WebSlave
Trackman
- Liittynyt
- 9.2.2005
- Viestit
- 29660
Etukäteen kyllä puhuttiin, ettei siitä saa saada aerodynaamista hyötyä.Sen käsityksen James Allisonin puheista sai, että ei ole pakollinen eikä tule autoon ellei siitä saa hyötyä suorituskykyyn.
Etukäteen kyllä puhuttiin, ettei siitä saa saada aerodynaamista hyötyä.Sen käsityksen James Allisonin puheista sai, että ei ole pakollinen eikä tule autoon ellei siitä saa hyötyä suorituskykyyn.
Ei vielä ensikaudelle. "kyhmyn" saa "peittää" ilman aerohyötyä. Näin ainaki aiemmin puhuttiin. Eli nokkaa ei vissii saa muotoilla erilailla, saa vain suoristaa tuon kyhmyn (josta nyt tuskin montaa promillea hyötyä/haittaa on), jos tahtoo. emt. Vähän epämääräinen koko "kyhmynpoisto-palikka" on ollut ainakin minulle. Mutta eiköhä noita nähdä.Eikö sääntömuutosten tarkoituksena ollut tehdä nokista matalempia ilman kyhmyä? En kyllä muista miten se oli muotoiltu tulevalle kaudelle, mutta jos joku haluaa väkisin korkean kyhmyn tehdä niin ei kai siinä mitään![]()
Samaa sanotaan vaikkapa kameroista. Silti ne lyödään kärryyn aerodynamiikan ehdoilla.Etukäteen kyllä puhuttiin, ettei siitä saa saada aerodynaamista hyötyä.
Tällä varmaan tarkoitetaan juuri sitä, että keula pitää tehdä mclarenin tyyliin tai sitten vain peittää se kyhmy. Nokasta ei kokonaisuudessaan korkeampaa saa tehdä ts. siirtää nokkaa kyhmyn verra ylös tai jotain?Etukäteen kyllä puhuttiin, ettei siitä saa saada aerodynaamista hyötyä.
Tekniikkapomo James Allison kertoi syyksi paneelin tuoman ylimääräisen painon.
- Me emme ole tehneet sitä vielä, koska kosmeettinen paneeli painaisi jokusen gramman ja mielestämme on tuomittavaa laittaa autoon grammoja, joita ei tarvita, Allison selitti.
- Mutta jos löydämme kosmeettisen paneelin, joka näyttää kivalta, mutta mikä tärkeämpää, tarjoaa meille hieman downforcea, sitten laitamme sen kiinni niin pikaisesti kuin mahdollista.
http://www.suomif1.com/2013/01/miksi-kimin-uudessa-autossa-on-yha-sama-valitettava-piirre-tekniikkapomo-kertoo/
Ei ole runkoon kuuluva osa tuo. Ylemmässä kuvassa oleva Kimin auto Australiasta oli runko 03, ja sama runko oli Grosjeanin käytössä kauden viimeisissä kisoissa.Tuo jukistetun auton runko on viimekauden alun mallia, jossa sivuponttoonin alempi törmäyssuoja on vielä näkyvissä. Myöhemmin kaudella suoja siirtyi taaemmas pois näkyvistä.
Vaikkei ponttooni teekkään voittaja-autoa niin poikkeuksellisen suuri jäähdytyksen aukko, odotin tässä paljon paljon agressiivisempaa linjaa.
Kovin olet ehdoton tai ainakin varma asian suhteen. Minusta se on vaihtoehtoinen juttu. Lisäksi säännöt lienee samat keulan korkeuksien suhteen, joten ylimääräisen paneelin suora integrointi ei liene luvallista, koska silloin itse keulapala olisi sääntöjen vastainen. Olettaen, että monokokin etureuna pysyy samalla korkeudella.En nyt ole sääntöjä tarkistanut, mutta koko jutun ideahan oli päästä noista konkkanokista eroon. Ei niistä päästä, jos se olisi vapaaehtoinen.
-Edit- Ja luontevaahan olisi toki integroida se suorempi laskeutuminen keulapalaan, joten "ylimääräinen nokkapala" taitaa olla harhaanjohtava ilmaisu.
Selvähän se on, että keulan kyhmystä voitaneen saada enemmän downforcea ja/tai aerovaikutusta kuin sileäpintaisesta keulasta. Nythän keulan porras kait väkisin ohjaa ilmaa ylöspäin kokolailla etuakselin kohdalla. Eikö se silloin aiheuta myös downforcea? Lisäksi kaikki ilma mikä saadaan kuskin pään yli/ohi sujuvasti lienee myös plussaa...
Gary Anderson:
Jos näistä kyhmyistä jotain hyötyä olisi, ne olisi keksitty aiemmin kuin matalan nokan velvoittavien sääntöjen kiertämiseksi.
"I'm not surprised by step on the nose - it stops airflow spilling into the area between the front tyre and the chassis, which is sensitive and you want to avoid disrupting it.
Jos ne on hyvänlaatusia kyhmyjä, ne ei haittaa.Lisää kyhmyjä!
Niin niin, mutta jos säännöt sallisivat muotoilla nokan vapaasti, toi ongelma olisi täysin kierrettävissä ilman kyhmyä.Gary Anderson: