Lotusteorian alkeet ja 11 muuta vanhaa suosikkia

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ei hyvänen aika sentään. Autonvalmistaja Group Lotus osallistuu Le Mansin LMP2-luokkaan Colin Kollesin tallin avulla, autona Lola, jossa on Juddin moottori.

http://auto-racing.speedtv.com/article/le-mans-lotus-enters-lmp2-entry-for-wec/

Ja koomisin lause tuli moottoriurheiludirikka Claudio Berrolta:

This is a very exciting step for us, we made no secret of our intention to tackle LMP2 this year but it had to be done in the right way and we’re very happy with the set up with our partners
Varmasti on sponssaus oikea tapa, vai mitä?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Geniin Gerard Lopez sanoo, että vaikka talli menettäisi Group Lotuksen sponsorina ja urheiluautovalmistajan ostaisi lopulta joku muu kuin Genii, talli haluaa silti pitää Lotuksen nimen.
Gerard Lopez sanoi:
"Yes we would. We've decided to separate both issues just in case.

"Essentially the name is something that we want and we can carry over regardless. Again, it's an historic brand. We were never going to call it Genii F1 team or something like that. Coming up with a new name was something that we could have done, but being able to associate yourself with an iconic brand, I think it's good business practice and I think more than that it just makes a lot of sense.

"At this stage, we are representing Lotus as a car company. There are obviously ties and so on, through the car company, but we don't pretend to be the company... to run the racing.

"Sure, we represent a car company today, hopefully that will continue to be the case. But if not, it's still a very strong brand to carry."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/97369

Lopez myönsi samalla ensimmäistä kertaa julkisesti, että Genii on kiinnostunut Group Lotuksen ostamisesta. Asiaan pitäisi tulla selvyyttä parin viikon sisällä, kun Protonin uusi omistaja DRB-Hicom päättää mitä se tekee Lotuksen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eiköhän Lotus-nimellä ole palloteltu viimeisen 2-3 vuoden ajan F1:ssä jo niin paljon, että tilanne olisi hyvä jäädyttää nykyiseen asetelmaan, olivat omistussuhteet sitten mitkä tahansa. :dunno:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sawardin blogista luin, että moottori on sentään Lotus-niminen, eli siis Indy-tyyliin uudelleennimetty Judd.
Tämän LM-kuvion kenties hienoin tvisti on siinä, että kyseinen mylly perustuu BMW:n tuotantokoneeseen. Samaa moottoria käyttävät muutkin, mutta vain Kollesilla sen nimi on Lotus.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eiköhän Lotus-nimellä ole palloteltu viimeisen 2-3 vuoden ajan F1:ssä jo niin paljon, että tilanne olisi hyvä jäädyttää nykyiseen asetelmaan, olivat omistussuhteet sitten mitkä tahansa. :dunno:
Tällä kommentillasi olet eri mieltä itsesi kanssa aiemmin esittämääsi. Oletko oikealta nimeltäsi Paavo Väyrynen?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tiedän leikkiväni tulella, kun nostan tämän taas "framille", mutta yritän käsitellä aihetta asiallisesti.
Mielestäni tämä blogiteksti on aivan relevantti kannanotto aiheeseen:
http://keimola.wordpress.com/2012/02/12/group-lotus-maailmaa-valloittamassa/
Vaikka koinkin britti-lisenssi-Lotuksen saamisen F1:iin eräänlaisena "henkisenä voittona", niin en suinkaan pidä kovinkaan järkevänä jutussa kuvattua tapaa solmia useassa eri sarjassa lyhytaikaisia sponsorisuhteita täysverisen kilpatallin sijaan. Toivonkin, että Genii ostaisi Group Lotuksen, jolloin F1-talli olisi entistä kiinteämmin osa Lotus-brandia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Tiedän leikkiväni tulella, kun nostan tämän taas "framille", mutta yritän käsitellä aihetta asiallisesti.
Mielestäni tämä blogiteksti on aivan relevantti kannanotto aiheeseen:
http://keimola.wordpress.com/2012/02/12/group-lotus-maailmaa-valloittamassa/
Vaikka koinkin britti-lisenssi-Lotuksen saamisen F1:iin eräänlaisena "henkisenä voittona", niin en suinkaan pidä kovinkaan järkevänä jutussa kuvattua tapaa solmia useassa eri sarjassa lyhytaikaisia sponsorisuhteita täysverisen kilpatallin sijaan. Toivon, että Genii ostaisi Group Lotuksen, jolloin F1-talli olisi entistä kiinteämmin osa Lotus-brandia.
Genii tekee bisnestä ja nytkin Lopez on todennut, että F1:set eivät olekkaan tuottavaa bisnestä, joten saa nähdä mihin tulevaisuus tallilla on. GL ei liene mitään haluttua kauppatavaraa, koska taloudellinen tilanne lienee aika surkea.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tiedän leikkiväni tulella, kun nostan tämän taas "framille", mutta yritän käsitellä aihetta asiallisesti.
Mielestäni tämä blogiteksti on aivan relevantti kannanotto aiheeseen:
http://keimola.wordpress.com/2012/02/12/group-lotus-maailmaa-valloittamassa/
Vaikka koinkin britti-lisenssi-Lotuksen saamisen F1:iin eräänlaisena "henkisenä voittona", niin en suinkaan pidä kovinkaan järkevänä jutussa kuvattua tapaa solmia useassa eri sarjassa lyhytaikaisia sponsorisuhteita täysverisen kilpatallin sijaan. Toivonkin, että Genii ostaisi Group Lotuksen, jolloin F1-talli olisi entistä kiinteämmin osa Lotus-brandia.
Ja kuten blogin kommenteista voi lukea, vielä yksi kilpasarja lisää tuli tähän Lotukseksi brändättyjen Dallaroiden ketjuun. Alkuperäislähde jutulle on Joe Saward.

Genii on sijoitusyhtiö ja noin taloudelliselta kannalta sen kannattaa hankkiutua Ensonen tiimistä pikemmin eroon, varsinkin jos se ei löydä sponsoreita rahoittamaan tallin toimintaa. Jos se ostaisi Group Lotuksen, se maksaisi itse tallin menot GL:n kautta. Huono bisnes siis ja harkittavissa vain jos näköpiirissä olisi mahdollisuus myydä sekä talli että GL eteenpäin. GL:n kiinnostavuus ja arvo sijoituskohteena tullee piakkoin ilmi, jos Protonin uusi omistaja päättää myydä sen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Dany Bahar on kertonut Autocar-lehdelle keskustelleensa Protonin ja Group Lotuksen uusien omistajien kanssa ja saaneensa heiltä kehotuksen jatkaa Lotus-automalliston uudistamishanketta aiemmin laaditun 5-vuotissuunnitelman mukaisesti. Hanketta joudutaan kuitenkin tilapäisesti hidastamaan, koska Group Lotus ei Protonin omistajan vaihtumisesta johtuen voi seuraavan kahden kuukauden aikana käyttää uudistushankkeeseen varattuja rahoja.

Bahar toteaa myös, ettei kukaan ole hänen tietääkseen aikeissa ostaa Lotus Cars yhtiötä eikä sitä kannatakaan Baharin mielestä myydä juuri nyt, kun Lotus-autojen myynti on kasvusuunnassa. Lotus-automalliston uudistamishanketta ei myöskään kannata Baharin mielestä lopettaa kesken, koska siihen on jo syydetty tuhottomasti rahaa. Arvattavasti Bahar on esittänyt samansuuntaisia perusteluja myös tapaamisessaan Protonin omistajien kanssa. Aikanaan selvinnee onko Bahar onnistunut vakuuttamaan uudet omistajat, mutta ainakin toistaiseksi työt Hethelissä saavat siis jatkua entiseen malliin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tää ketju kaipaa selvästi vähän uudelleenlämmittämistä. Adam Cooperin haastattelussa Gerard Lopez paljasti, ettei Group Lotus ei rahoita nimeään kantavaa tallia, vaan tilanne on pitkälti sama kuin Fernadesin Lotus-tallin kanssa:

The relationship with Group Lotus remains intriguing, however. Last year the road car company was a sponsor, and it was on that basis that the team was known as Lotus Renault GP or LRGP, although the car officially remained a Renault. Outsiders wondered how Group Lotus CEO Dany Bahar could justify such a large expenditure when he had so many other racing and road car projects to fund.

“We have an agreement today for the name, and as far as the sponsorship agreement is concerned, that has been cleared,” says Lopez. “We are essentially in a situation where they don’t owe us anything anymore. They’re not title sponsor, they are a name provider, they are a partner.”

The bottom line is that the current Lotus F1 team is in a very similar situation to the Fernandes-era Lotus. It has acquired an attractive brand name which will help it to gain credibility and sell sponsorship, but is getting no financial support – and is thus promoting the Lotus road car division for free.

“That’s essentially it, yeah,” said a smiling Lopez.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kyllähän koko Lotus-brandin tilanne on tällä hetkellä sanalla sanoen epäilyttävä, toivottavasti Kimin "sponsori-tallin" mahdollinen menestys saisi jonkun pätevän sijoittajan kiinnostumaan GL:n ja Enstonen tallin ostosta ja laittaisi asiat ns. ruotuun. :dunno:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Tuossa viikko sitten Dany Bahar antoi evo-lehdelle haastattelun, jossa arvioi uusien Lotus-mallien valmistamishankkeensa jatkumismahdollisuuksien olevan fifty-fifty. Protonin omistajanvaihdoksen takia uusien Lotus-mallien suunnittelutyöt on nyt joka tapauksessa pysäytetty kolmeksi kuukaudeksi ja uuden Lotus Esprit-auton julkistuspäivämäärää on siirretty eteenpäin, vuoden 2014 alkupuolelle. Group Lotus saa siis käyttää lähimpien kolmen kuukauden aikana Protonin sille myöntämiä rahoja vain tavalliseen liiketoimintaansa, mutta ei esim. uusien automallien suunnittelun kaltaisiin hankkeisiin.

Protonin uusi omistaja DRB-Hicom on jo edustajansa kautta kommentoinut, että aikoo laittaa Protonin tiukalle säästökuurille ja leikata kaikkia tarpeettomiksi katsomiaan menoja. Sikäli ei ole erityisen yllättävää, että Bahar ja Lopez ovat joutuneet järjestelemään yhteiset hankkeensa uuteen uskoon. Bahar haluaa tietysti pelastaa ideoimansa Lotus-malliston uudistamisprojektin, ja Lopez puolestaan haluaa epäilemättä turvata F1-tallinsa oikeuden Lotus-nimen käyttöön myös tulevaisuudessa.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Kyllähän koko Lotus-brandin tilanne on tällä hetkellä sanalla sanoen epäilyttävä, toivottavasti Kimin "sponsori-tallin" mahdollinen menestys saisi jonkun pätevän sijoittajan kiinnostumaan GL:n ja Enstonen tallin ostosta ja laittaisi asiat ns. ruotuun. :dunno:
No, nyt tää sun real Lotus ei ole enää edes sponsori.
 
Ylös