Lotus F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sen käsityksen James Allisonin puheista sai, että ei ole pakollinen eikä tule autoon ellei siitä saa hyötyä suorituskykyyn.
Etukäteen kyllä puhuttiin, ettei siitä saa saada aerodynaamista hyötyä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eikö sääntömuutosten tarkoituksena ollut tehdä nokista matalempia ilman kyhmyä? En kyllä muista miten se oli muotoiltu tulevalle kaudelle, mutta jos joku haluaa väkisin korkean kyhmyn tehdä niin ei kai siinä mitään :confused:
Ei vielä ensikaudelle. "kyhmyn" saa "peittää" ilman aerohyötyä. Näin ainaki aiemmin puhuttiin. Eli nokkaa ei vissii saa muotoilla erilailla, saa vain suoristaa tuon kyhmyn (josta nyt tuskin montaa promillea hyötyä/haittaa on), jos tahtoo. emt. Vähän epämääräinen koko "kyhmynpoisto-palikka" on ollut ainakin minulle. Mutta eiköhä noita nähdä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Etukäteen kyllä puhuttiin, ettei siitä saa saada aerodynaamista hyötyä.
Tällä varmaan tarkoitetaan juuri sitä, että keula pitää tehdä mclarenin tyyliin tai sitten vain peittää se kyhmy. Nokasta ei kokonaisuudessaan korkeampaa saa tehdä ts. siirtää nokkaa kyhmyn verra ylös tai jotain?

edit: äh, en tiiä. iha sama :)
edit2:
Tekniikkapomo James Allison kertoi syyksi paneelin tuoman ylimääräisen painon.

- Me emme ole tehneet sitä vielä, koska kosmeettinen paneeli painaisi jokusen gramman ja mielestämme on tuomittavaa laittaa autoon grammoja, joita ei tarvita, Allison selitti.

- Mutta jos löydämme kosmeettisen paneelin, joka näyttää kivalta, mutta mikä tärkeämpää, tarjoaa meille hieman downforcea, sitten laitamme sen kiinni niin pikaisesti kuin mahdollista.

http://www.suomif1.com/2013/01/miksi-kimin-uudessa-autossa-on-yha-sama-valitettava-piirre-tekniikkapomo-kertoo/
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sille palikalle on tasan kaksi sääntöä: se ei saa ylittää keulan porrasta edeltävää maksimikorkeutta, eikä siinä saa olla liian koveraa muotoa. Jos joku tekee nämä ehdot täyttävän osan, joka on aerodynaamisesti hyödyksi, sen saa autoon laittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Lotus talli on näköjään ottanut tavaksi julkistaa vanhan rungon muutamalla uudella pallalla. Mielenkintoista on miten mediaa ei näytä haittaavan tämä "huijaus", vaan jopa asiantuntijat blogeissaan analysoivat kilpaa uutta autoa.:D

Tuo jukistetun auton runko on viimekauden alun mallia, jossa sivuponttoonin alempi törmäyssuoja on vielä näkyvissä. Myöhemmin kaudella suoja siirtyi taaemmas pois näkyvistä.


 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo jukistetun auton runko on viimekauden alun mallia, jossa sivuponttoonin alempi törmäyssuoja on vielä näkyvissä. Myöhemmin kaudella suoja siirtyi taaemmas pois näkyvistä.
Ei ole runkoon kuuluva osa tuo. Ylemmässä kuvassa oleva Kimin auto Australiasta oli runko 03, ja sama runko oli Grosjeanin käytössä kauden viimeisissä kisoissa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Toisella foorumilla puhuttiin fonteista ja vasta nyt tajusin että tuossa autossa lukee Kimi. Luin sen koko ajan Himi ja luulin että joku sponssi.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Veikkaan että suurin osa napeista on placeboja, kuski vain luulee niiden vaikuttavan johonkin. Eihän siitä mitään tulisi jos oikeasti sohlaisivat kaikenlaisten säätöjen kanssa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Morjens kaikille uutena käyttäjänä.

Lotus on laittanut autostaan kahdenlaisia kuvia. Studiokuvat eilen julkistetusta autosta sekä tietokonekuvat. Näissä kuvista autosta löytyy selkeitä eroja. Tietokonekuvissa autosta löytyy DDRS:n ilma-aukot, siinä on myös eirillaiset etu-ja takasiivet. Miellestäni myös ponttoonit on erillaiset, ellei poikkeava maalaus niiden kohdalla hämää. Uskoisin että tietokonekuvat ovat lähempänä totuutta kun ekat testit alkaa.








 
Viimeksi muokattu:

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Nehän ovat kuin kaks eri autoa. On kyl ihan viisasta olla näyttämättä oikeaa muotoilua kun kärkitallit osaa tuon kopioinnin sen verta tehokkaasti.
Vaikea erottaa kumpi on mallinnettu ja oikea valokuva...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En nyt ole sääntöjä tarkistanut, mutta koko jutun ideahan oli päästä noista konkkanokista eroon. Ei niistä päästä, jos se olisi vapaaehtoinen.

-Edit- Ja luontevaahan olisi toki integroida se suorempi laskeutuminen keulapalaan, joten "ylimääräinen nokkapala" taitaa olla harhaanjohtava ilmaisu.
Kovin olet ehdoton tai ainakin varma asian suhteen. Minusta se on vaihtoehtoinen juttu. Lisäksi säännöt lienee samat keulan korkeuksien suhteen, joten ylimääräisen paneelin suora integrointi ei liene luvallista, koska silloin itse keulapala olisi sääntöjen vastainen. Olettaen, että monokokin etureuna pysyy samalla korkeudella.

Allison ainakin puhui erillisestä paneelista ja sanoi, että tuskin juuri kukaan sitä tulee käyttämään kauden alussa.

Selvähän se on, että keulan kyhmystä voitaneen saada enemmän downforcea ja/tai aerovaikutusta kuin sileäpintaisesta keulasta. Nythän keulan porras kait väkisin ohjaa ilmaa ylöspäin kokolailla etuakselin kohdalla. Eikö se silloin aiheuta myös downforcea? Lisäksi kaikki ilma mikä saadaan kuskin pään yli/ohi sujuvasti lienee myös plussaa...

Jännä nähdä mikä on mäkkärin ratkaisu, kun heidän viime kauden monokokkinsa oli matalampi kuin muilla. Kyhmyn kaltaisenhan hekin kauden aikana kuitenkin tekivät, matalampi monokokki ei vain sitä näyttänyt niin räikeästi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Selvähän se on, että keulan kyhmystä voitaneen saada enemmän downforcea ja/tai aerovaikutusta kuin sileäpintaisesta keulasta. Nythän keulan porras kait väkisin ohjaa ilmaa ylöspäin kokolailla etuakselin kohdalla. Eikö se silloin aiheuta myös downforcea? Lisäksi kaikki ilma mikä saadaan kuskin pään yli/ohi sujuvasti lienee myös plussaa...
:D

Jos näistä kyhmyistä jotain hyötyä olisi, ne olisi keksitty aiemmin kuin matalan nokan velvoittavien sääntöjen kiertämiseksi.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ihan esteettisenä huomiona; tuo ponttooneihin ja pariin muuhun kohtaan läimitty punaväri ei toimi sitten ollenkaan. Tulee McLarenin Vodafone-mainokset mieleen. Ja kyllähän tuossa nyt on viimeistään se JPS Lotus -illuusio rikottu. Numero näyttää myös rumalta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös