Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Vaatimaton ulkonäkö ei merkitse vielä mitään. Paljon olennaisempaa on se, kuinka luotettava auto on ja kuinka paljon sitä on mahdollista kehittää kauden aikana. Enemmän kuin auton ulkonäkö minua huolestuttaa se, että Lotus pääsee testaamaan vasta 17 päivä tätä kuuta. Silloin ei enää ole varaa menettää testipäivää tekniikkaongelmien takia.
Niin noh jos tavoite on päästä vain maaliin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14281
Aluksi kyllä voi ollakin vain maaliinpääseminen tavoitteena... Myöhemmin kaudella voi olla jo pistesijat ihan vakavasti otettava haaste kun pisteuudistus ja mahdolliset sadekelin tai kolareiden kisat auttavat varmasti hieman tavoitteiden kohoamisessa vaikka varmasti Heikillä siintää kausi 2011 tai 2012 jolloin todellinen iskupotentiaali tulee viimeistään esille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ensimmäinen tavoite oli päästä mukaan (mikä sekin tapahtui hieman jälkijättöisesti, neljäntenä tallina). Toinen tavoite oli/on saada auto valmiiksi ja gridiin Bahrainiin. Kolmas tavoite on maaliinpääsy ja sitten vasta päästään sen varsinaisen tavoitteen äärelle:

Olla paras uusista tiimeistä ja laittaa Branson pukeutumaan lentoemoksi.

Gascoynella epäilemättä on tietotaitoa suunnitella toimiva auto, ja talli näyttää olevan aikataulussa, joten vasta tuo neljäs tavoite on se olennainen. Isompia voidaan sitten kuvitella haastettavan, kun ollaan sen ensimmäisen haastajan asemassa.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Ensimmäinen tavoite oli päästä mukaan (mikä sekin tapahtui hieman jälkijättöisesti, neljäntenä tallina). Toinen tavoite oli/on saada auto valmiiksi ja gridiin Bahrainiin. Kolmas tavoite on maaliinpääsy ja sitten vasta päästään sen varsinaisen tavoitteen äärelle:

Olla paras uusista tiimeistä ja laittaa Branson pukeutumaan lentoemoksi.

Gascoynella epäilemättä on tietotaitoa suunnitella toimiva auto, ja talli näyttää olevan aikataulussa, joten vasta tuo neljäs tavoite on se olennainen. Isompia voidaan sitten kuvitella haastettavan, kun ollaan sen ensimmäisen haastajan asemassa.
Kaikki, tai useat puhuvat siitä että Mike Gasnoynella on kyky rakentaa ja suunnitella hyviä ja toimivia autoja....itse en vaan ole sitä vielä nähnyt. Koska Gaskoyne on viimeksi suunnitellut toimivan ja pärjäävän auton?!?
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Näyttää paljon konservatiivisemmalta kuin Virginin VR-01, mutta en lähde foorumienemmistön mukaan sanomalla sir Richardin värkkejä nopeammiksi. Toimivat perusratkaisut voivat hyvinkin voittaa ärhäkän muotoilun, ja vasta tänään saadaan osviittaa siitä, onko CFD-lähestymistapa kannattanut.
Jos ajatellaan loogisesti niin Lotuksen auton pitäisi olla selkeästi parempi kuin Virginin sillä Gasgoyne on suunnittelut viime vuosina melko nopeita autoja kun taas Wirth on ollut telakalla suht kauan eikä edes käytä tuulitunnelia. On selkeästi todennäköisempää että perinteinen, tuulitunnelikokeilla varmennettu CFD-tekniikka johtaa parempaan tulokseen...

Edit: Ja mitä tulee Gasgoynen taitoihin, ei kai kukaan ole väittänyt että hän mikään Newey on mutta kuitenkin suunnittelija joka pystyy suunnittelemaan jopa nopean, nykyaikaisen F1-auton. Jotkut hänen suunnitelemistaan Toyotoista olivat periaatteessa hyvinkin nopeita.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Lisää salakuvia "Lotus"-tallista (saakohan tallia ikinä sanoa virallisesti Lotukseksi vai tuleeko se iäti olemaan lotus by F1 MALESIA?):
:cool:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lisää salakuvia "Lotus"-tallista (saakohan tallia ikinä sanoa virallisesti Lotukseksi vai tuleeko se iäti olemaan lotus by F1 MALESIA?)
Kyllä tallin nimi on ihan virallisesti Lotus F1 Racing, ja se tulee näkymään kaikissa TV-grafiikoissa ja virallisissa listoissa. Tätä 1Malaysiaa (ilman äffää) käytetään tallista Malesiassa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuon Lotus by F1malesian heitin osittain huulena. Itse kyllä näen nykyisen tallin legendaarisen Team Lotuksen suorana jatkeena juurikin tuon Proton-kytköksen ansiosta, vaikkakin mediat toitottavat kilpaa, ettei tallilla mitään, minkäänlaista eikä mitenkään mahdollisesti entiseen talliin littyvää. :mad_old: No jokatapauksessa tuosta logosta löytää hetken tutkimalla saman pyöreäreunaisen kolmion kuin tästä "oikean Lotuksenkin" logosta:
:rolleyes:
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Kyllä täytyy nostaa hattua Lotukselle että saivat testeihin rakennettua edes jonkinlaisen auton. Kyllä on pojilla ollut kiirettä kun vertaa esim. Virginin ja muiden etumatkaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tuon Lotus by F1malesian heitin osittain huulena. Itse kyllä näen nykyisen tallin legendaarisen Team Lotuksen suorana jatkeena juurikin tuon Proton-kytköksen ansiosta, vaikkakin mediat toitottavat kilpaa, ettei tallilla mitään, minkäänlaista eikä mitenkään mahdollisesti entiseen talliin littyvää. :mad_old: No jokatapauksessa tuosta logosta löytää hetken tutkimalla saman pyöreäreunaisen kolmion kuin tästä "oikean Lotuksenkin" logosta:
Se, että onko Lotus jatkoa vanhalle Lotus-tallille on makuasia. Eihän tosiasiassa mikään pitkäikäinen firmakaan ole jatkoa firman perustajille kuin ihmisten mielissä. Kun firmassa tai tallissa on ihmiset vaihtuneet, on kyseessä eri firma tai talli kuin aiemmin. Nimi yms. ovat voineet pysyä samana koko ajan ja ihmisten työurat olleet osittain päällekäisiä, mutta niin se silti on.

Itse pidän nykyistä Lotusta vanhan Lotuksen jatkeena, mutta se on vain oma valintani. Ihan samoin kuin nykyinen Mercedes Benz on jatkoa perustajalleen, vaikka voi olla ettei firman perustaja välttämättä nykyistä firmaa edes tunnistaisi jos eläisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaikki, tai useat puhuvat siitä että Mike Gasnoynella on kyky rakentaa ja suunnitella hyviä ja toimivia autoja....itse en vaan ole sitä vielä nähnyt. Koska Gaskoyne on viimeksi suunnitellut toimivan ja pärjäävän auton?!?
Esimerkkeinä vaikkapa Jordan 1999 ja Toyota 2005. Molemmat kyseisten tallien parhaita vuosia.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Niin, en ihan ymmärrä, miksi tätä ei pidetä "kunnon Lotuksena", vaikka Lotuksen omistaja Proton häärii mukana talliprojektissa...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin, en ihan ymmärrä, miksi tätä ei pidetä "kunnon Lotuksena", vaikka Lotuksen omistaja Proton häärii mukana talliprojektissa...
Tämä voi olla yksi syy:
http://www.classicteamlotus.co.uk/default.aspx
Kaikki "vanha" on kerätty tuon alle, Chapmanin poika käsittääkseni pyörittää tuota ja mukana vanhoja mekaanikkojakin...
Totta tietty on että Lotuksen nimi/status löytyy nykyisen tiimin taustalta, mutta aika vähän kytköksiä sillä muutoin on ns. vanhaan Lotukseen kuitenkaan...

Noh mulle ainakin pääasia on että Lotuksen nimi palautetaan kunnolla Ykkösiin, kunhan tekevät hommansa hyvin niin itse olen tyytyväinen
(ettei siis tule mitään Lola-fiaskoa tästä tmv.)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tää lienee jo muutamaan kertaan käsiteltykin, mutta:

  • Lotus Cars ja Team Lotus ovat olleet eri firmat vuodesta 1954
  • Proton omistaa Lotus Carsin, ei Team Lotusta.
  • Litespeed hankki oikeudet Team Lotus -nimeen pyrkiessään mukaan F1:n MM-sarjaan 2010
  • Proton on yksi 1Malaysia F1 Teamin omistajista
  • 1Malaysia F1 Team osallistuu vuoden 2010 F1:n MM-sarjaan nimellä Lotus F1 Racing
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eli kun oikein ravistetaan niin tulevaisuudessa sarjassa on sekä Lotus F1 Racing ja Team Lotus. Siitähän se soppa syntyisi sitten. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja ettei olisi liian selkeää, Mike Gascoyne oli/on mukana sekä Litespeedin Lotus-projektissa, että tässä 1Malaysian tallissa. :)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Se, että onko Lotus jatkoa vanhalle Lotus-tallille on makuasia. Eihän tosiasiassa mikään pitkäikäinen firmakaan ole jatkoa firman perustajille kuin ihmisten mielissä. Kun firmassa tai tallissa on ihmiset vaihtuneet, on kyseessä eri firma tai talli kuin aiemmin. Nimi yms. ovat voineet pysyä samana koko ajan ja ihmisten työurat olleet osittain päällekäisiä, mutta niin se silti on.

Itse pidän nykyistä Lotusta vanhan Lotuksen jatkeena, mutta se on vain oma valintani. Ihan samoin kuin nykyinen Mercedes Benz on jatkoa perustajalleen, vaikka voi olla ettei firman perustaja välttämättä nykyistä firmaa edes tunnistaisi jos eläisi.
Mercedes-Benziä ei ole kukaan perustanut yksinään, vaan automerkit Mercedes ja Benz yhdistyivät 1926.

-tämä oli lyhyt oppimäärä Mercedes-Benzin historiasta-

-ja tässä pitkä, jos jotain kiinnostaa-

*Mercedes-merkin perustivat Gottlieb Daimlerin pojat hänen perustamassaan firmassa 1900 yhdessä Wilhelm Maybachin kanssa Emil Jellinekin ehdotusesta. Gottlieb itse oli jo tuolloin itse poistunut elävien kirjoista vähän aikaisemmin. Gottliebin aikana tehtaassa tehtiin Daimler-merkkisiä autoja, jonka lisenssin Gottlieb myi vähän ennen kuolemaansa Isoon-Britanniaan, jossa valmistus jatkui viime vuosiin asti Jaguarin sisarmerkkinä. Saksan Daimlerin tehtaalla Daimler-tuotenimestä luovuttiin melko pian Mercedeksen osoittautuessa paremmaksi (osittain kilpa-autoilun ansiosta). (sekavaa eikö?)

*Benz-merkin perusti tietenkin Karl Benz.

Tehtaat Daimler ja Benz yhdistyivät kuten jo kuten totesin vuonna 1926, joten Gottlieb Daimler ja Karl Benz eivät perustaneet tehdasta yhdessä kuten usein virheellisesti luullaan. Karl oli tehtaiden yhdistyessä vielä elossa toisin kuin Gottlieb. Tällöin tuotemerkit yhdistyivät Mercedes-Benziksi (nimi on muuten sekoitus espanjaa yhdistettynä saks. sukunimeen.)

Engl. Daimler ja Maybach ovat siis Mercedes-Benzin sukulaismerkkejä. Maybachin historia jääköön nyt käymättä.

Tässä tulikin nyt jo ilmi tuotemerkkioikeuksien hassuudet; engl. Daimlerilla ei ole enää yli 100 vuoteen ollut tekemistä Mersun emoyhtiö Daimlerin kanssa. :doubtful:

Vastaava esim. on VALMET-merkkisten metsäkoneiden valmistus Ruotsissa komatsun omistuksessa. Tälläkään ei ole enää mitään yhteyttä 90-luvulla pirstoutuneeseen Valtion Metallitehtaat-firmaan.

Vähän vastaava brändisotku taitaa olla tässä Lotus F1-tallin tapauksessakin.

Loppuhämmennyksenä nämä ovat siis eri firmoja:

Maybachin ja Mercedes-benzin emoyhtiö


Jaguarin sisarmerkki
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
Mitenkäs on, tänäänkö se Lotuksen kilpuri esitellään?!? :doubtful:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös