Lotusteorian alkeet ja 11 muuta vanhaa suosikkia

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Sellaista pikku-uutista pukkaa Norfolkilaisessa lehdessä, että joku rakennusurakoitsija on haastanut Hethelin Lotuksen ja Dany Baharin oikeuteen maksamattomien laskujen takia.

Norfolkissa toimiva rakennusyrittäjä on tehnyt mittavaa remonttia Baharin vuokraamassa asunnossa Norfolkin Hethersettissä ja saanut maksuksi 375 tuhatta puntaa Lotuksen tililtä. Sittemmin rakentaja on vielä laskuttanut 92 tuhatta puntaa lisätyöstä, mutta Bahar ja Lotus ovat kieltäytyneet maksamasta vedoten työn huonoon laatuun. Rakennusyrittäjä on tästä närkästynyt ja vaatii nyt saataviaan Baharilta ja Lotukselta Lontoon High Court -oikeusistuimessa.

Brittien hallitus myönsi Lotukselle viime vuoden lopulla 10,4:n miljoonan punnan lainan, jonka turvin Lotus on luvannut luoda yli tuhat uutta työpaikkaa Norfolkiin ja turvata parin tuhannen muun työläisen tulevaisuus Lotuksen tehtaalla. Nyt Lotus on siis käyttänyt 0,4 miljoonaa puntaa paikallisen rakennusyrittäjän työllistämiseen, ja lähitulevaisuudessa Lotuksen tavoitteena näyttää olevan myös asianajajien työllistäminen. ;)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Huomattavasti remonttiriitoja tärkeämpi viimeaikainen Lotus-uutinen on, että Protonin uusi enemmistöomistaja DRB-Hicom on huhujen mukaan palkannut ulkopuolisia konsultteja arvioimaan Lotusta ja sen johtajia. Lotuksen uudistusohjelmaa rahoittaneiden malesialaisten pankkien huhutaan myös keskeyttäneen Lotukselle myönnettyjen lainojen maksamisen. Toistaiseksi Lotus on käyttänyt uudistushankkeeseensa 200 miljoonaa puntaa lainarahaa.
It is understood that the forensic teams, which have been stationed at the Lotus office in Norwich since late last month, will take at least six weeks to complete their task.

Based on their findings, a decision will be made on whether to pump in more money into Lotus or to sell the British carmaker.
Gerard Lopezin hiljattainen lausunto Lotuksen vetäytymisestä F1-sponsoroinnista liittynee näihin Lotuksen uudistamishanketta uhkaaviin epävarmuustekijöihin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Joe Sawardin kuulemien huhujen mukaan Lotus saattaa muuttua lähitulevaisuudessa kiinalaiseksi autonvalmistajaksi, mikä ilmeisesti tarkoittaisi samalla Hethelin tehtaan lopettamista.

Saward levittää huhua, että Protonin uudet omistajat eivät ole lainkaan ilahtuneita Hetheliin lähettämiensä tarkkailijoiden raportoimista tiedoista. Jos huhussa on mitään perää, niin omistajien tyytymättömyys olisi kohtalokas takaisku Dany Baharin hankkeelle uudistaa Lotuksen automallisto. Saward on myös kuullut huhun, että Protonin enemmistöomistaja DRB-Hicom neuvottelee parhaillaan Lotuksen myymisestä kiinalaiselle autonvalmistajalle. Ongelmana myyntihankkeessa on Lotuksen hiljattain hankkima 200 miljoonan punnan velka, joka voitaisiin kuitenkin mitätöidä asettamalla Lotus konkurssiin.

Kiinalaisten lisäksi Lotuksen mahdolliseksi ostajaksi on aiemmin huhuttu Genii Capitalia, joka omistaa Lotus F1-tallin. Lotuksen päätyminen Geniin omistukseen olisikin mitä ilmeisimmin Lotuksen nykyisten työntekijöiden kannalta parempi ratkaisu kuin kiinalaisomistus.

Mahdollisesti Sawardin huhuihin liittyen, Malesiassa huhuttiin eilen Protonin johtaja Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahirin ilmoittaneen eroavansa. Proton on julkisesti kiistänyt huhun, mutta paikallisten sisäpiiritietojen mukaan erohakemus on todellakin jätetty ja Syed Zainal jatkaa Protonilla enää vuoden puoliväliin, eli irtisanomisaikansa loppuun asti. Samainen Syed Zainal nimitettiin vuosi sitten Lotus F1-tallin johtokuntaan yhdessä Dany Baharin kanssa.

Autocar-lehti kertoo työskentelyn uusien Lotus-mallien parissa Hethelin tehtaalla olevan edelleen pysähtynyt ja Dany Baharin viettävän tämän viikon "virkavapaalla".
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ongelmana myyntihankkeessa on Lotuksen hiljattain hankkima 200 miljoonan punnan velka, joka voitaisiin kuitenkin mitätöidä asettamalla Lotus konkurssiin.
Konkurssin kautta veloista vapautuminen tietysti onnistuu. Ostajan kannalta tietysti koituu muutamia suuria ongelmia. Esimerkiksi konkurssiin menneen yhtiön omistajat tai johto eivät voi vaikuttaa minne pesän omaisuus joutuu. Konkursseissa on myös takaisinperintä säädöksiä konkurssia edeltäneestä ajasta, jolloin tehdyt kaupat voidaan todeta mitättömiksi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ehkä Kimi ostaa koko Lotuksen yhdessä joidenkin liikekumppaneiden kanssa.

Johan mies nähtiin Libanonissa neuvottelupöydässä korkean profiilin hahmojen kanssa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Group Lotuksen PR-psasto on avannut sanaisen arkkunsa ja ryhtynyt oikaisemaan vääriksi katsomiaan huhuja.

Group Lotus haluaa tehdä selviksi seuraavat asiat:

#1: Dany Bahar on edelleen Group Lotuksen toimitusjohtaja.

#2: Dato’ Sri Syed on edelleen Protonin toimitusjohtaja.

#3: Joe Saward toimii johtajana Caterham Groupissa.

#4: Group Lotus ja Lotus F1 Team toimivat edelleen yhteistyökumppaneina F1-sarjassa. Yhteistyö koskee brändäys- ja mainostusoikeuksia vuoteen 2017 asti sekä lisenssioikeuksia Lotus F1-tallin markkinointikrääsään. Protonin omistajat ovat lainanneet Lotus F1-tallin omistajille 30 miljoonaa puntaa, jotka on maksettava takaisin kolmen vuoden kuluessa. Lainan takauksina on koko Lotus F1-tallin irtaimisto. Protonilla on myös oikeus hankkia omistukseensa 10 prosenttia Lotus F1-tallista, sekä vielä toiset 10 prosenttia mikäli Genii ei maksa velkojaan ajallaan.

#5: Omistajanvaihdoksesta huolimatta Proton on edelleenkin täysin sitoutunut Group Lotuksen viisivuotiseen liikesuunnitelmaan, jonka tarkoituksena on luoda työpaikkoja sekä laajentaa Lotuksen tehdasta ja liiketoimintaa. Protonin uusilla omistajilla on ollut myönteisiä keskusteluja Group Lotuksen johtajiston kanssa Hethelissä ja Malesiassa, eikä DRB-Hicom ole missään vaiheessa ilmaissut Group Lotukselle aikovansa asettaa yhtiötä konkurssiin.

EDIT:
Lotus Cars on näköjään poistanut lehdistötiedotteensa virallisilta verkkosivuiltaan, mutta se löytyy mm. täältä, täältä ja täältä.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lopez kyllä kertoi ihan saman kuin mitä Group Lotuksen tiedotteessa sanottiin - Group Lotus ei enää maksa tallille, eli se ei enää ole sponsori, vaan kumppani. Erityisenä huomiona "title partnership" ei tarkoita nimisponsoria, vaan nimenomaan sopimusta itse tallin nimestä. Nimisponsorin paikka, joka Lotuksella oli viime vuonna (Lotus Renault GP) on vapaa.

Koko Lotus-kuvio menee näemmä tyystin yli Maikkarin verkkotoimittajien hilseen, älkää viitsikö sekoittaa päätänne noita juttuja lukemalla.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kumpaakohan uskoisi Geniiä vaiko Lotusta.. :eek:

Jollain tapaa kaksi viimeisintä vuotta ovat opettaneet, ettei Lotukseen ole luottamista, että eiköhän Lotarin logot autoista todennäköisemmin kuin tuolta suunnalta kuullaan mitään paikkaansapitävää. :D
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Lopez kyllä kertoi ihan saman kuin mitä Group Lotuksen tiedotteessa sanottiin - Group Lotus ei enää maksa tallille, eli se ei enää ole sponsori, vaan kumppani. Erityisenä huomiona "title partnership" ei tarkoita nimisponsoria, vaan nimenomaan sopimusta itse tallin nimestä. Nimisponsorin paikka, joka Lotuksella oli viime vuonna (Lotus Renault GP) on vapaa.
Itse asiassa se on ollut vapaa jo tämän kauden alusta alkaen, kun Lotuksesta tuli autonrungon nimi.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/98628

"When we changed the name from Lotus Renault to Lotus [for this year], it opened up the door for a title sponsor. So if you take into account the fact we signed Unilever, probably the biggest sponsorship agreement this year in F1, and we signed Microsoft, which is huge news as it is a brand that has never been in F1 before, we have a wide space for sponsorship.
Tulin miettineeksi hieman, miksi tähän sponsoroinnin korvaamiseen velanannolla päädyttiin. Oma arvaukseni on, että GL/Proton halusi sponssaamista halvemman nimikumppanuuden, ja Genii ehkä epäili GL:n kykyä selviytyä sponsorointimaksuista, joten he olivat halukkaita lopettamaan sponsorisopimuksen ja ottamaan velan Protonilta.

GL:n eilisessä tiedotteessa puhuttiin Lotus-brändäyksen jatkumisesta, niin luulisin sen tarkoittavan nimen lisäksi ACBC-logoja ja ehkä jopa musta-kulta-väritystä. Ja luulisin, että tuo GL-brändäys kuuluu velan ehtoihin, samalla tavalla kuin Relluissa oli DIAC:in tai Snorasin mainokset 2010. Lyhyesti sanottuna, uskoisin, että Lotus F1 Teamin pitää jatkaa GL:n promoamista entiseen malliin, GL ei vain ole enää maksava sponssi vaan velanantaja.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tässä olisi kaikille hauskaa Lotus aiheista iltalukemista. :D

http://sniffpetrol.com/2012/04/11/lotusfirstdraft/

Sniff Petrol has obtained a secret first draft of the remarkable press release put out by Lotus to deny current speculation about the state of the company.





Take a little look at what we found online (see left). Don’t you think it’s funny? We do. We had a good old giggle. After all, we love a bit of self belief. Although it’s funny, this one’s not accurate but then again, why let the facts get in the way of a good story? The inconvenient truth is – surprise, surprise – we have never said that there are no lunatics at Lotus.

So whilst lots of people obviously feel the need to comment on Lotus’ current situation in the absence of proper facts or evidence, we can’t ignore these particular mistruths any longer even if we would like to, so we have decided to turn a negative into a positive and use this hilarious piece of ‘arse’ to set the record straight regarding the status quo at Group Lotus and try to return a little stability to a fast changing situation.

False rumour #1: Dany Bahahaha is no longer taking his tablets.
Fact: Rubbish – Dany Bahahaha still is.

False rumour #2: Dato’ Sri Syed is no longer struggling to release himself from the ropes that tie him to the plastic chair in the cupboard.
Fact: Again rubbish. He still is.

You can thank good old Tony Fernandes for these two. He is out to get us. He is. Last night we heard a noise outside and when we went to look there was no one there. We couldn’t see him but we know it was Tony Fernandes. He is like a fat fox. Perhaps he is frustrated because he owns a Formula 1 team instead of doing the smart thing and just giving his name to various racing teams and then realising he hasn’t got the money to pay for all this shit.

And whilst we’re on the subject of jokes – do you know the latest F1 joke? My dog’s got a stepped nose. How does it smell? It doesn’t. It’s a Formula 1 car. Can someone explain this to us please?

Speaking of F1: It seems that one special so called ‘independent’ source is at the root of the lion’s share of damaging rumours and misleading stories. The delightful Joe Saward which leads us nicely to….

False rumour #3: Joe Saward has a helicopter that can fly to the sun.
Fact: Helicopters cannot fly to the sun.

And unlike some, we don’t want to get too personal, but Joe Saward is a gaylord and he looks stupid in any kind of hat.

False rumour #4: Group Lotus is no longer involved in F1.
Fact: Lotus F1 Team and Group Lotus have rearranged their living room so we can both watch F1 in comfort. We just need to get some money off Genii so we can buy a Sky subscription. In return, they can have the factory. We don’t want it any more anyway. The reception area smells weird.

False rumour #5: Group Lotus is going into administration.
Fact: Rubbish. Administration is a type of succulent plant found in dry regions of southern Europe. How could a company with no money left afford one of those? We couldn’t. Oh. Bollocks.

The simple fact is, and we haven’t denied this – Lotus is going through a very difficult phase at the moment but we are totally over you, okay. Do you understand, we don’t miss you at all. It’s over. We’ve moved on. In fact, we’ve got a date next week with someone we met recently. It’s none of your business who. Do not try to call us. Also, we want that Dido CD back.

ENDS
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Dany Bahar on Lotuksen PR-osaston vauhkoontumisen jälkeisessä krapulassa kiiruhtanut antamaan selväpäisempiä lausuntoja The Sun-lehdelle. Bahar kertoo odottavansa DRB-Hicomin päätöstä Lotuksen tulevaisuudesta kahden viikon sisällä. Toinen Lotuksen kahdesta mahdollisesta tulevaisuusnäkymästä on Baharin mukaan se, että DRB-Hicom päättää tukea parhaillaan käynnissä olevaa Lotuksen uudistussuunnitelmaa. Toinen vaihtoehto taas on, että DRB-Hicom myy Lotuksen -- mahdollisesti kiinalaisille. Bahar korostaa, että uudet omistajat eivät ole harkinneet Lotuksen asettamista konkurssiin.

Mikäli DRB-Hicom vakuuttuu Baharin suunnitelmien toteuttamiskelpoisuudesta, niin Lotuksen uusien automallien kehitystyö on taas Baharin mukaan täydessä vauhdissa ensi kuussa. Norfolkilainen lehti kertoo Iso Britannian pääministerin aikovan vedota Aasian matkallaan Malesian pääministeriin, että Lotuksen Norfolkissa työllistämät 1200 ihmistä otettaisiin huomioon DRB-Hicomin päättäessä Lotuksen kohtalosta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Joe Saward on taas pyöräyttänyt Lotus-huhumyllynsä kampea Kiinasta käsin, F1-viikonlopusta raportoimisen lomassa. Sawardin lähteet ovat kuiskutelleet hänen korvaansa, että Protonin johtaja Syed Zainal on toimessaan enää siihen asti, kunnes hänen tilalleen löydetään joku pätevä korvaaja. Sawardin tietojen mukaan myös Dany Baharilta olisi otettu pois kaikki Group Lotuksen toimintaa koskeva päätäntävalta, vaikka hän onkin edelleen nimellisesti Group Lotuksen johtaja.

Sawardin käsityksen mukaan Syed Zainal on viime päivinä neuvotellut Protonin edustajana Group Lotuksen myymisestä siitä kiinnostuneille kiinalaisyrityksille, mutta Group Lotuksen mukana tuleva mittava velka on estänyt kauppojen solmimisen. Samanaikaisesti Iso Britannian pääministeri on neuvotellut Malesian johtavien poliitikkojen kanssa Lotuksen autotehtaan varassa olevien brittiläisten työpaikkojen pelastamiseksi. Sawardin näkemyksen mukaan Group Lotuksen myyminen Genii Capitalille olisi ratkaisu, jolla Hethelin työpaikat voitaisiin pelastaa samalla kun Lotuksen autonvalmistus ja F1-toiminta yhdistettäisiin, mutta tämä ratkaisu edellyttäisi ensin Group Lotuksen velkojen nollaamista.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Malesialaisen Business Times-lehden mukaan Iso Britannian hallituksen Group Lotukselle myöntämä 10 miljoonan punnan laina on tilapäisen jäihinlaittamisen jälkeen taas myötätuulessa brittipoliitikkojen tavattua hiljattain DRB-Hicomin toimitusjohtajan Norwichissa. DRB-Hicom ei kuitenkaan ole vielä päättänyt Group Lotuksen myymisestä, ja Lotuksen tilaa koskeva arviointi on edelleen kesken.

Samaisen lehden mukaan Protonin aiemmat omistajat olivat valmistelleet Lotuksen myymistä, ja ostajaehdokkaiksi oli kaavailtu kiinalaista Youngman-yhtiötä, Genii Capitalia tai yksityistä arabialaista sijoittajaa. Lehden tietojen mukaan Group Lotus on parhaillaan taloudellisessa ahdingossa, ja Proton joutuu maksamaan 5-8 miljoonaa puntaa viikossa pitääkseen Lotuksen toimintakuntoisena. Tällaisiin menoihin suhteutettuna brittihallituksen lupaama laina näyttää perin pieneltä houkutusporkkanalta.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jos ymmärrän oikein tämän jutun, niin Proton haluaisi pitää Lotuksen itsellään vaikka on itsekin yhtiönä uusissa käsissä (DRB-Hicom).
Jotta merkki olisi kannattava pitäisi myydä vähintöään 8000 autoa vuodessa, kun esim. vuonna 2010 määrä jäi vain 1985:een.
Merkki käy näköjään suunniilleen yhtä kovaa kamppailua olemassaolostaan kuin Räikkönen ja Grosjean radalla sijoituksistaan.
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=sv&u=http://www.teknikensvarld.se/2012/05/10/31237/proton-behaller-lotus-trots-nya-agare/&ei=OkatT6rIHfDO4QT61KGcDA&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CB8Q7gEwAA&prev=/search?q=http://www.teknikensvarld.se/2012/05/10/31237/proton-behaller-lotus-trots-nya-agare/&hl=fi&biw=981&bih=632&prmd=imvns
 
Ylös