Märtinin ja Parkin onnettomuuden jälkipuintia - tarvetta sääntömuutoksiin?

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tottakai se pääsee. Ootko koskaan nähy Lexania luonnossa? Se on todella taipuisaa materiaalia. Ei se kyllä tuulilasin kokoiseen aukkoon laitettuna edes hidasta tukkia jos siitä tukki on tullakseen.
No perhana.. taidan olla häviöllä. :D
Entä jos kiinnikkeet kestävät? Eihän se sitten tule läpi. Eihän se niin paljoa voi taipua että osuu kuskia kuonoon.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
hannu^ sanoi:
No perhana.. taidan olla häviöllä. :D
Entä jos kiinnikkeet kestävät? Eihän se sitten tule läpi. Eihän se niin paljoa voi taipua että osuu kuskia kuonoon.
Häviöllä? Ei kai tässä ole mikään kilpailu menossakaan? :confused:
Kyllä se melkoisen taipuisaa on. Särkymättä ja ominaisuuksien huonontumatta sitä voi turvallisesti taivuttaa huoneenlämmössä tollanen 90 astetta. Ja lämpötaivuttelua ei suositellakaan, koska se huonontaa lujuutta dramaattisesti. Kuten myös kaikki kemikaalit yms.
Mutta taipuisa on laminoitu autolasikin. Telkkarissa joskus näytettiin hidastettuna kun päänkokoinen kivi singottiin auton ikkunaan pelkääjän kohdalle. Jos siinä olisi istunut joku, isku olisi epäilemättä surmannut vieressäistujan, koska se laminoitu lasi venyi sinne melkein penkin selkänojaan asti. Venyvä materiaali tietenkään siinä ei ole lasi vaan se muovilaminaatti siellä välissä. Vaikka se turvallinen materiaali onkin, niin tuollainen vois olla poikkeustapaus jossa se ei enää oliskaan. Mut toisaalta ei olis karkaistukaan lasi. Se menee komeesti murusiksi.
Mitenkään asiaan nyt sinänsä liittymättä tämä lasihomma.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
lfb sanoi:
Olikohan se Honkanen joka eilen puhui televisiossa rallin luonteen muuttumisesta tässä viime vuosina, kuinka samoja pätkiä ajetaan vuodesta toiseen ja tiet tulevat tutummaksi ja näin voidaan ajaa entistä kovempaa. Lääke tähän voisi olla lisää ja pitempiä pikataipaleita. Näin kuskit eivät ehkä muistaisi jokaista mutkaa entuudestaan jolloin vauhtejakin saatettaisiin saada alaspäin. Huoltojakin voisi olla vähemmän, jolloin autoista jouduttaisiin rakentamaan kestävämpiä nopeuden kustannuksella. Nykyiselläänhän rallissa on kyse lähinnä puhtaasta nopeudesta, toisin kuin takavuosina, jolloin autoa joutui välillä säästelemään. Tällaiset muutokset vaikuttaisivat äkkiseltään ajateltuna ihan viisailta. Toisaalta nämä muutokset osaltaan vähentävät (ainakin markkinamiesten mielestä) hieman rallin katsojaystävällisyyttä, johon on viime vuosina koitettu panostaa yhä enemmän. Omasta mielestäni rallin pidentäminen ja vaativammaksi tekeminen olisi kuitenkin urheilullisestikin mielenkiintoinen vaihtoehto.
Johonkin asti toi vois tietysti toimia, kunhan kuljettajat saisivat levätä kunnolla. Eli ei tietysti mitään b-ryhmän aikojen tajuttomia ek-kilometrejä ilman yöunia.

Kuinka pitkää Suurajoa sit jaksais seurata? 5 täyttä kilpailupäivää? Kiinnostaisiko matti meikäläisiä? Entä kustannusten osalta, mikä vaikutus olisi jos kisojen pituus kasvaisi ja huoltovälien määrä vähenisi? Pitäiskö tiputtaa muutama kisa sitten pois kokonaan kalenterista.

Jotenkin sellainen perstuntuma, ettei näitä WRC autoja saa juurikaan hidastettua tuollaisella "pitempään kestäviä osia" ajattelulla, kyllä se nopeus siellä pysyy. Henk.koht. en myöskään siirtyis mihinkään heikompitehoisiin autoihin, vaan pysyisin nykyisissä perusratkaisuiltaan. Tietyt autoja hidastavat sääntömuutokset toki hyväksyn.

Tuolla aiemmin Nascarien ja WRC-autojen runkoja vertailtiin. Ovathan WRC autot tietysti osaltaan "katuautopohjaisia", mutta ovatko ne kuitenkaan niin paljoa enää nykypäivänä, jos vaikka verrataan '87 A-ryhmäläisiin. Tuskin tuo WRC-autojen pohjautuminen katuautoihin estäisi mahdollisten suurempien muutosten ajamisen läpi tarvittaessa.

Enkä oikein tiedä minkä verran Nascareja testataan varsinaisten suorien sivutörmäysten osalta. Keula ja perä ovat yleensä ne jotka kolahtavat ja vielä ratoja on kehitetty näiden joustavien "soft wallien" osalta.
 
Viimeksi muokattu:

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Runar ja Kyllikki sanoi:
Häviöllä? Ei kai tässä ole mikään kilpailu menossakaan? :confused:
Kyllä se melkoisen taipuisaa on. Särkymättä ja ominaisuuksien huonontumatta sitä voi turvallisesti taivuttaa huoneenlämmössä tollanen 90 astetta. Ja lämpötaivuttelua ei suositellakaan, koska se huonontaa lujuutta dramaattisesti. Kuten myös kaikki kemikaalit yms.
Okei, sen Lexanin voi sitten unohtaa. :) Noihin turvakehikkoihin varmaan mahtuisi vielä nassetyylisiä pilareita ikkunan kohdalle ja kuskin ja kartturin väliin. Se voisi pitää kattoa paremmin muodossaan. Tästä olisi voinut olla apua Petterille ja Millsille, oliko se nyt Saksan osakilpailu viime vuonna.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Petri Piira sanoi:
Enkä oikein tiedä minkä verran Nascareja testataan varsinaisten suorien sivutörmäysten osalta. Keula ja perä ovat yleensä ne jotka kolahtavat ja vielä ratoja on kehitetty näiden joustavien "soft wallien" osalta.
Uskoisin että noita sivuttaistörmäyksiä testataan myös. Aika usein kolarin jäljiltä paikallaan olevaan autoon tulee vielä toinen kylkeen. Mitä itse olen muutamia tapauksia nähnyt niin ei kovin helposti lähde taipumaan runko sisälle päin. Ei toki samanlaisia kiihtyvyyksiä ollut niissä tilanteissa kuin mitä ehkä Markkon kolarissa oli. Kyllähän tuo nasseauton kehikko ainakin näyttää jykevämmältä ralliautoon verrattuna. NASCAR -auto on melko turvallinen joka suunnasta, paitsi nokkakolarissa vaikkapa muurin kanssa. Siinä pahin ongelma on se että kuski ei kestä sisällä iskua vaikka auto pysyykin kasassa. Noita varmaan pystytään lievittämään HANSilla ja
istuinsuunnittelulla.
Nassetkin ulkoisesti muistuttavat tavallista autoa, vaikka sisällä ei ole mitään tavallisuuteen liittyvää. Rallissakin voitaisiin mennä siihen suuntaan että ulkokuorta voi suunnitella henkilöautomallien mukaan mutta itse runko pitäisi olla selvästi vahvempaa tekoa.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
hannu^ sanoi:
Uskoisin että noita sivuttaistörmäyksiä testataan myös. Aika usein kolarin jäljiltä paikallaan olevaan autoon tulee vielä toinen kylkeen. Mitä itse olen muutamia tapauksia nähnyt niin ei kovin helposti lähde taipumaan runko sisälle päin.
Joo en sitä sano etteikö testattais sivuttaistörmäyksiä. Nascarissa tosin myös saavat todellista tietoa, kun niitä kolareita tapahtuui paljon. Vaikka testiolosuhteissa autoja singotaan seiniin eri kulmissa ja nopeuksissa sekä tietokoneella simuloidaan g-voimia, niin kyllähän se vaan niin on että itse kilpailutilanteista saadut tiedot ovat tosi tärkeitä jatkokehityksessä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Aikoinaan kun B-ryhmä kuopattiin, kuskit olivat suhteellisen ärtyneitä, että myös S-ryhmä unohdettiin samalla ja A otettiin huippuluokaksi. S-ryhmässä ei enää olisi tarvinut pitäytyä mihinkään tuotantomalliin ja autosta olisi voitu tehdä KILPA-AUTO, jolloin myös turvallisuuteen ois voitu ottaa ihan toiset näkökannat... Hieman samalla linjalla voisi olla nytkin.

Pentti Airikkala on usein suositellut ns. Nascar -verkkojen ottamista käyttöön myös ralliautoissa -ja se ei välttämättä ehkä olisi huono idea. Kyseessä olisi siis paksusta kankaasta tehty suhteellisen väljä verkko, jonka tarkoituksena on pitää ruumiinosat auton sisäpuolella pyörimistilanteissa. Kuskit varmasti valittavat, että ei enää voisi ajaa "sivulasin kautta", mutta eiköhän tuo ole osittain tottumiskysymys ja sama kaikille.

Sid Watkins ilmeisesti haluaisi myös ralliin käyttöön F1-tyylisen kaukalon. Tuolla voitaisiin päästä ehkä johonkin ratkaisuun tällaisia onnettomuuksia ajatellen, mutta kuinkas sovellat sen tuollaisen auton rungon sisälle?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Rovanperän mukaan auto oli mennyt kartturin kohdalta puoli metriä sisään. Mielestäni tämä nostaa kysymyksen turvakaarien vahvuudesta. Kuljettajien päät pitäisi olla turvassa autojen tukirakenteilta. Mahtaako hans-systeemi pitää pään paikallaan myös sivuttaisssuunnassa?
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Zep sanoi:
Aikoinaan kun B-ryhmä kuopattiin, kuskit olivat suhteellisen ärtyneitä, että myös S-ryhmä unohdettiin samalla ja A otettiin huippuluokaksi. S-ryhmässä ei enää olisi tarvinut pitäytyä mihinkään tuotantomalliin ja autosta olisi voitu tehdä KILPA-AUTO, jolloin myös turvallisuuteen ois voitu ottaa ihan toiset näkökannat... Hieman samalla linjalla voisi olla nytkin.

Pentti Airikkala on usein suositellut ns. Nascar -verkkojen ottamista käyttöön myös ralliautoissa -ja se ei välttämättä ehkä olisi huono idea. Kyseessä olisi siis paksusta kankaasta tehty suhteellisen väljä verkko, jonka tarkoituksena on pitää ruumiinosat auton sisäpuolella pyörimistilanteissa. Kuskit varmasti valittavat, että ei enää voisi ajaa "sivulasin kautta", mutta eiköhän tuo ole osittain tottumiskysymys ja sama kaikille.

Sid Watkins ilmeisesti haluaisi myös ralliin käyttöön F1-tyylisen kaukalon. Tuolla voitaisiin päästä ehkä johonkin ratkaisuun tällaisia onnettomuuksia ajatellen, mutta kuinkas sovellat sen tuollaisen auton rungon sisälle?
Jossain näin kuvan missä oli f-ryhmän ralliautossa kyseinen verkko, joten eiköhän siihenkin tottuisi.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Valde sanoi:
Rovanperän mukaan auto oli mennyt kartturin kohdalta puoli metriä sisään. Mielestäni tämä nostaa kysymyksen turvakaarien vahvuudesta. Kuljettajien päät pitäisi olla turvassa autojen tukirakenteilta. Mahtaako hans-systeemi pitää pään paikallaan myös sivuttaisssuunnassa?
Eiköhän se HANS pidä myös sivuttaissuunnassa pään paikallaan. Vahvistuksena voisi olla tämä
nassetyyppinen ratkaisu penkissä.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Alkuperäiseen kyssymykseen: En pidä tarpeellisena muuttaa sääntöjä

Jokainen rallia tai rataa ajava ottaa tietoisen riskin lähtiessään peliin mukaan, ja joskus napsahtaa.

Toki sääntöja voidaan muokata vaikka joka ulosajon jälkeen, kielletään kaikki mahdollinen , ja lisätään turvamääräyksiä, kuljettajat valmistetaan hiilikuidusta tms. mutta sitten siviiliautot menevät jo ohi kilpavehkeistä. "Vakio" tuotanto autojen tehot ovat kasvaneet melkeinpä huolestuttavasti ja kilpavehkeiden tulee olla niiden yläpuolella.

Silloin tällöin joku "vaan" kuolee, ja jos sitä ei hyväksytä ei lajia voi jatkaa. 100 prosenttiseen turvallisuuten ei päästä koskaan.
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Ongelma vaan on, että sitä mäntyä ei saisi päästää kontaktiin kummankaan kuskin kanssa.

Kuvista päätellen vauhti oli ollut niin kova, ettei törmäyksen jälkeen tilaa ollut minkäänlaisille järjestelmille.

Ehkä turvallisuutta parantaisi sivutörmäyksissä aukeavien sivuovien poistaminen, silloin tosin ei autosta enää pääsisi nopeasti pois. Mieluummin itse ottaisin tämän sivutörmäys kuin palavaan autoon jäämisen riskin..

Laji on viime vuosina ollut uskomattoman turvallinen, yli 200kmh metsän (ja yleisön) keskellä ilman turva-alueita kuulostaa jokatapauksessa huonolta idealta.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Kuljettaja eteen keskelle ja kartturi hänen taakse keskelle. Tällöin voisi suunnitella kyljen rakenteen absormoimaan iskun sivulta.

Näyttäisi hieman tyhmältä ja siksi markkinamiehet saattaisivat tyrmätä. Kartturilla tien suuraaminen vaikeutuisi kenties hieman, mutta paikannusvälineillä nuotissa pysyisi varmasti.

Mikä on kakkoskuskin merkitys nuotittamattomissa ralleissa, kuten Juniorit suomessa ajavat? Onko pakollinen?

Havaintoni mukaan moni kartturi istuu matalammalla kuin kuski ja ymmärrän sen painopisteen optimoimiseksi. Todennäköisesti istuimen vaimennus on huono ja panssari pohjassa myös kun mm. Rautiainen on vuoden aikana loukannut itseään niin romun tunkeutuessa pohjan läpi kuin hypyn alastulotärskyssä.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
MattiKyllönen sanoi:
Markku Alenillahan oli kerran kartturi takapenkillä painopisteen vuoksi, mutta FIA kielsi heti tämän kikkailun. Auto oli muistaakseni Fiat.
Ihan vaan tiedoksi Rallycars kirjassa on kuva kyseisestä tapahtumasta ja teksti kertoo että kuski jolla oli kartturi takapenkillä ei edes ollut Markku Alén, takana ei istunut Ilkka Kivimäki. Kiikki ja Markku ajoivat 1978 RAC:n Lancia Stratoksella.

Fiat ajatti yhtä autoa RAC:ssä 1978 jota ajoi Walther Röhrl, Waltterin kartturi Christian Geistdörffer istui takana takaakselin päällä jotta painopiste olisi ollut optimi. ja Ralli oli RAC. Sijoitus viides maalissa mutta niin diplomaattinen Christian kuin sen aikainen FISA:kin halusivat kieltää vastaavan kaltaiset kokeilut. Auto oli Fiat 131 Mirafiori Abarth Rally.
 
Viimeksi muokattu:

KHN

Member
Liittynyt
23.6.2004
Viestit
8
Sijainti
Vaasa
Täällä kun jotkut ovat olleet sitä mieltä, että Nascar-autojen turvasysteemit ovat parempia, niin laitetaan yksi esimerkki videolla.
http://unix.rulez.org/~calver/video/bristol_crash_video.asf
Mun mielestäni tossa tapauksessa kaveri selvisi vahingoittumattomana vain tuurilla, turvakehikko petti täysin ja törmäys muuriin tapahtui hyvin piesessä kulmassa. Entäs jos takaa olisikin tullut yhden auton sijasta Nascar-kisoissa tyypillinen tiivis monen auto letka.
 
Liittynyt
14.5.2005
Viestit
2109
Turvallisuuden kannalta paras olisi suora apinointi NASCARista: rakennetaan täysiverinen kilpa-auto, johon päälle sarjatuontanto henkilöauton muotti.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
KHN sanoi:
Täällä kun jotkut ovat olleet sitä mieltä, että Nascar-autojen turvasysteemit ovat parempia, niin laitetaan yksi esimerkki videolla.
http://unix.rulez.org/~calver/video/bristol_crash_video.asf
Mun mielestäni tossa tapauksessa kaveri selvisi vahingoittumattomana vain tuurilla, turvakehikko petti täysin ja törmäys muuriin tapahtui hyvin piesessä kulmassa. Entäs jos takaa olisikin tullut yhden auton sijasta Nascar-kisoissa tyypillinen tiivis monen auto letka.
En nyt jaksa ladata videota, mutta ilmeisesti tuo on se tilanne, jossa auto katkeaa pituussuunnassa kahtia? Katopa tarkemmin, se seinä antaa periksi, jonka seurauksena se repii auton kahtia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ensin kommentoidaan vähän noita siirrettyjä kommentteja...
Muistaakseni Ruutulipun jutussa puhuttiin Henkasta & Sergiosta edellisinä huipputason kuskeina. Vaikkakin Opossumin kartturi Freethin kolari sattuikin WRC-osakilpailussa, niin ei se silti tee parivaljakosta mitään huipputason kuljettajaa... Ollakseen huipputason kuski, Opossumin olisi pitänyt kiertää koko sarja eikä ainoastaan Australian kisaa ja lisäksi olla kiinnitettynä tehdastalliin.... Onhan noita kuskeja ja karttureita (ja katsojia) kuollut Henkan jälkeen muitakin kuin Freeth mutta he(kin) ovat olleet kansallisen tason kilpailijoita.
Ja IMO tuo musiikkivalinta oli kyllä harvinaisen osuva tuon memorial-videon taustaksi. Paljon paljon enemmän olisi närästänyt, jos siinä olisi soinut vaikka joku Taivas lyö tulta tai TikTakin Hei me heilutaan taas... Ja ehkäpä jopa God save the Queen olisi tuntunut jotenkin kornilta.
 
Ylös