Märtinin ja Parkin onnettomuuden jälkipuintia - tarvetta sääntömuutoksiin?

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
KHN sanoi:
Täällä kun jotkut ovat olleet sitä mieltä, että Nascar-autojen turvasysteemit ovat parempia, niin laitetaan yksi esimerkki videolla.
http://unix.rulez.org/~calver/video/bristol_crash_video.asf
Mun mielestäni tossa tapauksessa kaveri selvisi vahingoittumattomana vain tuurilla, turvakehikko petti täysin ja törmäys muuriin tapahtui hyvin piesessä kulmassa. Entäs jos takaa olisikin tullut yhden auton sijasta Nascar-kisoissa tyypillinen tiivis monen auto letka.
Tuossa tilanteessa seinässä ollut portti antoi periksi ja auto törmäsi muurin päähän. Ei siis mikään tavallinen muuriin törmäys, lieköhän ainoa tuontapainen tilanne koko sarjan historiassa. Ja tilanne siis harjoituksissa, muutama auto radalla samaan aikaan. Voihan sitä miettiä mitä ralliautolle olisi tapahtunut samanlaisessa tilanteessa.
Totta toki että melkoinen tuuri kaverilla kävi, takaa tullut sai sen verran väistettyä ettei osunut kuskiin vaan keulaan.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4728
Sijainti
Event horizon
Bobakki sanoi:
Tuo onnettomuushan muistutti ilmeisesti aika paljon Marc Surerin onnettomuutta vuonna 1986, en tiedä missä... kuitenkin silloinkin auto osui todella lujaa kylki edellä puuhun ja kartturi kuoli. Erona kuitenkin se, että Surerin autosta tuli hetkessä tulihelvetti, mitään ei ollut tehtävissä. Niinkuin Petri totesi, osui nykyautojen arkaan paikkaan, jota on kuitenkin hankala suojata paremmin.
Marc sureer... Jotenkin tutun kuuloinen nimi ? Olikohan kyseessä ent. vormula-kuski ?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4728
Sijainti
Event horizon
Piggyback sanoi:
Ongelmahan tuossa sivutörmäyksessä on se älytön (negatiivinen) kiihtyvyys, koska auton sivulla ei ole kasaanpainuvaa materiaalia niin kuin keulassa ja perässä. Ja kaiketi esim. niskalle on paljon pahempi saada sivusuuntainen isku. Sitä en tiedä, onko turvakehikko antanut tuossa paljon periksi, mutta en usko, että sillä on kauhean paljoa tekemistä lopputuloksen kannalta. Melko varmasti pää on iskeytynyt todella kovaa joko kaariin tai siihen puuhun.
Eiköhän tää HANS systeemi pidä pään kokolailla paikallaan myös sivusuunnassa, mutta ei se paljon auta, jos ja kun se negat. kiihtyvyys oikein heilauttaa aivoja tuolla kallon ja kypärän sisässä. Jos joskus asiasta julkaistaan virallinen raportti josta käy ilmi aktuaalinen kuolinsyy, niin sen pohjalta on parempi spekuloida..
Kuvista näkee että Pökötin katto on kyllä noussut aika pahasti poimulle, joten kyllä varmaan toi oviaukon yläputki on jonkin verran antanut periksi. Ehkä "yhdessä kuljettajan" (co-driver) penkkiä voisi viedä vielä jonkin verran taaemmas, että se olisi nykyistä paremmin B-pilarin suojassa.

Vauhdin hiljentämisestä Jakke Honkanen todellakin puhui asiaa. Tuttuja pätkiä pystyy ajamaan paljon lujempaa "ulkomuistista" kuin outoja.
Renkaissa on vaikea kontrolloida kehitystä niin kauan kuin mukana on enemmän kuin yksi valmistaja. Yksi ratkaiseva tekijä kaarrenopeuksien pienentämiseen voisi olla takasiipien pienentäminen/poistaminen. Nehän ovat kasvaneet vasta viime aikoina nykymittoihin. Esim. vanhassa Focuksessahan ei ollut vielä oikein minkäänlaista takasiipeä.
No alkujaan juuri muissa kuin Cossu-Sierrassa ei ollut mitään siipi-härdellejä A-ryhmässä... En kuitenkaan lähtisi tuohon aerodynamiikkaan kovin rankalla kädellä puuttumaan, sillä kyllähän se osa-alue on varsin tarkkaan säädelty. Reittivalintoihin voisi kyllä kiinnittää enemmän huomiota ja käyttää nykyistä hitaampia teitä. Pikkuteiden kuluminen taas kompensoidaan s.e. ei ajeta niitä kuin vain kerran. Liian leveät ja nopeat baanat vain suosivat näitä etelän hetelmiä...
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
WRC -autot taidetaan kieltää ja tilalle tulisivat
"alemman sarjan" alle 2 litraiset turbottomat kulkupelit. Tuskin kuitenkaan N-ryhmän tasoiset.
Ralli on muutenkin näivettymässä, että tässäpä otollinen hetki saada
mukaan radikaalilla sääntömuutoksella lisää talleja.

Toisaalta, kiinnostaako teitä esim. seurata Neste rallia, kun autot eivät
mene niin komeasti sitten kurveissa ja kuljettajat toisaalta pitävät tehoreserviä
turvallisuustekijänä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Don Vito sanoi:
Marc sureer... Jotenkin tutun kuuloinen nimi ? Olikohan kyseessä ent. vormula-kuski ?
Sama mies. Ajoi vielä 1986 myös Ykkösiä Arrows-BMW:llä, lopetti ajouransa tuohon kolariin. Sikäli kun lukemansa perusteella voi kenestäkään kunnon mielikuvaa muodostaa, niin olisi kyllä ansainnut vähän enemmän kuninkuusluokassa kuin mitä sai. Nykyään toimii tv-selostajana. Tuo Surerin onnettomuus taitaa olla kaikenlaisten törmäysvideoiden vakiokamaa, Ford RS200 oli autona.

Väittäisin kyllä, että Ruutulipun jutussa puhuttiin nimenomaan MM-tasosta ja kyllähän Possum taisi olla Subarun kolmas tehdaskuski noissa kahdessa pallon toisella puolella ajetussa kisassa. Ehdottamasi musiikkivalinnat olisivat toki olleet vielä nyt valittua virttäkin ankeampia, mutta siitä huolimatta aika monta muuta mollissa menevää veisua olisi tuohon voinut mielestäni ennemmin laittaa.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Menee vähän ohi aiheen, mutta tulipa tuossa erään koulukurssin merkeissä leikittyä tommosella melko yksinkertaisella FE-analyysiohjelmalla. Mallintelin mielenkiinnosta suunnilleen samanlaisen turvakehikon, jollaisia ralliautoissakin käytetään. Mitat on tietysti vaan heitetty sinnepäin, putkien halkaisijat ja seinämäpaksuudet katsoin jostain FIA:n turvavälinedokumentista (käytin joka kohdassa samanlaista putkea) ja materiaaliominaisuudet on teräksen perusarvoilla laskettu. Karkeana oletuksena pistin vaikuttaviksi voimiksi 20g * 1230kg / 2 pistemäisinä.

Ei tietenkään vastaa kovinkaan paljoa todellisuutta, kun ei ole auton korin vaikutusta mukana jne. Mutta ehkä tuosta saa jotain osviittaa mistä kohtaa ja miten nuo kehikot saattaisi lähteä taipuilemaan tuommoisessa pienelle alalle oven kohdalle tulevassa sivutörmäyksessä. Tai sitten ei :)


Ylhäältä:

Takaa:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4728
Sijainti
Event horizon
Sami J:llä oli hyvin havainnollinen esitys kehikon muodonmuutoksista. Joitakin tarkennuksia siihen olisi ehkä syytä tehdä. Luulisin nimittäin, että Pökötinkin ohjaamossa olisi ainakin muutama diagonaalinen putki lattiasta kattokaareen. En vai löydä nyt tähän saumaan mistään havainne kuvaa WRC-auton kaarituksista. OMP:n kataloogista tosin näyttäis käyvän ilmi, että melkoinen putkiviidakko siellä olisi.
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Don Vito sanoi:
Ehkä "yhdessä kuljettajan" (co-driver) penkkiä voisi viedä vielä jonkin verran taaemmas, että se olisi nykyistä paremmin B-pilarin suojassa.
Tuossa Pösössähän ei kunnon B-pilaria taida edes olla, sehän on alkujaan avoauto. Ei varmaan umpiauton lujuinen katto tuo ole. Joissain kaadoissahan sen katto on lähes irronnut kulmistaan.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Liitteenä 307:n pienoismallin ohjeista turvakaaret. Tosin tollanen halpissarja, joten mahdollista ettei ole ihan täyttä turvakaarisarjaa.
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
ttkorhon sanoi:
Jossain näin kuvan missä oli f-ryhmän ralliautossa kyseinen verkko, joten eiköhän siihenkin tottuisi.
Nykyään säännöissä kiellettyjä!
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ensimmäiseksi tuli mieleen infrmaation kulku ko. tilanteessa.

Joskus autojen esittelyissä kehuttiin kuinka mukana on vaikka mitä tietotekniikkaa. Muistaakseni mukana pitäisi olla gps myös. Mutta silti Rovis tuli täydellä vauhdilla tilanteeseen ja katsojat olivat ainoat informaation levittävät. Pysähtymisen jälkeen Rovanperän kartturi joutui jonkun aikaa huutelemaan ennenkuin sai ketään kiinni. Pätkä keskeytettiin ja ambulanssi lähti liikkeelle. Tämän jälkeen kului hetkinen ja Duval?, katsojien huitelusta huolimatta, tuli tilanteeseen niin kovaa että olisi osunut Harrin autoon, ellei olisi väistänyt tien sivuun.

Kyllä mielestäni nykytekniikalla pitäisi saada tieto heti pätkällä oleviin autoihin ettei tulee lisää uhreja.

Ja sitten itse autoihin; sivutörmäys lienee pahinta mitä kuskeille voi sattua. Nykyisellään airbägi ei voi tilanteessa auttaa, matka on liian lyhyt. Kehikkoa voidaan tietysti vahvistaa, etenkin sivuilta, mutta se johtanee myös massan lisääntymiseen joka toisaalta pahentaa osumia. Luulisin että FIA tuleekin ehdottamaan sivusuojien lisäämistä.

Autoista sen verran, että ne ovat täysin kilpa-autoksi rakennettuja. Joskus Fordin autosta puhuttiin kuinka paljon autossa on alkuperäistä, ja muistaakseni se oli luokkaa ovenkahva. Yksi, hiukka radikaalimpi ehdotus, olisi skaalata autoja isommiksi tai vaikka vain leveämmiksi. Jo pienikin lisätila kuskin ja oven väliin vaikuttaisi paljon. Toisaalta, nykyisin kuskit voisivat istua lähempänä toisiaan. Ja kartturin penkki voisi olla suojaavampi.

Kerta kaikkiaan surullinen tapahtuma, mutta toisaalta rallia voidaan pitää hyvin turvallisena urheiluna. Maanantain hesarin urheilusivuilla oli juttu jossa 4 henkilöä kuoli jossain juoksukilpailussa, vieressä rallin suru-uutiset.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Näissä sivutörmäyksissä asiaa pahentaa se, että kun yksittäinen puu osuu keskelle niin keulan ja perän massa pyrkii jatkamaan matkaansa. Jos tuossa tapauksessa olisi samaan aikaan vaikka osuttu kolmeen puuhun samaan aikaan, yksi keulaan, yksi keskelle ja yksi perään, olisi vahingot voineet olla lievempiä?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Toni_V sanoi:
Muistaakseni mukana pitäisi olla gps myös. Mutta silti Rovis tuli täydellä vauhdilla tilanteeseen ja katsojat olivat ainoat informaation levittävät.
Gepsin hyödyntäminen ei ole helppoa. Jos talli ilmoittaa, että joku on pysähtynyt pätkälle (syytä ei tiedetä, renkaanvaihto?), niin kuski joutuu aloittamaan hiljentämisen jo hyvissä ajoin, koska tarkkaa paikkaa on radiolla mahdotonta kertoa. Jos näyttölaite taas on autossa, niin se vie kartturilta resursseja.

Pysähtymisen jälkeen Rovanperän kartturi joutui jonkun aikaa huutelemaan ennenkuin sai ketään kiinni.
Tuo onnistui mielestäni suht hyvin, ei siihen mennyt kuitenkaan kuin sekunteja.

Pätkä keskeytettiin ja ambulanssi lähti liikkeelle. Tämän jälkeen kului hetkinen ja Duval?, katsojien huitelusta huolimatta, tuli tilanteeseen niin kovaa että olisi osunut Harrin autoon, ellei olisi väistänyt tien sivuun.
Tuossa ongelmana on se, että katsojat saattavat heilutella muuten vain. Käyttöön pitäisi saada (onko jo?) jokin virallinen merkki, jota perässä tulevat kuskit tottelisivat.

Yksi, hiukka radikaalimpi ehdotus, olisi skaalata autoja isommiksi tai vaikka vain leveämmiksi. Jo pienikin lisätila kuskin ja oven väliin vaikuttaisi paljon.
Saa nähdä, mikä kuoleman syyksi paljastuu. Niskat nurin?
 

Juska

Well-known member
Liittynyt
9.2.2004
Viestit
58
Eikös sen Pykälistön ja Rovanperän kolarin jälkeen ollut FIA:lla suunnitelmissa jonkinlainen "kuskien pysäytysjärjestelmä" vaan ei sitten vissiin ole vielä käytössä?
Joskus telkkarissa esittelivät tuota GPS-järjestelmää. Käsittääkseni autojen seuranta-GPS hälyttää automaattisesti auton pysähtyessä pätkälle, mikäli sitä ei kuitata tietyn ajan kuluessa (30s?). Taisipa siinä olla hälytysnappikin jolla voidaan hälyttää välittömästi apua.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllä siellä se kuittaus/hälytysnappi on. Mutta kun kuski on paniikissa, niin mitäs se auttaa... Ja Märtinin käyttäytymisestä oli selvästi luettavissa paha paniikki/shokki.
 
Viimeksi muokattu:

Maddy

Active member
Liittynyt
20.9.2005
Viestit
31
Niinpä, ei siinä auta minkäänlaiset "paniikkinappulat", jos huomaa että kaveri vieressä on selvästi pahassa kunnossa.
Märtinista huomasi selvästi, että oli shokissa. Mieshän "hoiperteli" paikasta toiseen ilman päämäärää...
Hyvin ymmärrettävää
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Sellanen asia pisti silmään, ettei kukaan kuskeista mennyt katsomaan/auttamaan Parkkia. Eipä se mitään olisi varmaankaan auttanut, mutta kumminkin.

Surullinen tapahtuma kerta kaikkiaan. :frown: :frown:
 

Melinda

Sponsored by Sam
Liittynyt
16.2.2003
Viestit
6280
Sijainti
Melko kaukana
Kai siellä nyt katsomassa käytiin? Auttamisen eteen ei ehkä olisi kauheasti ollut tehtävissä, eiköhän kuskit tiedä olla menemättä sotkemaan, jos ammattimiehiä odotellaan.
 

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
Nyt on vahvistettu tieto, ettei Markko osallistu enää tänä vuonna MM-sarjaan. :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:
Ylös