Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Heikki on jo sanonut autosta saman kuin Gascoyne - ensimmäisissä kisoissa vauhtia ei ole ja suurin haaste on se, että tiimi saadaan toimimaan kunnolla. Tavoitteeseen muiden tulokastallien lyömisestä pitäisi kyetä Barcelonan päivityksen jälkeen.

Gascoyne kehittää autojaan moduuleina ja jos tämän kanssa johonkin ehdittiin keskittyä, niin aika on käytetty katteiden alle piiloutuviin juttuihin, joita on hankala muuttaa myöhemmin kaudella. Hyvinkin todennäköisesti Lotus on se auto, joka eniten muuttuu julkaisuasustaan kauden loppuun mennessä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Mitkähän ovat Heikin aatokset, kun pitää hypätä moiseen koirankoppiin McLarenin jälkeen?!
Eiköhän Lotus ole Heikille kaikin puolin askel parempaan suuntaan viimeisimmän McLaren-vuoden jälkeen. Viime kauden McLaren oli alukaudesta ajettavuudeltaan kammottavan huono, eikä oikein sopinut Kovalaiselle loppukaudestakaan samalla tavalla kuin tallikaverilleen. Eihän tämä ensimmäinen versio Lotuksestakaan ole välttämättä helppo ajettava, mutta paranee varmasti kauden mittaan aikalailla ja tallissa ilmeisesti kuunnellaan Heikin palautetta paremmin kuin McLarenilla. Ja eiköhän tuo aerodynaaminen muotoilukin muutu kauden mittaan vähän virtaviivaisemmaksi, kunhan pääsevät hiomaan sitä tuulitunnelissa.

Värityksensä puolestahan Lotus on jo nyt sata kertaa tyylikkäämpi kuin viime vuosien McLaren. ;)
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Matolaatikko? Kunnon perusformulalta tuo vaikuttaa. Eipähän olla Malesiassa sorruttu siihen helmasyntiin että piperrettäisiin liian kauan jonkun diffuusorin kanssa vaan päätettiin vetää suoraviivaisesti projekti tähän kohtaan. Alkukaudesta pikkutallit ovat vielä kaikenlaisten lastentautien riivaamina, ja Lotus näyttää näihin virgineihin verrattuna laitteelta, joka on hyvin maaliintulovalmis. Eipä sitä tiedä, vaikka Bahrainissa nähtäisiin useampikin laskutoimitusvirhe isoilta talleilta bensan loppumisen muodossa, Australiassa on ennätysmäärä tulokaskuskeja säheltämässä pahamaineisessa avausmutkassa ja Malesian monsuunikeleillä kotijoukot voivat myös yllättää. Ei tarvitse olla nopea, kunhan pääsee vain maaliin noukkimaan joitain irtopisteitä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eipä sitä tiedä, vaikka Bahrainissa nähtäisiin useampikin laskutoimitusvirhe isoilta talleilta bensan loppumisen muodossa,
Vaatinee tietokonevirheen, että bensa loppuu. Eiköhän fykkösiinkin tule / ole jo ollut sama systeemi käytössä, kuin MotoGP:ssä. Eli tietokone pitää kulutuksen sellaisena, että maaliin päästään -> Laskee tehoja kisan loppupuolella jos ei näytä menovesi riittävän.
Vähän epäolennaista tämä, mutta kunhan nyt huomatin, että tuskin bensan loppuminen kovin yleistä tulee olemaan. TOSIN nähtiinhän se viime vuonna Ferrarilla, että eivät ne tietokoneetkaan aina ole oikeassa bensan määrästä. ;)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tuota, eikös FI valitellut jossain vaiheessa Lotuksen kopsaavan heiltä jotain lähinnä jonkin saman suunnittelufirman takia?
Lotus tekee aerodynamiikassa yhteistyötä Aerolabin (Fondtech+Dallaran) kanssa. Force India käytti aikaisemmin Fondtechin tuulitunnelia. FI jäi ilmeisesti velkaa italialaisille, jotka sitten pitivät FI:n tuulitunnelimallit yms itsellään ikään kuin osamaksuna.

Kun Lotus julkisti lokakuussa kuvia autonsa tuulitunnelimallista, tuli FI:n puolelta syytöksiä vakoilusta ja kopioinnista, sillä tiimin työntekijät tunnistivat pienoismallin renkaista käsin tekemiään merkintöjä. Fondtech/Aerolab olis siis kierrättänyt osan malleista uuteen projektiin.

Vakoilisyytösten jälkeen Gascoyne kiisti kopioinnin ja Fondtech vastasi aloittavansa oikeustoimet FI:n velkojen perimiseksi. Sen jälkeen kumpikaan osapuoli ei ole tainnut asiaa kommentoida.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ihmiset yllättyvät nähdessään auton.
Toi Heikin kommentti on sikäli outo, että auto on hyvin samannäköinen kuin tuulitunnelimalli, jonka kuvia tiimi esitteli sivuillaan jo muutama kuukausi sitten... Eli ei lainkaan yllättävä.

Toisaalta, täytyy myöntää, että yllätyin nähdessäni auton, mutta vain Heikin kyseisen kommentin takia. Odotin nimittäin niiden perusteella jotain selvästi aikaisemmista kuvista poikkeavaa ;)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14281
Niin kyllä tuo auto ihan hyvän näköinen on... Bensan loppuminen nykyautoissa tulee olemaan harvinaista, mutta tosiaan aluksi uusilla tiimeillä on tottumista ja ekassa mutkassa Melbournessa tulee romua... Bahrainissa voi bensa loppua jos ottaa vähemmän mukaan bensaa... Malesian rankkasateessa voi kyllä tosiaan olla yllätys mahdollinen vaikka nythän kisaa on sentään hieman aikaistettu jotta ei tule pimeä...:D
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kuin suoraan Toyotasta. Ponttoonin yläpinta mitäänsanomattoman suora. Sellanen saippualaatikko.
Näin on. Jotenkin tulee tunne että onkohan tuon parissa edes mitään kunnollista suunnittelua tehty, niin geneeriseltä F1-autolta vaikuttaa. Helppohan se on tietysti täältä huudella. :eek:

Väritys on kuitenkin hieno. Ei loistava mutta selvästi keskimääräistä parempi.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Siis tuolla laatikolla ei kyllä päästä yhtään mihinkään. Minkähän luokan vinkkejä Heikki ja Jarno ovat antaneet? Kärry on samaa luokkaa ku Toyota tullessaan sarjaan.
Tässä se taas nähdään kuskien erot autojen suunnittelijoina ja rakentajina, vertaa vaan Alonson Ferrari ja Heikin/Jarnon Lotusta. :jaska:

Moottorikin näyttää mahtuneen.
Tuskin sentään. Eiköhän tuo ole polkuauto. Toivottavasti Heikki ja Jarno ovat kovassa kunnossa kun kausi alkaa.

Toi Heikin kommentti on sikäli outo, että auto on hyvin samannäköinen kuin tuulitunnelimalli, jonka kuvia tiimi esitteli sivuillaan jo muutama kuukausi sitten... Eli ei lainkaan yllättävä.
Yllätyksiä on niin monelaisia. Eiköhän tämä yllätyksetön auto ole jo sinällään yllätys. Tai ehkä Heikki tarkoitti, että yllätymme jo siitä että talli saa auton rakennettua, ts. yllätymme nähdessämme auton... :D
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Väritykseltään hieno, mutta näyttää vanhanaikaiselta. Oma veikkaus on, että Mike on rahdannut avauskilpailuun sellaisen auton, minkä vaan saa aikaiseksi aerodynamiikaltaan. Tällä hetkellä suunitellaan sitten todella radikaalia päivitystä, joka otettaneen Lotuksen mukaan käyttöön Barcelonassa. Sinäänsä ihan fiksua, koska jotain dataa pitää kummiskin saada ja tuolla kärryllä sitä saadaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Yllätyksiä on niin monelaisia. Eiköhän tämä yllätyksetön auto ole jo sinällään yllätys. Tai ehkä Heikki tarkoitti, että yllätymme jo siitä että talli saa auton rakennettua, ts. yllätymme nähdessämme auton... :D
Saattoipa Heikki yllätyksestä puhuessaan tietysti viitata auton väritykseenkin, joka on säilynyt salaisuutena tähän viikkoon asti. Malesian kaltaisissa helteisissä maissa suositaan yleensä vaaleita ja kirkkaita värejä, mutta tässä uudessa Lotuksessa tehtiin mielestäni oikea ratkaisu kun luotettiin Lotuksen perinteisiin tummanpuhuviin väreihin.

Lotuksen suunnittelu tuulitunnelissa alkoi ilmeisesti vasta viime vuoden lokakuussa pienen työryhmän voimin, ja suuri osa Lotuksen teknistä henkilökuntaa on liittynyt tiimiin vasta vuodenvaihteen jälkeen. Tämän huomioiden on hieman epärealistista olettaa, että auton perusmuotoilu olisi nyt mitenkään radikaalisti erilainen kuin pari kuukautta sitten. Lotuksen työntekijöillä on kyllä aihetta röyhistää rintaansa jo pelkästään sen perusteella, että ovat saaneet näin lyhyessä ajassa valmistettua ensimmäisen ajokelpoiselta vaikuttavan F1-autonsa.

Toistaiseksihan uutta Lotusta on voitu arvioida vasta yhden huonosti valotetun räpsäytyksen perusteella. Muotoilun yksityiskohdista ja värityksestä saadaan varmaankin lisävalaistusta perjantaina Lotuksen esittelytilaisuudessa, ja ensi viikolla sitten nähdään käytännössä millaista vauhtia Lotuksesta irtoaa radalla. Lähin vertailukohde lienee se toinen nopeasti kyhätty uusi auto, Virgin, mutta erot perusteellisemmin suunniteltuihin vakiintuneisiin talleihinkin ovat tietty mielenkiintoisia. Williamsia vauhdittaa samanlainen Cosworthin moottori kuin Virginiä ja Lotusta, joten Williamsin testivauhtiin verrattaessa käynee parhaiten ilmi miten taitavasti taikka taitamattomasti Lotuksen ensimmäinen malli on suunniteltu.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Väritykseltään hieno, mutta näyttää vanhanaikaiselta. Oma veikkaus on, että Mike on rahdannut avauskilpailuun sellaisen auton, minkä vaan saa aikaiseksi aerodynamiikaltaan. Tällä hetkellä suunitellaan sitten todella radikaalia päivitystä, joka otettaneen Lotuksen mukaan käyttöön Barcelonassa. Sinäänsä ihan fiksua, koska jotain dataa pitää kummiskin saada ja tuolla kärryllä sitä saadaan.
Jep. Tulee ihan mieleen Gascoynen Renault 2001 joka oli surkea tekele, mutta sai merkittäviä parannuksia kauden lopussa eikä enää ollutkaan niin surkea. Nyt on toki vähemmät resurssit nousta gridillä ylöspäin kuin silloin.

Edit: vai olikohan se niin, että 2001 Rellu/Benetton oli itse asiassa muiden suunnitelema ja Gascoyne sitten vastasi (osaltaan) erittäin toimivasta muutoksista kauden loppulla? Eli olisi väärin sanoa että se auto oli "Gascoynen" alun alkaen.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Saattoipa Heikki yllätyksestä puhuessaan tietysti viitata auton väritykseenkin, joka on säilynyt salaisuutena tähän viikkoon asti.
Tai sitten Heikki taas tuttuun tapaan yli-innostunut ja kaikki on yhtä yllätystä ja niin fantastista. Auto näyttää fantastiselta, Lotus tulee olemaan uran mielenkiintoisin aikaa... huoh :dunno:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
TOSIN nähtiinhän se viime vuonna Ferrarilla, että eivät ne tietokoneetkaan aina ole oikeassa bensan määrästä. ;)
Smedley luki foorumin liveseurantatoikista mun arvailut, että Massalla ei riitä bensa maaliin ja käski siksi hänen hidastaa. :ahem: :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Näyttää paljon konservatiivisemmalta kuin Virginin VR-01, mutta en lähde foorumienemmistön mukaan sanomalla sir Richardin värkkejä nopeammiksi. Toimivat perusratkaisut voivat hyvinkin voittaa ärhäkän muotoilun, ja vasta tänään saadaan osviittaa siitä, onko CFD-lähestymistapa kannattanut.
Niin, onhan sekin mahdollista että Lotuksen konstruktio on perustoimiva ja jäävät paalusta vaan 4.5 sekuntia, kun Virgin on ihan metsässä 7 sekuntia kärkeä perässä. Pessimistisempiäkin arvioita uusien tallien vauhdista voisi heittää, mutta en jaksa uskoa että kukaan toimivan auton rakentanut jäisi kierroksella yli 10 sekuntia.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Vaatimaton ulkonäkö ei merkitse vielä mitään. Paljon olennaisempaa on se, kuinka luotettava auto on ja kuinka paljon sitä on mahdollista kehittää kauden aikana. Enemmän kuin auton ulkonäkö minua huolestuttaa se, että Lotus pääsee testaamaan vasta 17 päivä tätä kuuta. Silloin ei enää ole varaa menettää testipäivää tekniikkaongelmien takia.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös