lfb sanoi:
Olikohan se Honkanen joka eilen puhui televisiossa rallin luonteen muuttumisesta tässä viime vuosina, kuinka samoja pätkiä ajetaan vuodesta toiseen ja tiet tulevat tutummaksi ja näin voidaan ajaa entistä kovempaa. Lääke tähän voisi olla lisää ja pitempiä pikataipaleita. Näin kuskit eivät ehkä muistaisi jokaista mutkaa entuudestaan jolloin vauhtejakin saatettaisiin saada alaspäin. Huoltojakin voisi olla vähemmän, jolloin autoista jouduttaisiin rakentamaan kestävämpiä nopeuden kustannuksella. Nykyiselläänhän rallissa on kyse lähinnä puhtaasta nopeudesta, toisin kuin takavuosina, jolloin autoa joutui välillä säästelemään. Tällaiset muutokset vaikuttaisivat äkkiseltään ajateltuna ihan viisailta. Toisaalta nämä muutokset osaltaan vähentävät (ainakin markkinamiesten mielestä) hieman rallin katsojaystävällisyyttä, johon on viime vuosina koitettu panostaa yhä enemmän. Omasta mielestäni rallin pidentäminen ja vaativammaksi tekeminen olisi kuitenkin urheilullisestikin mielenkiintoinen vaihtoehto.
Johonkin asti toi vois tietysti toimia, kunhan kuljettajat saisivat levätä kunnolla. Eli ei tietysti mitään b-ryhmän aikojen tajuttomia ek-kilometrejä ilman yöunia.
Kuinka pitkää Suurajoa sit jaksais seurata? 5 täyttä kilpailupäivää? Kiinnostaisiko matti meikäläisiä? Entä kustannusten osalta, mikä vaikutus olisi jos kisojen pituus kasvaisi ja huoltovälien määrä vähenisi? Pitäiskö tiputtaa muutama kisa sitten pois kokonaan kalenterista.
Jotenkin sellainen perstuntuma, ettei näitä WRC autoja saa juurikaan hidastettua tuollaisella "pitempään kestäviä osia" ajattelulla, kyllä se nopeus siellä pysyy. Henk.koht. en myöskään siirtyis mihinkään heikompitehoisiin autoihin, vaan pysyisin nykyisissä perusratkaisuiltaan. Tietyt autoja hidastavat sääntömuutokset toki hyväksyn.
Tuolla aiemmin Nascarien ja WRC-autojen runkoja vertailtiin. Ovathan WRC autot tietysti osaltaan "katuautopohjaisia", mutta ovatko ne kuitenkaan niin paljoa enää nykypäivänä, jos vaikka verrataan '87 A-ryhmäläisiin. Tuskin tuo WRC-autojen pohjautuminen katuautoihin estäisi mahdollisten suurempien muutosten ajamisen läpi tarvittaessa.
Enkä oikein tiedä minkä verran Nascareja testataan varsinaisten suorien sivutörmäysten osalta. Keula ja perä ovat yleensä ne jotka kolahtavat ja vielä ratoja on kehitetty näiden joustavien "soft wallien" osalta.