Yllätyksiä on niin monelaisia. Eiköhän tämä yllätyksetön auto ole jo sinällään yllätys. Tai ehkä Heikki tarkoitti, että yllätymme jo siitä että talli saa auton rakennettua, ts. yllätymme nähdessämme auton...
Saattoipa Heikki yllätyksestä puhuessaan tietysti viitata auton väritykseenkin, joka on säilynyt salaisuutena tähän viikkoon asti. Malesian kaltaisissa helteisissä maissa suositaan yleensä vaaleita ja kirkkaita värejä, mutta tässä uudessa Lotuksessa tehtiin mielestäni oikea ratkaisu kun luotettiin Lotuksen perinteisiin tummanpuhuviin väreihin.
Lotuksen suunnittelu tuulitunnelissa alkoi ilmeisesti vasta viime vuoden lokakuussa pienen työryhmän voimin, ja suuri osa Lotuksen teknistä henkilökuntaa on liittynyt tiimiin vasta vuodenvaihteen jälkeen. Tämän huomioiden on hieman epärealistista olettaa, että auton perusmuotoilu olisi nyt mitenkään radikaalisti erilainen kuin pari kuukautta sitten. Lotuksen työntekijöillä on kyllä aihetta röyhistää rintaansa jo pelkästään sen perusteella, että ovat saaneet näin lyhyessä ajassa valmistettua ensimmäisen ajokelpoiselta vaikuttavan F1-autonsa.
Toistaiseksihan uutta Lotusta on voitu arvioida vasta yhden huonosti valotetun räpsäytyksen perusteella. Muotoilun yksityiskohdista ja värityksestä saadaan varmaankin lisävalaistusta perjantaina Lotuksen esittelytilaisuudessa, ja ensi viikolla sitten nähdään käytännössä millaista vauhtia Lotuksesta irtoaa radalla. Lähin vertailukohde lienee se toinen nopeasti kyhätty uusi auto, Virgin, mutta erot perusteellisemmin suunniteltuihin vakiintuneisiin talleihinkin ovat tietty mielenkiintoisia. Williamsia vauhdittaa samanlainen Cosworthin moottori kuin Virginiä ja Lotusta, joten Williamsin testivauhtiin verrattaessa käynee parhaiten ilmi miten taitavasti taikka taitamattomasti Lotuksen ensimmäinen malli on suunniteltu.