Märtinin ja Parkin onnettomuuden jälkipuintia - tarvetta sääntömuutoksiin?

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mikäli koet tarvetta ilmaista suruasi aiheesta, on Britannian ralliotsikko pyhitetty sille tarkoitukselle.

Harrastanpa vähän itsemoderointia ja teen tälle aiheelle oman otsikon kun siitä todennäköisesti keskustelua syntyy ja tuonne toisaalle se ei sovi. Eli kuten aina kuolemaan johtaneen onnettomuuden jälkeen, nosti myös Michael Parkin onnettomuus esiin kysymyksen siitä, mitä turvallisuuden eteen tulisi tehdä. Aihetta edelsi toisessa otsikossa tällainen keskusteluntynkä:

Mikkoz sanoi:
Aika järkytys kyllä oli, kun päivällä uutisen kuulin :( .
Saa nähä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Luulis että päättäjät herää tämmöseen. 1 Rengasvalmista ja aktiivilukot sun muuta tekniset härpäkkeet pois. Saatais ees vähän vauhteja alas. Vaarahan tosin on aina läsnä rallissa ja sitä ei saada millään pois mutta jos saatais sitä vaaraa pienemmäksi.
Toivotaan nyt että Pösö ajais loppu kauden, lienee selvää että on ihme jos Märtin pystyy rattiin ainakaan tänä vuonna.
Bobakki sanoi:
Aktiivilukkojen kielto vuodeksi 2006 on kyllä ollut tiedossa jo pitkään, kuten myös turbon imuilman jäähdytyksen kielto noin tärkeimpinä, muitakin muutoksia oli kyllä. Eivätkä ainakaan kasvata vauhteja. Toki nyt esiteltävä F1-moottoreilta vaaditun tyylinen osien käyttöikäsysteemi ei välttämättä paranna turvallisuutta, mutta yllättävän vähän asiasta kohkaavat siitä oikeasti tietävät. Tärkeintä olisi mielestäni, ettei ylireagoitaisi vaan katsottaisiin ällin kanssa, että mitä tehdään.

Kohkaamiseen liittyen aiheesta kertonut Ruutulippu-lähetys sai kyllä allekirjoittaneen pulssin nousemaan. Itse tapahtumista oli kyllä kerrottu ihan fiksuun sävyyn, mutta sen jälkeinen WRC-autojen tulevaisuuden pohtiminen sillä perusteella, että Henkan kuollessa B-ryhmän autot kiellettiin, sai kyllä ensin hämmästymään ja sitten vihastumaan (Toki taustatyökin oli tehty niin hyvin, että väitettiin Henkan ja Sergio Creston olleen edelliset kuolonuhrit... jos minä muistan Roger Freethin niin voisi sitä arvon toimittajiltakin vaatia). Samaten Vanhasen parhaat WRC-kaadot-tyylinen koostevideo oli lähinnä mauton ja koko homman kruunasi lopun muistopätkien taustalla soitettu "Maan korvessa kulkevi lapsosen tie". Yäk.
Mitä olette mieltä, miten FIA:n tulisi onnettomuuteen reagoida? Millaisia muutoksia autoihin ja reitteihin tulisi tehdä?
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Bobakki sanoi:
Mikäli koet tarvetta ilmaista suruasi aiheesta, on Britannian ralliotsikko pyhitetty sille tarkoitukselle.

Harrastanpa vähän itsemoderointia ja teen tälle aiheelle oman otsikon kun siitä todennäköisesti keskustelua syntyy ja tuonne toisaalle se ei sovi. Eli kuten aina kuolemaan johtaneen onnettomuuden jälkeen, nosti myös Richard Parkin onnettomuus esiin kysymyksen siitä, mitä turvallisuuden eteen tulisi tehdä. Aihetta edelsi toisessa otsikossa tällainen keskusteluntynkä:




Mitä olette mieltä, miten FIA:n tulisi onnettomuuteen reagoida? Millaisia muutoksia autoihin ja reitteihin tulisi tehdä?

Ois kiva kuulla, mitä muutoksia on jo varmuudella tulossa ja mitä harkitaan. Jos olen oikein ymmärttänyt, niin muutoksiahan on ennen tätäkin onnettomuutta jo harkittu vakavasti?
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ralliautot ovat kyllä tulleet vuosi vuodelta aina nopeammiksi.. joissain yhteyksissä tosiaan verrattu b-ryhmäläisiin nykyistä tilannetta, joka on ihan älytöntä, onhan nämä nykyiset niin paljon turvallisempia kuin ne 80-luvun kanahäkit bensatankilla. Ja nytkin osui oikeastaan juuri pahimpaan paikkaan nykyautoista. Henkilökohtaisesti en lähtisi mitään dramaattista juuri tämän tapauksen takia tekemään.

Reittien puolesta on vaikea sanoa, en oikein tiedä tarkkaan et millaisessa paikassa nyt auto lähti käsistä. Ja vaikea täysin turvalliseksi teitä on tehdä, yleensä kun on joko puita tai sitten rotkoa tien vieressä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo onnettomuushan muistutti ilmeisesti aika paljon Marc Surerin onnettomuutta vuonna 1986, en tiedä missä... kuitenkin silloinkin auto osui todella lujaa kylki edellä puuhun ja kartturi kuoli. Erona kuitenkin se, että Surerin autosta tuli hetkessä tulihelvetti, mitään ei ollut tehtävissä. Niinkuin Petri totesi, osui nykyautojen arkaan paikkaan, jota on kuitenkin hankala suojata paremmin.
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
mun mielestä jakke honkanen puhui eilen ruutulipussa fiksuja esim. mutkanopeuksien jatkuvasta noususta (autojen alustojen ja varsinkin renkaiden kehittyminen) sekä entistä lähempänä limiittiä ajaminen (samat tutut pätkät ajetaan kahdesti päivän aikana).
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
696
Uudistuksia on ollut suunnitteilla ja niiden ideana on ollut kustannussäästö. Alustan osalta sama tavoite auttaa jonkin verran myös nopeuksien hillitsemiseen. Elektroniikan vähennys on kai se helpoin ja nopein keino toteuttaa ilman mitään valtavia mullistuksia autojen suunnitteluun. Kaarrenopeuksien hillitsemiseen se tehokkain tapa on renkaat, mutta siinä tuleekin sitten se vaikeus että miten niitä rajoitetaan. Renkaan seoksilla on kait suurin merkitys, mutta miten niitä voisi helposti rajoittaa ja myös valvoa ? Yksi tapa voisi olla vaatia renkaiden kestävän useampia pätkiä, mutta sekin on rallissa turvallisuuden kannalta vähän arveluttavaa, kun olosuhteet voivat päivän mittaan vaihdella niin paljon.

Itse autot ja turvakehikot ovat nykyään hyvällä tasolla, joten ehkä sieltä ei löydy niin paljoa parannettavaa. Enkä sanoisi moottoritehojenkaan olevan liian suuria.
 

law and order

Member
Liittynyt
14.4.2001
Viestit
12
Kaarrenopeuksista

Minusta kaarrenopeuksia pitää rajoittaa, vaikkapa vain yksi rengassarja per päivä. Ek:n keskinopeuden alentaminen on hyvä asia mutta sitä ei pidä tehdä niinkuin nyt (poistamalla suoria ja rakentamalla niihin keinotekoisia hidasteita). Suoralla tiellä auto harvoin karkaa lapasesta, kaarteessa useimmin ja silloin siinä on puut ja katsojat yleensä lähellä.
Nykyiset autot ovat jo olleet vuosia nopeampia kuin "vanhat" B-Ryhmäläiset. Tosin nykyautot ovat huomattavasti turvallisempia koska palamattomia materiaaleja on huomattavasti enemmän.
Asvaltilla jopa N-Ryhmän huippuautot ovat yhtä nopeita kun B-Ryhmäläiset asvaltilla.
Jotain olisi pitänyt tehdä jo muutama vuosi sitten. WRC sääntö on hyvä mutta jos säännöt ei ole "ajan tasalla" niin tälläistä tapahtuu.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
law and order sanoi:
Minusta kaarrenopeuksia pitää rajoittaa, vaikkapa vain yksi rengassarja per päivä. .
Eikös tuo ole jo F1:stä nähty kuinka "paljon turvallisuus parani" kun renkaanvaihdot kiellettiin.
Rallissa se varmasti olisi vielä vaarallisempaa kuin Formuloissa, koska ajopinnat vaihtelevat niin paljon erikoiskokeiden välillä.
 

Mäcci

Well-known member
Liittynyt
24.1.2005
Viestit
214
- Korin turvakaaret entistä kestävämmiksi, vaikka materiaalina sitten miten kallista, kunhan se on tarpeeksi lujaa. Kyllä kai noita aina voidaan kehittää paremmaks, samoin koko muuta koria.

- Kartturinpuoleinen ikkuna jotenkin umpeen, ettei siitä iskeydy niin vaan helposti läpi mitään. Eihän kartturinpuoleista sivuikkunasta kuljettajan tarvitse ajon aikana katsoa ollenkaan, vaan eteenpäin.

- Tehoja vaikka sitten pois ja rengas-seokset kovemmiksi. nyt pitoa on niin paljon, että sitten kun se auto lähtee käsistä, se lähtee tosi yllättäen ja hurjassa vauhdissa. 80-luvun lopulla renkaat ollu niin kehittyneitä niin siks autoilla enemmän luisteltiin mutkissa ja vauhdit huomattavasti hiljasempia eli turvallisempaa. Myös katsojaystävällistä katsella tollanen vanha Kankkusmainen ajotyyli missä autoa heitellään hitaissa mutkissa vastaheitolla. Suorilla vauhdit jäis huomattavasti pienemmäks tehojen puutteen takia joka lisäis turvallisuutta.

- Kuljettajille ja karttureille jotku luodinkestävät liivit ajohaalareiden päälle jotka ainakin suojaa paremmin iskuilta kun se ettei olisi mitään.
 

Mäcci

Well-known member
Liittynyt
24.1.2005
Viestit
214
Runar ja Kyllikki sanoi:
Toi oli vitsi, eiks nii?
Ei vaan maallikolle mieleen tullu huomio, nimittäin jos ajatellaan huomattavaa turvallisuuden parannusta ralliin, eikö ens alkuun vähä oudolta kuulostaviaki ideoita voisi kehitellä turvallisuuden parantamiseks? mitkä sitte toteutuu on eri asia.
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Ongelmahan tuossa sivutörmäyksessä on se älytön (negatiivinen) kiihtyvyys, koska auton sivulla ei ole kasaanpainuvaa materiaalia niin kuin keulassa ja perässä. Ja kaiketi esim. niskalle on paljon pahempi saada sivusuuntainen isku. Sitä en tiedä, onko turvakehikko antanut tuossa paljon periksi, mutta en usko, että sillä on kauhean paljoa tekemistä lopputuloksen kannalta. Melko varmasti pää on iskeytynyt todella kovaa joko kaariin tai siihen puuhun.

Vauhdin hiljentämisestä Jakke Honkanen todellakin puhui asiaa. Tuttuja pätkiä pystyy ajamaan paljon lujempaa "ulkomuistista" kuin outoja.
Renkaissa on vaikea kontrolloida kehitystä niin kauan kuin mukana on enemmän kuin yksi valmistaja. Yksi ratkaiseva tekijä kaarrenopeuksien pienentämiseen voisi olla takasiipien pienentäminen/poistaminen. Nehän ovat kasvaneet vasta viime aikoina nykymittoihin. Esim. vanhassa Focuksessahan ei ollut vielä oikein minkäänlaista takasiipeä.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Nuo turvakehikothan suunnitellaan myös vaimentamaan törmäystä, eli nekin antavat tarkoituksella hieman periksi törmäystilanteessa. Sivuille se nyt on vaan käytännössä aika mahdotonta saada kovin hyvin törmäystä vaimentavaa rakennetta, kun sitä joustovaraa ei juuri ole. Vaikka rakenne kestäisikin törmäyksen, niin tärsky on kova. Toisaalta tuollaisessa puuhun törmäyksessä voima myös kohdistuu niin pienelle alalle että vahvempikin rakenne antaa periksi.

Mitä noihin pätkien keskinopeuksiin tulee, niin olen kyllä samaa mieltä siitä että niitä pitäisi vähän miettiä tarkemmin. Esimerkkinä vaikkapa tämänvuotinen "hidastettu" ja pätkitty Ouninpohja, Ouninpohja Länsi 2:lla Grönholmin keskinopeus oli 129,7 km/h... Samoin hieman mietitytti Saksan rallissa keskelle suoraa heinäpaaleista tehdyt hidasteshikaanit, ts. suoralla hidastellaan että muualla saadaan ajaa kovempaa. Kenties tuo keskinopeussääntö kannattaisi muuttaa sellaiseksi, että ek:t on jaettu sektoreihin ja niiden keskinopeuksia seurataan. Vaikeaahan se on tosin erikoiskokeisiin vaikuttaa, varmaankin niitä nopeuksia pitäisi lähteä pudottamaan ennemminkin autoihin puuttumalla.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Ovatko nuo ralliautojen lasit oikeasti lasia? Jostain luin että niissä on vain kalvo mikä estää sirpaloitumisen, mutta eiköhän olisi paikallaan siirtyä johonkin luodinkestävään materiaaliin. Ei toki olisi auttanut Parkin tilanteessa mitään.
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Monet on vaatimassa tehojen pudotusta tms. Mutta, mutta... Nytkin Viikonloppuna loukkaantui kartturi n-ryhmän Polossa, tehoa jotain 100 heppaa. Ei sitä aina tarvi Wrc autojen tehoja tai mutkanopeuksia, saa sitä vauhtia vähemmälläkin teholla joskus liikaa.

Voidaanhan kisat toki viedä hitaillekin teille, mutta siitä taas ei kuskit oikein pidä...
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
hannu^ sanoi:
Ovatko nuo ralliautojen lasit oikeasti lasia? Jostain luin että niissä on vain kalvo mikä estää sirpaloitumisen, mutta eiköhän olisi paikallaan siirtyä johonkin luodinkestävään materiaaliin. Ei toki olisi auttanut Parkin tilanteessa mitään.
Miten luodinkestävät lasit ylipäätään ralliautoissa auttais yhtään mihinkään? :confused:
 
Ylös