 50-luvulla tuli väliaikainen autovero ja 90-luvulla väliaikainen ajoneuvovero.
Nyt kehuskellaan sillä saavutuksella että saadaan veneet verolle.
 

Örfil

Guest
Miksi emme kaikki yksinkertaisesti siirtyisi käyttämään hissejä?
 

Örfil

Guest
Meinasin laittaa tuohon valkoisella että seuraavaksi alkaa Antsan SaSu-show eli sanat suuhun -show ja niinhän se alkoi :D

Ken provoaa, saa mitä tilaa.
 
Ylös