Se, että onko Lotus jatkoa vanhalle Lotus-tallille on makuasia. Eihän tosiasiassa mikään pitkäikäinen firmakaan ole jatkoa firman perustajille kuin ihmisten mielissä. Kun firmassa tai tallissa on ihmiset vaihtuneet, on kyseessä eri firma tai talli kuin aiemmin. Nimi yms. ovat voineet pysyä samana koko ajan ja ihmisten työurat olleet osittain päällekäisiä, mutta niin se silti on.
Itse pidän nykyistä Lotusta vanhan Lotuksen jatkeena, mutta se on vain oma valintani. Ihan samoin kuin nykyinen Mercedes Benz on jatkoa perustajalleen, vaikka voi olla ettei firman perustaja välttämättä nykyistä firmaa edes tunnistaisi jos eläisi.
Mercedes-Benziä ei ole kukaan perustanut yksinään, vaan automerkit Mercedes ja Benz yhdistyivät 1926.
-tämä oli lyhyt oppimäärä Mercedes-Benzin historiasta-
-ja tässä pitkä, jos jotain kiinnostaa-
*
Mercedes-merkin perustivat
Gottlieb Daimlerin pojat hänen perustamassaan firmassa 1900 yhdessä Wilhelm Maybachin kanssa Emil Jellinekin ehdotusesta. Gottlieb itse oli jo tuolloin itse poistunut elävien kirjoista vähän aikaisemmin. Gottliebin aikana tehtaassa tehtiin
Daimler-merkkisiä autoja, jonka lisenssin Gottlieb myi vähän ennen kuolemaansa Isoon-Britanniaan, jossa valmistus jatkui viime vuosiin asti Jaguarin sisarmerkkinä. Saksan
Daimlerin tehtaalla Daimler-tuotenimestä luovuttiin melko pian
Mercedeksen osoittautuessa paremmaksi (osittain kilpa-autoilun ansiosta). (sekavaa eikö?)
*
Benz-merkin perusti tietenkin
Karl Benz.
Tehtaat
Daimler ja
Benz yhdistyivät kuten jo kuten totesin vuonna 1926, joten Gottlieb Daimler ja Karl Benz eivät perustaneet tehdasta yhdessä kuten usein virheellisesti luullaan. Karl oli tehtaiden yhdistyessä vielä elossa toisin kuin Gottlieb. Tällöin tuotemerkit yhdistyivät Mercedes-Benziksi (nimi on muuten sekoitus espanjaa yhdistettynä saks. sukunimeen.)
Engl.
Daimler ja
Maybach ovat siis
Mercedes-Benzin sukulaismerkkejä. Maybachin historia jääköön nyt käymättä.
Tässä tulikin nyt jo ilmi tuotemerkkioikeuksien hassuudet; engl. Daimlerilla ei ole enää yli 100 vuoteen ollut tekemistä Mersun emoyhtiö Daimlerin kanssa. :doubtful:
Vastaava esim. on
VALMET-merkkisten metsäkoneiden valmistus Ruotsissa komatsun omistuksessa. Tälläkään ei ole enää mitään yhteyttä 90-luvulla pirstoutuneeseen
Valtion Metallitehtaat-firmaan.
Vähän vastaava brändisotku taitaa olla tässä Lotus F1-tallin tapauksessakin.
Loppuhämmennyksenä nämä ovat siis eri firmoja:
Maybachin ja Mercedes-benzin emoyhtiö
Jaguarin sisarmerkki