Maailman paras rallikuski?

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1291
Australian ralli 2011:Ogierille annettiin käsky jättäytyä PowerStagella Loebin taakse ja varmistaa jälkimmäiselle kymmenes sija. Ogier teki työtä käskettyä. (kts. https://www.leblogauto.com/2011/09/wrc-citroen-choisit-loeb-ogier-se-tait.html). Ogierin ulosajo Espanjassa ratkaisi sitten mestaruuden Loebille ja kakkostilan Hirvos-Mikolle. Ogierille annetiin määräys toimia Loebin sekundanttina koko loppukauden ajan.
Tätä en kieltämättä muistanut. Pistetilanne kyllä oli sellainen, että en tiedä olisiko monella tallilla ollut pokeria antaa kuskiensa tuossa vaiheessa kautta enää kisata keskenään sillä mahdollisuudella, että toisen tallin kuski (tässä tilanteessa Hirvonen) voittaisi mestaruuden.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5551
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eli Loeb on saanut yhden voiton tallimääräyksellä siinä kohtaaa kun oli voittamassa kahdeksatta mestaruuttaan.
Tai kymmenennen sijan - ja tämä kauden loppupuolella, jolloin on johtanut tallikaveriaan 22 pisteellä ja pahimman kilpailijatallin ykköskuljettaja on ollut ottamassa ko. kilpailusta voittopisteitä ja nousemassa vakavasti mestaruustaistoon.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eli Loeb on saanut yhden voiton tallimääräyksellä siinä kohtaaa kun oli voittamassa kahdeksatta mestaruuttaan.
Tuo oli vain se jäävuoren huippu. Jutun pihvi oli siinä, että Loeb hankki itselleen kiistattoman ykköskuskin aseman ohi tallipäällikön, joka olisi antanut kuskien kilpailla keskenään ja ehkäpä mieluusti nähnyt Ogierinkin voittajana. Monissa muissa urheilulajeissa urheilullisen tuloksen manipuloinnista rangaistaan ankarasti - moottoriurheilussa sopupelit kuuluvat kuvaan kuin hillosilmä kaurapuuroon. Ehkä seuraava sukupolvi ei enää muista miten Löppöselle näitä mestaruuksia pedattiin ja millainen oli kilpailun taso vaan tuijottaa pelkästään titteleiden lukumäärää ja ihastelee et ompas siinä ollut helvetin kova kuski. Sama pätee Hämikseen. Schumin ja Sennan mestaruusvuosina he sentään joutuivat taistelemaan mestaruuksistaan, Hämiksellä ja Mersulla ei juuri uhkaajia ole. Joku Bottas on lähinnä uskollinen sekundantti Hämikselle eikä mikään uhka, toisin kuin oli Ruusperi tai olisi nyt Verstappen tai Ykä Russell
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo oli vain se jäävuoren huippu. Jutun pihvi oli siinä, että Loeb hankki itselleen kiistattoman ykköskuskin aseman ohi tallipäällikön, joka olisi antanut kuskien kilpailla keskenään ja ehkäpä mieluusti nähnyt Ogierinkin voittajana. Monissa muissa urheilulajeissa urheilullisen tuloksen manipuloinnista rangaistaan ankarasti - moottoriurheilussa sopupelit kuuluvat kuvaan kuin hillosilmä kaurapuuroon. Ehkä seuraava sukupolvi ei enää muista miten Löppöselle näitä mestaruuksia pedattiin ja millainen oli kilpailun taso vaan tuijottaa pelkästään titteleiden lukumäärää ja ihastelee et ompas siinä ollut helvetin kova kuski.
Niin siis missä kisoissa ja millä kausilla niitä mestaruuksia pedattiin? Nyt pitää olla konkreettisempaa esimerkkiä kuin vaan jotain sekavaa sössötystä formuloista. Loeb ajoi yleensä eniten kilpaa toisten tallien kuskeja vastaan, oliko Grönholmin ja Hirvosen kanssakin kabinettisopimukset?

EDIT: Ogierista oli uhkaa Loebille korkeintaan kausilla 2010 ja 2011, ja sitä ennen oli jo kuusi mestaruutta takataskussa
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Listaan tähän muutamia Loebin kovimpia saavutuksia

- 2004 Ruotsi: ensimmäinen ei-skandinaavi, joka voitti Ruotsin rallin.
- 2005 Korsika: Pohjat kaikille pätkille
- 2006 Monte: Yhdeltä pätkältä viiden minuutin superrallisakko, silti kisan kakkonen. Edelleen korkein superrallissa ajettu sijoitus.
- Kolme Jyskälän voittoa on enemmän kuin kenelläkään muulla ei-skandinaavilla, ja esimerkiksi yhtä paljon kuin Juha Kankkusella.
- Argentiinassa voitto 8 kertaa peräkkäin. Onko kukaan muu voittanut mitään kisaa näin usein putkeen?
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
912
- Argentiinassa voitto 8 kertaa peräkkäin. Onko kukaan muu voittanut mitään kisaa näin usein putkeen
Loeb teki saman tempun myös Saksassa.

Kaikkien aikojen rallikuski, ei mitään epäselvyyttä. Se onkin sitten asia erikseen kun aletaan puhumaan mieleenpainuvimmista/sykähdyttävimmistä kuskeista. Mutta kun nyt puhutaan auton ajamisesta mahdollisimman tehokkaasti ja tasaisesti läpi koko rallikauden, ei Loebin vertaista kuskia olla nähty. Uskaltaisin väittää, että Prime Ogier häviäisi Prime Loebille mestaruustaistossa identtisillä autoilla, vaikka Ogi kyllä saattaisi voittaa enemmän ralleja kauden aikana. 2011 kaudella oli sinänsä jännä tilanne, että mielestäni vanhempi Sebi oli jo aivan parhaat päivänsä nähnyt ja nuoremmalla ne oli vasta edessäpäin.

Jos nyt täytyy formuloista lähteä hakemaan vertauskohtia, niin mielestäni Loebissa yhdistyi kauniisti sekä Fangio, että Prost. Kaikki turha ylimääräinen oli riisuttu pois ajamisesta ja kaikesta tekemisestä ylipäätään. Tämä heijastui myös miehen rauhalliseen ja "mitäänsanomattomaan olemukseen" auton ulkopuolellakin. Suuri kunnia, että on saanut nähdä omin silmin tämän maestron rallipoluilla. Ehkä 50 vuoden päästä arvoltaan suunnilleen sama asia, kuin olisi nähnyt Fangion livenä. Ogier meneekin sitten enemmän sinne Senna/Schumi kategorian kuskeihin. Hyvin paljon aggressiivisempi tapaus monessakin eri mielessä.

Tässä nyt hyvin nopeasti mietittynä minun lista oman aikansa parhaista:

1960-1964 Erik Carlsson
1965-1967 Timo Mäkinen
1968-1974 Hannu Mikkola
1975 Björn Waldegård
1976-1977 Sandro Munari
1978-1979 Markku Alén
1980 Walter Röhrl
1981 Ari Vatanen
1982-1983 Walter Röhrl
1984 Ari Vatanen
1985 Timo Salonen
1986 Henri Toivonen
1987-1989 Juha Kankkunen
1990-1991 Carlos Sainz
1992 Didier Auriol
1993 Juha Kankkunen
1994 Carlos Sainz
1995 Colin McRae
1996 Tommi Mäkinen
1997-1998 Colin McRae
1999 Tommi Mäkinen
2000 Richard Burns
2001 Colin McRae
2002 Marcus Grönholm
2003-2004 Petter Solberg
2005-2012 Sebastien Loeb
2013-2020 Sebastien Ogier

Periaatteessa Tänakia voisi hyvin mielin ehdottaa myös vuodelle 2019, mutta toisaalta Ogier oli niin lähellä viedä mestaruuden Citroenilla (joka olisi ollutkin kaikkien urotekojen äiti), että Ogier on kyllä myös vuoden 2019 kuningas minun rankingissa, ei voi mitään. Vähän samalla teemalla hyväksyisin myös Sainzin 1996 kauden parhaana kuljettajana. Oli kyllä loppujen lopuksi harvinaisen kovaa suorittamista museoautolla. Mutta Tommikin dominoi kyllä niin suvereenisti, että täytyy antaa se Tommille. Vatasenkin kyllä hyväksyisin 1985 kauden kuninkaaksi, ihan pelkästään mykistävän Monten suorituksen ansiosta. Tuollainen voitto kun on kuitenkin arvoltaan se about 20 "normivoittoa".

Kaikkien aikojen top 5:
1. Loeb
2. Ogier
3. Röhrl
4. Kankkunen
5. Sainz

Heitetään karttureihinkin nyt jotain nimiä tasapuolisuuden vuoksi. Tämä menee vielä enemmän arpomalla kuin kuskien osio, mutta itselle ei kaikkien aikojen ykkösestä ole kyllä minkäänlaista epäselvyyttä tälläkään osastolla.

Kartanlukijat:
1965-1974 Henry Liddon
1975-1981 Jean Todt
1982-1984 Christian Geistdörfer
1985-1986 Seppo Harjanne
1987-1989 Tiziano Siviero
1990-1998 Luis Moya
1999-2001 Nicky Grist
2002-2003 Timo Rautiainen
2004-2008 Phil Mills
2009-2012 Daniel Elena
2013-2020 Julien Ingrassia

Kaikkien aikojen Top 5:
1. Moya
2. Liddon
3. Grist
4. Mills
5. Rautiainen
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
2006 Monte: Yhdeltä pätkältä viiden minuutin superrallisakko, silti kisan kakkonen. Edelleen korkein superrallissa ajettu sijoitus.

Tämä ei ole toki sikäli verrannollinen saavutus muihin superralli maaliintuloihin nähden että sääntöjä taidettiin muuttaa heti kyseisen kisan jälkeen, Fiassa kun huomatiin että 5 min on ihan liian vähän rangaistusta varsinkin Montessa jossa erot voivat repsahdella suuntaan tai toiseen
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Omalla listallani Loeb on selvä ykkönen ja Ogier yhtä selvä kakkonen. Loebin kohdalla jo tilastot kertoo toki paljon, mutta yksi seikka tulee myös mieleen, joka erottaa hänet muista kuljettajista. Hänen ylivoima ja itseluottamus oli nimittäin niin ainutlaatuista, että muut kuskit löi käytännössä hanskat tiskiin jo lähtökohtaisesti ennen kisaa. Muistan ne lukuisat turhautuneet haastattelut, kuinka esim. Hirvonen jo ennen kisaa naurahti turhautuneena, että "pakkohan se on voitosta lähteä ajamaan, mutta kyllä se Lööppi vaan niin pirun kovaa menee, että ei vaan mikään tunnu riittävän". Tämä asenne näkyi muista kuskeista jo ennen kisaa, että he ovat jo valmiiksi lannistuneet. Sen lisäksi, että paraskaan vauhti ei tahtonut riittää Loebille, hän kaiken lisäksi ajoi niin käsittämättömän virheettömästi kisasta toiseen, ettei muilla ollut vaan mitään saumoja. Joku Jyskälä ja Ruotsi oli ehkä ne kisat, missä suomalaiset sai mahdollisuuden, mutta nappionnistuminen niissäkin tarvittiin.
Ja vaikka Loebin valtakausilla kilpailu ei ollutkaan niin tasokasta, on siellä silti ajanut samoissa karkeloissa sellaisia nimiä kuin Grönholm, Solberg, Märtin, Hirvonen, Latvala. Ei mitään kädetöntä porukkaa. Silti 9 mestaruuden putki.

Ogier kakkosena tällä listalla, koska monella tapaa hyvin samanlainen kuski kuin Loebikin ja jälleen tilastot kertovat paljon. Mutta missään vaiheessa Ogier ei ole ollut mikään täysin lyömätön ihmemies. Volkkariaikaan ehkä lähellä sitä, mutta siinä auttoi myös selkeä voittaja-auto, jonka vauhtiin muiden tallien oli vaikea päästä. Vuodesta 2017 eteenpäin moni muu kuski on lähtenyt kisoihin ihan samoilla voittomahdollisuuksilla ja varsinkin Neuville ja Tänak ovat ajaneet usein kovempaa. Ogierin yksi parhaista ominaisuuksista on se, että hänellä on mahtava kyky keskittyä näkemään kisa kokonaisuutena maaliviivalle asti. Vaikka alussa olisi epäonnea ja moni muu kuski lähtisi jossain 11.sijalla ajelemaan terveisiä, Ogier säilyttää keskittymisensä ja napsii sijoituksia koko ajan ylemmäs ja ylemmäs ja niin se vain lopulta on taas podiumilla ja vielä powerilta maksimipisteet. Hän ei koskaan luovuta kesken kisan. Sama ajattelutapa toimii myös koko kautta ajatellen. Hän osaa hahmottaa kokonaisen kauden MM-pisteitä ajatellen ja maksimoi joka kisasta ne pisteet, mitä otettavissa on, vaikka yksittäinen kisa olisikin epäonnistunut.

3. sijalla on mielestäni Kankkunen, joka on pystynyt voittamaan monella eri automerkillä ja eri aikakausilla. Seuraaville sijoille laittaisin Mäkisen, Sainzin, Mikkolan, Alenin ja Grönholmin.

Autonkehittäjien top-listallani vapaassa järjestyksessä ovat:

Mikkola
Sainz
Kankkunen
Mäkinen
Lampi
Ogier
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
2006 Monte: Yhdeltä pätkältä viiden minuutin superrallisakko, silti kisan kakkonen. Edelleen korkein superrallissa ajettu sijoitus.

Tämä ei ole toki sikäli verrannollinen saavutus muihin superralli maaliintuloihin nähden että sääntöjä taidettiin muuttaa heti kyseisen kisan jälkeen, Fiassa kun huomatiin että 5 min on ihan liian vähän rangaistusta varsinkin Montessa jossa erot voivat repsahdella suuntaan tai toiseen
Tähän kaipaisin faktaa tueksi.

Hirvonen Meksikossa 2006 on saanut vielä 5 minuutin superrallisakkoja

https://www.ewrc-results.com/results/3-corona-rally-mexico-2006/?s=83
2006 kauden lopussa Walesissa näyttää myös samalta.

2007 säännöissä on muutettu:

First special stage or super special stage missed:10 minutes For the second stage missed:No time penalty From the third stage missed onwards: 5 minutes

Mutta sitten ilmeisesti kesken kautta punakynällä korjattu:

For every stage or super special missed: 5 minutes. However, should the first time a special stage or super special stage that is missed be the last stage of a Leg, the penalty will be 10 minutes. This 10 minute penalty can be applied only once in a Rally.

Eli joo, kaudesta 2007 eteenpäin on ollut vaikeampaa päästä superrallilla MM-pisteille, mutta silti Loebin Monte 2006 oli melkoisen vatasmainen veto, kun ajoi tokalla ja kolmannella lenkillä minuutin muita kovempaa, Bossea yhteensä 2:41.8 kovempaa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3548
Sijainti
JKL
Kyllähän Montessa jonkin verran vedettiin Loebin kohdalla kotiin päin. Joku rengas-case oli ainakin joskus missä Loebin/Citroenin tekemisiä katsottiin läpi sormien. Oliko vielä joku muukin... Mutta onhan näitä vastaavia ollut jo 60-luvulta lähtien, pääasia että saadaan ranskalainen voittajaksi...
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Autonkehittäjien top-listallani vapaassa järjestyksessä ovat:

Mikkola
Sainz
Kankkunen
Mäkinen
Lampi
Ogier
Jos Lampi on autonkehittäjien top-listalla niin Mitsun WRC ei tainnut mikään kovin menestynyt projekti olla? Vai oliko Lampi edes kehittämässä sitä?

Lampi nostetaan tärkeäksi henkilöksi Mäkisen taustalla, mutta onko hän ollut jotenkin poikkeuksellinen, jos verrataan muihin vastaavissa hommissa oleviin ihmisiin? Eikö kaikilla kuskeilla ole henkilökohtaiset kisainsinöörit yms? Onko esim. Loebin menestyksen taustalla joku Lasse Lammen tyylinen henkilö ja miksei hänestä puhuta samanlailla kuin Lammesta?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Sitä on kanssa spekuloitu yhden ralliauton kyydissä enemmän istuneen kanssakin, että kun Loeb ajoi mestaruuksia, niin Ranskan osakilpailu vietiin tämän kotiseuduille Alsaceen. Ja kun Ogier alkoi voittaa mestaruuksia, Monte siirtyi pyörimään hänen kotipaikkansa Gapin ympärillä. Ja sitten kun Ogier ilmoitti lopettavansa, Montessa ruvettiin puhumaan että voisi ajella enemmän pätkiä ihan vaan Monacon lähellä. Sattumaako?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos Lampi on autonkehittäjien top-listalla niin Mitsun WRC ei tainnut mikään kovin menestynyt projekti olla? Vai oliko Lampi edes kehittämässä sitä?

Lampi nostetaan tärkeäksi henkilöksi Mäkisen taustalla, mutta onko hän ollut jotenkin poikkeuksellinen, jos verrataan muihin vastaavissa hommissa oleviin ihmisiin? Eikö kaikilla kuskeilla ole henkilökohtaiset kisainsinöörit yms? Onko esim. Loebin menestyksen taustalla joku Lasse Lammen tyylinen henkilö ja miksei hänestä puhuta samanlailla kuin Lammesta?
Lampi teki myös ison duunin Audin kanssa B-ryhmän aikana. Olikohan makka jolle Lampi kertoi, ettei kukaan ole varmasti ajanut siipi-Quattroa niin montaa kilometriä kuin hän (vaikka kisassa Lampi ei ajanut koskaan).
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5551
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tämä ei ole tarkoitettu millään tavalla vähättelyksi, mutta ainahan niissä autonkehityshommissakin tarvitaan sen autonkehittäjän kannalta myös "tuuria" = hyvä kuljettaja. Jos Mitsulla ei olisi vuosina 1996-1999 ollut kuljettajana Mäkistä, tuskin autolla olisi mestaruuksiakaan voitettu. Ts. autonkehittäjän panosta on jokseenkin vaikea arvioida ikään kuin erillisenä kohteena. Vaikea sanoa, mikä oli esim. Piantan rooli Lancialla tai Nicolas'n Pösöllä.

Lammesta vielä sen verran, että 80-luvun puolenvälin kieppeillä (ainakin 1983-1985) hän taisi olla samanaikaisesti testaus- ja muissakin hommissa sekä Audilla että Mitsubishilla.

En nyt tähän hätään sitä mistään tietenkään löydä, mutta jossain netin syövereissä on kuvasarja Lammesta testaamassa Audin S1:stä Suomessa 1985. Tässä twiitissä on siitä vain yksi kuva, ja sekin tietysti tökerösti jaettu ilman minkäänlaista tekijänoikeusmerkintää.

 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Ottamatta kantaa mihinkään yksittäisiin ylläoleviin viesteihin, niin kyllähän se noin yleisesti ottaen menee niin että huiput päätyy huipputiimeihin ja saavat joissain tapauksissa neuvoteltua ykköskuskin statuksen itselleen. Loeb neuvotteli tiukkana PSA:n isojen pomojen kanssa ja mestaruuksia on 9. Latvala taisi saada vähän kärjistäen, vai oliko peräti oikeasti, ikuisen porttikiellon M-Sportille esim. sen kaksoisjohdossa tapahtuneen yleisöerikoiskoehölmöilyn ansiosta. Ja oli Toyota-aikana japanilaisten suuntaan mukava, niin sai uuden työpaikan kun aktiiviura päättyi. Mestaruuksia nolla. Se on tietty vähän makuasia mitä arvostaa eniten, mutta tässäkin keskustelun sävyssä huomaa sen tietynlaisen suomalaisen rehellisyyden ja "työn eetoksen" korkean arvostuksen :D Niinhän se Bottaskin haluaa päihittää Hamiltonin ilman psykologisia pelejä tai tarkoituksellisia kiilailuja, mutta ei se auta kun ajetaan huipulla. Rosbergkin joutui 2016 kääntämään kaikki mahdolliset kivet ympäri ja nippanappa voitti mestaruuden. Eli mun mielestä oma tai managerin taito neuvotella itselleen mahdollisimman hyviä sopimuksia on yksi hyvän kilpa-autoilijan osa-alueita, eikä mun silmissä himmennä näiden kuskien saavutuksia erityisemmin. Tai no ehkä joku Ferrari ja kausi 2002 meni vähän överiksi, mutta se nyt ei varsinaisesti ketjun aihe ole.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Loeb neuvotteli tiukkana PSA:n isojen pomojen kanssa ja mestaruuksia on 9.
Loeb voitti joka vuosi toisten tallien huippukuskit Grönholmin, Hirvosen, Solbergin, Latvalan jne. Siinä on ihan sama kuka omassa tallissa on toisena kuskina. En usko myöskään että Loebin on hirveästi tarvinnut esittää vaatimuksia, vaan tallit on varmasti ihan mielellään ottaneet hänet ajamaan.

Lisäksi 2003 kun tallikavereina olivat muuan McRae ja Sainz, niin Loeb oli se jolla oli kauden lopussa eniten pisteitä. Ja sama toki 2004 kun tallikaverina oli enää Sainz. Eikös täällä ole aiemmin kerrottu varmana tietona, että Sainz vaati aina kakkoskuskeja ajamaan pienemmillä turbopaineilla? ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös