Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alle kolmeen sekuntiin voivat ehkä päästä, mutta sitäkään en kovin varmana pidä.
Itseäni täydentäen:

Tuohon siis Lotus voi päästä sen uuden autonsa/aeronsa kanssa. Mutta kuten Kekekin totesi, niin kauden mittaan isot menevät vain enemmän karkuun, niillä kun on paremmat resurssit kehittää autoja.
 
Viimeksi muokattu:

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Peltipaja

..jotenkin vaan ihmetyttää miten tuo Lotus on sen näköinen kuin olisi Ammattikoulu peltipaja-kurssilaisten vasaroima menopeli. On tosi keskeneräisen ammattitaidottomien puuhastelijoitten yhteen vasaroima auto.

En ymmärrä mistä Mike Gascoine on "maineensa" saannut taitavana F1-insinöörinä. Tuo Lotushan on aivan järkyttävän alkeellisen näköinen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
..jotenkin vaan ihmetyttää miten tuo Lotus on sen näköinen kuin olisi Ammattikoulu peltipaja-kurssilaisten vasaroima menopeli. On tosi keskeneräisen ammattitaidottomien puuhastelijoitten yhteen vasaroima auto.

En ymmärrä mistä Mike Gascoine on "maineensa" saannut taitavana F1-insinöörinä. Tuo Lotushan on aivan järkyttävän alkeellisen näköinen.
Minä katson tuota niin, että autoon on laitettu perusosat "hyllystä" ja niiden päälle sitten jonkinlainen kuori. Eli ettei tuota ole edes yritetty disainata, vaan panokset on suoraan pistetty siihen kakkosversioon. Ei tuota "suunniteltaessa" edes tiedetty minkä moottorin ympärille se tulee. Tuo on vain tekniikan sisäänajoa varten.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
En ymmärrä mistä Mike Gascoine on "maineensa" saannut taitavana F1-insinöörinä. Tuo Lotushan on aivan järkyttävän alkeellisen näköinen.
Minä katson tuota niin, että autoon on laitettu perusosat "hyllystä" ja niiden päälle sitten jonkinlainen kuori. Eli ettei tuota ole edes yritetty disainata, vaan panokset on suoraan pistetty siihen kakkosversioon. Ei tuota "suunniteltaessa" edes tiedetty minkä moottorin ympärille se tulee. Tuo on vain tekniikan sisäänajoa varten.
Tästä juuri voisi olla haistavinaan sen Gascoynen pelisilmän. Amatöörimäisempi kaveri olisi viidessä kuukaudessa runnonut apinan raivolla mullistavan kokonaisratkaisun ja tähdännyt heti täydellisyyteen, lopputuloksena olisi todennäköisesti ollut kasa paskaa, josta ei kelvollista kilpuria olisi saanut enää tekemälläkään. Mike totesi aikataulun sallivan vain kyhäelmän, jolla tekniikkaa voidaan testata ja saadaan varmasti osallistuttua sarjaan alusta lähtien. Kyhäelmästä on sitten helpompi lähteä kehittämään hommaa, kuin siitä maailmaa mullistavasta ulostekasasta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joko auton katteet muotoillaan osittain uusiks jo ekaan kisaan tai sitten ne on vaan niin täynnä tavaraa (syylärit, pakosarjat ja muut rojut), että ponttooneja ei saada matalemmiks. Jälkimmäinen johtuisi siitä, että kaikki on mitotettu reilulla meiningillä, kun ei ollut tietoa mikä motti autoon tulee.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Johan se viikko sitten todettiin että Kovalainen oli sanonut että joo takapää on kulmikas laatikko joka tullaan suunnittelemaan uudestaan matalammaksi paremmalla ajalla. Ei se siis tuollaiseksi jää.

Ja kyllä ne häntäpään tallit todennäköisesti ottaa kärkeä kiinni kauden aikana. Hitaan auton on nopeutta pystyy parantamaan enemmän ja helpommin kuin valmiiksi nopean, edellyttäen tietty että suunnittelijat on edes vähän kartalla ja resursseja riittää muutoksien tekemiseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Lotus kyllä melko varmasti saa kiinni muita tiimejä kauden mittaan... Alkukaudesta ei kuitenkaan kannata odottaa paljoa mitään.
 

Zaipper1

Well-known member
Liittynyt
28.1.2010
Viestit
83
..jotenkin vaan ihmetyttää miten tuo Lotus on sen näköinen kuin olisi Ammattikoulu peltipaja-kurssilaisten vasaroima menopeli. On tosi keskeneräisen ammattitaidottomien puuhastelijoitten yhteen vasaroima auto.
Onhan tuo nyt silti parempi kuin USF1:n tai Camposin tekeleet (ei (vielä) mitään minkä voisi radalle päästää). Lotuksella on sentään saatu jotain aikaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
ITV-F1.com on haastatellut Lotuksen teknistä johtajaa, Mike Gascoynea. Gascoyne ei odota Lotukselta mitään järisyttäviä suorituksia F1-kauden avauksessa Bahrainissa. Siellä Gascoynen tavoitteena on saada molemmat Lotus-autot maaliin asti ja sijoittua muita uusia talleja paremmin.

Gascoyne asettaa kuitenkin Lotuksen tavoitteeksi kilpailukyvyn jatkuvan ja määrätietoisen parantamisen kauden edistyessä, jolloin Lotuksen pitäisi Gascoynen kaavailujen mukaan nousta taistelemaan pistesijoista kauden loppua kohti. Gascoyne mainitsee, että Lotuksen kilpailukyvyn paranemista voi tarkkailla viidennen, kymmenennen ja kahdeksannentoista osakilpailun kohdalla -- olisivatkohan juuri nämä kolme GP-kilpailua sellaisia, joissa Gascoyne on suunnitellut saavansa asennettua Lotukseen isompia päivityksiä?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heh, no näinhän se on. :D

Loppukaudesta tähtäin on tietysti jo seuraavassa kaudessa, johon Lotuskin pääsee sitten valmistautumaan samalta lähtöviivalta muiden tallien kanssa, toisin kuin tähän alkavaan kauteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kahdeksastoista kisa on tietysti toiseksi viimeinen. Jos tavoite on taistella pistesijoista alkavalla kaudella, niin on siinä tietty logiikka, että uudistuksia tuodaan siinä vaiheessa kun muut keskittävät kehityksensä jo seuraavan kauden autoon. Markkinointikikka ehkä, mutta toisaalta ei Lotus realisitisesti toisellakaan kaudella voi nousta kuin korkeintaan keskikastiin, joten siltä kannalta ehkä järkevä veto.

En kyllä edelleenkään pidä uusien tallien pistesijoja kovin realistisina, ellei jossain hazardikisassa tule paljon keskeytyksiä.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Downforcessa Lotus on jäljessä rajusti, mutta miten lienee huippunopeuksissa? Kai tuo laatikko suorallakin antaa tasoitusta. Ja suoraa Bahrainissa riittää. Ja mittaa (verrattuna Jereziin), nyt kun rata vielä pidentyi. Vähän veikkaan, että 5 sekuntia on lähempänä totuutta kuin 4. Jopa 6 sekuntia saattaa olla lähempänä kuin 4, kun isoiset alkavat vetää tosissaan kilpaa.
Kyllä tuolla Lotuksella toivoa on, jos radalla 3,5m vettä ja on sopiva länsituuli. Design on otettu suoraan kaatamalla optimistijolla rungon päälle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Lotus tosiaan näyttää hyvältä ja Trulli on tällä hetkellä testeissä peräti kuudentena. Tosin taitaa sateella olla vaikutusta asiaan... Tai voihan olla niinkin, että vihdoin ja viimein kokeillaan sillä aivan täydellä tankilla ajoa sillä kierrosajat ovat sen verran hitaita, että se voisi myös selittää Jarnon vauhtia. Muutoin Lotuksella on vielä melko pitkä matka ylöspäin, mutta hyvältä näyttää.:ahem:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
CURRENT WEATHER
Rain High Temp: 14°C / 57°F
Track: Damp

Siis rata on märkä. Aamusta oli kait vielä jotensakin kuiva.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Lotus tosiaan näyttää hyvältä ja Trulli on tällä hetkellä testeissä peräti kuudentena. Tosin taitaa sateella olla vaikutusta asiaan... Tai voihan olla niinkin, että vihdoin ja viimein kokeillaan sillä aivan täydellä tankilla ajoa sillä kierrosajat ovat sen verran hitaita, että se voisi myös selittää Jarnon vauhtia. Muutoin Lotuksella on vielä melko pitkä matka ylöspäin, mutta hyvältä näyttää.:ahem:
No Ferrarin aika-ajo simulaatiossa Alonso ajoi eilen, johonkin 1.20 parhailla kierroksilla, että kyllä nuo kohtalaisia aikoja tuolla raakileella on.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Autosport.com kertoo Jarno Trullin mietteistä testiurakan jälkeen. Lotuksen luotettavuus on OK, mutta vauhtia puuttuu. Lisää vauhtia Lotukselle on luvassa vasta kauden viidennessä osakilpailussa aerodynamiikkapäivitysten myötä.
[url=http://www.autosport.com/news/report.php/id/81768]Autosport.com[/url] sanoi:
We are ready to race, but I can't say we are ready to fight. Maybe with Virgin, but the rest are out of reach at the moment.
Turun Sanomien mukaan Lotus yrittää vielä löytää lisää vauhtia autonsa tämänhetkiseen kehitysmalliin säätöjä hiomalla. Säätöjä muuttamalla Lotuksen vauhti parani jonkin verran perjantain ja lauantain välillä.

Huomenna on Kovalaisen vuoro tarttua Lotuksen rattiin. Sääennusteet lupailevat sunnuntaiksi sateetonta päivää, mutta voimakas tuuli saattaa aamupäivällä vähän vaikeuttaa testaamista. Kovalaisen haasteena on ajaa paljon kierroksia ja päihittää Trullin paras kierrosaika lauantailta, 1min 25,059s.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Bensamääristä riippumatta tuo kyllä on totta, että ennen Espanjan kisaa ei tule olemaan helppoa Lotuksella paitsi sadekelin kisoissa tai isojen kolareiden kisoissa vaikka suhteellisesti ajateltuna nykyisellä Lotuksella on samat tai jopa paremmat mahdollisuudet päästä pisteille verrattuna edeltäjäänsä 90-luvulla... Tosin ajat ovat muuttuneet ja muutenkin näyttää siltä, että potentiaalia on, mutta vielä tällä kaudella sitä ei voi oikein sanoa lopputulosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Lotuksella vaikuttaisi etenevän hyvin resursseihin nähden, mutta kurottavaakin vielä on. Kauden alussa on melko selvää, että kolmatta viimeistä lähtöriviä ylemmäs ei päästä ja sekin olisi jo erittäin hieno saavutus.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös