Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Tuoreessa BBC:n haastattelussa Dany Bahar pitää hyvänä asiana, että F1-sarjassa voi olla ensi kaudella kaksi Lotus-tallia, koska 1Malaysia-kilpatiimi tuo Team Lotus -nimellään Group Lotukselle ilmaista mainosta. Group Lotus satsaa kuitenkin Renault F1-tiimiin, koska uskoo sen voittavan Group Lotuksen avulla maailmanmestaruuksia lähitulevaisuudessa, kun taas Fernandesin tiimiltä voi kulua kärkipään tavoittamiseen vielä monta vuotta.

Bahar vihjaa myös haastattelussa, että Lotus Carsin autonvalmistustoiminta voi siirtyä tulevaisuudessa pois Britanniasta (Eurooppaan, USA:aan tai Aasiaan), mutta yhtiön päämaja tulee aina säilymään Hethelissä, Norfolkissa.

Robert Kubica jatkaa Lotus Renault GP -tiimissä ensi kaudella ja Group Lotuksen suosikkiehdokas hänen tallikaverikseen on Vitali Petrov.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Baharin haastattelusta on aistittavissa, että jonkinlainen sopu on saavutettu. Nimikiistaa vähätellään, eikä Team Lotusta nähdä minkäänlaisena haittana toiminnalle.

Lotus Renault GP muuten katsoo olevansa 30-vuotias talli, joka aloitti nimellä Toleman... oletetuista yrityksistä kähveltää Team Lotuksen historia Group Lotuksen nimiin on siis mitä ilmeisimmin luovuttu (jos sellaisia ny koskaan on ollutkaan).
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Milläköhän nimellä näitä talleja nyt sitten kutsutaan? Pitääkö aina luetella koko nimi litania vai pysyyköhän Renault mukana? Lotus I ja Lotus II...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Pakko sanoa että eipä nuo Protonin herrojen IQ:t kyllä hurmaa meikäläistä, 2 Malesialaista tiimiä samalla värityksellä Ykkösissä ja molemmat on auttanut alkuun Proton :D
Kyllähän tässä haiskahtaa hyvin selvästi se, että Proton/Bahar vain haluavat itselleen sen minkä Fernandes pisti pystyyn nollasta alkaen. Näin kävi koska Lotus tuli F1:iin melko vakuuttavin ottein ja pystyi luomaan hyvän imagon. Nyt nämä kopioijat haluavat mukaan osingoille, eikä edes osingot riitä, vaan haluavat syrjäyttää ne joilla oli munaa ja taitoa tehdä jotain ihan itse. Jos Fernandes olisi epäonnistunut emme nyt todistaisi tätä farssi-"Lotusta", vaan Proton/Bahar vakuuttaisivat pysyvänsä lestissään ja jättävänsä F1-pelleilyt muille, todistihan jo Fernandesin epäonnistuminen yrityksen typeryyden.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8396
Sijainti
Vantaa
Baharin haastattelusta on aistittavissa, että jonkinlainen sopu on saavutettu. Nimikiistaa vähätellään, eikä Team Lotusta nähdä minkäänlaisena haittana toiminnalle.

Lotus Renault GP muuten katsoo olevansa 30-vuotias talli, joka aloitti nimellä Toleman... oletetuista yrityksistä kähveltää Team Lotuksen historia Group Lotuksen nimiin on siis mitä ilmeisimmin luovuttu (jos sellaisia ny koskaan on ollutkaan).
Hieno homma. Kerrankin kohtuullinen päätös, vaikka värityksen varastaminen kuuluu ala-asteen oppilaille. Historian kertomisesta voi päätellä että Bahar on jopa ymmärtänyt, ettei alkuperäinen Lotus tehnyt paluuta tänään F1:iin.

Onkos värityksissä muuten jotain sääntöä, ettei väritys saa olla samanlainen kahdella tallilla?
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Baharin haastattelusta on aistittavissa, että jonkinlainen sopu on saavutettu. Nimikiistaa vähätellään, eikä Team Lotusta nähdä minkäänlaisena haittana toiminnalle.

Lotus Renault GP muuten katsoo olevansa 30-vuotias talli, joka aloitti nimellä Toleman... oletetuista yrityksistä kähveltää Team Lotuksen historia Group Lotuksen nimiin on siis mitä ilmeisimmin luovuttu (jos sellaisia ny koskaan on ollutkaan).
Toivottavasti nimikiistalta todellakin vältytään. Tony twittasi olevansa menossa F1-komissioon. Onkohan kenties FIA puuttumassa siihen, että sarjassa on kaksi Lotusta. Itseäni kaksi Lotusta ei haittaa, Team Lotus on Team Lotus (se oikea) ja Lotus Renault GP on (ainoastaan) GL:n ja Geniin yhteisyritys. Oikeastaan Lotus Renault onkin 30-vuotias enstonelaistalli, jonka historiassa alkaa uusi vaihe, GL-yhteistyö, kuten RF1:n nettisivuilla sanottiin. Se ei vielä tee tallista sen enempää Lotusta kuin mitä McLaren oli Mersulle ennen Mercedes GP:tä. Mitä Rellun uuteen nimeen tulee, niin olisin nimennyt sen Genii Capital powered by Renault and sponsored by Group Lotus.

Edit: Luin juuri James Allenin blogista, että F1-komission kokous ei varsinaisesti johdu nimikiistasta, mutta sekin varmasti nousee puheenaiheeksi.

The two sides will face each other around a table tomorrow at the F1 commission meeting, which is attended by the team principals of all F1 teams, plus circuit owners, sponsors, tyre company, FIA and Bernie Ecclestone. No doubt there will be much talk about this issue. There will also be formal moves towards the 2013 engine formula with small capacity, turbo charged eco engines.
 
Viimeksi muokattu:

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Lotus-sanan esiintyminen Renaultin nimessä ei ole ongelma, koska talleja ei ole aiemminkaan kutsuttu pääsponsorien mukaan. Eihän Mclareniakaan kutsuta Vodafoneksi tai Ferraria Marlboroksi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
OK. Olin väärässä. Moncet oli kuin olikin huhuineen oikeassa ja ensi vuonna ruudukossa on kaksi musta-kultaista tallia: Team Lotus ja Lotus Renault GP.
Voimmeko nyt siis uskoa Moncet'n muita puolueellisia ja turmiollisia huhuja tai edes ottaa ne vähän enemmän todesta? Yleensä kun tällaiset tiedot muuttuvat todeksi, niin uskottavuus lisääntyy, mutta se tuskin on tässä vääristyneessä aika-paikkajatkumossa mahdollista?
hippi sanoi:
Tuoreessa BBC:n haastattelussa Dany Bahar pitää hyvänä asiana, että F1-sarjassa voi olla ensi kaudella kaksi Lotus-tallia, koska 1Malaysia-kilpatiimi tuo Team Lotus -nimellään Group Lotukselle ilmaista mainosta.
Jälleen hyvä haastattelu Baharilta. Hän pitää lähes koko nimisotkua median keksimänä ja painottaa ettei suinkaan ole yhtä lexluthormainen pahis kuten F1-toimittajista varsinkin Joe Seward on antanut ymmärtää. Rivien välistä on kuitenkin edelleen mahdollisuus lukea, että tämä on kuitenkin lähinnä Protonin projekti, jossa Lotus on nimellisesti, mutta myös merkittävän toiminnallisesti mukana.

Tämän päivän liike Lotukselta selkeyttää muutamaa asiaa. Lotus selvästi omistaa ja kontrolloi logonsa käyttöä myös ykkösissä ja se heikentää Fernandesin tilannetta entisestään. Lotus olisi siis halutessaan voinut käyttää "Lotus Racingin" logona ACBC-merkkiä ja Lotus-kirjasinta, mutta se ei sitä halunnut tehdä.

Julkaistussa esittelykuvassa silmään pistää välittömästi ilmanohjaimen lippu. Tämä on niin pieni ja osaltaan tarpeeton yksityiskohta, ettei se siksi voi olla sattumanvarainen. Lotus Carsin omistajat selkeästi haluavat korostaa yhtiönsä brittiläisyyttä ja pidän hyvin todennäköisenä, että Fernandesin Malesia-puheet ja tämän uuden "Team Lotus-rekarnaation" malesialaisuus saattoi hyvinkin olla yksi taustalla hiertäneistä asioista. Mutta ainakin se nyt vastaa tähän kansalaisuuskysymykseen ja vahvistaa, että Lotus, se Chapmanin perustama, on edelleen brittiläinen automerkki.

Olen erittäin iloinen Lotus-merkin paluusta ja tämä on hyvä ja älykäs ensimmäinen askel. Toivottavasti Lotus-vastaiset fanit ymmärtävät myös, että Lotus ei ajanut Renault'ta pois ykkösistä ja kannustavat Lotusta ykkösissä sekä muissa moottoriurheilusarjoissa, joihin se tulevina vuosina tulee osallistumaan.
 
Viimeksi muokattu:

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Lotus-sanan esiintyminen Renaultin nimessä ei ole ongelma, koska talleja ei ole aiemminkaan kutsuttu pääsponsorien mukaan. Eihän Mclareniakaan kutsuta Vodafoneksi tai Ferraria Marlboroksi.
Toivottavasti näin myös tapahtuu. Pelottaa jo ajatella, että Osku selostaa jotain että "ja siellä menee Robert Kubica Lotuksella, sillä joka ei ole se Heikin talli.." tai jotain. Muissa maissa tuskin mokomaa tulee tapahtumaan, mutta meillä. :/
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kohta tässä ei enää itsekään tiedä varmasti mitä mieltä asioista enää olisi, mutta listaanpa vaihtoehtoiset tapahtumat parhaimmasta huonoimpaan:
1.Group Lotus ja Team Lotus olisivat pysyneet brittiläisinä Chapmanien omistuksessa

2.Clive Chapman olisi perustanut uuden Team Lotuksen nurinmenneen tilalle yhteistyössä GL:n kanssa - Tätäkin olisi voinut mielestäni pitää vielä ehtana Team Lotuksena

----------------------------------------------------------------------------------------------

3.F3-talli Litespeed olisi tullut F1:iin Team Lotus-nimellä, olisipahan pysynyt vielä brittiläisenä
-
-
-
-
-
-
10.nykytilanne :thumbfh:
Mielestäni nämä väkisin väännetyt kaupalliset tallinimet, kuten Vodafone McLaren... & Scuderia Ferrari (helvettiin tuo röökisponssin nimi lopusta! :mad_old:) Marlb... ovat kamalankuuloisia ja sekavia, mutta kun rahoittajien pillin mukaan on tanssittava. :(
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Liittyykös Moncetin uutisoimat huhut Tonyn ja Chapmanien välirikosta mitenkään tähän RF1-kauppaan.

Mitä GL:n kontrolliin ACBC-logoon tulee, niin se kontrolloi sitä niin pitkään kun sinä ei lue Team Lotus. Ottaen huomioon TLV:n oikeudet ACBC-Team Lotus -logoon F1:ssä, sitä eivät muut välttämättä saa käyttää F1-tallin logona. Toki GL:n mainoksessa se saa esiintyä vaikka F1-auton kyljessä. Rellun uudessa logossakaan ei ole ACBC-logoa.



CARTer korosti Genii Capital powered by Renault and sponsored by Group Lotusin brittiläisyyttä, ja se (tai oikeastaan sen puute) on ainoa asia, joka hiertää minua Tonyn tallissa. Silti, edes mahdollinen brittilisenssikään ei tee Lotuksen sponssaamasta Rellusta Team Lotusta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
CARTer korosti Genii Capital powered by Renault and sponsored by Group Lotusin brittiläisyyttä, ja se (tai oikeastaan sen puute) on ainoa asia, joka hiertää minua Tonyn tallissa. Silti, edes mahdollinen brittilisenssikään ei tee Lotuksen sponssaamasta Rellusta Team Lotusta.
Ei sen tarvitsekaan. Seitsemän vuoden aikana yhteistyö ehtii kyllä tekemään Renault'sta Lotuksen, ja se on se, joka merkitsee. ;)

Minulle merkitsee myös, että Lotus Renault'n logossa on käytetty virallista Lotus-kirjasinta, kun taas Lotus Racingin ja Team Lotuksen logoissa ei olla.

Sitä en kyllä oikein ymmärrä, mistä tuo GP-sanan yhdistäminen näihin nimiin oikein on saanut tuulta. On Mercedes GP:tä ja nyt sitten Lotus Renault GP. Olisivat reilusti Mercedes ja Lotus Renault, mutta kai tähänkin jokin omituinen F1-lakikiekura liittyy?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Minulle ei kyllä vielä(kään) aukene CARTerin pähkäilyt siitä, että Toleman-Benetton-Renault-Lotus olisi se "oikeampi" Lotus. Mutta se johtunee vain geneettisestä tyhmyydestä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Heh, ranskalaisella lisenssillä kilpaileva luxemburgilaisten omistama tiimi, jota malesialaisten omistama brittiläinen firma sponsoroi... Vakuuttavan brittitiimi, vai mitä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minulle ei kyllä vielä(kään) aukene CARTerin pähkäilyt siitä, että Toleman-Benetton-Renault-Lotus olisi se "oikeampi" Lotus. Mutta se johtunee vain geneettisestä tyhmyydestä.
Varsinkin kun tämän Enstonelaisen tallin - silloin vielä ei kovin - kunniakkaaseen 30-vuotiseen historiaan kuuluu ajanjakso, jolloin he ajoivat sitä oikeaa Lotusta vastaan (ja siinä sivussa myös sitä oikeaa Renaultiakin). :D
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Heh, ranskalaisella lisenssillä kilpaileva luxemburgilaisten omistama tiimi, jota malesialaisten omistama brittiläinen firma sponsoroi... Vakuuttavan brittitiimi, vai mitä?
Aivan yhtä vakuuttava kuin malesialaisella lisenssillä kilpaileva malesialaisten omistama ja sponsoroima "Team Lotus", joka käyttää ranskalaisia ostokoneita ja italaialaisia renkaita.

Lotus Renault'n kyljessä sentään komeilee britti-lippu, kun taas Air Asia 1Malaysia Pasific Team Lotus - Renault'n moottorikatteessa tänä vuonna oli Malesian lippu.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös